• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل کارخانه ریخته‌گری صادقی‌نژاد:

خام‌فروشی در روز روشن!

  • کد خبر : 6553
  • 07 مهر 1400 - 16:17
خام‌فروشی در روز روشن!
مدیرعامل کارخانه ریخته‌گری صادقی‌نژاد گفت: علاوه بر اینکه ذخایر معدن بزرگ انگوران به انتها رسیده و دست تولیدکنندگان از آن کوتاه است، شاهد صادرات خاک معدنی و کنسانتره سرب و روی هستیم؛ در حالی این امر در دوره‌ای ممنوع اعلام شده بود.
مدیرعامل کارخانه ریخته‌گری صادقی‌نژاد گفت: علاوه بر اینکه ذخایر معدن بزرگ انگوران به انتها رسیده و دست تولیدکنندگان از آن کوتاه است، شاهد صادرات خاک معدنی و کنسانتره سرب و روی هستیم؛ در حالی این امر در دوره‌ای ممنوع اعلام شده بود.

حمیدرضا صادقی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» پیرامون مشکلات صنعت سرب کشور و موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان قرار گرفته است، اظهار داشت: متاسفانه معضلات فراوانی در این صنعت به مرور به وجود آمده و باعث شده است حتی در تامین مواد اولیه نیز اختلالاتی وارد شود و تولیدکنندگان قادر به تامین بدون مانع مواد اولیه نباشند.

وی افزود: بزرگ‌ترین معضل کنونی، خام‌فروشی توسط معادن بزرگ کشور بوده که همه تولیدکنندگان را درگیر خود کرده است. این واحدهای معدنی، به جای اینکه به واحدهای تولیدی شمش سرب و روی، ماده اولیه عرضه کنند، کنسانتره‌های سرب و روی را به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. معادن بزرگ یاد شده، کمتر از میزان سهمیه شرکت‌ها، کنسانتره به آن‌ها عرضه می‌کنند. خام‌‌‌فروشی سرب و روی در دولت قبلی تا یک برهه زمانی ممنوع اعلام شد و وضعیت برای تولیدکنندگان کمی در حال بهبود بود که متاسفانه این شرایط دوامی نداشت و مجددا خام‌فروشی شروع شد.

سودهای کلان خام‌فروشی

این تولیدکننده شمش سرب گفت: خام‌فروشی طبیعتا برای تامین‌کنندگان سودهای فراوانی دارد و به همین دلیل نیز اگر هم تمایل به عرضه خاک معدنی بیشتر از سهمیه شرکت‌ها در بازار داشته باشند، به قیمتی گزاف حاضر به فروش می‌شوند. این افزایش بی‌رویه قیمت سبب می‌شود تا تولیدکننده‌ای که نقدینگی کافی در دست ندارد، نتواند به راحتی مواد اولیه خود را تامین کند و به تولید ادامه دهد؛ بنابراین در نهایت، اقدام به تعطیلی واحد تولیدی خود می‌کند.

خاک معدنی سهمیه‌ای، گران‌تر از بازار آزاد

صادقی‌نژاد در تکمیل صحبت خود، اضافه کرد: در حال حاضر، اکثر تولیدکنندگانی که در شهرک صنعتی زنجان در حال فعالیت هستند، از شرکت‌های تهیه و تولید مواد معدنی ایران، کالسیمین و سرب و روی ایران که وظیفه تامین نیاز داخل را به عهده دارند، به میزان سهمیه خود خاک معدنی دریافت نمی‌کنند؛ چراکه سرب و روی کنسانتره‌های فلوته شده توسط این تامین‌کنندگان به صورت خام‌ و به قیمت پایین به کشورهای خارجی صادر می‌شود. قیمت کنسانتره سربی که از شرکت کالسیمین دریافت کردیم، بدون هزینه حمل و نقل ۳۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما خاک معدنی با همین کیفیت در بازار آزاد به قیمت ۲۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به راحتی در دسترس است. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چرا باید قیمت مواد اولیه  که توسط خود شرکت تامین‌کننده به صورت مستقیم توزیع می‌شود به جای اینکه مقرون‌به‌صرفه باشد، از بازار آزاد گران‌تر است؟

تغییر محل کارخانه

مدیرعامل کارخانه ریخته‌گری صادقی‌نژاد در ادامه بیان کرد: افرادی که در شهرک صنعتی زنجان مستقر هستند و وظیفه بررسی وضعیت کارخانه‌ها از لحاظ زیست‌محیطی و بهره‌مندی از سیستم‌های فیلتراسیون مناسب را بر عهده دارند، دانش کافی را در زمینه شرایط استاندارد یک کارخانه برای تولید سرب و روی ندارند و بدون فکر، یک موضوع بی‌اهمیت را مهم قلمداد می‌کنند و توسط همان، کارخانه را به تعطیلی می‌کشانند. به عنوان مثال، کارخانه‌ای که در اختیار داشتیم، یک هکتار وسعت داشت و یک کارشناس در بازدید از کارخانه، اصرار بر این امر داشت که کل محوطه باید بتن‌ریزی شود تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و هیچ توجهی مبنی بر اینکه ضایعات مصرفی ما، اسید ندارند و برای محیط زیست آسیب‌زا نیستند، اقدام به ایجاد مانع در برابر فعالیت تولیدی کردند. به همین علت مجبور به نقل مکان شدیم. اکنون در یک کارگاه، علاوه بر ذوب فلزات رنگین، شمش سرب نیز تولید می‌کنیم.

فروش کارخانه تجهیز شده

این تولیدکننده شمش سرب در خصوص تکنولوژی تولید مورد استفاده در کارخانه قبلی خود، عنوان کرد: سیستم فیلتراسیون آفلاین با دانش فنی کشور اروپا یکی از به‌روزترین سیستم‌ها است که مهندسین این کارخانه با خریداری نقشه‌های ساخت دستگاه و استفاده از مهارت خود، موفق به ساخت نمونه داخلی آن شده بودند. علاوه‌براین، کوره گردان سه تن و ۶ تن  و همچنین دستگاه‌های سنگ‌شکن و… نیز در این کارخانه مورد استفاده قرار گرفته بودند که متاسفانه به علت موانع مختلفی که از جانب محیط زیست استان زنجان برای ادامه فعالیت ما ایجاد شد، تمام تجهیزات را به همراه کارخانه با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی به فروش رساندیم.

فراهم نبودن زیرساخت‌های تولید

مدیرعامل کارخانه ریخته‌گری صادقی‌نژاد همچنین در ارتباط با عدم تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تولید مانند فراهم بودن منابع انرژی، اظهار کرد: فعالیت این واحد تولیدی از سال ۱۳۹۳ کلید خورد و توسط خود مسئولین وعده داده شده بود که گازکشی واحد به سهولت انجام می‌شود و نیازی نیست از این بابت نگرانی داشته باشیم اما دو تا سه سال ابتدایی فعالیت خود را با مصرف سوخت گازوئیل جلو بردیم و به صورت تک‌شیفت و ۱۷ روز کار در ماه، محصول تولید می‌کردیم. بعد از طی این مدت، سهمیه گاز به این واحد تعلق گرفت. پس از آن، قرار شد به تولیدکنندگان با توجه به میزان ظرفیت تولید پروانه‌های بهره‌برداری، سهمیه خاک معدنی به میزان مورد نیاز عرضه شود اما این امر محقق نشد و به مقدار بسیار کمی خاک معدنی آن هم با قیمت بالاتر از بازار، عرضه شد. این اتفاق باعث شد تا تولید برای ما مقرون‌به‌صرفه نباشد. بهترین معدن خاورمیانه، معدن انگوران است اما تاکنون از تامین کامل نیاز تولیدکنندگان توسط این معدن، خودداری شده است.

سود نجومی وام بانکی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تامین مالی از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری را چگونه ارزیابی می‌کنید، مطرح کرد: هم‌اکنون، دریافت وام در تمام استان‌های کشور، برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد. سودی که برای بازپرداخت وام‌ها در نظر گرفته شده، از درآمد تولیدکننده خیلی بیشتر است. ضمن اینکه به عنوان مثال، با دریافت وام یک میلیارد تومانی، حتی ۳۰ تن کنسانتره که خوراک یک هفته کوره‌های ذوب و به صورت کار روزانه تک‌شیفت است را نیز نمی‌توان خریداری کرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6553
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه