• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر تولید شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد:

سهم خود را در بازار داخلی افزایش خواهیم داد/ نوسان نرخ ارز، صادرات را با چالش مواجه کرد

  • کد خبر : 6825
  • 20 آبان 1400 - 10:15
سهم خود را در بازار داخلی افزایش خواهیم داد/ نوسان نرخ ارز، صادرات را با چالش مواجه کرد
مدیر تولید شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد گفت: علی‌رغم داشتن ارتباط تجاری با کشور ترکیه، در نظر داریم تمرکز خود را بیشتر بر بازار داخلی معطوف کنیم.
مدیر تولید شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد گفت: علی‌رغم داشتن ارتباط تجاری با کشور ترکیه، در نظر داریم تمرکز خود را بیشتر بر بازار داخلی معطوف کنیم.

مصطفی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: محصول تولیدی شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد، مفتول مسی با قطر هشت میلی‌متری بوده که خوراک اصلی شرکت‌های سازنده سیم و کابل است و در کنار این این محصول، تولیدکننده سیم‌های افشان، تابیده و کابل‌های هوایی در تمامی سایزها و مقاطع نیز هستیم.

وی افزود: میزان تولید هر یک از محصولات به طور کامل به سفارش مشتری بستگی داشته و در هر ماه متغیر است اما به صورت کلی می‌توان گفت ماهانه در مجموع ۶ هزار تن انواع محصولات سیم و کابلی را تولید می‌کنیم. در حال حاضر، با ۷۰ درصد ظرفیت تولید مشغول به فعالیت هستیم.

مدیر تولید شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد در ادامه به چالش‌های مسیر تولید اشاره کرد: در زمینه‌های مختلفی با چالش‌ روبه‌رو هستیم. به طور مثال، به دستگاه‌ها و تجهیزاتی نیازمند هستیم که باید از طریق واردات از کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان و… تامین شوند اما متاسفانه امکان انجام هیچ مراوده تجاری با این کشورها را نداریم.

حیدری ادامه داد: به طور کلی، از راه کسب تجربه برخی مسائل به وجود آمده را حل می‌کنیم. همچنین توسط تیم مجربی که در شرکت مشغول به کار هستند مشکلات فنی خطوط تولید را برطرف می‌کنیم. بیشترین چالشی که بر روند تولید تاثیرگذار بوده، نوسانات قیمت دلار در بازار جهانی و اثرگذاری آن روی قیمت فلزات است.

تولید انواع سایزهای استاندارد سیم و کابل

مدیر تولید شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد مطرح کرد: عمده مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کنیم، کاتد و ضایعات مس است. کاتد مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی مانند مجتمع مس سرچشمه تامین می‌کنیم. پس از شارژ کوره‌های ذوب با مس، انجام عملیات تصفیه و سپس آماده‌سازی مس مذاب، اولین محصول خط تولید، یعنی مفتول مسی هشت میلی‌متری تولید می‌شود که به دستگاه‌های راد و کشش می‌رود و به مفتول با قطر ۱٫۳۸ میلی‌متر تبدیل می‌شود. سپس با ورود این مفتول به دستگاه مولتی‌وایر، به اندازه‌هایی مطابق با سفارش مشتریان، سیم و کابل تولید خواهد شد.

وی اضافه کرد: همه سایزبندی‌های استاندارد برای تمام محصولات این شرکت در نظر گرفته شده است؛ مانند سیم‌های افشان، کامپکت و یا کابل‌های هوایی که بسته به سفارش مشتری با در نظر گرفتن میزان حجم تولید معین، به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

هر سال باید نقدینگی بیشتری فراهم کنیم

حیدری در خصوص افزایش جهانی قیمت مس و تاثیر آن بر روند فعالیت شرکت، عنوان کرد: قطعا نوسانات بیش از حد قیمت مس، تاثیرات منفی روی نقدینگی شرکت‌های فعال در صنعت مس ازجمله زرین مس پاسارگاد گذاشته است؛ هر سال میزان سرمایه‌ای که باید برای تامین مواد اولیه در دست داشته باشیم، افزایش پیدا کرده و افزایش هزینه تولید، در نهایت موجب کاهش سودآوری می‌شود. باید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز، سرمایه هنگفتی فراهم کنیم تا بتوانیم تا حدودی بدون دغدغه تولید را ادامه دهیم.

فروش به همه نقاط کشور

مدیر تولید شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد در ارتباط با مشتریان این شرکت، بیان کرد: تمام شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل با این شرکت در تعامل و معامله هستند و در تمام نقاط کشور برای محصولات خود مصرف‌کننده داریم. در ارتباط با عرضه محصولات تولید شده به بازارهای جهانی نیز باید گفت که با کشور ترکیه رابطه تجاری داریم اما در سال جدید قصد داریم سهم خود از پوشش نیاز بازار داخل کشور افزایش دهیم تا برند شرکت بیش از پیش شناخته شود.

در بورس کالا فعال خواهیم شد

این فعال صنعت سیم و کابل مسی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، تاکید کرد: از بازار آزاد مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم. دلیل خرید از بازار آزاد این است که در زمینه امور مربوط به دریافت کد بورسی موانع و سنگ‌اندازی‌های فراوانی وجود دارد و با توجه به وجود مشغله کاری بالا، فرصت طلایی ورود به بورس را از دست داده‌ایم اما به دنبال این هستیم تا بتوانیم با ورود به بورس کالا، ماده اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا تامین کنیم.

وی در مورد تکنولوژی تولید شرکت زرین مس پاسارگاد، خاطرنشان کرد: تکنولوژی تولید محصولات در این شرکت به شکل پیوسته بوده و خط، توامان در حال تولید محصول است. در این زمینه از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کاملا خارجی بهره برده‌ایم. برای تامین قطعات یدکی دستگاه‌ها و تجهیزات نیز با مشکلی روبه‌رو نیستیم؛ چراکه طی سال‌های گذشته، برخی قطعات یدکی لازم را وارد و اقدام به بومی‌‌سازی آن کردیم.

جلوگیری از واردات سیم و کابل به کشور

مدیر تولید شرکت صنایع زرین مس پاسارگاد در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر ارزیابی جایگاه صنعت سیم و کابل کشور در دنیا، تصریح کرد: با کمی دقت به خوبی درخواهیم یافت که در حال حاضر، از طرفی، هیچ وارداتی در زمینه سیم و کابل به کشور انجام نمی‌شود و از طرف دیگر، تمام استانداردهای روز دنیا در شرکت‌های سیم و کابل‌سازی رعایت می‌شود که این امر، مهم‌ترین عامل عدم واردات این محصولات به کشور است. تاکنون آماری مبنی بر واردات سیم و کابل ثبت نشده و اگر هم این کار انجام شده باشد، میزان بسیار کم و ضعیفی را شامل می‌شود.

وی به چالش مهمی که در روند تولید و فروش محصولات این شرکت در بازارهای صادراتی وجود دارد اشاره کرد و گفت: بیشترین معضل در زمینه صادرات، نوسانات قیمت دلار است که نه تنها این واحد بلکه سایر کارخانجاتی که صادرات محصول انجام می‌دهند نیز در این باتلاق عظیم گرفتار شده‌اند.

حیدری درباره فروش داخلی محصولات نیز اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل این چالش آن است که قیمت فلزات وابسته به تغییرات لحظه‌ای نرخ دلار است و بلافاصله با افزایش یا کاهش نرخ دلار، قیمت فلزات نیز تغییر پیدا خواهد کرد. شرایط فروش محصولات را بنا بر شرایط مشتریان می‌سنجیم و همیشه در تلاش برای کنار آمدن با آن‌ها هستیم؛ به‌ طوری که برای تسویه حساب، تا دو ماه فرصت برای مشتریان در نظر گرفته می‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6825
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است