• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولید قطعات فولادی و ریختگی میکائیلی مطرح کرد:

افزایش سرسام‌آور قیمت آهن اسفنجی

  • کد خبر : 6393
  • 29 مهر 1400 - 13:39
افزایش سرسام‌آور قیمت آهن اسفنجی
مدیرعامل شرکت تولید قطعات فولادی و ریختگی میکائیلی گفت: قیمت آهن اسفنجی در حدی مشمول افزایش قیمت شده است که قیمت قراضه فولادی در بازار آزاد با احتساب 9 درصد مالیات پایین‌تر از قیمت آهن اسفنجی با نرخ و فاکتور دولتی است.
مدیرعامل شرکت تولید قطعات فولادی و ریختگی میکائیلی گفت: قیمت آهن اسفنجی در حدی مشمول افزایش قیمت شده است که قیمت قراضه فولادی در بازار آزاد با احتساب ۹ درصد مالیات پایین‌تر از قیمت آهن اسفنجی با نرخ و فاکتور دولتی است.

مهدی میکائیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت تولید قطعات فولادی و ریختگی میکائیلی، فعالیت خود را در سال‌ ۱۳۹۲ در حوزه تولید شمش فولادی آغاز کرد و در حال حاضر، قطعات ریختگی، ماسه‌شویی و سنگ‌شکن تولید می‌کند. ظرفیت اسمی تولید شمش فولادی این مجموعه، چهار هزار تن و ظرفیت تولید قطعه ریخته‌گری بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن است. میزان تولید ماهانه محصول، به حدود ۱۰۰ تن می‌رسد؛ بنابراین ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه فعال است.

مدیرعامل شرکت تولید قطعات فولادی و ریختگی میکائیلی در ادامه افزود: در واقع، فعالیت اصلی مجموعه ما، تولید قطعات خط تولید کارخانه‌های نورد است. فروش محصولات نیز هم به صورت نقدی و هم اعتباری انجام می‌شود.

جایگزینی قراضه فولادی به جای آهن اسفنجی

میکائیلی درباره نحوه تهیه مواد اولیه شرکت خود تصریح کرد: پیش‌تر دولت برای هر واحد فولادی که نیازمند آهن اسفنجی بود و قصد تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا داشت، سهمیه‌ای در نظر می‌گرفت که بتواند خرید و فروش خود را انجام دهد. در واقع، خرید آهن اسفنجی در بورس کالا منوط به عرضه محصول در این بازار تعیین شده بود.

وی اضافه کرد: بر اساس توافقات، مقرر شده بود مجموعه تولیدی میکائیلی خط تولید شمش استاندارد را راه‌انداری کند و به همین خاطر اقدام به تهیه آهن اسفنجی از بورس کالا ایران کردیم که متاسفانه با وجود مشکلات فراوانی که با آن مواجه بودیم، امکان عرضه محصول در بورس کالا برای مجموعه ما میسر نشد. در نهایت، نه تنها نتوانستیم مواد اولیه مورد نیاز شرکت خود را از بورس کالا تهیه کنیم، بلکه سهمیه خود را هم از دست دادیم.

این تولیدکننده در ادامه بیان کرد: در همین حال، شرکت برای تهیه مواد اولیه خود ناچار به جایگزینی قراضه فولادی به جای آهن اسفنجی شده است.

افزایش قیمت آهن اسفنجی

مدیرعامل شرکت تولید قطعات فولادی و ریختگی میکائیلی، عمده‌ترین مشکل این شرکت را تامین آهن اسفنجی از بورس کالا عنوان کرد و گفت: قیمت آهن اسفنجی در حدی افزایش یافته است که قیمت ضایعات قراضه فولادی در بازار آزاد با احتساب ۹ درصد مالیات پایین‌تر از قیمت آهن اسفنجی با نرخ و فاکتور دولتی برآورد می‌شود.

خسارت‌های ناشی از قطعی برق

میکائیلی با بیان اینکه قطعی برق نیز از ابتدای سال ۱۴۰۰ شامل حال این مجموعه شده است، عنوان کرد: در آغاز سال جاری، شرکت توزیع نیروی برق، نامه‌هایی مبنی بر قطع برق فوری به واحد تولیدی ما ارسال کرد که بدون توجه به شرایط تولید، درست هنگام فعالیت دستگاه‌ها، جریان برق توسط این سازمان قطع شد. اخیرا نیز نزدیک به ۱۵ روز با این قطعی برق دست‌وپنجه نرم کردیم که بعد از سپری کردن این مدت زمان، هم‌اکنون این معضل به طور کامل برطرف شده است.

وی ضمن انتقاد از وزارت نیرو، اذغان کرد: بی‌نظمی وزارت نیرو در اجرای صحیح خاموشی برق صنایع، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به مجموعه تولیدی وارد کرده است؛ به طوری که یکی از کوره‌های مجموعه آسیب دید. در واقع در حین عملیات ذوب، زمانی که مواد اولیه وارد کوره شده بود با قطع ناگهانی جریان برق فرایند تولید نیمه‌تمام ماند و عملا تمامی مواد اولیه نیمه‌آماده ذوب شده در داخل کوره سرد شد و این بخش را دچار خرابی کرد.

مدیرعامل شرکت تولید قطعات فولادی و ریختگی میکائیلی ادامه داد: در واقع، شرکت برق منطقه‌ای هر زمانی که صلاح بداند و بدون اطلاع قبلی اقدام به خاموشی برق صنایع می‌کند و زمانی که از وزارت نیرو پیگیر این بی‌نظمی می‌شویم، شخصی پاسخگوی تولیدکننده نیست یا اگر پاسخ بدهند، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و موضوع را به مسئولین بالادستی خود نسبت می‌دهند. در حالی با قطعی مکرر و بی‌نظم جریان برق، میزان قابل توجهی بدهی مالی و مواد اولیه ناقص روی دست فولادساز می‌ماند.

میکائیلی اظهار کرد: خوشبختانه یک کارخانه اکسیژن‌سازی در نزدیکی واحد تولیدی ما قرار دارد که به علت تداوم شیوع کرونا، امکان قطع برق این کارخانه وجود ندارد؛ چراکه اگر این همسایگی وجود نداشت، تعداد دفعات بیشتری برق این واحد فولادسازی قطع می‌شد.

دولت، تولیدکننده موانع تولید

وی با بیان اینکه شرکت تولید قطعات فولادی و ریختگی میکائیلی تاکنون اقدام به صادرات محصولات نکرد‌ه‌ است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، فعالیت در بخش تولید، مقرون‌به‌صرفه نیست. در واقع، تولیدکننده هر چه تلاش خود را در چرخه تولید بیشتر می‌کند، مشکلات نیز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. در حال حاضر، دولت علاوه بر اینکه از تولیدکننده حمایت نمی‌کند، بلکه با صدور بخشنامه‌های گوناگون، موانع زیادی را بر سر راه تولید ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت تولید قطعات فولادی و ریختگی میکائیلی تاکید کرد: تولیدکنندگان این حوزه هیچ درخواستی از دولت جز پشتیبانی از چرخه تولید و خالی نکردن زیر پای صنعتگران ندارند که این امر، با عدم ابلاغ  قوانین بی‌جا و بدون پایه و اساس تا حد زیادی محقق خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6393
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است