• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع نورد فولاد هما مطرح کرد:

پیمودن مسیر خودکفایی در تولید لوله‌های بدون درز

  • کد خبر : 7368
  • 30 آبان 1400 - 15:24
پیمودن مسیر خودکفایی در تولید لوله‌های بدون درز
رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع نورد فولاد هما گفت: در صورت حمایت مسئولان از این شرکت، ظرفیت تولید لوله‌های بدون درز در این مجموعه افزایش خواهد یافت که این امر کاهش واردات این محصولات و صرفه‌جویی ارزی را در پی خواهد داشت.
رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع نورد فولاد هما گفت: در صورت حمایت مسئولان از این شرکت، ظرفیت تولید لوله‌های بدون درز در این مجموعه افزایش خواهد یافت که این امر کاهش واردات این محصولات و صرفه‌جویی ارزی را در پی خواهد داشت.

خسرو حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت صنایع نورد فولاد هما به تولید لوله‌های بدون درز به روش کشش سرد می‌پردازد. این شرکت در شهرک صنعتی اشتهارد در فضایی به وسعت هشت هزار و ۴۰۰ متر واقع شده است.دو خط تولید به منظور فعالیت در داخل مجموعه تعریف کرده‌ایم؛ نخست، خط تولید نورد سرد است که به بهره‌برداری رسیده و مشغول فعالیت هستیم. خط تولید دیگر، خط تولید لوله بدون درز است که اقدامات لازم در راستای اعتبار اسنادی آن انجام شده و امیدوار هستیم سال آینده بتوانیم با راه‌انداری و بهره‌برداری از این خط تولید، در زمینه لوله‌های بدون درز به خودکفایی دست یابیم.

وی در خصوص ظرفیت تولید شرکت صنایع نورد فولاد هما، بیان کرد: ظرفیت تولید مجموعه ۱۵ هزار تن در سال است که به تولید لوله‌های بدون درز مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی، «سایپا» و «فرآوری و ساخت قطعات خودرو ایران» می‌پردازیم. همچنین مشغول تولید یک سری لوله‌های خاص در برخی صنایع خاص هستیم که پیش‌تر به دلیل تحریم‌های خارجی، قادر به تولید آن‌ نبوده‌ایم. از این رو نخستین شرکت در زمینه تولید این لوله‌ها تا ضخامت ۶ اینچ در کشور هستیم و خوشبختانه به بومی‌سازی در این زمینه نیز دست یافته‌ایم. چراکه با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریمی حاکم بر کشور، امکان واردات این لوله‌ها به داخل وجود ندارد و توانستیم به این مهم دست یابیم.

کاربرد لوله‌های بدون درز

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع نورد فولاد هما در ادامه به کاربرد لوله‌های بدون درز اشاره کرد و گفت: این لوله‌ها در میزان ظرفیت و سایز پایین توسط دو شرکت در داخل کشور تولید می‌شود. شرکت صنایع نورد فولاد هما در سال ۱۳۹۲ پس از راه‌اندازی و بهره‌برداری، برای نخستین بار اقدام به تولید این لوله‌ها با ظرفیت ۱۵۰ تن از طریق نورد سرد کرد.

وی ادامه داد: این لوله‌ها پس از فرایند کشش سرد و سپس صیقل دادن فولاد کم کربن به عنوان ماده ‌اولیه، در ابعاد مختلف تولید می‌شوند. برای مثال، لوله بدون درز ۱۸ متری برای نخستین بار توسط شرکت ما و به سفارش شرکت مپنا تولید شد. در حال حاضر نیز مشغول تولید لوله‌های بدون درز جهت استفاده در چاه هستیم و به طور کلی توانستیم بسیاری از محصولات در این زمینه را که قبلا قادر به تولید آن نبودیم، بومی‌سازی کنیم.

حقیقی در رابطه با چگونگی تامین ماده اولیه شرکت جهت تولید لوله‌های بدون درز، عنوان کرد: شرکت‌های مختلف در حوزه پتروشیمی، خودروسازی و ساخت جک از مشتریان محصولات ما هستند. ماده اولیه مورد استفاده جهت تولید محصول نیز از شرکت صنعت فولاد آلیاژی اصفهان و گروه ملی فولاد اهواز تامین می‌شود. البته شرکت لوله دقیق کاوه نیز اخیرا به جمع تولیدکنندگان آن پیوسته است و ما نیز در صدد تولید ماده اولیه مورد نیاز بوده‌ایم که متاسفانه به دلیل تحریم و شرایط سخت اقتصادی، نتوانستیم خط تولید نورد گرم را راه‌اندازی کنیم.

عدم حمایت از تولیدکنندگان

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع نورد فولاد هما در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه با چه چالش‌هایی در زمینه تولید لوله‌های بدون درز مواجه هستید، اذعان کرد: واقعیت امر این است که ما از بدو تاسیس شرکت صنایع نورد فولاد هما با هیچ حمایتی از جانب دولت مواجه نبوده‌ایم. در خصوص تسهیلات بانکی نیز نتوانسته‌ایم به میزان تسهیلات درخواستی دست یابیم و بانک‌ها حمایت لازم در این زمینه را به عمل نیاورده‌اند.

وی اضافه کرد: همه سرمایه خود را صرف تولید کرده‌ایم و این در حالی است که کشور از سال ۱۳۹۴ با یک بحران اقتصادی شدید روبه‌رو شده است. با وجود این شرایط سخت، تولید را متوقف نکرده و به فعالیت خود ادامه داده‌ایم و لوله‌های بدون درز مورد نیاز بسیاری از صنایع را تامین کرده‌ایم. نکته جالب این است که علی‌رغم تامین نیازهای برخی صنایع، با عدم همکاری آن‌ها جهت رفع موانع تولید روبه‌رو می‌شویم و همین ناهماهنگی‌ها سبب می‌شود تا در روند تولید محصول با مشکلاتی مواجه شویم.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع نورد فولاد هما در همین راستا افزود: همزمان با حضور رئیس وقت قوه قضائیه در سال ۱۳۹۸، دست برخی افراد سودجو از صنعت کشور کوتاه شد و با به روی کار آمدن و مساعدت افرادی که دلسوز صنعت و تولیدکنندگان بودند، گره از مشکلات بسیاری از فعالان صنعتی کشور باز شد. در همان زمان، بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی اشتهارد به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی تعطیل شده بودند که با پیگیری‌های قوه قضائیه، فعالیت خود را از سر گرفتند و مجددا به چرخه تولید صنعت کشور بازگشتند.

حقیقی ضمن اشاره به تلاش این شرکت جهت تولید با ظرفیت کامل، تصریح کرد: با عنایت به اینکه هنوز خط تولید دوم مجموعه ما راه‌اندازی نشده و در تامین مواد اولیه نیز خودکفا نشده‌ایم، با ۵۰ درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستیم. این در حالی است که اگر چالش‌ها و مشکلات موجود در زمینه تامین مواد اولیه مرتفع شود و میزان سرمایه در گردش شرکت افزایش یابد، ظرفیت تولید مجموعه نیز رشد چشمگیری خواهد یافت.

تلاش برای خودکفایی در تولید لوله بدون درز

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع نورد فولاد هما در خصوص چشم‌اندازهای شرکت صنایع نورد فولاد هما و طرح توسعه این مجموعه، خاطرنشان کرد: اقدامات مهمی را در زمینه تولید لوله‌های سیلندری و لوله‌های مورد استفاده در جک و آسانسور انجام داده‌ایم. برنامه‌ریزی گسترده‌ای را جهت اعتبار اسنادی این محصولات در نظر داشته و یک زمین مخصوص جهت راه‌اندازی خط تولید لوله بدون درز را در نظر گرفته‌ایم که به زودی جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد. امیدوار هستیم با راه‌اندازی این خط تولید، در زمینه تولید و ساخت لوله‌های بدون درز در داخل کشور خودکفا شویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هدف این شرکت از ابتدا تولید محصول با بالاترین میزان کیفیت و استاندارد بوده ‌است. اگرچه با موانع بسیاری در این زمینه مواجه شده‌ایم، اما همچنان با تمام انرژی و قوا به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و امیدوار هستیم به‌زودی مشکلات موجود در حوزه صنعت حل شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7368

نوشته‌های مشابه