• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت کانی صنعت:

تورم، سود پروژه‌ها را می‌بلعد/ خرید ورق فولادی از نمایندگی شرکت‌ها

  • کد خبر : 7334
  • 16 آبان 1400 - 14:55
تورم، سود پروژه‌ها را می‌بلعد/ خرید ورق فولادی از نمایندگی شرکت‌ها
مدیرعامل شرکت کانی صنعت گفت: نوسان قیمت، مهم‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم زیرا زمانی که یک پروژه را با برآورد قیمت مشخص آغاز می‌کنیم، تمامی سود حاصل از انجام پروژه در پایان به دلیل گرانی و تورم از بین می‎‌رود.
مدیرعامل شرکت کانی صنعت گفت: نوسان قیمت، مهم‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم زیرا زمانی که یک پروژه را با برآورد قیمت مشخص آغاز می‌کنیم، تمامی سود حاصل از انجام پروژه در پایان به دلیل گرانی و تورم از بین می‎‌رود.

امیر طلوعیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین» اظهار داشت: کانی صنعت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ در زمینه ساخت دستگاه تولید آهک‌های کلوخه و کلسینه، میکرونیزه و هیدراته میکرونیزه آغاز کرده است. این دستگاه‌ها همگی ساخت داخل و بر اساس جدیدترین تکنولوژی روز دنیا هستند. همچنین، دیگر فعالیت این مجموعه شامل تولید دستگاه گچ و پودرهای میکرونیزه هم می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به گچ‌های ساختمانی، پنل‌های سبک گچی، گیبسون برد و گچ‌های پاششی اشاره کرد. ضمن اینکه ساخت دستگاه برخی صنایع معدنی همچون تولید و فرآوری کربنات کلسیم، تالک، باریت، بنتونیت و… نیز در مجموعه ما صورت می‌پذیرد.

وی در خصوص ظرفیت تولید کانی صنعت بیان کرد: ظرفیت تولید این شرکت بستگی به سفارش مشتریان دارد. در واقع، فعالیت کانی صنعت، سفارش‌محور است و شرکت پس از دریافت سفارش مشتری، اقدام به ساخت و راه‌اندازی ماشین‌آلات می‌کند. در حال حاضر، با ظرفیت کامل مشغول فعالیت هستیم و پروژه‌های داخلی و خارجی در دست اجرا داریم و در این بین، قابلیت توسعه و گسترش فعالیت مجموعه نیز وجود دارد.

طلوعیان در همین راستا افزود: به منظور حضور موفق در بازارهای داخلی و بین‌المللی، در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنیم و هدف شرکت، افزایش ظرفیت تولید است. همچنین اگر در طول یک سال سه تا چهار خط تولید کامل داشته باشیم، با ارائه خدمات بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری به دنبال ارتقا و پیشرفت مجموعه هستیم.

صنایع فولاد، مس و روی، مشتریان اصلی شرکت هستند

مدیرعامل شرکت کانی صنعت در ادامه به مشتریان صنایع فلزی این شرکت اشاره کرد و گفت: صنعت آهک، تامین‌کننده صنایع فلزی همچون فولاد است. به این صورت که دستگاه تولید آهک توسط کانی صنعت ساخته و به کارخانه تولید آهک تحویل داده می‌شود. سپس کارخانه، آهک تولیدی را به شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان تحویل می‌دهد و در ادامه، خرید محصولات این شرکت‌های بزرگ صنعتی توسط سایر صنایع پایین‌دستی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: آهک، گچ و بنتونیت دارای کاربردهای فراوانی در صنعت هستند. از بنتونیت در حفاری چاه‌های نفت و از کلسیم کربنات در تولید رنگ و لوله پلیکا استفاده می‌شود. آهک هیدراته نیز در تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت آهک، جزو مواد اولیه صنایع مادر است و البته نباید فراموش کرد که آهک معدنی، به تنهایی هیچ کاربردی ندارد. از این رو باید پخته، میکرونیزه و یا هیدراته شود تا مورد استفاده در صنایع مختلف همچون رنگ، نفت، گاز و پتروشیمی قرار گیرد.

بومی‌سازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات

طلوعیان ضمن اشاره به فعالیت کلی کانی صنعت، بیان کرد: طراحی و ساخت تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات دستگاه تولید آهک نسبت به ظرفیت تولید مورد نظر توسط شرکت انجام می‌شود. نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها نیز توسط مجموعه صورت می‌پذیرد. در واقع، فعالیت شرکت به صورت EPC است و البته گاهی این فرایند توسط شخص مشتری صورت می‌پذیرد اما از آنجایی که این دستگاه‌ها بزرگ، حجیم و آموزش و راه‌اندازی آن نیز دشوار است، بنابراین تمامی مراحل ذکر شده توسط شرکت انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین» مبنی بر تکنولوژی مورد استفاده در ساخت و راه‌اندازی دستگاه تولید آهک، مطرح کرد: تکنولوژی مورد استفاده در تولید آهک و گچ بر اساس علم روز دنیا است. برای مثال، دانش مورد استفاده در شرکت FICO و FLSmidth در کارخانه‌های تولید آهک، برگرفته از دانش روز دنیا و در واقع به صورت های‌تک است اما در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های اروپایی تمایلی به ساخت و راه‌اندازی صنایع سنگین ندارند و اکثرا دانش مورد استفاده خود را به کشورهایی نظیر چین، هند و ترکیه برون‌سپاری کرده‌اند. چراکه خود از تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برند.

طلوعیان ادامه داد: رقیب اصلی ما در این صنعت، اروپا نیست. چراکه اگر قرار به ساخت دستگاه با قیمت یک میلیون دلار باشد، در اروپا حداقل باید پنج میلیون دلار هزینه شود. بنابراین در کشورهایی همچون ایران، عراق و منطقه اوراسیا که نیازمند توسعه صنایع زیرساختی بوده و میزان نقدینگی حائز اهمیت است، قابلیت استفاده از تکنولوژی مورد استفاده در شرکت‌های مطرح دنیا وجود ندارد. اگرچه در گذشته با توجه به پایین بودن نرخ ارز، امکان واردات دستگاه تولید از برخی شرکت‌های معتبر وجود داشت اما در حال حاضر این امر به دلیل نوسان نرخ ارز امکان‌پذیر به‌صرفه نیست. برای مثال، حداقل پنج میلیون یورو هزینه نگهداری و تولید دستگاه گچ و آهک در خارج از کشور است. با فرض اینکه قیمت هر یورو ۳۰ هزار تومان باشد، ۱۵۰ میلیارد تومان بابت خرید این دستگاه باید هزینه شود که مبلغ بسیار بالایی است. در حالی که همین دستگاه با قیمت ۲۰ میلیارد تومان در داخل کشور قابل تهیه است. اگرچه کیفیت این محصول با نمونه خارجی قابل مقایسه نیست، ولی به هر حال نیاز تولیدکنندگان رفع خواهد شد و آهک تولیدی حتی اگر توسط شرکت‌های معتبر داخلی همچون فولاد مبارکه خریداری نشود، این محصول توسط سایر مجموعه‌های فعال در ریخته‌گری پایین‌دستی، استحصال آهن و آهن اسفنجی خریداری خواهد شد.

استفاده از ورق‌های فولادی تولید داخل در ساخت ماشین‌آلات

مدیرعامل شرکت کانی صنعت در ادامه به مواد اولیه مورد استفاده در تولید دستگاه اشاره کرد و افزود: مواد اولیه مورد استفاده در این زمینه ورق‌های فولادی است. همچنین در کنار آن از الکتروموتور و بلبرینگ نیز استفاده می‌کنیم. لازم به ذکر است این مواد اولیه از بازار آزاد تهیه می‌شود و چون ورق‌های مورد استفاده از مقاطع مختلف شامل ورق سه میلی‌متر تا ۱۱ سانتی‌متر است، بنابراین خرید مستقیم این محصول از شرکت‌های تولیدکننده و  همچنین بورس کالا صرفه اقتصادی ندارد. این در حالی است که فروش به صورت سهمیه‌ای صورت می‌پذیرد و خرید مواد اولیه مجموعه نسبت به میزان ظرفیت تولید انجام می‌شود. برای مثال، ممکن است سهمیه خرید ورق سه میلی‌متری ۲۴ تن باشد و اگر فرض کنیم نیاز شرکت در سال، پنج سهمیه از این ورق است، خرید شرکت جداگانه و بر اساس میزان نیاز صورت می‌پذیرد. در حالت کلی، خرید مجموعه از نمایندگی‌های اصلی فولاد مبارکه و فولاد اکسین در مقاطع مختلف بر اساس میزان نیاز شرکت است. ST37، ST52 و CK45 ازجمله ورق‌هایی است که از این دو شرکت تهیه می‌شود.

عدم اطمینان به بازار

طلوعیان در خصوص چالش‌های موجود در بازار، اظهار کرد: نوسان قیمت، مهم‌ترین چالشی است که با آن روبه‌رو هستیم. زمانی که یک پروژه را با برآورد قیمت مشخص آغاز می‌کنیم، تمامی سود حاصل از انجام پروژه در پایان به دلیل گرانی از بین می‌رود. در حالی که اگر حتی در شرایطی که نرخ ارز، عدد بالایی را شامل می‌شود، تورم وجود نداشته باشد، سودآوری جریان خواهد داشت اما نوسان نرخ ارز همراه با تغییر قیمت ورق فولادی، الکتروموتور و بلبرینگ همراه است و مشتری انتظار دارد قیمت دستگاه تولیدی در چنین شرایطی افزایش نداشته باشد. غافل از اینکه چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نیست و قیمت ورق فولادی از ابتدای سال دائما در حال تغییر است.

وی در همین راستا ادامه داد: از سوی دیگر، بحث رقابت در بازار نیز مطرح است و مجموعه یک پروژه را با بررسی دقیق، کارشناسانه و تخمین سود ۲۰ درصدی آغاز می‌کند ولی به مرور زمان با تغییر شدید قیمت مواد اولیه مواجه می‌شود و تمام برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تغییر می‌کند. علاوه بر نوسان قیمت مواد اولیه، نیروی انسانی فعال در مجموعه نیز با تغییر قیمت‌ها دچار مشکل می‌شود زیرا تورم بر شرایط زندگی و عملکرد کارکنان نیز تاثیر می‌گذارد. از این رو می‌توان نتیجه گرفت نوسان قیمت مواد اولیه، بزرگ‌ترین چالش موجود در صنعت است.

سیاست‌گذاری دولت، حجم فعالیت را تعیین می‌کند

طلوعیان در خصوص شرایط فعالیت کانی صنعت بیان کرد: فعالیت مجموعه ما به سیاست‌های کلی دولت بستگی دارد و قراردادهای مختلف کاری بنا بر شرایط حاکم بر بازار و همچنین درخواست مشتریان بسته می‌شود. در نتیجه ممکن است در یک ماه ۶ قرارداد و یا در یک بازه زمانی ۶ ماهه، هیچ قراردادی ثبت نشود.

وی افزود: از اواخر سال گذشته و با گرم شدن بحث انتخابات ریاست جمهوری، اکثر صنایع فعالیت خود را تا مشخص شدن رئیس جمهور جدید کاهش دادند و حتی متوقف کردند. این در حالی بود که قیمت بیشتر مواد اولیه روند افزایشی به خود گرفت و افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در بازار داشتند، صبر پیشه کردند. گروهی نیز که درخواست وام کرده بودند، با عدم پرداخت تسهیلات از جانب بانک‌ها به دلیل هراس از حجم بالای بدهی و ضعف نقدینگی در سیستم مالی کشور مواجه شدند. با روی کار آمدن دولت جدید، عدم پرداخت تسهیلات بانکی همچنان ادامه دارد و مشکلات و معضلات بسیاری در صنعت مشاهده می‌شود. ضمن اینکه، اکثر مشتریان داخلی شرکت به شرایط موجود در بازار توجهی ندارند و نمی‌توانند افزایش قیمت تجهیزات و خدمات را بپذیرند.

به دنبال توسعه بازار هستیم

مدیرعامل شرکت کانی صنعت در ادامه به طرح توسعه این مجموعه اشاره کرد و گفت: حدود ۲۵ سال از فعالیت شرکت کانی صنعت می‌گذرد و در طی این سال‌ها، سماجت و کوشش‌های فراوانی را به خرج داده‌ایم تا در این حوزه موفق باقی بمانیم و به راحتی نیز نمی‌خواهیم جایگاه کنونی خود را از دست بدهیم. شرایط بازار محصولات و خدمات ما مناسب است و فعالان حاضر در این حوزه، به شناخت لازم و کافی از مجموعه ما دست یافته‌اند.

طلوعیان در پایان عنوان کرد: اهداف طرح توسعه شرکت در سال ۱۴۰۰ و بعد از آن، بازار خارجی است. در همین راستا، اقدام به تشکیل یک تیم بازرگانی خارجی کرده و سایت شرکت، فعال و پویاتر از قبل شده است. در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور فعال داریم و به دنبال برقراری ارتباط با برخی کشورهای خارجی واقع در آسیای مرکزی، اوراسیا و شمال آفریقا جهت فروش دستگاه‌های تولیدی هستیم زیرا قیمت تمام شده دستگاه‌های تولیدی در داخل نسبت به سایر کشورها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. بنابراین در این زمینه، عملکرد مطلوبی داریم و در شرایط پساکرونایی، در حال همکاری با ترکمنستان هستیم و امیدواریم در آینده نه چندان دور بتوانیم توسعه روابط خارجی بیشتر را محقق سازیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7334

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد