• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت تیغه‌های فولادی ایران:

تولید در اسارت تورم

  • کد خبر : 7349
  • 23 آبان 1400 - 15:11
تولید در اسارت تورم
مدیرعامل شرکت تیغه‌های فولادی ایران گفت: در حال حاضر، شرایط سخت و طاقت‌فرسای اقتصادی سبب شده است که برخی تولیدکنندگان به منظور جلوگیری از تعطیلی کارخانه، ناچار به فروش ملک و دارایی‌های خود شوند.
مدیرعامل شرکت تیغه‌های فولادی ایران گفت: در حال حاضر، شرایط سخت و طاقت‌فرسای اقتصادی سبب شده است که برخی تولیدکنندگان به منظور جلوگیری از تعطیلی کارخانه، ناچار به فروش ملک و دارایی‌های خود شوند.

مجید دستوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت تیغه‌های فولادی ایران، اولین و بزرگ‌ترین سازنده تیغه در ایران و خاورمیانه بوده که در سال ۱۳۴۴ در رشته ماشین‌کاری و عملیات‌حرارتی آغاز به کار کرده است. کلنگ‌زنی این مجموعه در سال ۱۳۶۸ انجام و پس از دو سال، شرکت تیغه‌های فولادی ایران وارد عرصه تولید شد. این شرکت در ابتدای ورودی استان گیلان، محدوده شهر لوشان قرار داشته و مجموع نیروی انسانی شاغل در شرکت نیز ۱۴ نفر است.

وی در خصوص محصولات تولیدی این شرکت، اذعان کرد: آغاز فعالیت شرکت همزمان با اخذ موافقت اصولی اولیه جهت تولید ۱۵۰ تن تیغه آهن‌بر بوده است اما با گذر زمان، تولید این محصول از سبد محصولات خارج شد و شرکت به تولید محصولات سفارشی روی آورد. ساخت تیغه جهت برش اسکناس، یکی از سفارش‌هایی بود که از جانب بانک مرکزی کشور جهت برش مناسب اسکناس به شرکت مطرح شد. چراکه بخش نخی اسکناس‌ها، باعث از بین رفتن تیغه شده و از این رو، بانک مرکزی به دنبال تهیه تیغه‌ای بود که عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی داشته باشد و مجموعه ما توانست با تولید تیغه الماسی این مشکل را حل کند. همواره سعی کرده‌ایم در حد توان و امکانات ابزاری موجود، نیازهای مشتری را برطرف سازیم.

مدیرعامل شرکت تیغه‌های فولادی ایران در رابطه با ظرفیت تولید این مجموعه، عنوان کرد: با توجه به اینکه شرکت به تولید تیغه‌های ریز و ظریف می‌پردازد، ظرفیت تولید سالانه ۴۰ تا ۵۰ تن بوده اما با توجه به اینکه هدف ابتدایی شرکت، تولید ۱۵۰ تن تیغه آهن‌بر بوده، امکان تولید سالانه ۲۰۰ تن از این محصول در شرکت وجود دارد که وزن بالاتری را نسبت به محصولات کنونی شامل می‌شود.

از گریدهای مختلف فولاد آلیاژی استفاده می‌کنیم

دستوری در ارتباط با ماده اولیه مورد استفاده جهت تولید تیغه و نحوه تامین آن، تصریح کرد: فولاد آلیاژی با گریدهای مختلف و در اشکال گوناگون نظیر ورق، میلگرد و تسمه جهت تولید محصول در شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، ماده اولیه مورد استفاده مجموعه از بازار داخلی تامین می‌شود. پیش از این، فولاد مورد نیاز را از شرکت BÖHLER اتریش خریداری می‌کردیم که اکنون واردات آن از طریق کشورهای چین، اوکراین و اسلوونی صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه صنایع دفاع نیز اندک فولاد آلیاژی باقی مانده از فعالیت خود را در مزایده عرضه می‌کند که قابل خریداری است.

عدم تحقق وعده‌های مرتبط با تولید

مدیرعامل شرکت تیغه‌های فولادی ایران در خصوص چالش‌ها و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان فعال در این صنعت، مطرح کرد: مشکلات فراوانی پیش روی تولیدکنندگان وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به مالیات، کمبود نقدینگی و سود بالای تسهیلات بانکی اشاره کرد که همگی به بسته شدن دست‌های تولیدکننده جهت حضور فعال در عرصه تولید می‌انجامد.

وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم وعده‌هایی که در طی سال‌های اخیر به تولیدکنندگان داده شده است، هیچکدام از آن‌ها تحقق نیافت و هر روز بر حجم بالای مشکلات افزوده می‌شود. در همین راستا، اعطای تسهیلات با سود پایین، می‌تواند کمک شایانی به تولیدکنندگان بکند.

دستوری گفت: اگر منابع مالی جهت محقق شدن این امر به تولیدکنندگان اختصاص یابد، قطعا باعث پیشرفت و بهره‌وری بیشتر تولید در کشور خواهد شد. در غیر این‌ صورت، تولیدکننده با معضلات فراوانی مواجه می‌شود که نمونه آن، کاهش تعداد نیروی شاغل در دفتر مرکزی و کارخانه تیغه‌های فولادی ایران است. به طوری که تعداد کارکنان این شرکت پیش از سال ۱۳۸۹، ۷۷ نفر بود و در حال حاضر به ۱۴ نفر کاهش یافته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه شرایط اعطای وام بانکی چه تغییری نسبت به گذشته داشته است، اظهار کرد: آغاز فعالیت این شرکت در سال ۱۳۶۸ با ۲۰ میلیون تومان اعتبار صورت پذیرفت و جالب است بدانید که ۱۴ میلیون تومان از این مبلغ صرف راه‌اندازی مجموعه شد. اگر تورم حاکم بر جامعه را مبنای مقایسه با آن سال قرار دهیم، چیزی در حدود ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات لازم است تا در شرایط کنونی بتوان مجموعه را مدیریت کرد و البته نصف این مبلغ هم جوابگوی نیاز ما خواهد بود.

فشار اقتصادی بر صنعتگران

مدیرعامل شرکت تیغه‌های فولادی ایران بیان کرد: در حال حاضر، شرایط اقتصادی به قدری سخت و طاقت‌فرسا شده است که تولیدکنندگان ناچار به فروش املاک یا دارایی خود به منظور جلوگیری از تعطیلی کارخانه می‌شوند. شرایط و مشکلات شخصی از یک سو و معضلات حاکم بر زندگی کارگران نیز از سوی دیگر سبب شده است تا تولیدکننده زمان و فرصت کافی جهت ساماندهی امور لازم را نداشته باشد.

دستوری اذعان کرد: سازمان‌های تامین اجتماعی و امور مالیاتی کشور نیز هرکدام به نحوی چوب لای چرخ تولیدکننده می‌گذارند. جریمه‌های مالی از جانب سازمان تامین اجتماعی به منظور عدم پرداخت بیمه کارگر ساختمانی که تنها به مدت یک روز در کارخانه فعالیت کرده است و چند برابر شدن میزان مالیات شرکت در طول یک سال از جانب سازمان امور مالیاتی کشور، از چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی باید به تولیدکننده اعتماد کرد و به نظر بهترین راه حل این مسئله، کنترل مالیات به وسیله قبض برق صادر شده کارخانه است. اگر مبلغ متوسط قبض برق صادر شده را ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، افزایش و کاهش این مبلغ خبر از میزان فعالیت و سودآوری مجموعه خواهد داد. بنابراین به راحتی می‌توان اعتماد مورد نظر میان سازمان‌های یاد شده و تولیدکنندگان را به دست آورد. در چنین شرایطی است که تولیدکننده دیگر دغدغه تامین و پرداخت حقوق نیروی انسانی شاغل در مجموعه را نخواهد داشت و چرخه تولید به گردش درخواهد آمد.

بومی‌سازی دستگاه‌ها

مدیرعامل شرکت تیغه‌های فولادی ایران در ادامه ضمن اشاره به تکنولوژی‌های مورد استفاده جهت تولید تیغه در این شرکت، خاطرنشان کرد: تکنولوژی‌های مورد استفاده در شرکت تیغه‌های فولادی ایران، همگی تولید و ابداع داخل کشور هستند. دستگاه سنگزنی به طول هفت متر با ۰٫۰۱ میلی‌متر دقت اندازه‌گیری، ساخت و تولید داخلی مجموعه است. همچنین دستگاه CNC موجود در شرکت به همراه کوره عملیات حرارتی به طول چهار متر که در داخل کشور منحصر به فرد بوده، از دیگر تجهیزات موجود در داخل مجموعه است و متاسفانه به دلیل شرایط حاکم، برخی از این دستگاه‌ها از مدار تولید خارج شده‌اند.

بازار گسترده تیغه‌های فولادی

دستوری در خصوص مشتریان این مجموعه، تاکید کرد: دو نکته در این باره حائز اهمیت است؛ نخست اینکه مشتریان ما در حال حاضر چه مجموعه‌هایی هستند و دوم اینکه مشتریان ما چه مجموعه‌هایی می‌توانند باشند. مشتریان ما در برهه‌ای از زمان، تمام کارخانجات لاستیک‌سازی، خودروسازی و لوازم یک‌بار مصرف بوده‌اند. به طور مثال، یک مداد‌تراش کوچک نیز دارای تیغه است و از این رو، تولید همین تیغه کوچک، می‌تواند منجر به راه‌اندازی کسب و کار و به دنبال آن اشتغال‌زایی شود. تیغه‌های مورد استفاده در ژیلت‌های صورت تراش نیز در همین صنعت تولید می‌شود. بنابراین با پیگیری و برنامه‌ریزی دقیق و منظم، می‌توان به گردش چرخه تولید این صنعت کمک فراوانی کرد تا ناچار به واردات انواع تیغه نشویم.

نمی‌توانیم چشم‌انداز بلندمدت داشته باشیم

وی در پایان در ارتباط با چشم‌انداز و برنامه‌های شرکت تیغه‌های فولادی ایران، عنوان کرد: چشم‌انداز خاصی را برای مجموعه در نظر نگرفته‌ایم و تمام دغدغه ما، مدیریت صحیح در این شرایط سخت اقتصادی است. اگرچه با شرایط دشوار کنونی نمی‌توان چشم‌انداز خاصی را هم مدنظر قرار داد. در حالی که زمینه جهت صادرات محصولات تولیدی در این حوزه مهیا است و در طی چند سال اخیر، حتی صادرات تیغه‌های برش نیشکر به کشور سودان را داشته‌ایم. بازار تیغه‌های فولادی بسیار گسترده است و با توجه به وسعت بازار این محصولات در داخل کشور، قطعا می‌توان در زمینه صادرات نیز حضور موفقی داشت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7349

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد