• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان عنوان کرد:

بحرانی دیگر برای صنعت فولاد

  • کد خبر : 6485
  • 06 آذر 1400 - 14:09
بحرانی دیگر برای صنعت فولاد
مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان گفت: با توجه به احتمال قطعی گاز در زمستان، چالش‌های دیگری در سال جاری پیش روی فولادسازان خواهد بود که آن‌ها همچون فصل تابستان از برنامه‌های تولیدی عقب خواهد انداخت و خسارت‌های فراوانی را نیز به همراه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان گفت: با توجه به احتمال قطعی گاز در زمستان، چالش‌های دیگری در سال جاری پیش روی فولادسازان خواهد بود که آن‌ها همچون فصل تابستان از برنامه‌های تولیدی عقب خواهد انداخت و خسارت‌های فراوانی را نیز به همراه خواهد داشت.

میثم ملکی چمگردانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: پروژه احداث کارخانه سپهر فولاد لنجان در سال ۱۳۹۰ کلید خورد اما درست ۶ ماه بعد از احداث واحدی تولیدی، قیمت دلار با رشد سه تا چهار برابری خود، موجب نافرجام ماندن این طرح شد. خوشبختانه با پشت سر گذاشتن تمامی موانع بر سر راه مجموعه توانستیم در سال ۱۳۹۵ کارخانه را به بهره‌برداری برسانیم. زمینه فعالیت شرکت سپهر فولاد لنجان، تولید شمش فولادی بوده و ظرفیت اسمی آن، ۴۰ هزار تن در سال است.

وی افزود: در حال حاضر، با استفاده از دو کوره القایی ۱۰ تنی، فعالیت در سه شیفت کاری و به‌کارگیری ۱۴۰ نیروی انسانی، مشغول تولید شمش فولادی با سطح مقطع ۱۵۰*۱۵۰ به طول ۱۲ متر هستیم.

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان درباره نحوه تامین مواد اولیه مورد نیاز این شرکت، اذعان کرد: مواد اولیه مورد استفاده در این مجموعه تولیدی، آهن اسفنجی و قراضه آهن است که آن‌ها را به ترتیب، از بورس کالای ایران و بازار آزاد تامین می‌کنیم.

ملکی، عمده‌ترین مشتریان شرکت را واحدهای تولیدکننده میلگرد عنوان کرد و گفت: محصولات خود را به صورت نقدی به فروش می‌رسانیم.

تابستان سیاه

این تولیدکننده در خصوص چالش‌های شرکت فولاد لنجان در سال ۱۴۰۰، بیان کرد: قطعی برق صنایع فولادی که در طول سه ماه فصل تابستان به وقوع پیوست، معضل بزرگی برای گروه تولیدی ما بود؛ به طوری که با وجود اینکه به صورت سه شیفت مشغول فعالیت بودیم، اما نتوانستیم بیشتر از یک سوم توان خود، محصول تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان ادامه داد: علاوه‌براین، قیمت برق نیز به صورت انفجاری مشمول افزایش ۶ برابری شد. این افزایش ناگهانی قیمت برق، ضرر مالی فراوانی را برای واحدهای تولیدی به همراه داشت. به گونه‌ای که به تنهایی به ازای تولید یک کیلوگرم شمش فولادی، ۶۰۰ هزار تومان باید هزینه بابت مصرف برق پرداخت شود. همچنین در پی قطع برق، میلیون‌ها تومن به تجهیزات کارخانه خسارت وارد شد و البته کاهش تولید و فروش هم به همراه داشت. خوشبختانه از زمانی که هوا خنک شده است، به طور متداول در حال تولید شمش فولادی هستیم.

لزوم تعریف سازوکاری مشخص برای قیمت‌گذاری مواد اولیه

ملکی، افزایش قیمت مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات واحد تولیدی خود عنوان کرد و افزود: وضعیت بازار فولاد بسیار آشفته و در هم ریخته است و تاکنون برنامه‌ مشخصی از طرف دولت برای تامین مواد اولیه شرکت‌های فولادساز تعریف نشده است.

وی در ادامه مطرح کرد: نوسانات قیمتی، افسازگسیخته است؛ به طور مثال، که قیمت مواد افزودنی همچون، منیزیم و سیلیسیم که به مذاب اضافه می‌شود تا فلز در رده استاندارد قرار بگیرد، طی یک هفته با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه بود. در واقع، می‌توان گفت از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون در این زمینه شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان ادامه داد: مواد اولیه افزودنی شرکت را از شرکت‌های داخلی واردکننده تامین می‌کنیم که در این باره دولت هیچ نقشی ندارد.

می‌توان قیمت آهن اسفنجی را کنترل کرد

ملکی، ضمن ارائه راهکاری در خصوص ساماندهی بازار آشفته مواد اولیه، تصریح کرد: معتقد هستیم در خصوص قیمت بعضی از مواد اولیه تولید فولاد می‌توان به طور مشخص از قبل تصمیم‌گیری کرد. در واقع باید برنامه‌ای مشخصی در این باره در وزارت صمت تدوین شود. به طور مثال، گندله کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی با قیمت مشخصی خریداری می‌شود و با احتساب قیمت هزینه تولید و ارزش‌ افزوده و…، می‌توان محدوده قیمتی برای آهن اسفنجی در نظر گرفت.

وی با ابراز تاسف مطرح کرد: متاسفانه علاوه بر مجموعه تولیدی ما، سایر شرکت‌های بزرگ فولادی نیز با کمبود آهن اسفنجی دست و پنچه نرم می‌کنند.

بحرانی تازه در راه است

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان اذعان کرد: علاوه بر موارد یاد شده، با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص قطعی گاز در زمستان، چالش‌های دیگری در سال جاری پیش روی فولادسازان خواهد بود. با تحقق این موضوع، تولیدکنندگان شمش فولادی همچون فصل تابستان، از برنامه‌های خود باز می‌مانند.

نارضایتی تولیدکنندگان از وضعیت صنعت فولاد

ملکی چمگردانی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا برای پیشبرد اهداف شرکت، برنامه‌های توسعه‌ای در دستور کار خواهید داشت یا خیر، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار، امکان تحقق اهداف از پیش‌ تعیین شده وجود ندارد. تولیدکنندگان از شرایط کنونی رضایت ندارند اما چاره‌ای جز مدیریت بحران و ادامه فعالیت در شرایط کنونی نیست.

وی خبر داد: به احتمال زیاد در برنامه‌ بلند‌مدت شرکت، فروش صادراتی محصول خواهیم داشت.

سنگینی فشار اقتصادی بر دوش مردم

مدیرعامل شرکت سپهر فولاد لنجان تاکید کرد: تولیدکنندگان صنعت فولاد، از دولت هیچ کمکی جز حذف موانع تولید نمی‌خواهند. با توجه به تشدید تحریم‌ها و رشد روزافزودن قیمت دلار در کشور، فشار اقتصادی بر تولیدکنندگان نیز همچون سایر افراد جامعه سنگینی می‌کند.

ملکی چمگردانی اضافه کرد: متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم، برنامه‌ای واحد که به طور مشخص برای ساماندهی صنعت فولاد تعریف شود، محقق نشد.

وی در پایان اظهار کرد: همچنین بانک‌ها در اعطای تسهیلات و نیز وصول مطالبات خود یاری‌گری تولیدکنندگان نیستند. در این مورد نیز انتظار داریم بانک‌ها به نحوی با صنایع مدارا کنند که بتوانند خود را از وضعیت آشفته‌‌ای که در حال حاضر وجود دارد، خارج کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6485
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد