• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آهن افرا:

عطای وام را به لقایش بخشیدیم

  • کد خبر : 6468
  • 24 شهریور 1400 - 13:57
عطای وام را به لقایش بخشیدیم
مدیرعامل شرکت آهن افرا گفت: شرایط دریافت تسهیلات بانکی، روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و بانک‌ها در شرایطی که تحریم‌ها بر کشور سایه انداخته و تورم مسیر صعودی را طی می‌کند، هیچگونه حمایتی از تولیدکنندگان ندارند.
مدیرعامل شرکت آهن افرا گفت: شرایط دریافت تسهیلات بانکی، روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و بانک‌ها در شرایطی که تحریم‌ها بر کشور سایه انداخته و تورم مسیر صعودی را طی می‌کند، هیچگونه حمایتی از تولیدکنندگان ندارند.

امیربهمن خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص اخذ تسهیلات بانکی، اظهار داشت: در حال حاضر، اقدامی برای تامین نقدینگی از طریق دریافت وام بانکی انجام ندادیم؛ چراکه این امر با چالش‌های فراوانی همراه است.

وی افزود: دریافت تسهیلات از بانک‌ها، در ایران مسیر عجیبی را طی می‌کند؛ نرخ بهره وام‌های بانکی در ایران از سایر کشورهای پیشرفته بسیار بالاتر بوده و در مقابل، برای دریافت همان مقدار وام با نرخ بهره ۱۸ درصدی، هزینه‌ها و اعتبارات دیگری نیز نیاز است. بنابراین به علت وجود دردسرهای فراوان برای دریافت وام، تصمیم به اقدامی در این زمینه نگرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آهن افرا در ادامه به مقایسه فرایند تامین مالی از طریق بانک‌ها در شرایط کنونی نسبت به سال‌های قبل، اذعان کرد: شرایط به نحوی پیش رفته که روز به‌ روز این فرایند، پیچیده‌تر و سخت‌تر شده است. بانک‌ها به جای آن که حامی تولیدکننده باشند، در مسیر اعطای تسهیلات مانع‌تراشی می‌کنند. اینکه بخواهیم بانک را مجاب کنیم که تولیدکننده هستیم و برای ادامه تولید و تامین مواد اولیه و… به این تسهیلات احتیاج داریم، به نو به خود مانند عبور از هفت‌خان رستم است که گذشتن از این مسیر، کار هر تولیدکننده‌ای نیست. متاسفانه بانک‌ها به فکر سودآوری خود هستند و رشوه‌خواری و رانت نیز در برخی بانک‌ها وجود دارد.

این تولیدکننده مقاطع مسی در ادامه اضافه کرد: برای دریافت تسهیلات مستلزم آن هستیم که حتما باید به بانک ثابت کنیم که تولیدکننده‌ هستیم و واحد تولیدی فعال است. همچنین باید به صورت کامل و بدون ابهام، مشخص کنیم که به منظور انجام چه کاری تسهیلات درخواست می‌کنیم. به عبارت دیگر، اینکه وام برای واردات ماشین‌آلات و تجیهزات خارجی باشد یا تامین هزینه خرید مواد اولیه، نرخ بهره متفاوتی را شامل می‌شود که بین بازه ۱۴ تا ۱۸ درصد از سوی نظام بانکی تعیین شده است.

خالدی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا تاکنون اقدام به دریافت تسهیلات ارزی از بانک‌ها کرده‌اید، تصریح کرد: همه صنایع نیازمند نوسازی و به‌روزرسانی خطوط تولید خود هستند؛ این نوسازی مستلزم انتقال فناوری از کشورهای پیشرفته به ایران و اجرای آن‌ در خطوط تولید شرکت‌ها است که متاسفانه امکان انجام این کار نیست؛ چراکه تحریم هستیم و بسیاری از کشورها از مراودات تجاری با ما سر باز می‌زنند و اگر هم حاضر به همکاری باشند، باید زمینه جابه‌جایی ارز فراهم باشد تا طرف خارجی با خیالی آسوده اقدام به فروش ماشین‌آلات و در دسترس قرار دادن تکنولوژی و دانش به‌روز خود به ایران کند. به همین جهت نیز در این حوزه اقدامی نکردیم؛ چراکه نمی‌توانیم خریدی انجام دهیم و به سهولت جابه‌جایی ارز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آهن افرا خاطرنشان کرد: نزدیک به پنج سال است که از هیچ تسهیلات و وامی استفاده نکردیم. قبل از آن که هم تورم کمتر بود و هم شرایط اقتصادی بهتر به نظر می‌رسید، از طریق ارجاع درخواست به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و همچنین بعضی بانک‌ها به سهولت تسهلاتی را تامین کردیم.

وی در پایان یادآور شد: دریافت وام تولید از بانک بستگی به گردش مالی مرتب مشتری یا همان تولیدکننده و خو‌ش‌حساب بودن آن دارد؛ چراکه معدل گردش مالی در اعطای تسهیلات به تولیدکننده مهم است و این شرایط برای همه تولیدکنندگان یکسان است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6468
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه