• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
یک فعال صنعت فولاد عنوان کرد:

بیش از یک دهه تلاش برای احداث کارخانه

  • کد خبر : 6394
  • 17 آبان 1400 - 13:40
بیش از یک دهه تلاش برای احداث کارخانه
مدیرعامل یک شرکت فولادی گفت: در سال 1384 در نظر داشتیم تا دو واحد فولادی یکی در زمینه شمش آلیاژی و دیگری در حوزه نورد، احداث کنیم اما در این مسیر، با چالش‌های متعددی مواجه شدیم که به توقف پروژها انجامید اما در حال حاضر، طرح احداث کارخانه تولید شمش فولادی را در دست اجرا داریم که حداکثر در آغاز سال 1401 به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل یک شرکت فولادی گفت: در سال ۱۳۸۴ در نظر داشتیم تا دو واحد فولادی یکی در زمینه شمش آلیاژی و دیگری در حوزه نورد، احداث کنیم اما در این مسیر، با چالش‌های متعددی مواجه شدیم که به توقف پروژها انجامید اما در حال حاضر، طرح احداث کارخانه تولید شمش فولادی را در دست اجرا داریم که حداکثر در آغاز سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

یک مدیر فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: یک پروژه تولید بیلت فولاد آلیاژی در اختیار داشتیم که در سال ۱۳۸۴ با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در وزارت صنعت مجوز بهره‌برداری دریافت کرد اما متاسفانه این پروژه به دلیل تحریم‌ها و عدم تامین مالی مناسب به نتیجه نرسید. در همین حال، سهامداران شرکت، احداث یک واحد تولیدی نورد را نیز شروع کرده بودند که این طرح نیز ناتمام باقی ماند.

وی ادامه داد: اکنون در حال راه‌اندازی طرح تولید شمش فولادی به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن هستیم که این پروژه قریب به ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و در انتهای سال جاری یا نهایتا ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

این فعال صنعت فولاد مطرح کرد: برای پیشرفت پروژه، اقدامات زیادی در دستور کار است که احداث سالن‌ها و تا حدودی خرید تجهیزات خارجی صورت گرفته و تنها تامین تجهیزات ساخت داخل ناقص مانده است که برای این منظور، در حال عقد قرارداد با شرکت‌های تامین‌کننده هستیم.

کرونا، قطعی برق و نوسان قیمت‌ها

این فولادساز گفت: یکی از عمده چالش‌هایی که این شرکت را مانند بسیاری از واحدهای تولیدی درگیر کرده، ضعف نقدینگی است. به طوری که اساسی‌ترین معضلی که روند فعالیت این مجموعه را در سال‌های قبل با اختلال مواجه کرد، نبود منابع مالی قوی بود که خوشبختانه این مقوله به طور کامل برطرف شده است.

وی در ادامه افزود: علاوه‌براین، ویروس کرونا مجموعه ما را همانند دیگر شرکت‌های فولادی با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه کرد. به طوری که همه‌گیری این ویروس، باعث توقف یک ماهه پروژه شد.

این مدیر صنعتی مطرح کرد: معضل دیگر این شرکت، قطعی مکرر برق در فصل تابستان بود که باعث توقف‌ پروژه شمش فولادی و همچنین تولید سایر واحدهای فولادی شد. به طوری که این مجموعه در راستای تکمیل طرح، در مرحله ساخت سازه‌های فلزی کارخانه بود که با قیمت‌های سرسام‌آور ورق، پروفیل و سیمان و همچنین کمبود آن‌ها در بازار مواجه شد. این اتفاق، هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی پروژه را با مشکل مواجه کرد و بهره‌برداری از آن را به تعویق انداخت.

برنامه تامین مواد اولیه

این تولیدکننده شمش فولادی به توضیحاتی درباره نحوه تامین مواد اولیه کارخانه بعد از راه‌اندازی پرداخت و بیان کرد: قرار است از طریق بورس کالای ایران، آهن اسفنجی مورد نیاز کارخانه را تامین کنیم. همچنین برای تولید شمش فولادی نیازمند قراضه آهنی نیز هستیم که مقرر شده است از بازار داخلی و یا از طریق واردات از کشورهای همسایه آن را تهیه کنیم.

تولید ۴۰۰ هزار تن شمش فولادی

وی در خصوص فرایند تولید شمش در این کارخانه، عنوان کرد: ماشین ریخته‌گری پیوسته را از شرکت داخلی تامین کرده‌ایم. همچنین برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت واحد تولیدی ما به این صورت است که با استفاده از یک ست کوره القایی با ظرفیت ۲۵ تن تولید شمش فولادی را آغاز کنیم و به سمت تولید مطابق با ظرفیت اسمی یعنی ۱۰۰ هزار تن در سال حرکت کنیم. همچنین برنامه بلند‌مدت این واحد تولیدی نیز بر این قرار است که تعداد کوره‌ها را به چهار ست برسانیم. در طرح توسعه این واحد تولیدی، میزان تولید شمش فولادی به ۴۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

صادرات به عراق و ترکیه

این فعال صنعت فولاد در پایان اظهار کرد: کشورهای هدف صادرات این واحد فولادی، عراق و ترکیه هستند. با توجه به کیفیت محصول و نزدیکی کارخانه‌ به مرزهای غربی کشور، مزیت رقابتی را در آینده برای این شرکت فراهم خواهد کرد که بتوانیم بخشی از شمش فولادی خود را صادر کنیم. همچنین بخشی از محصول را نیز در شهر ملکان آذربایجان غربی که به شدت با کمبود شمش فولادی مواجه است، عرضه خواهیم کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6394
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد