• امروز : شنبه - ۱۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 30 March - 2024

هدف‌گذاری فولاد خوزستان برای تکمیل زنجیره تولید

  • کد خبر : 2386
  • 24 شهریور 1400 - 13:21
هدف‌گذاری فولاد خوزستان برای تکمیل زنجیره تولید
معاون برنامه‌ریزی و پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان سه طرح بزرگ اسلب عریض، اکسیژن 4 و نیروگاه 520 مگاواتی را برای پایداری تولید و تکمیل چرخه زنجیره خود عملیاتی کرده است

معاون برنامه‌ریزی و پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان سه طرح بزرگ اسلب عریض، اکسیژن ۴ و نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی را برای پایداری تولید و تکمیل چرخه زنجیره خود عملیاتی کرده است

میثم شهنیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت فولاد خوزستان در راستای توسعه کمی و کیفی محصولات خود و نیز افزایش سهم بازار از محصولات خاص فولاد، طرح‌های توسعه‌ای را با جدیت دنبال می‌کند و در این زمینه سه طرح بزرگ را در دستور کار قرار داده است.

اجرای طرح توسعه اسلب عریض

معاون برنامه‌ریزی و پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: پروژه اسلب عریض فولاد خوزستان یکی از طرح‌های مهم و حساس در کشور است. اجرای این طرح، آرزوی ۲۰ ساله فولاد خوزستان بود که در حال محقق شدن است. ارزش سرمایه‌گذاری ارزی در این پروژه به حدود ۱۲۸ میلیون یورو می‌رسد. قرارداد این طرح در قالب EPCF به امضا رسیده و عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت نهایی این طرح تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اسلب عریض است. لازم به ذکر بوده که ظرفیت تولید اسلب در فولاد خوزستان در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار تن است. البته طرح کنونی در قالب همین ظرفیت کنونی اجرا شده است و قرار نیست ظرفیت جدیدی به فولاد خوزستان اضافه شود. به طوری که ظرفیت نهایی شرکت به اندازه همین میزان کنونی باقی خواهد ماند اما قابلیت تولید اسلب از محصولات معمولی به محصولات عریض ارتقا خواهد یافت.

شهنیانی در خصوص قابلیت‌های طرح اسلب عریض فولاد خوزستان مطرح کرد: اجرای طرح مورد نظر باعث می‌شود علاوه بر اینکه ظرفیت کلی تولید اسلب ۴۰۰ هزار تن افزایش یابد، بتوانیم اسلب‌هایی با گریدهای ساختمانی و آلیاژی به عنوان بخشی از نیازهای اساسی بازار تولید کنیم. از دیگر قابلیت‌های این طرح نیز می‌توان به حفظ ظرفیت تولید فولاد با ایجاد امکان عملیات جایگزین به هنگام، بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت ماشین‌های ریخته‌گری اشاره کرد.

وی تاکید کرد: جایگزینی ماشین اسلب ۲ با ماشین بلوم جدید، جمع‌آوری ماشین بلوم قدیمی و بهینه‌سازی ماشین‌های اسلب ۱ و بیلت مطابق طرح ارائه شده  توسط مشاور خارجی و تامین‌کننده ماشین ریخته‌گری در راستای تامین سبد محصولات مورد انتظار بخش فروش بر اساس مطالعات بازار صورت گرفته انجام خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد: در طرح اسلب عرض قرار است محصولاتی به ضخامت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر، عرض یک هزار و ۱۰۰ میلی‌متر تا دو هزار و ۲۰۰ میلی‌متر و طول چهار تا ۱۲ متر تولید شود. علاوه بر این، فولادهایی با آنالیز کم‌کربن، کربن متوسط، آلیاژی و ساختمانی تولید خواهد شد. در همین حال محصولات تولید شده در صنایعی همچون فنرسازی، مصالح جوشکاری، ورق خودرو، ابزار، کشتی‌سازی، لوله‌های انتقال نفت و گاز ترش و… کاربرد خواهد داشت. مدت اجرای طرح اسلب عریض ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.

طرح اکسیژن ۴ در دستور کار است

شهنیانی به پروژه مهم دیگر فولاد خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: طرح اکسیژن ۴ در دست اقدام قرار دارد و این طرح پس از ۶ سال وقفه، احیا شده و در مسیر اجرا قرار دارد. برنده اجرای طرح با انجام مناقصه مشخص شده و ارزش سرمایه‌گذاری این طرح حدودا به ۳۷ میلیون یورو می‌رسد. قرارداد مورد نظر در قالب EPC عملیاتی شده است. مدت اجرای این طرح ۳۶ ماه پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه اهداف مختلفی با اجرای طرح اکسیژن ۴ دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف اجرای این طرح، بهینه‌سازی کیفیت تولید محصول و پایداری و افز ایش ظرفیت تولید است. در این طرح مقرر شده اکسیژن گازی (GASEOUS OXYGEN) با ظرفیت ۱۶ هزار نرمال متر مکعب در ساعت و با خلوص ۹۹٫۵ درصد تولید شود. ضمن اینکه طرح اکسیژن قابلیت تولید نیتروژن گازی (GASEOUS NITROGEN) با ظرفیت هشت هزار نرمال متر مکعب در ساعت، اکسیژن مایع (LIQUID OXYGEN) با ظرفیت یک هزار نرمال متر مکعب در ساعت، نیتروزن مایع (LIQUID NITROGEN) با ظرفیت ۵۰۰ متر مکعب در ساعت و آرگون مایع (LIQUID ARGON) با ظرفیت ۵۶۰ متر مکعب در ساعت را دارد.

شهنیانی اضافه کرد: پروژه احداث کارخانه اکسیژن علاوه بر اینکه به منظور پشتیبانی از کارخانه‌ شماره یک، دو و سه اکسیژن اهمیت دارد، از طرح‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان پشتیبانی به عمل می‌آورد. میزان تولید کارخانه اکسیژن ضمن تامین گازهای صنعتی مورد نیاز خطوط جدید ریخته‌گری و مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳)، فرصت و بستر لازم جهت توسعه‌های آینده در شرکت را نیز مهیا خواهد کرد.

به احداث نیروگاه برق نیاز داریم

معاون برنامه‌ریزی و پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان در خصوص پروژه احداث نیروگاه فولاد خوزستان که با توجه به شرایط ایجاد شده ناشی از قطعی برق تصمیم به اجرای آن گرفته شد، تصریح کرد: از آنجا که طی سال جاری، در کشور به ویژه در استان خوزستان خشکسالی اتفاق افتاد و بسیاری از نیروگاه‌های برقابی در کشور به نوعی از مدار خارج شدند، کمبود برق رقم خورد و شرکت‌های فولادی به اجبار برای کاهش مصرف برق و جلوگیری از قطعی آن برای منازل، صنعت فولاد به نوعی تعطیل شد. این تعطیلی، زیان‌های بسیاری را به تولیدکنندگان فولاد کشور، ازجمله فولاد خوزستان در ۶ ماه نخست امسال تحمیل کرده است. بنابراین به دلیل کاهش تولید فولاد ناشی از کمبود برق شبکه سراسری در فصل‌های گرم (پرمصرف بودن شبکه) و زمستان (کمبود گاز مصرفی نیروگاه‌ها)، طبق مصوبه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های بزرگ تولیدی موظف به تولید برق خود از طریق احداث نیروگاه‌ها هستند.

شهنیانی ابراز کرد: شرکت فولاد خوزستان طرح احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۲۰ مگاواتی با تکنولوژی کلاس E مپنا را در مرحله اول در قالب قرارداد BOT عملیاتی خواهد شد. ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح به طور میانگین هفت هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. این نیروگاه قرار است در دو مدول گازی و یک مدول بخار فعالیت کند. ضمن اینکه در فاز تکمیلی، ظرفیت این نیروگاه به یک هزار مگاوات خواهد رسید.

همدلی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای

معاون برنامه‌ریزی و پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان تاکید کرد: شرکت فولاد خوزستان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود بسیار جدی است. خوشبختانه در این زمینه، هماهنگی و همدلی خوبی میان مدیران ارشد، مدیران میان، کارکنان و سهامداران این شرکت به وجود آمده و همگی بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای مصر هستند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح‌ها قطعا در پایداری زنجیره تولید شرکت فولاد خوزستان نقش موثری دارند. فولاد خوزستان نیز به دنبال آن است که چرخه زنجیره تولید خود را کامل کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2386

نوشته‌های مشابه

10فروردین
فولاد اکسین؛ نگینی بی‌بدیل بر تارک رشد اقتصادی و جهش تولید کشور
امیدوار و تحول‌آفرین در نبردی سخت‌تر از فتح خرمشهر؛

فولاد اکسین؛ نگینی بی‌بدیل بر تارک رشد اقتصادی و جهش تولید کشور

28اسفند
آینده پایدار شرکت‌های بزرگ فولادی در گرو دانش و تکنولوژی
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد:

آینده پایدار شرکت‌های بزرگ فولادی در گرو دانش و تکنولوژی