• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیریت بازرگانی شرکت سیم و کابل دامغان عنوان کرد:

رقابت سخت در بازار سیم و کابل

  • کد خبر : 6543
  • 29 شهریور 1400 - 16:04
رقابت سخت در بازار سیم و کابل
مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل دامغان گفت: علاوه بر نوسانات قیمتی که سود تولیدکنندگان را به حداقل رسانده است، پیدایش تولیدکنندگان زیرزمینی غیر مجاز که کابل‌های غیراستاندارد و ارزان‌قیمت تولید می‌کنند نیز ضررهای زیادی را به صنعت سیم و کابل کشور وارد کرده است و متاسفانه نظارت نتیجه‌بخشی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.
مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل دامغان گفت: علاوه بر نوسانات قیمتی که سود تولیدکنندگان را به حداقل رسانده است، پیدایش تولیدکنندگان زیرزمینی غیر مجاز که کابل‌های غیراستاندارد و ارزان‌قیمت تولید می‌کنند نیز ضررهای زیادی را به صنعت سیم و کابل کشور وارد کرده است و متاسفانه نظارت نتیجه‌بخشی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

محمد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت سیم و کابل دامغان از سال ۱۳۹۰، در زمینه تولید انواع سیم و کابل آلومینیومی و مسی از سطح مقطع ۰٫۵*۱ تا ۲۴۰*۱ در هادی مسی و ۰٫۵*۱ تا ۱۵۰*۱ در هادی آلومینیومی فعالیت می‌کند. کابل‌هایی که در این شرکت تولید می‌شوند، از نوع فشار متوسط هستند.

وی افزود: در اوایل کار، با میزان تولید پایین‌تری شروع به فعالیت کردیم و هم‌اکنون به صورت ماهانه، ۱۰۰ تن آلومینیوم و ۱۰۰ تن مس را نازک کرده و در تولید سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌دهیم. ۲۵۰ تن سیم و کابل مسی را با توجه به قدرت کار ماشین‌آلاتی که در اختیار داریم، می‌توانیم تولید کنیم و ظرفیت تولید سیم و کابل آلومینیومی هم تقریبا به همان اندازه است. شیفت کاری شب تعطیل است و در دو شیفت در روز، محصول تولید می‌کنیم. در واقع، نصف ظرفیت اسمی تولید کارخانه فعال است.

مدیریت بازرگانی شرکت سیم و کابل دامغان در ادامه بیان کرد: به صورت کلی، در صنعت سیم و کابل ساختمانی، هر شرکتی به تولید یک نوع محصول شهرت دارد و بازار، این شرکت را بیشتر با عنوان تولیدکننده سیم و کابل آلومینیومی می‌شناسد. طی یک سال گذشته شروع به گسترش فعالیت خود در زمینه تولید سیم و کابل مسی نیز کردیم تا کیفیت محصولات مسی را به پای سیم و کابل‌های آلومینیومی تولید شده در شرکت برسانیم. در این زمینه با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان برای خرید سیم و کابل مسی شرکت دامغان، عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دادیم. ماشین‌آلاتی که در خط تولید شرکت به کار گرفته شده‌اند، عمدتا متعلق به کشور آلمان است و همچنین از ماشین‌آلات چینی و ایرانی نیز بهره‌مند هستیم.

هادی‌های CCAM، بازار را به هم ریخته است

محمدی گفت: عمده بحثی که در مصرف مس و آلومینیوم برای تولید سیم و کابل وجود دارد، بحث قیمت آن‌ها بوده و موضوع دیگر بر سر نحوه کاربرد این دو فلز است. محصولی به نام سیم آلومینیومی وجود ندارد و زمانی که یک سیم، افشان می‌شود، باید دارای مس باشد. هادی افشان آلومینیومی فقط در موارد غیر قانونی به روش CCAM تولید می‌شود. وقتی صحبت از سیم و کابل آلومینیومی به میان می‌آید، باید به هادی داری سطح مقطع بالا با کاربرد در انتقال برق بین شهری اشاره کرد؛ در حالی که مهم‌ترین کاربرد سیم و کابل مسی، در صنعت ساختمان است. در تولید کابل‌های CCAM در واقع، آلومینیوم فرآوری شده در کنار مس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، از ۲۵ رشته، ۱۵ رشته مسی و ۱۰ رشته را آلومینیوم تشکیل می‌دهد؛ بنابراین قیمت تمام شده محصول، سرشکن و در نهایت، بازار سیم و کابل‌های تمام مسی خراب می‌شود.

عدم توسعه صنایع مفتول‌های غیرآهنی

این فعال صنعت سیم و کابل در خصوص منابع تامین مواد اولیه، عنوان کرد: مس مورد نیاز را از شرکت‌هایی نظیر گیل‌راد شمال و دنیای مس کاشان و آلومینیوم را نیز از شرکت‌های قم آلیاژ، آلومینیوم کوهرنگ زاگرس و سیم راد سما تهیه می‌کنیم. این نکته را باید در نظر داشت که متاسفانه تعداد تامین‌کنندگان مفتول‌های آلومینیومی و مسی در کشور کم است که این یکی از ضعف‌های این صنایع است.

رشد قیمتی که مهارشدنی نیست

محمدی به چالش‌های تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: نوسان قیمت،بزرگ‌ترین معضلی است که گریبان‌گیر تمام صنایع کشور شده است. به طور مثال، قیمت مفتول آلومینیومی طی دو هفته، ۱۲ هزار تومان افزایش را تجربه کرد؛ این جهش قیمتی به نوبه خود، هر تولیدکننده‌ای را فلج می‌کند. چراکه اختلاف قیمت مواد اولیه با قیمت تمام شده محصول به گونه‌ای است که نمی‌تواند محصول تولید شده را با قیمت روز به فروش رساند و اگر تولیدکننده قصد انجام این کار را داشته باشد، باید با سایر تولیدکنندگان رقابت کند و اگر قصد رقابت را نداشته باشد، مجبور می‌شود کالای خود را با قیمت پایین‌تری به فروش برساند و بعد از فروش محصول، باید برای تامین مجدد مواد اولیه هزینه بیشتری صرف کند. متاسفانه بین تولیدکنندگان، گرایش به این سو به وجود آمده که اگر مواد اولیه را خریداری و در انبار دپو کنیم و تولیدی صورت نگیرد، سود مجموعه بیشتر از زمانی خواهد بود که تولید و فروش محصول داشته باشیم!

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه نسبت به کارکنان مجموعه تعهداتی داریم، تصمیم بر این گرفته‌ایم که در شرایط بحرانی بازار، تولید را متوقف نکنیم. به طوری که هرچه نوسانات قیمتی هم بیشتر شود، به تولید ادامه خواهیم داد. به عنوان مثال، مس طی یک سال گذشته، از ۱۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، به حدود ۲۴۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. جالب آن است که محصولی که کاملا تولید داخلی است و وارداتی نیست، دچار نوسان قیمت این چنینی می‌شود. این اتفاق، دلایلی دارد که مهم‌ترین آن، مرجعیت بورس فلزات لندن است؛ به طوری که با رشد قیمت جهانی مس، قیمت این فلز در بازار داخلی با احتساب ارز نیما نیز افزایش می‌یابد. باید توجه داشت طی چند سال گذشته، همه تولیدکنندگان به علت این نوسانات قیمتی شدید، در مسیر تولید دچار چالش و سختی شدند و در خیلی از برهه‌های زمانی ضررهای سنگینی را تجربه کردند.

بازار فروش کوچک‌تر شده است

مدیریت بازرگانی شرکت سیم و کابل دامغان در ارتباط با تاثیر نوسانات قیمتی بر بازار فروش سیم و کابل، تاکید کرد: بازار ما خیلی محدودتر شده است؛ با بالا رفتن قیمت‌ها، تمام مجموعه‌هایی که مشتری شرکت سیم و کابل دامغان هستند، به این سمت می‌روند که هزینه‌ها را کنترل کنند که در هر شرکتی برای جلوگیری از ضرردهی بیشتر، انجام این امر بدیهی به نظر می‌رسد. افزایش قیمت فلزات باعث شده میزان تولید شرکت دامغان نیز افت پیدا کند؛ چراکه سفارش‌ مشتریان کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در یک مقطع زمانی، وقتی کالایی افزایش قیمت پیدا می‌کرد، همه افراد با هجوم به بازار سعی در خرید کالا با همان قیمت بالا، داشتند حال در چهار پیک گذشته که افزایش قیمت را تجربه کردیم، چنین اتفاقی مشاهده نشد و هیچ افزایش تقاضایی هم برای خرید محصول به وجود نیامد و این یعنی تمام مجموعه‌های تولیدی ضربه خورده‌اند. هنوز راهکاری برای مقابله با این چالش یافت نشده و تمام سعی ما بر این است تا مواد اولیه مورد نیاز خود را بهینه در راستای کنترل هزینه خریداری کنیم، هزینه‌ها را سرشکن کنیم و قیمت تمام شده کالا و همچنین هزینه سربار را کاهش دهیم تا بتوانیم رقابت کنیم. اگر بخواهیم آمار مالی مجموعه را بازبینی کنیم، خواهیم دید این شرکت، در مجموع با سودی پایین‌تر از انتظار به حیات خود ادامه می‌دهد و در این شرایط بحرانی، چاره‌ای جز این نیست.

از بازار آزاد خرید می‌کنیم

این فعال صنعت سیم و کابل در خصوص روش تامین مواد اولیه خاطرنشان کرد: به صورت مستقیم از خود کارخانه‌ها خرید انجام می‌دهیم و با اینکه توانایی و امکان خرید از بورس کالا و گشایش LC را داریم اما کمتر از آن خرید انجام می‌دهیم. همان‌طور که گفته شد، برای اینکه بتوانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم، مجبور هستیم با جست‌وجو در بازار به صورت مستقیم از خود تولیدکننده مواد اولیه را خریداری کنیم.

بازار فروش محصولات سیم و کابل دامغان

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه در بحث فروش محصولات به چه صورت اقدام می‌کنید، تاکید کرد: برای فروش محصولات خود، دو بخش داریم که هر کدام دارای زیرمجموعه‌های مختلف هستند؛ نخست بازار و دوم سازمان‌ها. در بخش بازار، پایین‌تر از انتظار هستیم؛ چراکه بازار ضعف دارد. سازمان‌ها و قراردادهای بزرگ باعث شده‌اند سرپا بمانیم و تولید را ادامه دهیم اما بازار سیم و کابل تهران به اندازه کافی به نسبت سازمان‌ها، قدرتمند نیست. بنابراین به دلیل اینکه سازمان‌ها بیشتر از کابل‌های صنعتی استفاده می‌کنند، در تولید کابل‌های صنعتی بیش از پیش فعالیت داریم.

وی ادامه داد: عمده محصولات ما، زیرشاخه صنعت ساختمان است که بازار فروش ضعیفی دارد. در فروش محصولات یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن هم این است که ما تمام مواد اولیه خود را به صورت نقدی خریداری می‌کنیم اما فروش سیم و کابل در بازار، این امر را می‌طلبد که به صورت اعتباری انجام شود و مجبور هستیم تا به این طریق فروش محصول را انجام دهیم.

مدیر بازرگانی شرکت سیم و کابل دامغان تصریح کرد: باید بتوانیم به رقابت خود ادامه دهیم؛ بنابراین با توجه به تولیدکنندگان زیادی که در صنعت سیم و کابل مسی و آلومینیومی وجود دارند و همچنین پیدایش تولیدکنندگان زیرزمینی غیر مجاز که کابل‌های غیراستاندارد و ارزان‌قیمت تولید می‌کنند، فاصله دو تا سه ماهه را برای پرداخت وجه حاصل از خرید محصول لحاظ کرده‌ایم. البته این امر، وجود یک منبع سرمایه قوی پشتیبان را می‌طلبد تا روند تولید در این شرایط حفظ شود.

این فعال صنعت سیم و کابل تاکید کرد: فروش محصولات CCAM در برابر محصولاتی که ما تولید و عرضه می‌کنیم و کیفیت را مد نظر قرار می‌دهیم، باعث ایجاد چالش شده است و مجبور هستیم کالای خود را به صورت اعتباری به فروش برسانیم. ارتباط با مشتریان برای فروش محصولات، از طریق شرکت در مناقصه‌ها است. زمانی که پروژه‌های بزرگ صنعتی و همچنین سازمان‌ها قصد تامین محصولی را داشته باشند، از طریق مناقصات این کار را انجام می‌دهند. همچنین برخی از ادارات توزیع برق‌استان‌ها مستقیم به شرکت ما رجوع می‌کنند.

فروش صادراتی را توسعه خواهیم داد

مدیریت بازرگانی شرکت سیم و کابل دامغان در پاسخ به این سوال که در بحث صادرات، با چه کشورهایی روابط تجاری دارید، اذعان کرد: با کشورهایی نظیر قرقیزستان، تاجیکستان و روسیه که مرکز توزیع کالا به کشورهای دیگر اوراسیا است، روابط تجاری برقرار کردیم و کماکان این ارتباط پابرجا است. در این بین، روی همکاری با کشور افغانستان نیز سرمایه‌گذاری کرده بودیم و و دیدارها و مذاکرات لازم را توسط نماینده شرکت پیگیری کرده بودیم تا زمینه‌سازی تجارت شکل بگیرد که به علت بحث‌های اخیر در سیاست و دولت این کشور، تمام سرمایه‌گذاری‌ها سوخت شد. هم‌اکنون در نظر داریم بر صادرات محصول به کشور عراق تمرکز کنیم و سرمایه‌گذاری انجام دهیم که هنوز اقدام موثری در این زمینه انجام نداده‌ایم و صرفا کالاهای تولید شده این شرکت توسط نمایندگی‌های فروش به این کشور ارسال می‌شود. به عبارت دیگر، صادرات ما به عراق به صورت مسقیم نیست.

وی در ادامه به معضلات موجود در امر صادرات اشاره کرد و گفت: باید به این نکته توجه شود که ما ارز حاصل از صادرات محصولاتی که دریافت می‌کنیم، دلار است و برای وارد کردن این ارز به کشور به علت وضع تحریم‌ها، با مشکات جدی مواجه هستیم که یکی از آن‌ها، اختلاف قیمت بین ارز نیمایی و دولتی است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6543
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه