• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت ارشیا آلومین:

جایی برای تازه‌واردها نیست!

  • کد خبر : 6609
  • 06 آبان 1400 - 17:01
جایی برای تازه‌واردها نیست!
مدیرعامل شرکت ارشیا آلومین گفت: اگر کسی بخواهد به تازگی وارد عرصه تولید شود، با توجه به شرایط حاکم بر صنعت و بازار، دوام نخواهد یافت و دیر یا زود ورشکست می‌شود.
مدیرعامل شرکت ارشیا آلومین گفت: اگر کسی بخواهد به تازگی وارد عرصه تولید شود، با توجه به شرایط حاکم بر صنعت و بازار، دوام نخواهد یافت و دیر یا زود ورشکست می‌شود.

محمدعلی پاکتچیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۷۴، شرکت ارشیا آلومین در زمینه ذوب و نورد آلومینیوم و تولید گرده آلومینیوم جهت استفاده تولیدکنندگان ظروف آلومینیومی فعالیت می‌کند. این شرکت در حال حاضر، با ۳۰ درصد ظرفیت پنج سال گذشته خود، مشغول به تولید است. ظرفیت تولید ارشیا آلومین طبق پروانه بهره‌برداری، ۵۰۰ تن در سال قید شده است.

وی افزود: از دلایل کاهش ظرفیت تولید، کمبود نقدینگی مورد نیاز تولید و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه است که نه تنها برای ما بلکه برای بسیاری از واحدهای تولیدی مختلف تبدیل به چالش جدی شده است. قیمت مواد اولیه که رشد پیدا کند، هزینه تولید و در ادامه قیمت محصول نهایی افزایش می‌یابد اما با توجه به رشد تورم که قدرت خرید مردم را کاهش داده است، آن‌ها توانایی خرید محصولاتی که افزایش قیمت داشته را نخواهند داشت.

برنامه خاصی برای امسال نداشتیم

این تولیدکننده در ادامه گفت: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و بازار، در سال ۱۴۰۰ برنامه خاصی برای تولید در نظر نگرفتیم و همین که بتوانیم به فعالیت تولیدی خود بدون وقفه ادامه بدهیم، بزرگ‌ترین کار را به ثمر نشانده‌‌ایم؛ چراکه در شرایطی هستیم که اکثر همکاران، واحدهای تولیدی خود را به علت چالش‌ها، تعطیل کرده‌اند.

ضعف نقدینگی، عامل اصلی تعطیلی واحدهای تولیدی

پاکتچیان یادآور شد: تعطیلی‌ واحدهای تولیدی، دلایل مختلفی دارد اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها، ضعف نقدینگی این واحدها است که حتی با مراجعه به بانک‌ها و موسسات مالی نیز، قادر به تامین بخشی از نیاز مالی خود هم نمی‌شوند؛ چراکه وام تنها به افراد خاصی تخصیص داده می‌شود و تولیدکنندگانی که از منابع مالی قوی و اعتبار کافی برخوردار نیستند باید از پیچ و خم قوانین بانکی عبور کنند و در صورت دریافت وام، با چالش بازپرداخت آن به همراه سود مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخلاف وعده‌هایی که در سال‌های گذشته در خصوص اعطای تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان در راستای رشد تولید داخلی، داده شده است، تنها چیزی که همیشه نصیب یک تولیدکننده می‌شود، ضرردهی است و این زیان‌دهی در واحدهای کوچک پایین‌دستی نمود بیشتری دارد.

با کاهش تولید روبه‌رو شده‌ایم

مدیرعامل شرکت ارشیا آلومین اذعان کرد: در یک بازه زمانی روزانه پنج تن ماده اولیه خریداری می‌کردیم و به همین میزان نیز محصول تولید می‌کردیم اما قیمت آلومینیوم چه در بازار خارجی و چه در بازار داخلی جهش یافت و بر توانایی مالی مجموعه غلبه کرد. باید توجه داشت که توانایی هر تولیدکننده برای خرید ماده اولیه محدود است و همچنین یک کارخانه، هزینه‌های جانبی متعدد دیگری هم دارد که هر کدام دچار رشد شده است.

مشتریان ما ثابت و قدیمی هستند

این فعال صنعت آلومینیوم به ارزیابی بازار فروش محصولات خود پرداخت و بیان کرد: فروش محصولات ما مانند گذشته، به صورت سنتی انجام می‌شود و مشتریان ما دائمی و قدیمی هستند که گرده آلومینیومی مورد نیاز برای تولید ظروف آلومینیومی را طی سال‌های متمادی از این شرکت تامین کرده‌اند.

وی اضافه کرد: نحوه تولید گرده آلومینیوم بر اساس اندازه و ابعادی است که توسط مشتری سفارش داده می‌شود. در این واحد تولیدی ۱۴ نیرو مشغول به فعالیت هستند که تاکنون تعدیل نیرو انجام ندادیم و در برنامه کاری خود نیز انجام این کار را منظور نکرده‌ایم.

تولید گرده به روش سنتی

پاکتچیان همچنین به تکنولوژی تولید اشاره کرد و افزود: تولید گرده آلومینیومی این شرکت به روش قدیمی و سنتی است و ماشین‌آلات و دستگاه‌های به‌روزی در اختیار ندادیم. چراکه برای تامین این تجهیزات، باید توان سرمایه‌گذاری سنگینی داشته باشیم که متاسفانه از آن بی‌بهره هستیم. دستگاه نورد آلومینیومی که در این واحد مستقر است، تنها در بخش‌هایی مانند افزایش سرعت نورد، کاهش حرارت ورودی به آلومینیوم ذوب شده، کاهش میزان مصرف برق ارتقا پیدا کرده که تمام این موارد، مرحله به مرحله پیش رفته است. به صورت کلی از تکنولوژی ۳۰ سال پیش بهره می‌بریم.

شمش و ضایعات آلومینیومی مصرف می‌کنیم

مدیرعامل شرکت ارشیا آلومین در خصوص مواد اولیه مورد استفاده این شرکت، تاکید کرد: برای تولید گرده آلومینیوم از شمش آلومینیومی خالص به همراه ضایعات آلومینیومی استفاده می‌کنیم که آن‌ها را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. به دلیل اینکه مجموعه، قدرت خرید بالایی ندارد، شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه نمی‌کنیم زیرا در آن صورت، ملزم به خرید حداقل ۱۰۰ تن محصول هستیم که با توجه به بودجه اندکی که در دست داریم، نمی‌توانیم چنین حجم آلومینیومی را خریداری کنیم اما در بازار آزاد شمش آلومینیومی به هر میزانی که نیاز واقعی تولیدکننده باشد، با قیمت به‌صرفه‌تر موجود است و می‌توانیم به سهولت خرید خود را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه فروش صادراتی این شرکت به صورت غیر رسمی و از طریق واسطه انجام می‌شود، اضافه کرد: در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، به طور متوسط روزانه یک الی دو تن و در مجموع ۱۸۰ تن گرده آلومینیوم تولید کردیم.

امکان پیش‌بینی شرایط وجود ندارد

مدیرعامل شرکت ارشیا آلومین در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا تولید در حال حاضر از سود مطلوبی برخوردار است یا خیر، تصریح کرد: حقیقت این است که تولیدکنندگان قدیمی که به عبارتی در این صنعت پوست انداخته‌اند نیز هم‌اکنون دچار سردرگمی و آشفتگی در برنامه تولید خود هستند. اگر فردی بخواهد تولیدکننده شود با این شرایط دوام چندانی نخواهد آورد. متاسفانه شرایط کنونی به افراد جدیدی که وارد این صنعت می‌شوند، اجازه نخواهد داد که مانند تولیدکنندگان با تجربه و کهنه‌کار تولید و فروش مطلوبی داشته باشند؛ چراکه در سال‌های دورتر، ثبات قیمتی در بازار وجود داشت و تولیدکننده نیز پیچ و خم و نبض بازار را در دست می‌گرفت و به مرور با همه شرایط خود را وفق می‌داد اما اکنون یک تولیدکننده جدید نمی‌تواند به سادگی با نوسانات قیمتی و کمبود مواد اولیه کنار بیاید و در نهایت ورشکست خواهد شد.

وام‌هایی که هیچ‌گاه به تولیدکننده نمی‌رسند

این تولیدکننده ورق گرد آلومینیومی در خصوص تامین نقدینگی مورد نیاز از بانک‌ها، اظهار کرد: بارها به بانک و موسسه‌های مالی مختلف برای دریافت تسهیلات مراجعه کردیم و موفق به دریافت وام نشده‌ایم. مصوبه‌های فراوانی هم برای ارائه تسهیلات ویژه به تولیدکننده به تصویب رسیده‌‌اند اما هرگز عملی نمی‌شوند. ضمن اینکه بانک‌‌ها مدارک بسیاری ازجمله اسناد گردش مالی، حسابرسی‌های شرکت و… را مستلزم دریافت وام می‌دانند و همچنین بازدید نمایندگان خود از واحد تولیدی هم در دستور کار قرار داده‌اند اما در نهایت با وام موافقت نمی‌کنند. در حقیقت برای تامین مواد اولیه به سرمایه نیازمند بودیم که متاسفانه این مهم به سرانجام نرسید و عقب افتادن برنامه تولیدی برای ما تنها ضرر به همراه داشت. تمام سرمایه مورد نیاز خود را از منابع مالی شخصی تامین کردیم و موفق به دریافت هیچ تسهیلاتی نشدیم.

پاکتچیان در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: تنها خواسته ما به عنوان یک تولیدکننده این است که به داد صنعت برسند. کارگرانی که به سبب تعطیلی کارخانجات مختلف در مقیاس‌های بزرگ و کوچک به علت نبود مواد اولیه و نقدینگی کافی، خانه‌نشین شده‌اند نمی‌توانند از پس مخارج معیشت خود بربیایند. مسئولین در این رابطه باید چاره‌اندیشی کنند تا موانع تولید از سر راه برداشته شود و بتوانیم مجددا برای افراد اشتغال ایجاد کنیم. پشتوانه اصلی رشد یک کشور، کارگران هستند که باید بیش از پیش به آن‌ها بها داده شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6609
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه