• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت ذوب آهن

نیاز کشور به ریل را برطرف می‌کنیم

  • کد خبر : 2389
  • 24 شهریور 1400 - 13:26
نیاز کشور به ریل را برطرف می‌کنیم
مدیر تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت ذوب آهن گفت: اگر مواد اولیه ذوب آهن به موقع و به میزان کافی تامین شود، قادر خواهیم بود تمام نیاز کشور به انواع ریل را تامین و مازاد آن را صادر کنیم

مدیر تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت ذوب آهن گفت: اگر مواد اولیه ذوب آهن به موقع و به میزان کافی تامین شود، قادر خواهیم بود تمام نیاز کشور به انواع ریل را تامین و مازاد آن را صادر کنیم

سعید مصلح در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت ذوب آهن از نظر فضای اداری و تولیدی بسیار وسیع بوده و تمامی ساختمان‌ها، راه‌ها و سازه‌های موجود در این شرکت به نگهداری و تعمیرات نیاز دارند که این وظیفه مهم بر عهده بخش تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان است.

وی افزود: ساختمان‌های جدید و کوچک، اتاق‌های برق، توسعه خط تولید و… همواره نیاز به توسعه دارند و این امر توسط بخش تعمیرات انجام می‌شود. در همین رابطه، برخی مواقع نیز موضوع نوسازی این ابنیه‌ها اتفاق می‌افتد.

ذوب آهن، تنها تولیدکننده ریل منطقه است

مدیر تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت ذوب آهن خاطرنشان کرد: پروژه بومی‌سازی ریل راه آهن از سال‌ها قبل در شرکت ذوب آهن آغاز شده و این شرکت تنها تولیدکننده این محصول در غرب آسیا به شمار می‌رود. به طوری که علاوه بر تولید انواع ریل با کاربردهای فراوان، ذوب آهن توانست استانداردهای جهانی تولید این محصول را اخذ کند. در حال حاضر، ریلی که در ذوب آهن تولید می‌شود، بسیار مرغوب و قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است و خوشبختانه مشتری خارجی نیز دارد. در صورتی که مواد اولیه ذوب آهن به صورت کامل تامین شود، می‌تواند میزان تولید خود را افزایش دهد.

مصلح ادامه داد: سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه، مهم‌ترین چالش ذوب آهن بوده و فلورین و زغال‌سنگ نیز دیگر مواد اولیه مورد نیاز شرکت به شمار می‌رود. در صورتی که ذوب آهن بتواند این مواد اولیه را با سرعت بیشتر و حجم بالاتر از میزان کنونی دریافت کند، قطعا این شرکت می‌تواند کمیت و کیفیت تولیدات خود را افزایش دهد. به طوری که فولادهای کیفی‌تری را نیز تولید کند. هم‌اکنون ذوب آهن می‌توان تولید فولادهای کیفی را نیز انجام دهد و حتی قادر به تولید تختال و ورق است. از دیگر تولیدات کیفی و خاص ذوب آهن می‌توان به نیمرخ‌های ساختمانی در سایزهای مختلف اشاره کرد. علاوه بر این، ذوب آهن می‌تواند آرک‌های صنعتی معادن را تولید کند که در نوع خود ذوب آهن در این زمینه یک شرکت برتر است.

وی تاکید کرد: پیش از تولید ریل توسط ذوب آهن، نیاز کشور به این محصول فولادی تمام از طریق واردات تامین می‌شد اما خوشبختانه ذوب آهن توانست انواع ریل‌های مورد نیاز هم خطوط شهری و هم بین شهری را تولید کند. اخیرا نیز ریل مترو به سبد تولیدات ذوب آهن اضافه شده است.

مدیر تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت ذوب آهن تصریح کرد: مشتری اصلی ریل ذوب آهن شرکت راه آهن است که خوشبختانه این شرکت تاکنون همکاری خوبی با ذوب آهن داشته و طی یکی دو ماه اخیر دو قرارداد خوب نیز میان ذوب آهن و راه آهن برای تامین ریل پروژه‌های مختلف منعقد شده است. با این وجود، ذوب آهن می‌توان بیش از شرایط کنونی در زمینه تولید داخلی و خودکفایی داخل کمک کند. در صورتی که تامین مواد اولیه به موقع انجام شود، ذوب آهن می‌تواند کل نیاز کشور به ریل را تامین کند و مشکلی در این زمینه ندارد. با این حال، یکی از معضلات اساسی این شرکت، تامین مواد اولیه است.

انجام تعمیرات اساسی برای افزایش بهره‌وری

مصلح در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های تعمیرات در ذوب آهن، بیان کرد: تعمیرات در کارخانه عموما تعمیرات اساسی، میانی و جاری است. تعمیرات اساسی شامل تعمیرات کلی است که در واحدهای مختلف خط تولید انجام می‌شود. این واحدها نیز بخش‌های کک‌سازی، آگلومراسیون، کوره بلند، فولادسازی و نورد را در بر می‌گیرند که هر یک از این بخش‌ها نیز ممکن است چندین زیرشاخه داشته باشند. به طور مثال، ذوب آهن چهار واحد نورد ۳۰۰، ۳۵۰، ۶۰۰ و ۵۵۰ را در اختیار دارد. همه این واحدها سالانه به صورت اساسی تعمیرات می‌شوند.

وی ابراز کرد: تمامی خدمات ساختمانی، اصلاح فونداسیون، رنگ‌آمیزی، داربست، ساخت فونداسیون‌های جدید و یا بازسازی آن‌ها توسط بخش تعمیرات صورت می‌گیرد. تعمیرات جاری به این صورت انجام می‌شود که خطوط تولید به صورت موقت و معمولا یک شیفت، متوقف و تعمیرات و بازسازی آن‌ها انجام می‌شود.

مدیر تعمیرات و نوسازی راه و ساختمان شرکت ذوب آهن مطرح کرد: در سال جاری تعمیرات بخش‌هایی همچون کوره بلند و نورد ۳۰۰ انجام شد. همچنین اخیرا اقدام به تعمیرات نورد ۶۵۰ و فولادسازی کرده‌ایم. در تعمیرات کوره بلند نیاز به احداث فونداسیون داشتیم و اتاق‌های پولت را تکمیل کردیم؛ علاوه‌براین، رنگ‌آمیزی و اصلاح مسیر جوی‌های کوره نیز صورت گرفت. بخش نورد ۳۰۰ نیز به طور کامل اورهال شد؛ به طوری که اتاق فرمان‌های این بخش که قدیمی بودند، با مصالح جدید هم عایق‌بندی صوت شدند و هم اینکه شکل و شمایل آن‌ها به طور کامل تغییر کرد. لازم به ذکر است که تعمیرات اساسی بر اساس بازرسی‌های فنی و کارشناسی‌های صورت گرفته و مطابق با گراف انجام می‌شود. به طور که ممکن است زمان‌های متفاوتی برای تعمیرات در نظر گرفته شود.

مصلح خاطرنشان کرد: تعمیرات به صورت دوره‌ای همواره باعث افزایش بهره‌وری می‌شود زیرا تجهیزات و قطعات نوسازی و برای این منظور از مواد مصرفی جدید استفاده می‌شود. طبعا با انجام تعمیرات اساسی، تعمیرات بعدی نیز در زمان‌های طولانی‌تری صورت خواهد گرفت؛ چراکه تلاش کردیم در این زمینه از تکنولوژی‌ها و امکانات روز استفاده کنیم. به طوری که یکی از موضوعاتی که توانستیم در ذوب آهن به خوبی محقق کنیم، صرفه‌جویی در مصرف انرژی بود. در این رابطه، پروژه پودر زغال‌سنگ یا PCI انجام شد و در مصرف کک و زغال‌سنگ صرفه‌جویی قابل توجهی صورت گرفت. علاوه‌براین، در مصرف آب حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد صرفه‌جویی به دست آمده است که این امر، با اصلاح سیستم‌های خنک‌کننده صورت گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: ذوب آهن به عنوان مادر صنعت فولاد کشور و دانشگاهی برای این صنعت است. این شرکت، دانش را به صنایع فولادی کل کشور و حتی به برخی واحدهای تولیدی در خارج از کشور نیز صادر کرده است. این شرکت نیاز به تامین مواد اولیه به صورت پایدار دارد. ضمن اینکه ذوب آهن از یارانه انرژی که به دیگر تولیدکنندگان فولاد داده می‌شود، بی‌بهره است. با این حال، این شرکت قادر خواهد بود انواع مقاطع فولادی مورد نیاز داخل و حتی صادراتی را تولید کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2389

نوشته‌های مشابه