• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل گروه صنعتی میرالکو عنوان کرد:

کاهش تقاضا برای در و پنجره آلومینیومی

  • کد خبر : 6852
  • 30 آبان 1400 - 11:09
کاهش تقاضا برای در و پنجره آلومینیومی
مدیرعامل گروه صنعتی میرالکو گفت: مسکن مهر از مهم‌ترین طرح‌های صنعت ساختمان‌ کشور است که برای تامین پنجره‌های ساختمان‌های این طرح، عمدتا از پروفیل‌های UPVC بهره می‌گیرند و علاوه‌براین میزان ساخت و ساز نیزکاهش یافته است که با توجه به این موارد، شاهد کاهش مصرف در و پنجره آلومینیومی هستیم.
مدیرعامل گروه صنعتی میرالکو گفت: مسکن مهر از مهم‌ترین طرح‌های صنعت ساختمان‌ کشور است که برای تامین پنجره‌های ساختمان‌های این طرح، عمدتا از پروفیل‌های UPVC بهره می‌گیرند و علاوه‌براین میزان ساخت و ساز نیزکاهش یافته است که با توجه به این موارد، شاهد کاهش مصرف در و پنجره آلومینیومی هستیم.

سید مهدی میر معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: گروه صنعتی میرالکو، یک واحد تولیدی در و پنجره آلومینیومی است و در کنار تولید این محصول، توری‌های پشه‌بند نیز تولید می‌کند. مساحت این کارگاه صنعتی کوچک است و پنج نفر در آن مشغول به کار هستند.

وی افزود: ظرفیت تولید این واحد بستگی به ماه‌های سال دارد یعنی به نسبت سفارش‌های دریافتی از پروژه‌هایی که برای ساخت‌وساز اجرا می‌شوند، میزان تولید تغییر پیدا می‌کند اما به طور میانگین، در ماه می‌توانیم پنجره‌های پنج یا ۶ واحد را همراه با شیشه‌های دوجداره آن، تولید کنیم و به انبوه‌ساز تحویل دهیم.

افزایش قیمت آلومینیوم پایان ندارد

این تولیدکننده در و پنجره آلومینیومی در ادامه بیان کرد: در ارزیابی قیمت آلومینیوم باید گفت که در طول یک هفته نیز ثابت نمی‌ماند و در حال افزایش است. قیمت جهانی آلومینیوم در طی چند ماه اخیر افزایش پیدا کرد و به تبع آن، قیمت آن در بازار داخلی هم گران شد. پس از کاهش اندک قیمت آلومینیوم در بازار جهانی، در بازار داخل کمی این قیمت‌ شکسته شد اما هنوز در سطح بالایی قرار گرفته است و برای تامین مواد اولیه آلومینیومی خود دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است اگر قیمت آلومینیوم روند نزول را در پیش نگیرد، مصرف‌کنندگان نهایی رو به خرید در و پنجره UPVC می‌آورند که هم از لحاظ اقتصادی خرید این محصول مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و هم از نظر انتقال حرارت، عایق‌تر از آلومینیوم است که رسانا به حساب می‌آید.

خرید پروفیل آلومینیومی از شرکت‌های معتبر

میر معصومی در خصوص ماده اولیه مصرفی این واحد تولیدی، اذعان کرد: از شرکت‌هایی مانند آلومینیوم کوپال اصفهان، آکرول واقع در استان اراک و مجتمع آلومینیوم مازندران، پروفیل آلومینیومی مورد نیاز را خریداری و سپس به در و پنجره تبدیل می‌کنیم. نرخ بهره‌برداری این شرکت نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. همچنین رکود به وجود آمده در بازار مسکن و ساخت‌وساز، تولید در و پنجره میرالکو را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. با این وجود در فصل تابستان اقدام به تولید توری‌های پشه‌بند می‌کنیم تا بتوانیم تولید و درآمد خود را حفظ کنیم اما به علت افزایش قیمت‌ها مدام در حال تعدیل نیرو هستیم حال آنکه کارخانه ما توانایی افزایش تعداد نیروهای انسانی تا ۲۰ نفر را دارد.

رکود صنعت ساختمان گریبان‌گیر ما شده است

مدیرعامل گروه صنعتی میرالکو اذعان کرد: کاهش ساخت‌ و ساز در کشور، هم برای ما و هم سایر تولیدکنندگان در و پنجره، مهم‌ترین معضل تلقی می‌شود. مسکن مهر از مهم‌ترین طرح‌های صنعت ساختمان‌ کشور است که برای تامین پنجره‌های ساختمان‌های این طرح، عمدتا از پروفیل‌های UPVC بهره می‌گیرند و علاوه‌براین میزان ساخت و ساز  نیزکاهش یافته است که با توجه به این موارد، شاهد کاهش مصرف در و پنجره آلومینیومی هستیم.

وی در تکمیل صحبت خود اظهار کرد: رکود در صنعت ساختمان‌ حکم‌فرما است و ساختمان‌سازان به طور مطلوب موفق به فروش واحدهای آپارتمانی نشده‌اند تا به واسطه این فروش، اقدام به ساخت ساختمان جدید و سفارش دادن در و پنجره‌ کنند. کمبود نقدینگی به علت گرانی بیش از اندازه، هم در بخش ساخت‌ و ساز و هم در صنعت وجود دارد و اقتصاد کشور وضعیت مطلوبی را تجربه نمی‌کند.

میر معصومی گفت: اگر بخواهیم به صورت کلی‌تر در خصوص میزان تغییر حجم تولید در و پنجره در این کارگاه سخنی به میان آوریم، نزدیک به سه‌چهارم افت تولید را در سال ۱۴۰۰ تجربه کرده‌ایم. در سال‌های گذشته، با وجود اینکه افزایش قیمت داشتیم اما کارها مطابق رویه عادی انجام می‌شدند و تولید به تعویق نمی‌افتاد اما در حال حاضر، صنعت ساختمان در رکودی به سر می‌برد و افزایش قیمت مسکن را نیز به دنبال دارد که مشخص نیست دلیل این اتفاق، بالا رفتن نرخ دلار است و یا موارد دیگری که اطلاعی از آن در دسترس نیست.

مشتریان محصولات در و پنجره میرالکو

این تولیدکننده‌ در و پنجره آلومینیومی در پاسخ به این سوال که مشتریانگروه صنعتی میرالکو چه صنایعی هستند، تصریح کرد: عمده مشتریان ما یا به صورت شخصی در حال پیشبرد پروژه‌های ساختمان‌سازی دو تا سه طبقه هستند که ساخت در و پنجره‌های آن‌ها را به عهده می‌گیریم یا انبوه‌سازانی هستند که قرار است پروژه‌های ساختمانی بیش از پنج یا ۶ واحد را آغاز کنند.

خرید و فروش صرفا نقدی انجام می‌شود

مدیرعامل گروه صنعتی میرالکو به معضلات موجود در زمینه پرداخت مطالبات از سوی مشتریان، اشاره کرد و گفت: به علت رکود ساخت‌ و ساز و افزایش قیمت‌ مواد اولیه و هزینه تولید محصول، نقدینگی شرکت دچار ضعف شد زیرا خرید مواد اولیه فقط به صورت نقدی ممکن است و این امر نیاز به سرمایه را جدی‌تر می‌کند.  با این حساب، فروش محصولات تولید شده نیز فقط به صورت نقدی انجام می‌شود تا بتوانیم سرمایه لازم برای خرید مجدد مواد اولیه و ادامه تولید را به دست بیاوریم اما طی سال‌های گذشته به این علت که اقتصاد حاکم بر کشور پویا بود و با وجود گرانی، ساختمان‌سازی با رشد و پیشروی همراه شده بود، با گرفتن مبلغی از مشتریان به عنوان بیعانه و ارائه آن به شرکت‌های تولیدکننده بیلت آلومینیومی، ماده اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌کردیم.

وی در پایان اظهار کرد: خواسته هر تولیدکننده‌ای در هر صنعتی از دولت، جلوگیری از رشد تورم و به تبع آن، افزایش قیمت مواد اولیه است. شکستن حباب‌های قیمتی و اعطای تسهیلات ویژه تولید به تولیدکنندگان برای افزایش میزان تولید، استخدام نیروهای بیشتر و گسترش مقیاس کارگاه تولیدی که در نتیجه سبب ایجاد اشتغال خواهد شد، جزو دغدغه‌های ما است. صنعت ساختمان به صورت مستقیم برای هزاران نفر اشتغال‌زایی کرده است و ما به عنوان یکی از ارکان این صنعت، قصد توسعه فعالیت خود را داریم که اگر دولت به طور قطع، به تولیدکنندگان توجه کرده و مشکلات آن‌ها را ریشه‌یابی کند، توانایی تامین حجم بیشتری از نیاز انبوه‌سازان به در و پنجره را خواهیم یافت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6852

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد