• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
یک تولیدکننده سرب:

سود فروش شمش سرب کافی نیست

  • کد خبر : 6405
  • 09 شهریور 1400 - 13:25
سود فروش شمش سرب کافی نیست
یک تولیدکننده سرب گفت: استفاده از خاک معدنی با عیار مناسب، کیفیت محصول و همچنین میزان تولید را افزایش خواهد داد اما این امر برای واحدهای کوچک مقرون‌به‌صرفه نیست و سود حاصل از فروش شمش نمی‌تواند آن را جبران کند؛ بنابراین استفاده از باتری فرسوده و خاک معدنی کم‌عیار رواج یافته است.
یک تولیدکننده سرب گفت: استفاده از خاک معدنی با عیار مناسب، کیفیت محصول و همچنین میزان تولید را افزایش خواهد داد اما این امر برای واحدهای کوچک مقرون‌به‌صرفه نیست و سود حاصل از فروش شمش نمی‌تواند آن را جبران کند؛ بنابراین استفاده از باتری فرسوده و خاک معدنی کم‌عیار رواج یافته است.

یک تولیدکننده سرب در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: به طور مشخص در این واحد تولیدی، شمش سرب کارگاهی و شمش روی با گرید ۹۹٫۹۹ ردصد تولید می‌شود. خط تولید شمش سرب کارگاهی نزدیک به یک سال است که راه‌اندازی شده و ظرفیت تولید آن در پروانه بهره‌برداری ۶ هزار تن در سال قید شده و برای تولید شمش روی نیز سالانه سه هزار و ۸۰ تن ظرفیت تولید در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مهم‌ترین مشکلی که در سال ۱۴۰۰ با آن مواجه شدیم، افزایش گازبها بود؛ بهای گاز مصرفی واحدهای صنعتی هشت برابر افزایش پیدا کرده و این اتفاق باعث شد تا تولید محصولات به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند و می‌توان گفت تولید دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست.

افزایش گازبها، کاهش تولید را در پی داشت

این تولیدکننده سرب اضافه کرد: با آغاز سال جدید و افزایش مجدد نرخ دلار و قیمت مواد اولیه، به یک باره قیمت گاز مصرفی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد و چرخ تولید واحدها را از کار انداخت و می‌‌توان گفت که بسیاری از تولیدکنندگان نه تنها تولید مطلوبی برخلاف تصور خود نداشتند بلکه ضرردهی را تجربه کردند و برخی از آن‌ها نیز مانند ما منتظر هستند تا موجودی انبار واحد خود را به صورت کامل مصرف و محصول تولید کنند سپس واحد خود را به حالت تعطیل دربیاورند.

این فعال صنعتی در ادامه گفت: همه تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه دچار چالش هستند اما سعی کردیم برای اینکه نخواهیم متحمل ضرردهی شویم، به اندازه و میزان مورد نیاز و نه بیشتر یا کمتر ماده اولیه خریداری کنیم. مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع داخلی تامین می‌کنیم؛ برای تولید شمش سرب از باتری فرسوده و برای تولید شمش روی از خاک معدن انگوران استفاده می‌کنیم. مشکلی که در خرید از معدن انگوران برای ما به وجود آمده، این است که از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون، سهیه‌ای از این معدن دریافت نکرده‌ایم.

فروش غیر مستقیم به صنایع گالوانیزه

فعال صنعت سرب عنوان کرد: طبق دستور، خاک معدنی انگوران در بورس کالا عرضه می‌شود اما بین قیمت مواد اولیه در بورس کالا با بازار آزاد اختلاف وجود دارد و امکان خرید از بورس برای همه تولیدکنندگان وجود ندارد. شرکت ما نیز توانایی خرید از بورس کالا را ندارد؛ به همین دلیل به بازار آزاد رجوع کردیم. خرید از بازار آزاد، هم راحت‌تر و هم مقرون‌به‌صرفه‌تر از بورس کالا است و در این روش ظرف مدت یک الی دو روز مواد اولیه به دست تولیدکننده خواهد رسید. بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را نیز از کشور ترکیه وارد می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید گفت که مواد اولیه مورد نیاز با کیفیت نیز به نقدینگی مطلوب نیاز دارد تا بتوانیم محصول درجه یک تولید کنیم.

این تولیدکننده سرب در خصوص مشتریان شمش روی خود، اذعان کرد: عمده مشتریانی که از این شرکت شمش روی خریداری می‌کنند، تولیدکننده محصولات گالوانیزه‌ هستند. فروش شمش‌ سرب کارگاهی که تولید می‌کنیم هم به شکل غیر مستقیم از طریق شرکت‌های بازرگانی صورت می‌پذیرد.

استفاده از ماشین‌آلات ایرانی و خارجی

فعال صنعت سرب در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید این شرکت ساخت داخل است یا خیر، اذعان کرد: برای تولید شمش روی باید از فرایند لیچینگ یا محلول‌سازی استفاده شود تا روی مورد نیاز از خاک معدنی استحصال شود و برای بازیافت سرب نیز از کوره‌های گردان استفاده می‌کنیم. ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید هم ایرانی هستند و هم خارجی که در صورت بروز هرگونه اشکال در هر یک از دستگاه‌ها، به راحتی می‌توانیم قطعات موردن نیاز را از بازار داخلی تامین کنیم؛ چراکه قطعات یدکی چینی به وفور در کشور یافت می‌شود. گاهی اوقات برای تامین الکترود کمی با چالش روبه‌رو هستیم که چون در بازار داخلی موجود نیست، با تاخیر سه تا چهار ماه می‌توانیم آن را از کشور استرالیا سفارش دهیم و وارد شرکت کنیم.

وی به تغییر قیمت سرب طی یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: صنعت سرب و روی کاملا به نوسانات نرخ دلار وابسته است؛ هر زمان نرخ دلار بالا برود، قیمت تمام فلزات رنگین نیز افزایش پیدا می‌کند. البته همان‌طور که قیمت مواد اولیه بالا رفته، در مقابل نیز قیمت تمام شده محصول نیز افزایش یافته است.

رکود بازار سرب و روی

این تولیدکننده سرب بیان کرد: بالا رفتن قیمت مواد اولیه سبب شد تا شرایط فروش در بازار سخت‌تر شود. تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان سرب و روی، در راستای کاهش تا ریسک مالی خود، میزان معاملات را کاهش داده‌اند. وضیت عرضه و تقاضا در بازار مطلوب نیست و راکد ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگر، می‌توان گفت تا حدی که تولید جریان داشته باشد و کارخانه تعطیل نشود، خرید و فروش انجام می‌پذیرد.

استفاده از خاک معدنی پرعیار مقرون‌به‌صرفه نیست

فعال صنعت سرب در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه عمده تولیدکنندگان شمش سرب از ضایعات باتری فرسوده برای تولید محصول استفاده می‌کنند، علت آن کمبود ذخایر معدنی سرب است یا تولید از طریق بازیافت سرب از باتری فرسوده کم‌هزینه‌تر است، تصریح کرد: اگر تولیدکننده بخواهد خاک معدنی سرب خریداری کند، هزینه زیادی باید بپردازد که البته هم باکیفیت‌تر بوده و هم میزان تولید را افزایش می‌دهد اما این در حالی است که درآمد حاصل از فروش شمش سرب، بازگشت سرمایه‌ای که تولیدکننده بابت خرید مواد اولیه صرف کرده است را در پی ندارد. پس معقولانه‌ترین کار در این شرایط این است که از سرباره سرب و یا خاک‌های معدنی کم‌عیار استفاده کنیم که خاک کم‌عیار نیز متاسفانه سبب کاهش میزان تولید شمش سرب می‌شود.

وی مهم‌ترین توقعات تولیدکنندگان شمش سرب و روی از دولت را عدم دخالت خواند و اذعان کرد: تنها توقعی که از دولت داریم این است که با صدور بخشنامه‌های گوناگون، جلوی تولید را نگیرد و بگذارد تولید مسیر خود را طی کند. چراکه همیشه وضع قوانین نادرست و سهل‌انگاری مسئولین در زمینه رفع موانع تولید و یا بررسی آن‌ها، نه تنها سبب اختلال در فعالیت شرکت‌ها می‌شود بلکه درست برخلاف شعار سال مانع‌زدایی را در پی خواهد داشت و اجازه تولید و فروش آسان و کسب درآمد مطلوب از تولیدکننده سلب می‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6405
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد