• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان عنوان کرد:

تحریم، پوششی برای اهمال‌کاری مسئولین

  • کد خبر : 6410
  • 11 شهریور 1400 - 13:30
تحریم، پوششی برای اهمال‌کاری مسئولین
مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان گفت: افزایش‌ بیش از حد نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار، موجب روند افزایشی قیمت‌ها، نابسامانی و کاهش تولید و فروش شده است و مسئولین علی‌رغم اینکه می‌توانند در این زمینه چاره‌اندیشی کنند، ریشه مشکلات را تحریم اعلام می‌‌کنند.
مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان گفت: افزایش‌ بیش از حد نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار، موجب روند افزایشی قیمت‌ها، نابسامانی و کاهش تولید و فروش شده است و مسئولین علی‌رغم اینکه می‌توانند در این زمینه چاره‌اندیشی کنند، ریشه مشکلات را تحریم اعلام می‌‌کنند.

محمدجلال کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در شرکت مس نگین اصفهان صنایع دستی مسی و همچنین ورق مس تولید می‌‌شود. ظرفیت تولید ورق مسی که در تولید صنایع دستی مسی کاربرد دارد، ماهیانه ۱۰ تا ۱۲ تن بوده که در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰، این میزان کاهش ۵۰ درصدی پیدا کرده و میزان تولید شرکت به نصف تقلیل یافته است.

وی افزود: یکی از عمده معضلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، نوسانات بازار داخلی است که چالش‌هایی را در روند تولید و فروش شرکت به وجود آورده است. نوسان نرخ ارز و در پی آن، قیمت مواد اولیه، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را به زحمت انداخته است. قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده و بالطبع باید قیمت تمام شده محصولات نیز افزایش یابد که این امر سبب می‌شود مشتری دست نگه دارد تا بلکه قیمت کاهش پیدا کند و خرید مقرون‌به‌صرفه شود و این موضوع، کاهش فروش را در پی دارد.

صنایع دستی مسی روی دست مانده!

این تولیدکننده ورق مسی در ادامه عنوان کرد: دلیل اصلی افت فروش، کاهش تقاضای صنایع دستی از سوی گردشگران نیز است. به دلیل شیوع موج جدید کرونا، محدودیت‌های تررد بیش از پیش شدت گرفته و مسافران از سایر شهرها و کشورها سفری به استان‌هایی نظیر اصفهان ندارند تا برای خرید صنایع دستی مسی اقدام کنند. تقاضا برای این صنعت به شدت کاهش پیدا کرده و تولید نیز به همین ترتیب افت یافته است چون هم در استان اصفهان فروش زیادی داشتیم هم در استان‌های مجاور که بنا به شرایط پیش آمده، خبری از درآمد مطلوب و تقاضای مساعد مشتریان نیست.

قطعی برق طبق برنامه انجام شد

مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان در خصوص معضل قطعی‌های مداوم جریان برق، مطرح کرد: به این علت که واحد تولیدی ما در شهرک صنعتی قرار گرفته و این شهرک مانند سایر شهرک‌های صنعتی دارای برنامه قطعی جریان برق است و از قبل برای انجام این کار آمادگی کامل را داریم و طبق آن، برای ادامه تولید در روزهای دیگر برنامه‌ریزی می‌کنیم تا از ادامه کار خود باز نمانیم. با این وجود، فروش در بازار بسیار کم شده است و آنگونه که باید درآمد و سودآوری مطلوب نداشتیم.

اشتفاده از ماشین‌آلات ساخت داخل

کوشکی در خصوص تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید این شرکت، عنوان کرد: ماشین‌آلات مستقر در خط‌های تولید عبارت است از کوره‌های القایی، دستگاه خم، نورد و پرداخت و دانش فنی عمده تجهیزات شرکت، ایرانی بوده و کوره القایی موجود نیز توسط مهندسین داخلی بر اساس مدل آمریکایی ساخته شده است. به صورت کلی دستگاه‌هایی که در این واحد تولیدی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، داخلی هستند. خط تولید این شرکت، طی چند سال فعالیت، به مرور تکمیل شده و بهره‌وری آن افزایش یافته است؛ بنابراین در این زمینه با ضعف مواجه نیستیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای پیش بردن تولید طی ۶ ماهه دوم دارید، اذعان کرد: فعلا برنامه خاصی در نظر نداریم و همین روال کنونی تولید و فروش را در پیش گرفته‌ایم تا ببینیم با گذشت زمان، بازار چه تغییرات و نوساناتی را شاهد خواهد بود و اینکه چه اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. چنانچه قیمت‌ها به ثبات برسد، تولیدکننده می‌تواند برای فردای خود تصمیم‌گیری قاطع داشته باشد، روند تولید را بهبود ببخشد و میزان تولید محصولات خود را افزایش دهد.

نوسان قیمت ضایعات مسی

مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان درباره تامین مواد اولیه این شرکت، مطرح کرد: ضایعات مسی مورد نیاز خود را از بنگاه‌های ضایعاتی تامین می‌کنیم. به خاطر بالا رفتن قیمت مواد اولیه، کمی دچار معضل شده‌ایم زیرا برای خرید، ضعف نقدینگی داریم و نمی‌توان با هر قیمتی که توسط فروشنده اعلام می‌شود، خرید کنیم.

بانک‌ها برای اعطای تسهیلات، تولیدکننده را بازی می‌دهند

این فعال صنعت مس در خصوص منابع تامین نقدینگی مورد نیاز خود، بیان کرد: تقریبا برای تامین ۱۵ تا ۲۰ درصد نقدینگی خود به بانک رجوع کردیم که البته گفتنی است از صفر تا صد فرایند دریافت تسهیلات، پر از مشکل است؛ برای دریافت هر وامی، احتیاج به وثایق سنگین ملکی است که توانایی ارائه آن را به بانک نداشتیم و به همین دلیل از دریافت تسهیلات بازماندیم.

وی اضافه کرد: از چند سال قبل، سند یکی از کارخانه‌ها در رهن بانک است که بدهکاری در خصوص آن نداریم اما متاسفانه بانکی که به آن برای دریافت تسهیلات مراجعه کردیم، این سند را مورد پذیرش قرار نداد. مبلغی که برای تامین نقدینگی نیاز داشتیم حدود دو میلیارد تومان بود و سندی که به بانک تحویل دادیم، ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشت. حال این سوال به وجود آمده است که چرا این سند توسط بانک تایید و وام به ما اعطا نشد؟!

کوشکی در خصوص دفعات اقدام به تامین سرمایه از طریق بانک‌ها و موسسات مالی طی دو سال گذشته، اظهار کرد: برای تامین مواد اولیه مورد نیاز احتیاج به دریافت تسهیلات پیدا کردیم و برای انجام این کار، دو مرتبه اقدام لازم انجام شد؛ در مرتبه دوم، تا مراحل نهایی اداری پیشروی کرده بودیم و همه اقدامات لازم جهت تعلق گرفتن وام به واحد تولیدی انجام شد که متاسفانه سند ملکی که به بانک ارائه کرده بودیم مورد مقبول بانک واقع نشد و نتوانستیم کار را به سرانجام برسانیم.

شرایط وحشتناک مالی

مدیرعامل شرکت مس نگین اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه شرایط مالی را نسبت به حدودا پنج سال گذشته چطور مقایسه می‌کنید، مطرح کرد: قیاس شرایط کنونی با گذشته، وحشتناک است! برای مثال، پنج سال گذشته ضایعات مس ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار به فروش می‌رسید اما اکنون این قیمت به ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت این رشد قیمت برای تولید محصول مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی در ادامه با اشاره به تغییر دولت، گفت: به عنوان یک تولیدکننده هیچ توقعی از دولت و مسئولین نداریم؛ جز اینکه پا روی گردن تولیدکننده نگذارند و اجازه دهند با راهکارهایی که توسط سال‌ها تجربه به دست آمده است، مشکلات را حل کنیم. قوانین جدید را که قرار است به جای دستورات گذشته اجرایی کنند، کامل، جامع و تا حد امکان بدون وابستگی به بند و ماده باشد تا کار برای اصناف و تولیدکنندگان آسان‌تر شود و بتوانند به روند فعالیت عادی فعالیت تولیدی خود ادامه دهند. در این میان، اگر قوانین بخش تولید، بازبینی و اصلاح شوند، هم این بخش پیشرفت می‌کند و هم تولیدکننده موفق به کسب درآمد و سود مطلوب خواهد شد.

موانع تولید عمدتا منشاء داخلی دارند

این تولیدکننده صنایع دستی و ورق مسی با اشاره به تحریم‌ها، تاکید کرد: قصه تحریم‌ها بیشتر برای عادی جلوه دادن عدم توجه مسئولین به معضلات صنعت است و باید گفت اکثر تولیدی در داخل کشور شکل می‌گیرد؛ نوسانات قیمتی در بازار داخلی نیز به نوبه خود معضلی است که بیشتر تولیدکنندگان را درگیر و دچار زیان‌دهی کرده است و متاسفانه کاری نمی‌توان برای جلوگیری از آن انجام داد.

وی افزود: اگر بخواهیم از تاثیر مستقیم تحریم صحبتی کنیم، می‌توانیم به مسئله افزایش‌ بیش از حد نرخ دلار اشاره کنیم که باعث افزایش قیمت مواد اولیه شده است اما مهم‌ترین نکته این است که مسئولین می‌توانند ثبات قیمت  رادر بازار حکم‌فرما کنند ولی از آن سر باز می‌زنند. مجموع موانع تولیدی موجود، کاهش ۵۰ درصدی تولید در این واحد را به ارمغان آورده است.

کوشکی در پایان همچنین گفت: برای ۷۰ تا ۸۰ درصد از نقدینگی خود نیازمند دریافت تسهیلات از بانک بودیم که آن هم به منظور خرید مواد اولیه بود. در خصوص ماشین‌آلات باید این نکته مهم ذکر شود که خطوط تولید از نظر دستگاه و تجهیزات، کاملا طی چند سال کار و فعالیت مجهز شده‌اند و از این بابت هیچ مشکلی نداریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6410
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند