• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان عنوان کرد:

پشتوانه مالی قوی، شرط اصلی دریافت وام

  • کد خبر : 6400
  • 04 شهریور 1400 - 13:21
پشتوانه مالی قوی، شرط اصلی دریافت وام
مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان گفت: تسهیلات بانکی، جنبه حمایتی ندارد و عمدتا به شرکت‌ها یا افرادی تعلق می‌گیرد که از توان مالی قوی یا ضمانت محکمی برخوردار باشند؛ البته نمی‌توان به این روشی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند، ایراد اساسی وارد کرد؛ یک تولیدکننده باید این قدرت مالی را داشته باشد که سرمایه‌ای که دریافت می‌کند را در موعد مقرر بازگرداند اما در این ساز و کار واحدهای تولیدی که برای تقویت وضعیت مالی خود نیازمند حمایت هستند، دیده نشده‌اند.
مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان گفت: تسهیلات بانکی، جنبه حمایتی ندارد و عمدتا به شرکت‌ها یا افرادی تعلق می‌گیرد که از توان مالی قوی یا ضمانت محکمی برخوردار باشند؛ البته نمی‌توان به این روشی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند، ایراد اساسی وارد کرد؛ یک تولیدکننده باید این قدرت مالی را داشته باشد که سرمایه‌ای که دریافت می‌کند را در موعد مقرر بازگرداند اما در این ساز و کار واحدهای تولیدی که برای تقویت وضعیت مالی خود نیازمند حمایت هستند، دیده نشده‌اند.

احمد فغفوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در ارتباط با دریافت تسهیلات از بانک‌ها و موسسات مالی، اظهار داشت: نزدیک به ۵ درصد از نقدینگی مورد نیاز خود را با استفاده از وام بانکی تامین کردیم که البته در این مسیر با دشواری‌هایی مواجه بودیم. متاسفانه بانک‌ها وثیقه‌های سنگینی را در قبال اعطای تسهیلات در نظر می‌گیرند که ارائه آن از توان تولیدکننده خارج است.

وی افزود: وام‌گیرنده باید چندین برابر میزان وامی که از بانک درخواست می‌کند، وثیقه بگذارد تا به نوعی، اعتماد بانک در خصوص بازپرداخت وام جلب شود. در این زمینه، بانک‌ها و موسسات اعتباری سخت‌گیری بیش از حدی نسبت به موضوع دارند و به نوعی می‌توان گفت مهم‌ترین شرط اعطای وام محسوب می‌شود اما در خصوص تسهیلات حامی بخش تولید، به این امر توجه نشده که یک تولیدکننده ممکن است نتواند به میزانی که بانک اعلام می‌کند وثیقه یا ضمانت مالی در اختیار قرار دهد زیرا عمدتا تولیدکنندگانی که با کمبود نقدینگی و ضعف سرمایه مواجه هستند، اقدام به دریافت تسهیلات بانکی می‌کنند؛ بنابراین پشتوانه مالی قوی نخواهند داشت.

لزوم ارائه سند ملکی برای دریافت وام

مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان یادآور شد: گاهی اوقات تولیدکنندگان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای به سراغ تسهیلات بانکی می‌روند و با مشکل کمبود نقدینگی مواجه نیستند؛ شرکت ما نیز به میزان کافی گردش مالی دارد و می‌توانیم زمانی که نیاز به دریافت وام داشته باشیم، اقدام کنیم اما مسئله دیگری که در این زمینه وجود دارد، الزام ارائه سند ملکی به بانک است که مانع دیگری برای تولیدکنندگان به حساب می‌آید.

شرط اصلی دریافت وام

این تولیدکننده در پاسخ به این سوال که فرایند دریافت تسهیلات از بانک‌ها و موسسات اعتباری را با سال‌های گذشته چگونه مقایسه می‌کنید، عنوان کرد: تقریبا مسیر بیان شده در سال‌های متمادی برای دریافت تسهیلات از همه بانک‎‌ها باید طی شود و تغییر مثبتی در این فرایند به وجود نیامده است. در کل بیشتر به کسانی که پشتوانه مالی قوی‌تر و بهتری دارند وام تعلق می‌گیرد؛ بنابراین تسهلات بانکی، جنبه حمایتی ندارد.

وی همچنین تاکید کرد: البته نمی‌توان به این روشی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند، ایراد اساسی وارد کرد؛ یک تولیدکننده باید این قدرت مالی را داشته باشد که سرمایه‌ای که دریافت می‌کند را در موعد مقرر بازگرداند؛ چراکه در غیر این صورت، هم بنگاه مالی که این سرمایه را در اختیار قرار داده است زیر سوال می‌رود هم خود صنعتگر. به همین دلیل بهتر است هر دو طرف، واقف به کاری که قصد انجام آن را دارند، باشند.

استقبال بانک‌ها از خوش‌حسابی تولیدکننده

فغفوری در ادامه به تعامل با بانک‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت کاوشگران روی زنجان با بانک‌ها در تعامل است؛ برای تامین سرمایه مورد نیاز خود طی دو سال گذشته مراجعاتی به بانک‌هایی مانند بانک ملت، صادرات و صنعت و معدن داشتیم که بانک صنعت و معدن از لحاظ میزان همکاری در رتبه نخست قرار می‌گیرد. با وجود سخت‌گیری‌های فراوان و ریزبینی در تمام روند درخواست‌های مالی شرکت، بانک‌های یاد شده واقعا از تامین نیاز ما دریغ نکردند و وام را به میزانی که از سوی شرکت، تقاضا شده بود، اعطا کردند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت زمانی که حساب بانکی یک شرکت، تراکنش‌های منظم و مرتب داشته باشد، در پرداخت اقساط وام تاخیر وجود نداشته و تعامل مطلوبی با بنگاه اقتصادی مد نظر وجود داشته باشد؛ خود بانک‌ها و موسسات مالی به پیشواز این تولیدکننده‌ خواهند آمد.

کاهش هزینه‌های ارزی

فغفوری در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه برای انجام چه مواردی به سرمایه جانبی نیاز داشتید که منجر به دریافت تسهیلات از بانک‌ها شد، تصریح کرد: به این علت که طرح توسعه‌ کارخانه در جهت استفاده از تمام ظرفیت تولید و افزایش کیفیت محصول را در برنامه‌های خود قرار داده بودیم، نیاز به نقدینگی بیشتری داشتیم که نیاز بود تا از طریق تسهیلات بانکی، بخش کوچکی از این نیاز را تامین کنیم.

وی مطرح کرد: به دلیل استفاده از روش ورود موقت کالا برای تامین مواد اولیه مورد نیاز، نیاز ارزی مجموعه را به حداقل رسانده‌ایم تا وابستگی زیادی به بنگاه‌های مالی و اعتباری نداشته باشیم. به این ترتیب، از تامین مواد اولیه مورد نیاز خود اطمینان خاطر حاصل کردیم و بدون دغدغه به تولید شمش روی می‌پردازیم.

قطع جریان حیاتی برق

مدیرعامل شرکت کاوشگران روی زنجان در انتهای این گفت‌وگو، درباره چالش‌هایی که این شرکت با آن مواجه است، خاطرنشان کرد: در بعضی از مواقع، برای ناهماهنگ بودن گمرک و بانک مرکزی و تغییر برخی قوانین، با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم؛ مانند درخواست بانک مرکزی از تولیدکنندگان که باید مازاد ارز حاصل از صادرات محصولات خود را در سامانه ارزی نیما عرضه کنند؛ چراکه در فرایند ورود موقت کالا، ارزی معامله نمی‌شود که بخواهد در سامانه یاد شده، عرضه شود. معضل دومی که با آن روبه‌رو هستیم، کمبود برق در کشور بوده که منجر به قطع برق صنایع شده است که چون ما به نسبت سایر تولیدکنندگان در صنایع دیگری همچون فولاد، یکی از عمده مصرف‌کنندگان انرژی برق هستیم، مواد اولیه ما توسط جریان برق استحصال می‌شوند و زمانی که این جریان که برای تداوم روند تولید حیاتی است، قطع شود، متحمل خسارت‌های جبران‌‌ناپذیری می‌شویم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6400
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری