• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت پگاه روی تاکید کرد:

لزوم ایجاد شرایط پایدار برای تولید

  • کد خبر : 6572
  • 21 مهر 1400 - 16:37
لزوم ایجاد شرایط پایدار برای تولید
مدیرعامل شرکت پگاه روی گفت: همه تولیدکنندگان برای تامین ماده اولیه و فروش محصولات خود ملزم به حضور در بورس کالا هستند که این امر موجب تضعیف شدن تولیدکنندگان کوچک که قدرت مالی بالایی ندارند، خواهد شد؛ چراکه واحدهای کوچک‌مقیاس توانایی خرید تناژ بالا را ندارند.
مدیرعامل شرکت پگاه روی گفت: همه تولیدکنندگان برای تامین ماده اولیه و فروش محصولات خود ملزم به حضور در بورس کالا هستند که این امر موجب تضعیف شدن تولیدکنندگان کوچک که قدرت مالی بالایی ندارند، خواهد شد؛ چراکه واحدهای کوچک‌مقیاس توانایی خرید تناژ بالا را ندارند.

شاهپور امیری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در پاسخ به این سوال که روند قیمت روی در بازار داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: عموما در خصوص پیش‌بینی روند قیمت روی چه در بازار داخلی و چه بازار جهانی، نمی‌توان نظر شفافی داد. طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ شاهد رشد قیمت روی بودیم و از نظر کارشناسان، بعید است این فلز کاهش قیمت را تجربه کند که همین امر نیز سبب شده است تا در تامین مواد اولیه دچار مشکل شویم.

وی افزود: در سال جدید شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، تاکنون سهمیه‌ خاک معدنی شرکت‌های تولیدکننده را به آن‌ها تحویل نداده است و قیمتی هم که روی مواد اولیه اعمال شده، افزایش بسیاری پیدا کرده است. علاوه‌براین، Additiveهای مختلف دیگری که برای تولید شمش روی همراه با خاک مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند اسید سولفوریک، پرمنگنات، مواد سولفاته و… نیز افزایش قیمت داشتند. با این اوصاف حتی نمی‌توان برای یک هفته بعد، اندک پیش‌بینی برای روند قیمت مواد اولیه و تصمیم‌گیری برای تامین آن داشت.

دست ما از ماده اولیه کوتاه است

این تولیدکننده شمش روی در ادامه گفت: مهم‌ترین عاملی که برای این تامین‌کننده بزرگ مواد اولیه معدنی تبدیل به بهانه شده تا به تولیدکنندگان سهمیه خاک معدنی آن‌ها را تحویل ندهند، اجبار تولیدکننده به خرید از بورس کالا است. در رینگ صنعتی بورس کالا، قدرت مانور برای خرید با تناژ بالا در دست شرکت‌های بزرگ است که به راحتی می‌توانند با نقدینگی بسیار بالا و قوی مواد اولیه خود را تامین کنند که در این صورت، شرکت‌های کوچک‌مقیاس به دلیل ضعف نقدینگی متضرر می‌شوند و دست آن‌ها در خرید بسیار بسته خواهد بود.

قوانین دست‌وپاگیر صادراتی 

امیری در مورد بازار فروش محصولات خود عنوان کرد: در بازار داخلی که رکود سنگینی ایجاد شده است و در نیمسال نخست امسال، به صورت چشمگیر تولید و فروش نداشتیم. در زمینه صادرات نیز به علت وجود قوانین دست‌و‌پاگیر، مشکلاتی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی محصول مورد نظر را صادر کرد. به عنوان مثال، یکی از موانع صادرات، بحث عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه ارزی نیما است؛ چون بیشتر واحدهای تولیدکننده شمش روی به روش ورود موقت کالا، مواد اولیه مصرفی خود را تامین می‌‌کنند و در ازای خرید خاک، شمش روی تولید شده را به شرکت تامین‌کننده خارجی عرضه می‌کنند، ارزی وجود ندارد که بخواهند آن را در سامانه نیما عرضه کنند. در این بین، بانک مرکزی و اداره گمرک دچار عدم هماهنگی هستند و تولیدکننده را بین هوا و زمین معلق نگه داشته‌اند. بین ارکان دولتی آن همکاری و هماهنگی که مورد توقع است، وجود ندارد و این امر سبب شده است تا تولیدکننده دچار ضرر شود و از برنامه‌های تولیدی خود عقب بماند.

کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت تولید فعال است

مدیرعامل شرکت پگاه روی تاکید کرد: در حال حاضر، ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت اسمی شرکت فعال است و روزانه ۱۵ تا ۱۶ تن شمش روی تولید می‌کنیم که البته باید توجه داشت توانایی تولید با تناژ بیشتر را هم داریم اما چون خاک معدنی مورد نیاز تامین نمی‌شود و در بازار داخلی هم تقاضا برای خرید شمش روی کاهش پیدا کرده و بازار در رکود رفته، میزان تولید بسیار کمتر از پنج هزار تن قید شده در پروانه بهره‌برداری است.

سیاست‌های نادرست در عرضه خاک معدنی

وی در ادامه تاکید کرد: اگرچه کنسانتره معدنی مورد نیاز توسط برخی از تامین‌کنندگان به واسطه واردات، در دسترس قرار می‌گیرد، اما متاسفانه از قیمت بالایی برخوردار است. سیاست‌های اشتباهی که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پیش گرفته و شرکت‌های کوچک‌مقیاس را علی‌رغم اینکه توان مالی پایینی دارند، وادار به خرید از بورس کالا می‌کند نیز ازجمله موانع رشد تولید هم در این شرکت و هم سایر واحدهای تولیدکننده شمش روی در کشور است.

صادرات به علت رکود بازار داخلی

این تولیدکننده شمش روی در پاسخ به این سوال که در ۶ ماه نخست سال، چه میزان محصول در شرکت پگاه روی تولید شده است، بیان کرد: طی مدت یاد شده، نزدیک به ۵۰۰ تن شمش روی در این شرکت تولید شد و در بازارهای صادراتی عرضه و به فروش رسید؛ چراکه در حال حاضر، در بازار داخلی، تقاضا برای شمش روی وجود ندارد. قدرت خرید مصرف‌کنندگان در بازار کاهش شدیدی پیدا کرده است و به همین علت هم مشتری برای خرید اقدام نمی‌کند. متاسفانه بیشتر واحدهای شهرک صنعتی استان کرمانشاه، متروکه شده است و فعالیتی در آن‌ها انجام نمی‌شود.

وی یادآور شد: شرکت پگاه روی که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در زمینه تولید شمش روی آغاز کرد تا کنون، با وجود موانع بی‌شمار، برای ۶۵ نفر به صورت مستقیم و بالغ بر ۱۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت پگاه روی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌های توسعه‌‌ای برای ۶ ماهه دوم سال در نظر گرفته‌اید یا خیر، مطرح کرد: با روندی که در قیمت‌گذاری و تامین برای مواد اولیه به وجود آمده است، حتی برای فردای خود نیز توانایی برنامه‌ریزی نداریم و به نظاره نشسته‌ایم تا شرایط بهبود پیدا کند.

منتظر معجزه‌ایم

امیری گفت: در مجموع، مهم‌ترین معضلات بر سر راه تولید، کمبود مواد اولیه، نبود فرمول واحد و یکسان برای قیمت‌گذاری آن و… این ادعا که تولید مانند گذشته مقرون‌به‌صرفه نیست را اثبات می‌کند. با وجود ضرردهی، در حال تولید محصول هستیم و تنها امید ما این است که قیمت روی در بورس فلزات لندن رشد یابد تا بتوانیم به واسطه آن، با افزایش قیمت تمام شده محصول، سود بیشتری به دست آوریم.

عموم تکنولوژی‌های تولید یکسان هستند

این تولیدکننده شمش روی در خصوص تکنولوژی و ماشین‌آلات به کار گرفته شده در خط تولید پگاه روی، اذعان کرد: تکنولوژی تولیدی که در این شرکت مورد استفاده قرار داده‌ایم، مانند اکثر واحدهای تولیدی مستقر در استان زنجان بوده که شامل دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی مانند فیلترپرس‌ها، وان الکترولیز، ترانس، رکتیفایر و… است که تمام این تجهیزات ساخت داخل هستند. در برخی از واحدهای تولیدی، از تجهیزات خارجی استفاده می‌کنند که در صورت خرابی یکی از قطعات، برای تامین قطعه یدکی به مشکل بر خواهند خورد اما ما این معضل را نداریم و حتی بالغ بر ۶۰ درصد ماشین‌آلات مانند همزن‌ و گیربکس توسط مهندسان خود شرکت ساخته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت پگاه روی در پایان خاطرنشان کرد: تولید نیاز به حمایت دارد و مسئولین امر موظف هستند موانع موجود بر سر راه تولید را حذف و در قوانین مربوط به بخش تولید بازنگری کنند تا معضلاتی که از ضوابط نامناسب ناشی می‌شود، رفع شود و تولیدکننده به راحتی بتواند به تولید و درآمدزایی بپردازد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6572
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است