• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل سیم و کابل کاوه ‌تک:

تولید، ضررده شده است

  • کد خبر : 6447
  • 18 شهریور 1400 - 13:50
تولید، ضررده شده است
مدیرعامل سیم و کابل کاوه ‌تک گفت: در سال جاری درست مانند سال 1399 که وعده‌های فراوانی مبنی بر بهبود اوضاع تولید داده شده بود، همه تولیدکنندگان به کسب درآمد بیشتر امیدوار شدند اما برخلاف تصور همگان، اتفاق‌های مثبتی در بخش تولید رخ نداد؛ ضمن اینکه تولیدکنندگان هنوز با موانعی نظیر مالیات‌های سنگین روبه‌رو هستند که تولید را ضررده کرده است.
مدیرعامل سیم و کابل کاوه ‌تک گفت: در سال جاری درست مانند سال ۱۳۹۹ که وعده‌های فراوانی مبنی بر بهبود اوضاع تولید داده شده بود، همه تولیدکنندگان به کسب درآمد بیشتر امیدوار شدند اما برخلاف تصور همگان، اتفاق‌های مثبتی در بخش تولید رخ نداد؛ ضمن اینکه تولیدکنندگان هنوز با موانعی نظیر مالیات‌های سنگین روبه‌رو هستند که تولید را ضررده کرده است.

سلمان ملاسلمانی در گفت‌وگو باخبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در ارتباط با معضلات به وجود آمده برای صنعت مس در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: با آغاز سال جدید، برخلاف تصور همه تولیدکنندگان که برای سال جدید برنامه‌‌های تولیدی جدیدی داشتند و امیدوار بودند که به جبران چند سال اخیر که مدام متحمل ضرر می‌شدند، بتوانند شاهد رونق تولید و افزایش درآمد باشند، قیمت مواد اولیه از سال قبل هم بیشتر شد.

وی افزود: با افزایش بی‌برنامه نرخ دلار و تاثیرپذیری مستقیم قیمت مواد اولیه از آن، در تامین مواد اولیه به مشکل خوردیم و می‌بایست نقدینگی بیشتری برای خرید در دست داشتیم. علاوه‌براین، زمانی هم که محصول با مواد اولیه‌ای که گران خریداری شده، تولید شود طبیعتا از قیمت تمام شده بالاتری نسبت به قبل برخوردار خواهد بود. این امر سبب می‌شود تا مصرف‌کننده صبر کند که افت قیمت در بازار رخ دهد و قیمت‌ها شکسته شود تا بتواند محصول تولید شده را با قیمت کمتری تهیه کند اما فروش محصول با قیمت تمام شده پایین‌تر، برای ما ضرر است که جبرانی هم در پی آن نخواهد بود و هیچ مسئولی برای رفع این معضل تاکنون پاسخگو نبوده است.

قطعی برق، معضل تابستان ۱۴۰۰

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در ادامه عنوان کرد: از یک سو، معضل رکود بازار تولید را تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر، با آغاز فصل تابستان، چالش قطعی برق به عنوان یک معضل تازه بروز پیدا کرد. با توجه به کمبود برق در کشور و در راستای جلوگیری از قطع برق خانگی، بدون اینکه هماهنگی انجام شود، برق واحدهای تولیدی را قطع کردند که این اتفاق، تولید را عقب انداخت، به ماشین‌آلات و دستگاه‌ها خسارت زد. هر زمان که برق قطع شود کارگران از انجام فعالیت باز می‌ماند که این هم برای شرکت هزینه‌بر است.

ملاسلمانی در خصوص تامین مواد اولیه بیان کرد: مفتول مسی که در تولید سیم و کابل استفاده می‌کنیم باید از کیفیت بالایی برخودار باشد زیرا سیم و کابل بی کیفیت می‌تواند برای مشتری خسارت‌آفرین باشد. مفتول مسی مورد نیاز خود را از شرکت گیل‌راد شمال و روکش مصرفی را از شرکت تولیدی دنیای گرانول خریداری می‌کنیم. طبیعی است که برای تولید محصولات با کیفیت بالا، باید از مواد اولیه با کیفیت و ماشین‌آلات استاندارد استفاده کرد؛ بنابراین با اینکه قیمت مس افزایش یافته اما مجبور هستیم به هر قیمتی که عرضه می‌شود، آن را تامین کنیم و از مصرف مس ضایعاتی امتناع می‌کنیم. ضمن اینکه تهیه مواد اولیه با کیفیت، نقدینگی زیادی هم می‌طلبد.

به بازار آزاد روی آوردیم

مدیرعامل شرکت سیم و کابل کاوه تک در پاسخ به این سوال که آیا از طریق بورس کالا اقدام به تامین مواد اولیه می‌‌کنید یا خیر، مطرح کرد: تاکنون از طریق کارگزاری به واسطه سهمیه‌ای که به ما تعلق گرفته است، خرید از بورس کالا انجام داده‌ایم اما اکنون این کار را نمی‌کنیم؛ چراکه تفاوت قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا با بازار آزاد زیاد بوده و برای ما به عنوان تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد. به همین جهت سعی می‌کنیم مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کنیم که سهل‌تر و ارزان‌تر از بورس کالا انجام می‌شود. ضمن اینکه کیفیت محصولات موجود در بازار با محصولات عرضه شده در بورس کالا، تفاوتی ندارد.

استفاده از ماشین‌آلات خارجی

این فعال صنعت سیم و کابل مسی در مورد تکنولوژی موجود در خطوط تولید این شرکت بیان کرد: ازجمله دستگاه‌هایی که در خطوط تولید کاوه تک به کار برده شده‌اند، می‌توان به دستگاه کشش راد و مولتی‌وایر اشاره داشت که دانش فنی آن‌ها متعلق به اروپا است. همچنین سیستم اکسترود که هم نمونه داخلی و هم نمونه‌های خارجی آن که متعلق به کشورهای چین و انگلیس بوده، در خط تولید این شرکت مستقر شده است.

ملاسلمانی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که کشور در حال حاضر از جوانب زیادی تحریم شده، اگر یکی از قطعات این ماشین‌آلات خارجی دچار مشکل شود، در تامین قطعه یدکی آن به شدت دچار چالش می‌شویم؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون نزدیک به ۶ ماه است که برای تامین قطعات یدکی، نتوانستیم اقدام به واردات قطعه کنیم.

برای اجرای طرح توسعه، تعجیل نداریم

مدیرعامل شرکت سیم و کابل کاوه تک در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰، برنامه توسعه‌ای در نظ رگرفته‌اید یا خیر، یادآور شد: به هر شکلی، یک تولیدکننده برای افزایش بهره‌وری تولید محصول و حتی تنوع دادن به حوزه فعالیت خود جهت تولید محصولات دیگر، برنامه‌هایی را تبیین می‌کند اما شرکت ما هنوز به صورت قطعی طرحی را برای اجرای نهایی در نظر نگرفته است. در صورت بهبود نسبی شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، زیرساخت‌های مورد نیاز تامین خواهد شد و سپس برای اجرای نهایی طرح توسعه، اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

این تولیدکننده سیم و کابل مسی در انتهای این گفت‌وگو، در اشاره به توقع تولیدکنندگان از مسئولین دولت سیزدهم، مطرح کرد: درخواست همه تولیدکنندگان از دولت جدید این است که به فکر آن‌ها باشد. دولت باید موانعی که توسط سازمان‌هایی مانند بیمه و امور مالیاتی که بر سر راه تولیدکننده نهاده شده است را حذف کند. مالیات بر ارزش افزوده‌ای که برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده، در بسیاری از مواقع از درآمد حاصل از فروش محصولات آن واحد تولیدی بیشتر است. ضمن اینکه اگر تولیدکننده نتواند در موعد مقرر مالیات خود را پرداخت کند، جریمه‌ای سنگین‌تر از مبلغ مالیات تعلق گرفته به واحد تولید، تحمیل می‌شود. این موضوع، تولید را برای تولیدکننده ضررده می‌کند که بهتر است برای بهبود شرایط، دولتمردان زودتر دست‌ به‌ کار شوند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6447
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد