• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا عنوان کرد:

خرید گران مواد اولیه، فروش ارزان محصول/ کمبود گاز، خطری در کمین کارخانه‌های فولادی

  • کد خبر : 6406
  • 14 مهر 1400 - 13:40
خرید گران مواد اولیه، فروش ارزان محصول/ کمبود گاز، خطری در کمین کارخانه‌های فولادی
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا گفت: اصلی‌ترین معضلی که تولیدکنندگان فولادی با آن مواجه هستند، عدم وجود ثبات قیمتی در بازار است؛ به طوری که این امر در برخی بازه‌های زمانی، تولید را ضررده می‌کند.
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا گفت: اصلی‌ترین معضلی که تولیدکنندگان فولادی با آن مواجه هستند، عدم وجود ثبات قیمتی در بازار است؛ به طوری که این امر در برخی بازه‌های زمانی، تولید را ضررده می‌کند.

مهرداد نیک‌بخت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا در حال حاضر در زمینه تولید شمش و بیلت فولادی در ابعاد مختلف از سایز سطح مقطع ۱۰۰*۱۰۰ تا ۱۰۰*۱۵۰ (میلی‌متر) است. ظرفیت تولید فاز قدیم شرکت با در اختیار داشتن سه کوره هفت تن القایی، سالانه ۳۵ هزار تن در سال بوده است و همچنین ظرفیت تولید در فاز جدید که نهایتا تا هفت الی هشت ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، به‌ صورت میانگین ۳۵۰ هزار تن در سال خواهد بود.

عدم همخوانی قیمت مواد اولیه با هزینه تمام شده محصول

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا درباره نحوه تامین مواد اولیه مورد نیاز این شرکت، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر، شرایط بسیار سخت و دشواری برای تهیه مواد اولیه شرکت‌ها وجود دارد. در واقع، با توجه به وضعیت موجود معادن سنگ‌آهن و تولید آهن اسفنجی در کشور، بهره‌برداری خاص و مطابق با برنامه‌ریزی را نمی‌توانیم برای تولید محصولات داشته باشیم.

وی ادامه داد: علاوه‌براین، هزینه‌‌ تامین مواد اولیه با قیمت فروش محصول نهایی شرکت، همخوانی ندارد. هر کارخانه‌ای که اقدام به تولید محصولی می‌کند، باید به ازای هر کیلوگرم تولید محصول خود، سوددهی داشته باشد، ولی متاسفانه این فرایند برای شرکت ما صدق نمی‌کند. هم‌اکنون با ضرر به فعالیت تولیدی خود ادامه می‌دهیم. به عبارت دیگر، هر کیلوگرم محصولی که تولید می‌کنیم، ۵۰۰ تومان ضرر به همراه دارد.

نیک‌بخت اضافه کرد: در حال حاضر، قیمت‌ محصولات فولادی نزولی شده است و باید محصول را با قیمت ارزان به بازار عرضه کنیم؛ در صورتی که مواد اولیه را گران خریداری می‌کنیم. در عرض یک هفته گذشته، حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌ محصولات پایین آمده است و این اتفاق شرایط را برای شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا سخت کرده است. به طور کلی، سینوسی شدن قیمت‌های مواد اولیه و محصولات همیشه باعث متضرر شدن صنایع بالادستی و پایین‌دستی می‌شود.

این تولیدکننده فولاد تصریح کرد: مواد اولیه مورد استفاده شرکت دقیق آرتا، داخلی است و از شهرهای اصفهان، سیرجان و یا میانه آن را تهیه می‌کنیم و تا کنون در این زمینه اقدام به واردات نکرده‌ایم. واحد تولیدی ما از آهن اسفنجی، بریکت سرد یا گرم و همچنین قراضه‌های آهنی که در داخل کشور وجود دارد، استفاده می‌کند.

به ناچار کوره‌ها را خاموش کردیم

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا، اصلی‌ترین چالش‌های شرکت در نیمسال نخست امسال را قطعی برق و فرایند نامطلوب تامین مواد اولیه عنوان کرد و گفت: با توجه به قطعی پیاپی برق در تابستان، نتوانستیم در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به اهداف خود برسیم و در نهایت، از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت عقب ماندیم. اگر در زمان بحران کمبود برق، اقدام به روشن کردن کوره‌ها می‌کردیم، با اخطار و قطع فوری اداره برق مواجه می‌شدیم و به همین دلیل علی‌رغم میل باطنی خود اقدام به خاموشی دستگاه‌های شرکت کردیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص معضل دوم که بر فعالیت شرکت دقیق آرتا تاثیر بسزایی گذاشته است، دشواری تامین مواد اولیه و نیز عدم ثبات قیمت‌ها در بازار است. متاسفانه این موارد به قدری بر فعالیت تولیدی این مجموعه تاثیر مخرب گذاشته است که تا ماه گذشته شرایط تولید هیچ نوع محصولی را نداشتیم. در واقع، شرکت دقیق آرتا به تازگی یعنی در طول یک ماه اخیر توانسته است تا حدودی به فعالیت خود برگردد و به تولید شمش و بیلت فولادی بپردازد.

این تولیدکننده تاکید کرد: با توجه به چالش‌های یاد شده، میزان تولید این واحد تولیدی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تنزل پیدا کرد؛ البته این امر با سطح اقتصادی بالا انجام شد.

نیک‌بخت در خصوص میزان خسارات وارد شده به مجموعه به دلیل قطعی‌های پیاپی برق، تصریح کرد: خسارت‌های قطعی‌ مکرر برق در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ تقریبا بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان به دستگاه‌ها و کوره‌ها خسارت وارد کرد. همچنین باعث افت تناژ تولید و بروز مشکلاتی در خطوط ریخته‌گری مجموعه شد.

خطر کمبود گاز

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا با اشاره به مشکلات صنایع فولادی در نیمه سال دوم سال ۱۴۰۰، اذعان کرد: متاسفانه مشکلات تولیدکنندگان تمامی ندارد، به تازگی دولت ابلاغیه مبنی بر قطع گاز صنایع در ۶ ماه دوم سال را منتشر کرده است و علت این قطعی را وابستگی صنعت برق ایران به گاز طبیعی و اینکه اکثر نیروگاه‌ها سراسر کشور با گاز به تولید برق می‌پردازند و همچنین برای اینکه بتوانند گاز شهرها را تامین کنند، اعلام کرد.

تامین مواد اولیه، دغدغه اصلی تولیدکنندگان

نیک‌بخت با اشاره به اینکه شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا در بورس کالا فعال است، مطرح کرد: ما در بورس کالا اقدام به عرضه محصولات خود کردیم، اما در تامین مواد اولیه یعنی آهن اسفنجی از بورس کالا دچار چالش هستیم. متاسفانه در حال حاضر، قیمت آهن اسفنجی که در بورس کالا عرضه می‌شود با نرخ بازار آزاد تفاوتی ندارد. ضمن اینکه قرار بود آهن اسفنجی مورد نیاز این شرکت به صورت سهمیه‌ای به ما تعلق بگیرد ولی حتی یک گرم آهن اسفنجی در طول دو سال اخیر به شرکت دقیق آرتا تحویل نشده است.

وی تصریح کرد: پیش شرط مسئولین برای اعطای سهمیه به تولیدکنندگان، عرضه محصولات تولیدی شرکت در بورس کالا بوده که مجموعه ما با عنوان ریخته‌گری دقیق آرتا اقدام به عرضه شمش فولادی در بورس کالا کرده است. در واقع، بورس کالا می‌بایست بر اساس میزان محصولاتی که عرضه می‌کنیم، سهمیه تامین مواد اولیه شرکت را تبیین کند که متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است. در حال حاضر، آهن اسفنجی مورد نیاز خود را از بازار آزاد و از طریق شرکت‌های وابسته به تامین‌کنندگان تامین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا با اشاره به اینکه این شرکت مشغول تولید فولاد کم‌کربن ساختمانی است، گفت: عمده‌ترین مشتریان شرکت ما، نوردکاران هستند که محصولاتی نظیر نبشی، ناودانی و میلگرد را تولید می‌کنند. همچنین فروش محصولات شرکت ما با توجه به سفارش مشتریان هم به‌ صورت عرضه در بورس کالا و هم در بازار آزاد انجام می‌شود.

تحقق دستاوردی بزرگ

نیک‌بخت در خصوص مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های شرکت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: در مدت زمان باقی مانده از سال جاری، طرح توسعه‌ افزایش ظرفیت تولید را در پیش داریم که اگر با معضلاتی همچون کمبود برق و گاز و عدم ثبات قیمت مواد اولیه مواجه نشویم، می‌توانیم تا هفت ماه آینده آن را به بهره‌برداری برسانیم، در واقع، با بهره‌برداری از این طرح، می‌توانیم ظرفیت تولید شرکت را به ۳۵۰ هزار تن در سال برسانیم که این دستاورد بزرگ، شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا را به یکی از برندهای مطرح در استان اردبیل تبدیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: علاوه‌براین برای سال ۱۴۰۱ نیز فروش صادراتی را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

ناهماهنگی بین دستگاه‌‎های اجرایی

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا اذعان کرد: شرکت‌ها و مجموعه‌های فولادی عمدتا با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، قصد افزایش میزان تولید سالانه را دارند، ولی متاسفانه وجود ناهماهنگی میان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نظیر وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت نیرو باعث شده است، کارخانه‌ها دچار مشکل شوند.

وی مطرح کرد: واحد تولیدی ما برای اجرای طرح توسعه خود بالغ بر ۵۰ هزار مگاوات برق نیاز دارد که هنوز در این خصوص حمایتی از جانب دولت صورت نپذیرفته است. مسئولان تنها اقدامی که انجام می‌دهند، این است که بیان می‌کنند، پست اختصاصی برای کارخانه خود احداث کنید و اگر هم پست اختصاصی احداث شود باید برق را به شبکه توزیع دهیم و سپس طی جراین بازگشتی از آن استفاده کنیم که در این میان، برای شرکت هزینه خواهد داشت. ضمن اینکه در شرایط بحرانی، برق کارخانه‌های فولادی که پست اختصاصی برق داشتند نیز قطع شده بود. در واقع، دولت با این اقدامات جز به تعطیلی کشاندن کارخانه و سنگ‌اندازی بر سر راه تولید کاری انجام نمی‌دهد.

بهترین حمایت دولت، ایجاد ثبات در بازار است

نیک‌بخت خواستار حمایت همه جانبه دولت از بخش تولید شد و گفت: زمانی که شرکتی، پروژه‌ای را اجرا می‌کند، از توان مالی نسبی برخوردار است اما با تغییر شرایط اقتصادی، ممکن است دچار چالش شود و در آن زمان انتظار می‌رود دولت حمایت کافی را در این زمینه داشته باشد؛ به طور مثال، توان مالی شرکت ریخته‌گری دقیق آرتا ۸۰ درصد طرح توسعه را پاسخگو بوده است. در این میان، دولت با ایجاد ثبات در بازار فولاد، می‌تواند از تولیدکنندگان حمایت کند؛ به طوری که شرکت‌ها در زمان برقراری ثبات قیمتی، می‌توانند به سوددهی مطلوب برسند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی ۱۰روز اخیر، قیمت محصول افت داشته اما قیمت مواد اولیه تغییری نداشته است که این اتفاق، بیانگر ضرر مجموعه است. اگر قیمت‌ها دارای ثبات باشند و یا نوسان بسیار جزئی را تجربه کنند، طبیعتا تولیدکننده کمتر متضرر می‌شود و مشکلات کمتری در مسیر تولید به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6406
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»