• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه

مسئولان باید درک بیشتری نسبت به تولید و مشکلات آن داشته باشند

  • کد خبر : 2346
  • 26 مرداد 1400 - 11:18
مسئولان باید درک بیشتری نسبت به تولید و مشکلات آن داشته باشند
مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه گفت: تولیدکنندگان با همه چالش‌هایی که در مقابل آن‌ها قرار می‌گیرد، به فعالیت خود حتی در شرایط زیان‌دهی نیز ادامه می‌دهند اما متاسفانه برخی از مسئولان بدون کوچک‌ترین شناختی نسبت به حوزه تولید، سد راه آن‌ها می‌شوند.

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه گفت: تولیدکنندگان با همه چالش‌هایی که در مقابل آن‌ها قرار می‌گیرد، به فعالیت خود حتی در شرایط زیان‌دهی نیز ادامه می‌دهند اما متاسفانه برخی از مسئولان بدون کوچک‌ترین شناختی نسبت به حوزه تولید، سد راه آن‌ها می‌شوند.

محسن فخری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در حال حاضر، شرکت پروفیل فخر خاورمیانه با توجه به کمبود برق و ابلاغیه وزارت نیرو مبنی بر فعالیت ۱۰ درصدی ظرفیت صنعت فولاد کشور، تعطیل است و فعالیت تولیدی ندارد. نکته قابل توجه در خصوص فعالیت‌های تولیدکنندگان این است که آن‌ها در جهت بهره‌وری بالاتر باید همواره دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خود را به حالت فعال نگاه دارند.

وی افزود: هر اندازه که دستگاه‌ها و ماشین‌آلات متوقف شوند، از عمر مفید آن‌ها کاسته می‌شود و با ایجاد فاصله میان خاموش و روشن شدن دستگاه، در عمل نمی‌توان استفاده مناسبی از دستگاه برد. همه فعالان صنعت اطلاع دارند که در صورت تداوم تولید با توجه به تعمیر و نگهداری مداوم، عمر مفید دستگاه‌ها نیز افزایش خواهد یافت. از این رو، قطعی برق نه تنها به فعالیت تولیدی صدمه می‌زند، بلکه از عمر مفید دستگاه‌ها نیز کم می‌کند و باعث ایجاد زیان برای تولیدکنندگان می‌شود.

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه تاکید کرد: فولادسازان بزرگ به ویژه شرکت‌هایی که کوره ذوب در اختیار دارند، بیش از سایر تولیدکنندگان آسیب می‌بینند زیرا کوره باید دائما گرم بماند تا بتوان از آن ذوب گرفت و فولاد تولید کرد. در صورتی که کوره به دلیل قطعی برق به صورت ناگهانی سرد شود، آسیب نسبتا زیادی به تولیدکننده وارد می‌آید.

آسیب قطعی برق برای تولیدکنندگان فولاد زیاد است

فخری با اشاره به زیان‌های تولیدکنندگان لوله و پروفیل خاطرنشان کرد: آسیب‌های ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدکنندگان لوله و پروفیل از قطعی برق بسیار زیاد است. به طور مثال، دستگاه جوش لامپی که یکی از تجهیزات اصلی تولید لوله و پروفیل است، باید همواره فعال باشد؛ به طوری که هر چه تعداد و میزان خاموشی این دستگاه بیشتر باشد، لامپ آن بیشتر آسیب می‌بیند. هنگامی که برق قطعی می‌شود، با هر بار خاموش و روشن شدن لامپ دستگاه جوش، عمر آن کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: پس از اینکه دستگاه جوش بعد از دو سه روز قطعی برق شروع به فعالیت می‌کند، ممکن است به بلبرینگ‌ها نیز آسیب برساند. البته میزان خسارت تولیدکنندگان لوله و پروفیل در مقابل تولیدکنندگان فولاد دارای ذوب و ریخته‌گری کمتر است.

برخی از محصولات با زیان تولید می‌شوند

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه در خصوص وضعیت بازار پروفیل فولادی، تصریح کرد: متاسفانه بازار محصولات پروفیل فولادی به گونه‌ای پیش رفته است که هزینه‌ها با درآمدها همخوانی ندارد و بعضا هزینه فروش نسبت به هزینه تولید کمتر است. با این وجود فاصله میان قیمت مواد اولیه با قیمت فروش محصول به کمتر از یک هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. البته تولیدکنندگان پروفیل فولادی برای بقا در شرایط کنونی بازار، ناچار به انجام معامله حتی به قیمت زیان هستند.

فخری عنوان کرد: ظرفیت تولید شرکت پروفیل فخر خاورمیانه مطابق با پروانه بهره‌برداری، حداکثر ۵۴ هزار تن انواع لوله و پروفیل در سال است. دستگاه‌های ما می‌توانند بسیاری از پروفیل‌های فولادی را با استفاده از انواع ورق تولید کنند. ضمن اینکه در بحث لوله نیز بیشتر به تولید لوله‌های داربستی بر اساس سفارش مشتریان می‌پردازیم. متاسفانه در سال جاری میزان تولید نسبت به سال قبل حتی از نصف هم کمتر شده است. به طوری که تنها با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کنیم.

میزان تولید و نوع محصول به سفارش مشتری بستگی دارد

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه گفت: یکی از عوامل اصلی کاهش ظرفیت تولید به تامین مواد اولیه بازمی‌گردد که فرایند بسیار دشوار شده و قیمت این مواد نیز از سال گذشته گران‌تر شده است. البته میزان قید شده در پروانه حداکثر میزان تولید را نشان می‌دهد که با توجه به شرایط کنونی بازار، قطعا هیچ یک از تولیدکنندگان لوله و پروفیل به اندازه ظرفیت اسمی خود محصول تولید نمی‌کنند. متاسفانه دولت و سازمان‌های دولتی ازجمله اداره دارایی، بزرگ‌ترین موانع تحقق ظرفیت اسمی هستند و برای تولیدکنندگان محدودیت به وجود می‌آورند.

وی اذعان کرد: بازار پروفیل عمدتا بر اساس سلیقه مشتریان عمل می‌کند و تولیدکنندگان نیز بر اساس سفارش مشتریان به فعالیت می‌پردازند. به طوری که سلیقه مشتری مشخص نیست و هر لحظه با توجه به شرایط و نوع مصرف تغییر می‌کند. به عنوان مثال، چارچوب فولادی در زمستان مصرف بیشتری دارد و بنابراین پروفیل‌های سبک از مشتری بیشتری برخوردار هستند. یکی از قابلیت‌های شرکت ما تولید تسمه فولادی و تسمه نبشی برای تیرچه‌سازها است که تولید آن بر اساس سفارش مشتری و معمولا به صورت فصلی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه بیان کرد: شرکت ما از انواع ورق‌های فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند که شامل ورق گرم، سرد، گالوانیزه و… می‌شود. تامین این مواد نیز با توجه به محصول سفارش داده شده از سوی مشتری، صورت می‌گیرد. با این حال عمده مواد اولیه تامین شده ورق گرم است.

سازمان‌های دولتی سد راه تولیدکنندگان هستند

فخری با بیان اینکه برخی مسئولان هیچ درکی از تولید و انوع محصولات ندارند، ابراز کرد: یکی از محصولاتی که شرکت ما تولید می‌کند، با استفاده از ورق گالوانیزه است. برخی پروفیل‌های فولادی و حتی تسمه نبشی، با ورق گالوانیزه تولید می‌شوند. در خصوص دستگاه‌هایی نظیر رول‌فرم برای تولید پروفیل، تفاوتی نمی‌کند که از چه ورقی به عنوان ماده اولیه استفاده شود و تولید محصول کاملا بستگی به سفارش مشتری دارد. بنابراین با توجه به توان تولیدی، تولید محصول را بر اساس پروانه بهره‌برداری و سفارش مشتریان انجام می‌دهیم. اما سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی در کمال ناباوری نبشی تولید شده از ورق را همانند نبشی فابریک تصور می‌کند.

وی اضافه کرد: نبشی فابریکی با استفاده از شمش فولادی تولید می‌شود که قیمت شمش فولادی در بازار حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. در حالی که در تولید نبشی ورق باید ورق‌های فولادی به کار رود که عمدتا از نوع ورق گرم بوده و قیمت آن در بازار حدود ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. نکته قابل توجه دیگر این است که اگر در تولید نبشی فابریک، از شمش فولادی استفاده شود، این محصول قابلیت خم شدن ندارد و در صورتی که تحت فشار قرار بگیرد، شکسته می‌شود. این در حالی است که نبشی ورق با توجه به انعطاف‌پذیری نسبتا بالا نمی‌شکند و از قابلیت خم شدن برخوردار است.

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه با اشاره به کاربرد هر دو نوع نبشی، مطرح کرد: نبشی ورق که تولید آن در شرکت پروفیل فخر خاورمیانه با استفاده از ورق گالوانیزه فولادی صورت می‌گیرد، عمدتا توسط تولیدکنندگان رابیتس مصرف می‌شود که این محصول نیز در تولید انواع قفسه‌های توری و سازه‌های مشبک نازک فولادی کاربرد دارد.

فخری خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفته شد، برخی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی بدون کوچک‌ترین شناختی از محصولات فولادی اقدام به اعمال جریمه برای شرکت ما به جهت تولید تسمه ورق کرده‌اند؛ در حالی که در پروانه بهره‌برداری شرکت عملا این ظرفیت برای استفاده از ورق فولادی قید شده است. متاسفانه در پاسخ به شکایت شرکت ما عنوان شد که تولید این محصول برای جلوگیری از ایجاد دوگانگی تسمه فابریکی و تسمه ورق برای سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی و دیگر سازمان‌های مرتبط با تولیدکنندگان متوقف شود.

تولیدکننده با توجه به پروانه بهره‌برداری مجاز به تولید محصول است

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه با گلایه از رویکرد مسئولان نسبت به تولید، عنوان کرد: تولیدکنندگان این اختیار را دارند با توجه به پروانه بهره‌برداری و ظرفیت‌هایی که در آن عنوان شده، به تولید هر محصول که در بازار مشتری دارد، بپردازند و هیچ مسئولی حق سلب امتیاز تولیدکنندگان را ندارد. شرکت پروفیل فخر خاورمیانه بیش از ۱۰ سال است که انواع محصولات را با استفاده از ورق فولادی تولید می‌کند و نمی‌توان با اجبار، یک تولیدکننده را به تولید یا عدم تولید یک محصول مجاب کرد. متاسفانه برخی از مسئولان از سختی‌های تولید آگاه نیستند و تصور می‌کنند می‌توانند بدون هیچ منطقی برای تولیدکنندگان تصمیم بگیرند. در حالی که تولیدکننده در هر شرایطی ناچار به دوندگی برای رفع نیازهای خود است. در حال حاضر، منتظر استقرار کامل دولت جدید و به تبع آن، مسئولان سازمان صمت استانی هستیم که بتوانیم تولید محصولات ویژه ازجمله تسمه ورق را از سر بگیریم. در ادامه تصمیم داریم با توجه به سهمیه دریافت ورق، به تولید محصولات عادی با استفاده از ورق گرم بپردازیم.

وی تصریح کرد: شرکت ما با اینکه سهمیه دریافت ورق از بورس کالا را دارد، نمی‌تواند مواد اولیه خود را با توجه به ترافیک بسیار شدید تقاضا تامین کند و ناچار به خرید ورق از بازار آزاد است. خرید ورق از بازار آزاد نیز با توجه به بالاتر بودن قیمت آن نسبت به بورس کالا و نیز مقطوع بودن قیمت انواع پروفیل صرفه اقتصادی بسیار کمی دارد و عملا تولید را غیر اقتصادی می‌کند. لازم به یادآوری است که در گذشته شرایط تامین ورق فولادی بسیار آسان‌تر بود و خود شرکت فولاد مبارکه به همراه کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت با بازدیدهای میدانی از مصرف‌کنندگان ورق، آن‌ها را ظرفیت‌سنجی می‌کرد و با توجه به توان تولیدی و نیازمندی‌ها، به هر یک از مصرف‌کنندگان به میزان نیاز ورق اختصاص می‌داد. متاسفانه از یکی دو سال گذشته این سیستم از سوی دولت عملا کنار گذاشته شده و تامین مواد اولیه در شرایط کنونی بسیار دشوار شده است. با این حال، برای بقا در بازار و ادامه فعالیت تولیدی، ناچار به تولید در این شرایط هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2346

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد