• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت سپید آلومینیوم عنوان کرد:

تولید در باتلاق موانع بانکی و دولتی

  • کد خبر : 6577
  • 27 مهر 1400 - 16:43
تولید در باتلاق موانع بانکی و دولتی
مدیرعامل شرکت سپید آلومینیوم گفت: در کشور ایران، برخلاف اکثر کشورهای دنیا که از ابتدا تا انتهای مراحل تولید، از واحد صنعتی حمایت می‌شود، هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت و بانک‌ها وجود ندارد و یک تولیدکننده برای ادامه فعالیت خود، مداوم باید نگران تامین نقدینگی باشد.
مدیرعامل شرکت سپید آلومینیوم گفت: در کشور ایران، برخلاف اکثر کشورهای دنیا که از ابتدا تا انتهای مراحل تولید، از واحد صنعتی حمایت می‌شود، هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت و بانک‌ها وجود ندارد و یک تولیدکننده برای ادامه فعالیت خود، مداوم باید نگران تامین نقدینگی باشد.

صمد سلطانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در شرکت سپید آلومینیوم، انواع ظروف آلومینیومی مانند تشت، سینی، بشقاب و… تولید می‌شود. ظرفیت تولید سالانه مندرج در پروانه بهره‌برداری شرکت، یک هزار تن است که به دلیل برخی معضلات کاهش حجم تولید داشتیم و در حال حاضر ۵۰۰ تن در سال محصول تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سپید آلومینیوم مطرح کرد: فرایند تولید محصولات یاد شده به این شکل است که شمش آلومینیومی را در کوره‌های ذوب قرار می‌دهیم و پس از ذوب، با استفاده از دستگاه نورد آن را به ورق تبدیل می‌کنیم؛ سپس عملیات خم‌کاری و سفیدکاری را روی آن انجام می‌دهیم و به هر شکلی که مورد سفارش باشد، تبدیل و عرضه می‌کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، میزان سرباره‌ای است که در انتهای تولید روی دست ما می‌ماند. حتی با تعویض کوره‌های ذوب و صرف هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، هنوز هم خاک کوره زیادی باقی می‌ماند و نتوانستیم نتیجه‌ مطلوبی را با تعویض کوره به دست آوریم.

فروش صادراتی نداشته‌ایم

این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه یادآور شد: شرکت سپید آلومینیوم از نظر مکانی در مجاورت جاده قرار گرفته است و مشتریان به خوبی این واحد تولیدی را می‌شناسند و برای فروش محصولات خود به نمایندگی در استان‌ها و شهرهای دیگر احتیاج نداریم و به سهولت کالاهای تولیدی خود را عرضه می‌کنیم. نحوه فروش تمام محصولات ما نیز به صورت نقدی است. بیشترین مشتریان ما مردم جامعه هستند که به آن‌ها خدمات‌رسانی می‌کنیم و تاکنون هیچ صادراتی انجام نداده‌ایم.

سلطانی‌مقدم در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید شرکت، بیان کرد: در کارخانه سپید آلومینیوم، تجهیزات و ماشین‌آلات نورد، دستگاه خم‌کاری، پرس هیدرولیک و… مستقر بوده که همه این تجهیزات ساخت داخلی هستند و از تجهیزات خارجی تاکنون استفاده‌ نکرده‌ایم.

تامین آلومینیوم از بازار آزاد

مدیرعامل شرکت سپید آلومینیوم اذعان کرد: مواد اولیه‌ای که برای تولید ظروف آلومینیومی استفاده می‌کنیم، شمش آلومینیومی خالص متعلق به شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) است که آن را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. از بورس کالا خرید انجام نمی‌دهیم و آن هم به دلیل وجود مشکلات متعددی از قبیل ارائه دفاتر قانونی ثبت خرید و فروش و همچنین وضع قوانینی از سوی خود بورس کالا در زمینه شرایط فروش است؛ به این دلیل که محصول دولتی خریداری می‌شود، باید به شیوه‌ای که خود کارگزار دولت مد نظر دارد به فروش برسد و سود حاصل  از فروش نیز بر همین اساس معین شود. از سوی دیگر، خرید از بورس کالا منجر به ارائه فاکتورهای خرید شرکت‌ها از سوی بورس به سازمان مالیات و دارایی خواهد شد و مانع‌تراشی‌های این سازمان را به همراه خواهد داشت.

این تولیدکننده ظروف آلومینیومی همچنین اظهار کرد: تاکنون برای خرید مواد اولیه دچار چالشی نشدیم؛ چراکه خرید ما به شکل نقدی است و عرضه‌کنندگان آلومینیوم در بازار آزاد نسبت به خریدارانی که به صورت نقدی مواد اولیه خریداری می‌کنند، با سهولت رفتار می‌کنند و طی چند روز آلومینیوم را به دست ما می‌رسانند. بنابراین روند تولید دچار وقفه نمی‌شود.

نیاز به حمایت دولت داریم

سلطانی‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چه برنامه توسعه‌ای برای ۶ ماهه دوم سال در نظر گرفته‌اید، تصریح کرد: سال گذشته، دستگاه نورد آلومینیوم خط تولید را تعویض کردیم و همچنین منتظر ورود دستگاه‌های جدید برای تکمیل مراحل تولید از صفر تا صد در شرکت هستیم؛ به عنوان مثال، باید تجهیزاتی در اختیار داشته باشیم تا دسته قابلمه‌هایی که تولید شده را به راحتی نصب کند، رنگ‌کاری روی محصولات انجام شود و بسته‌بندی به سهولت انچام پذیرد. متاسفانه دولت همکاری‌های لازم را برای ارائه تسهیلات به تولیدکننده ندارد و برای انجام هر اقدامی، موانع فراوانی جلوی پای تولیدکننده می‌گذارد. دولت به جای حمایت از تولید و ایجاد فرصت شغلی، کاری کرده تا به جای افزایش نیروی انسانی برای کار در خط تولید یک شرکت پایین‌دستی، موجب تعدیل نیرو شود. به عبارت دیگر، مسئولین با اعمال قوانین دست‌وپاگیر باعث تعدیل نیروی انسانی شده‌اند. در این شرکت، نزدیک به ۴۰ نیروی انسانی مشغول به کار هستند و قصد داشتیم تعداد نیروها را افزایش دهیم اما با این شرایط فعلا از انجام این کار منصرف شده‌ایم.

تعلل در اعطای وام

مدیرعامل شرکت سپید آلومینیوم در ادامه یادآور شد: برای درخواست وام از بانک بارها اقدام کردیم و در هر مرتبه، هرگونه اسناد و مدارکی که برای دریافت وام نیاز بود را ارائه کردیم  اما متاسفانه قانع نشدند. همین امر سبب به تعویق افتادن برنامه تولید و ضرردهی شرکت خواهد شد. از سوی دیگر، سازمان بیمه درخواست می‌کند تا دفاتر خرید و فروش را به مسئولین مربوطه بدهیم تا بررسی کنند که از چه روزنه‌ای می‌توانند ما را جریمه کنند! در همه جای دنیا، قانون بر این اساس تنظیم شده است که از ابتدا تا انتهای مراحل تولید در یک شرکت، تولیدکننده به صورت کامل تحت حمایت دولت، بانک‌ها و بیمه قرار می‌گیرد و به این ترتیب هیچ دغدغه‌ای متوجه تولیدکننده نیست اما در نهایت تاسف، در این کشور این امر کاملا وارونه است و از ابتدا تا انتهای مسیر تولید، یک تولیدکننده مداوم برای ادامه فعالیت خود، باید نگران تامین نقدینگی باشد و در صورت گرفتن وام، باید بیش از ارزش مبلغ وامی که دریافت کرده است را بپردازد.

وی در پایان عنوان کرد: سال ۱۳۹۸، از طریق وزارت صمت توانستیم از بانکی، به مبلغ یک میلیارد تومان وام دریافت کنیم و تعدادی از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را تعویض کردیم. در آن زمان، علاوه بر وامی که گرفتیم، نزدیک به دو میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری شخصی انجام شد. اکنون در حال پرداخت اقساط وام هستیم درست در زمانی که به نقدنیگی بیشتری برای افزایش تناژ تولید و رشد کیفیت محصولات هستیم، وزارت صمت هیچ اقدامی در جهت رفع موانع تولید انجام نمی‌دهد

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6577
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است