• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت ماهان کابل امیر عنوان کرد:

جایگاه مطلوب صنعت سیم و کابل کشور

  • کد خبر : 6831
  • 13 آبان 1400 - 10:38
جایگاه مطلوب صنعت سیم و کابل کشور
مدیرعامل شرکت ماهان کابل امیر گفت: صنعت سیم و کابل کشور از نظر تکنولوژی در جایگاه بسیار مطلوبی قرار گرفته است و توانایی رقابت با سایر کشورها را دارد اما صادرات محصولات این صنعت، باید توسط دولت تسهیل شود تا بتوانیم حضور پررنگ‌تری در بازارهای جهانی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ماهان کابل امیر گفت: صنعت سیم و کابل کشور از نظر تکنولوژی در جایگاه بسیار مطلوبی قرار گرفته است و توانایی رقابت با سایر کشورها را دارد اما صادرات محصولات این صنعت، باید توسط دولت تسهیل شود تا بتوانیم حضور پررنگ‌تری در بازارهای جهانی داشته باشیم.

علیرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت ماهان کابل امیر از سال ۱۳۸۹ در زمینه تولید انواع کابل‌های آلومینیومی زمینی ۵۰۰*۱(یک رشته به سطح مقطع ۵۰۰ میلی‌متر مربع) و هوایی در سطوح مقطع مختلف از ۲۵+۲۵+۷۰+۷۰*۳ با تاییدیه شرکت توانیر در حال فعالیت است و به تازگی کابل آلومینیومی ACSR (مینک) را که تقریبا یک هفته از تایید آن توسط شرکت توانیر می‌گذرد، در دستور کار تولید این شرکت قرار داده‌ایم.

وی افزود: در خصوص مواد اولیه مورد استفاده، ماهانه نزدیک به ۲۰۰ تن آلومینیوم مصرف و به کابل‌های آلومینیومی تبدیل می‌کنیم. همچنین ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن PVC و XLPE برای تولید روکش انواع کابل وارد خطوط تولید می‌شود. ماده اولیه آلومینیومی، راد ۹٫۵ میلی‌متری است که آن را از شرکت‌های مختلفی مانند سیم راد سما و قم آلیاژ خریداری می‌کنیم و برای روکش کردن کابل‌ها، پنج تا ۶ منبع تامین مختلف نظیر شرکت‌های صنایع توسعه رضا، کیمیا پلیمر کوشا، آمیزه‌های پلیمری ابهر و کیمیا جاوید سپاهان داریم.

خرید و فروش به موقع

این تولیدکننده سیم و کابل در ادامه گفت: در تامین مواد اولیه، مانند سایر تولیدکنندگان سیم و کابل با نوسان‌ قیمت‌ها در بازار مواجهه داریم که در تامین مواد اولیه، کمی چالش ایجاد کرده است اما با این معضل کنار آمده‌ایم و تولید محصولات خود را ادامه داده‌ایم. برای رفع مانعی همچون نوسان قیمت، سیاست‌هایی را مانند خرید به موقع مواد اولیه و فروش به موقع محصولات را به کار گرفته‌ایم و به نوعی نوسان‌گیری کرده‌ایم. ضمن اینکه برای جلوگیری از به وجود آمدن ضعف در نقدینگی شرکت، تمام محصولات خود را به صورت نقدی به مشتریان خود می‌فروشیم.

صادقی در خصوص مشتریان شرکت کابل امیر، عنوان کرد: عمده مشتریان این شرکت از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و شرکت‌های توزیع برق هستند. با شرکت‌های دولتی به این علت که در پرداخت‌های خود، تاخیر و یا عدم پرداخت داشته‌اند، تاکنون وارد معامله نشده‌ایم.

ضررها را خنثی کردیم

مدیرعامل شرکت ماهان کابل امیر در خصو اینکه نوسان جهانی قیمت آلومینیوم چه تاثیری روی روند فعالیت این شرکت گذاشته است، بیان کرد: اکثر تولیدکنندگان ازجمله شرکت ما، به علت بالا رفتن قیمت جهانی آلومینیوم، هم شامل سود و هم ضرر شدیم. البته سعی کردیم میزان ضرردهی خود را کنترل کنیم و تولید را با شرایط تطبیق دهیم تا بتوانیم بدون مانع فعالیت خود را پیش ببریم. هر چالشی که برای سایر تولیدکنندگان در صنایع مختلف ازجمله صنعت سیم و کابل به وجود آمده است را تجربه کردیم اما توانستیم با برنامه‌ریزی درست، چالش را به فرصت تبدیل کنیم و روند فعالیت خود را متوقف نکنیم.

از تکنولوژی روز بهره‌مند هستیم

این فعال صنعت سیم و کابل با اشاره به تکنولوژی به کار گرفته شده در خطوط تولید شرکت ماهان کابل امیر، تاکید کرد: عملیات کشش سرد برای تبدیل راد به کابل آلومینیوم و دستگاه‌های تابنده در این شرکت توسط دستگاه‌های ایرانی و خارجی با دانش فنی متعلق به کشورهایی نظیر چین و آلمان انجام می‌شوند. در خصوص ماشین‌آلات و تجهیزات خارجی، اگر قطعه‌ای از کار بیفتد، برای تامین آن تاکنون دچار چالشی نشدیم؛ چراکه در بازار داخلی وجود دارد و نیازی به واردات آن از کشورهای دیگر نیست.

ثبات قیمت، عامل اصلی گرایش تولیدکنندگان به خرید از بازار آزاد

وی در ادامه در خصوص خرید مواد اولیه اظهار کرد: مواد اولیه خود را هم از بورس کالا و هم از بازار آزاد خریداری می‌کنیم اما در خرید از بازار آزاد راحت‌تر هستیم. دلیل تمایل بسیاری از تولیدکنندگان به خرید مواد اولیه از بازار آزاد به جای بورس کالا آن است که ثبات قیمتی بیشتری در بازار آزاد وجود دارد. بعضا همان مواد اولیه با کیفیتی که مد نظر تولیدکننده است، در بازار آزاد به قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسد. همچنین نکته مهم این است که در بازار آزاد شرایط پرداختی برای شرکت‌ها بسیار سهل‌تر از بورس کالا است و خریداران به راحتی می‌توانند با هر نقدینگی که در دسترس دارند بدون محدودیت ماده اولیه تهیه کنند.

اهمیت کیفیت در صنعت سیم و کابل

صادقی در تشریح مراحل تولید محصولات شرکت ماهان کابل امیر، مطرح کرد: همه مراحل از ابتدای خرید مواد اولیه تا انجام عملیات، کشش سرد، تابیدن راد برای تبدیل به کابل، روکش و… به صورت اختصاصی در داخل خود شرکت و تحت نظر مهندسین با تجربه و دارای دانش فنی انجام می‌شود. برای تولید انواع سیم و کابل، استانداردهایی تعیین شده است که به صورت کامل باید رعایت شود تا محصولات تولید شده از لحاظ کیفیت، توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشند. به دلیل رعایت کردن تمام استانداردهای تولید، موفق به کسب گواهی از سوی شرکت توانیر نیز شدیم.

درصد دریافت مالیات از تولیدکننده باید کاهش یابد

این تولیدکننده کابل آلومینیومی در مورد توقع تولیدکنندگان از دولت، اذعان کرد: شرایط در صنعت کشور به سمتی سوق پیدا کرده است که تولیدکنندگان توقع کمک و یاری از سوی دولت و مسئولین ندارند و تنها خواستار این هستند که در خصوص اخذ مالیات از واحدهای تولیدی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، تخفیف‌هایی اعمال شود و میزان مالیات بر درآمد کمتر شود.

وی اضافه کرد: همچنین متاسفانه این تفکر اشتباه برای سازمان امور مالیاتی کشور به وجود آمده است که تمام تولیدکنندگان در خصوص میزان درآمد خود، آمار صحیحی ارائه نمی‌کنند و به دنبال کسب مالیات با درصد بیشتری هستند و هیچ اعتمادی به اظهارنامه‌های مالیاتی ندارند. ما تمام مدارک کافی و اظهارنامه‌های مالیاتی و همچنین اسناد مرتبط با حسابرسی‌های شرکت را به این سازمان ارائه کردیم اما تصور آن‌ها بر این است که بنا بر ظواهر موجود، یک کارخانه باید میزانی که به نظر بازرسان سازمان امور مالیاتی کشور می‌رسد، تولید و درآمد داشته باشد؛ نه اعداد و ارقامی که در اظهارنامه‌ها و اسناد حسابرسی ثبت شده‌اند. این تصورات اشتباه کار را برای تولیدکنندگانی که آمار حقیقی ارائه کرده‌اند، دشوار می‌کند.

صادرات غیر مستقیم کالا

مدیرعامل شرکت ماهان کابل امیر در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه به چه کشورهای محصول صادر می‌کنید، خاطرنشان کرد: به کشورهای افغانستان و عراق محصول صادر می‌کنیم که البته این صادرات به شکل غیر مستقیم و از طریق مشتریان تاجر صورت می‌گیرد. از کشورهای دیگر به کارخانه رجوع می‌کنند، خرید خود را انجام می‌دهند و پس از پرداخت هزینه مربوطه، کالاها را صادر می‌کنند. بنابراین هیچ‌گاه ما دچار مشکلاتی نظیر بازگشت ارز حالص از صادرات محصول نمی‌شویم.

صادقی در ارتباط با جایگاه صنعت سیم و کابل کشور در دنیا به لحاظ تکنولوژی که در اختیار کارخانجات است، اظهار کرد: در کارخانجات ساخت محصولات سیم و کابلی، از تکنولوژی‌های به‌روز و مدرن در دنیا بهره گرفته شده است اما مشکل اصلی اینجا است که امکان صادرات مستقیم محصول را با توجه به شرایطی که در زمینه بازگرداندن ارز و در بحث ضمانتنامه بانکی وجود دارد، نداریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6831
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه