• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس مطرح کرد

تامین پایدار مواد اولیه از معادن سنگان

  • کد خبر : 2432
  • 04 آبان 1400 - 11:21
تامین پایدار مواد اولیه از معادن سنگان
مدیرعامل شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس گفت: برای اطمینان و پایداری تامین مواد اولیه، استخراج معادن سنگ‌آهن سنگان را بر عهده گرفتیم تا مواد اولیه کارخانه‌های زیرمجموعه مانند اپال کانی پارس و نیز پارس فولاد سبزوار تامین شود

مدیرعامل شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس گفت: برای اطمینان و پایداری تامین مواد اولیه، استخراج معادن سنگ‌آهن سنگان را بر عهده گرفتیم تا مواد اولیه کارخانه‌های زیرمجموعه مانند اپال کانی پارس و نیز پارس فولاد سبزوار تامین شود

سعید سوادکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به عنوان یکی از شرکت‌های مادرتخصصی حوزه معدن و صنایع معدنی، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری پارسیان محسوب می‌شود و با بیش از یک دهه فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه سنگ‌آهن و فولاد توانسته است به یکی از برترین شرکت‌های این حوزه تبدیل شود. شرکت اپال کانی پارس تقریبا تمامی فعالیت‌های معدنی شامل استخراج، انتقال، ساخت کارخانه و… را انجام می‌دهد که ازجمله آن‌ها می‌توان به استخراج معادن سنگان، احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله‌سازی اپال پارسیان، کارخانه آهن اسفنجی پارس فولاد سبزوار، همچنین خرید و به‌کارگیری انواع ماشین‌آلات و دستگاه‌های معدنی اشاره کرد.

وی افزود: البته شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان چندین شرکت زیرمجموعه دیگر در حوزه‌های مختلف ازجمله سنگ‌آهن و فولاد دارد که یکی از آن‌ها، اپال پارسیان سنگان است که کنسانتره و گندله سنگ‌آهن تولید می‌کند؛ همچنین پارس فولاد سبزوار نیز یکی از شرکت‌های زیرمجموعه و از تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور است. به طوری که ماده اولیه پارس فولاد سبزوار که گندله است، توسط اپال پارسیان تامین می‌شود. درست است که دو شرکت زیرمجموعه یک گروه به شمار می‌روند اما پارس فولاد سبزوار یک قرارداد به مدت ۲۰ سال با اپال پارسیان به امضا رسانده است که تامین مواد اولیه پارس فولاد انجام شود.

استخراج معادن سنگان

مدیرعامل شرکت اپال کانی پارس خاطرنشان کرد: از آنجا که ممکن است سنگ‌آهن تامین شده برای شرکت اپال پارسیان همگن نباشد، تدابیر لازم را برای این موضوع اندیشیده‌ایم. بنابراین به سمت استخراج از معادن سنگ‌آهن سنگان رفته‌ایم و به یکی از شرکت‌های استخراج‌کننده آن تبدیل شده‌ایم. به این ترتیب، اپال کانی پارس در کنار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بخش عمده‌ای از استخراج معادن سنگ‌آهن سنگان را انجام می‌دهد.

سوادکوهی تاکید کرد: دلیل اینکه به سمت استخراج معدن سنگ‌آهن سنگان رفتیم، کسب سود نبود؛ بلکه قصد داشتیم مواد اولیه واحدهای زیرمجموعه را به صورت پایدار و مطمئن تامین کنیم و هم اینکه مواد معدنی مازاد بر نیاز را به دیگر شرکت‌های حاضر در منطقه سنگان عرضه کنیم. در حال حاضر، شرکت اپال کانی پارس فعالیت استخراجی خود را در توده‌های C و B انجام می‌دهد.

انجام تعمیرات اساسی در زمان قطعی برق

سوادکوهی با اشاره به چالش‌های قطعی برق در تابستان و اقداماتی که شرکت‌ها برای مقابله با این وضعیت انجام دادند، تصریح کرد: تابستان امسال که بسیاری از صنایع فولادی کشور با قطعی برق مواجه شدند، شرکت پارس فولاد سبزوار توانست این چالش را به عنوان یک فرصت ویژه در نظر بگیرد و تعمیرات اساسی کارخانه را به صورت زیربنایی انجام دهد. ظرفیت تولید شرکت پارس فولاد سبزوار به گونه‌‌ای است که اگر سه شیفت به صورت مداوم فعالیت کند، با انجام اورهال سالانه به مدت یک ماه، می‌تواند به میزان ظرفیت اسمی تولید داشته باشد.

وی بیان کرد: در زمان‌هایی که برق یا گاز دچار قطعی یا کمبود باشند، به صورت کاملا اتوماتیک، برخی از تعمیرات سالیانه در هنگام قطعی طولانی و برخی تعمیرات اساسی در زمان قطعی‌های موقتی برق و گاز انجام می‌شوند. این مهم حتی در سال گذشته که طولانی‌ترین قطعی گاز برای صنایع و در مقاطعی قطعی برق در کشور رخ داد، برای شرکت پارس فولاد سبزوار به وقوع پیوست؛ به طوری که در سال گذشته حدود ۷۸۰ هزار تن آهن اسفنجی در این شرکت تولید شد. امسال هم برنامه داریم به میزان ۸۰۰ هزار تن مطابق با ظرفیت اسمی آهن اسفنجی تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت اپال کانی پارس در خصوص فروش محصولات پارس فولاد سبزوار، عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون همواره آهن اسفنجی شرکت پارس فولاد سبزوار در بورس کالا عرضه و در مقاطع  زمانی بسیار، معامله شده است. علاوه بر آهن اسفنجی، شرکت اپال پارسیان نیز گندله خود را در بورس عرضه می‌کند. در صورتی که این عرضه‌ها در بورس کالا معامله نشوند، محصولات با قیمتی که در بورس کالا به فروش رفته، خارج از بورس به شرکت‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کرده است به فروش می‌رسد.

طرح توسعه ۱٫۵ میلیون تنی بریکت‌سازی

سوادکوهی اذعان کرد: در برنامه‌های اولیه قرار بود یک طرح یک میلیون تنی فولاد برای شرکت پارس فولاد سبزوار با فاینانس یک شرکت چینی اجرا شود اما طرف چینی از اجرای این طرح بنا به دلایلی همچون تحریم‌ها عقب‌نشینی کرد؛ بنابراین به دنبال اجرای طرح‌های دارای ارزش افزوده دیگری همچون طرح ۱٫۵ میلیون تنی بریکت‌سازی هستیم.

وی اظهار کرد: شرکت پارس فولاد سبزوار در میان استقبال متقاضیان به عنوان یکی از شرکت‌های بورس اوراق بهادار، ثبت و سهام آن در بازار عرضه شد. استقبال از عرضه سهام این شرکت نشان داد که شرکت‌های زیرگروه سرمایه‌گذاری پارسیان تا چه حد مثبت عمل کرده‌اند. ضمن اینکه عرضه سهام این شرکت در بورس به تامین مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای منجر خواهد شد.

بومی‌سازی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت اپال کانی پارس خاطرنشان کرد: شرکت ما دو هدف عمده را دنبال می‌کند. نخست آنکه ناوگان استخراج خود را تکمیل کند تا بتواند به هدف استخراج از معدن به میزان ۵۰ میلیون تن در سال دست یابد. در این رابطه به دنبال آن هستیم تا قطعات و تجهیزات مورد نیاز را تامین کنیم. همچنین در پروژه‌ای که قرار است در پارس فولاد سبزوار اجرا شود، باید تامین مالی انجام شود. البته یکی از راهکارهای تامین مالی پروژه، عرضه سهام در بورس بوده که انجام شده است اما بخشی از تامین مالی باید از طریق نقدینگی تامین شود. از این رو برای همه این اهداف، برنامه‌ریزی کامل صورت گرفته است.

سوادکوهی ادامه داد: یکی از طرح‌های توسعه‌ای بسیار مهم در گروه سرمایه‌گذاری پارسیان، طرح ۲٫۴ میلیون تنی کنسانتره در شرکت اپال پارسیان است. خوشبختانه قرارداد اولیه اجرای این طرح منعقد شده و به جای شرکت دنیلی ایتالیا، یک شرکت داخلی برای اجرای این پروژه انتخاب شده است. همچنین قراردادهای فرعی و زیرمجموعه قراردادهای اصلی نیز منعقد شده‌اند. به نظر می‌رسد این پروژه طی مدت ۳۰ ماه از شروع آن، به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: یکی از نکات درخشان اجرای این طرح، بومی‌سازی آن بوده و اجرای چنین پروژه‌ای در کشور بی‌نظیر است. با توجه به ارتباطاتی که با شرکت‌های قدرتمند و معتبر داخلی برقرار کردیم، توانستیم شرکت‌هایی که در داخلی‌سازی صنایع معدنی فعال هستند، شناسایی و هماهنگ کنیم. تاکنون توانستیم حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار از قطعات و تجهیزات مورد نیاز را داخلی‌سازی کنیم. باید توجه داشت که حتی قطعات و تجهیزات خاص نیز در داخل کشور با قیمت و کیفیت بسیار مطلوب قابل تهیه هستند. روند بومی‌سازی این طرح ادامه دارد.

دولت، سد راه تولیدکنندگان نشود

مدیرعامل شرکت اپال کانی پارس تصریح کرد: مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان بخش خصوصی، تصمیم‌گیری‌های بخش دولتی هستند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری پارسیان و اپال کانی پارس، چالش خاصی در بخش تولید ندارند و تمام برنامه‌های این شرکت‌ها برای دستیابی به دیگر اهداف بلندمرتبه تدوین و گام‌های بلندی در این رابطه برداشته شده است. همچنین محصولات گروه سرمایه‌گذاری پارسیان، بازار مناسبی در داخل دارد و در صورتی که مجوز صادرات نیز داده شود، زودتر از برنامه به اهداف خواهیم رسید. چراکه قیمت‌های صادراتی محصولات به مراتب از قیمت‌ها داخلی بالاتر است. با این وجود، قوانین و مقررات داخلی به تولیدکنندگان محصولات سنگ‌آهنی و حتی آهن اسفنجی اجازه صادرات نمی‌دهد.

سوادکوهی مطرح کرد: گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده شرکت پارس فولاد سبزوار نیز حاکی از کسب سود یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومانی است. همچنین در نظر داریم در سال جاری به سود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی دست یابیم که با توجه به عملکرد ۶ ماهه، این امر شدنی است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2432

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»