• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت مس هفشجان:

تغییر قیمت ماده اولیه لحظه‌ای شده است

  • کد خبر : 7377
  • 07 آذر 1400 - 15:31
تغییر قیمت ماده اولیه لحظه‌ای شده است
مدیرعامل شرکت مس هفشجان گفت: شرایط بازار داخلی به‌ گونه‌ای است که هر لحظه باید منتظر اعلام قیمت جدید باشیم؛ البته قیمت مس در بازار جهانی نیز دائما در حال تغییر بوده که این موضوع، چالش‌هایی را به وجود آورده است.
مدیرعامل شرکت مس هفشجان گفت: شرایط بازار داخلی به‌ گونه‌ای است که هر لحظه باید منتظر اعلام قیمت جدید باشیم؛ البته قیمت مس در بازار جهانی نیز دائما در حال تغییر بوده که این موضوع، چالش‌هایی را به وجود آورده است.

محمدعلی مرادپور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت مس هفشجان فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ در زمینه تولید مفتول مسی هشت میلی‌متری آغاز کرده است. این شرکت در شهرکرد واقع شده و هم‌اکنون ۱۰ نیروی فعال در آن مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: تولید مفتول مسی در مجموعه و به دنبال آن، بازار خرید تا سال ۱۳۹۲ در شرایط خوبی قرار داشت اما به دلیل برخی مشکلات که بیشتر مرتبط با مسائل اقتصادی و بانکی است، تولید دچار رکود شد و ضررهای بسیاری را متحمل شدیم اما در حال حاضر به دنبال بهبود شرایط و رسیدن به یک وضعیت ایده‌آل هستیم.

نوسان لحظه‌ای قیمت

مدیرعامل شرکت مس هفشجان در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، عنوان کرد: کاتد مس، عمده‌ترین ماده اولیه مورد نیاز تولید مفتول مسی است که ما آن را از مجتمع مس سرچشمه تهیه می‌کنیم. ضایعات مورد نیاز هم از بازار آزاد خریداری می‌شود و با توجه به میزان تامین ماده اولیه مورد نیاز شرکت، ظرفیت تولید ۳۶ هزار تن مفتول مسی در سال را دارا هستیم.

مرادپور در پاسخ به این سوال که در تامین مواد اولیه با چه چالش‌هایی مواجه هستید، اذعان کرد: نوسان قیمتی، مهم‌ترین چالشی است که در این زمینه با آن روبه‌رو هستیم. شرایط بازار داخلی به‌ گونه‌ای است که هر لحظه باید منتظر اعلام قیمت جدید باشیم؛ البته قیمت مس در بازار جهانی نیز دائما در حال تغییر بوده که این موضوع، چالش‌هایی را به وجود آورده است. ضمن اینکه نرخ ارز نیز ثابت نیست. این تغییرات باعث می‌شود در تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت با مشکل مواجه شویم.

تولید مفتول به روش کانتی‌ راد

وی در ارتباط با تکنولوژی و فرایند تولید محصول در این شرکت، تصریح کرد: مفتول مسی به روش کانتی‌ راد در مجموعه ما تولید می‌شود. در این فرایند، دو کوره گازی به منظور ذوب و نگهداری ماده اولیه وجود دارد که پس از آن، این ماده اولیه وارد چرخه ریخته‌گری شده و به بیلت تبدیل می‌شود. بیلت تولیدشده که دارای رنگ قرمز است، نازک‌کاری شده و سپس مفتول مسی با قطر هشت میلی‌متر به دست می‌آید.

مدیرعامل شرکت مس هفشجان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کیفیت محصولات تولیدی در داخل کشور را در مقایسه با نمونه‌های خارجی چطور ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: با عنایت به اینکه مفتول‌های مسی در داخل کشور، با بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و استفاده از مواد اولیه مرغوب تولید می‌شوند، بنابراین توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

توقف صادرات با اعمال قوانین جدید

مرادپور در خصوص صادرات مفتول مسی تولید شده در این شرکت، بیان کرد: صادرات مفتول تا سال ۱۳۹۴ به کشورهایی نظیر چین، ترکیه و امارات صورت می‌پذیرفت ولی در حال حاضر بر اساس قوانین و مقررات جدید، صادرات مفتول مسی را متوقف کرده‌ایم و امیدوار هستیم در آینده نزدیک در این زمینه مجددا فعالیت کنیم.

وی در ادامه به تاثیر تحریم‌های اعمال شده در این حوزه اشاره کرد و گفت: تحریم تاثیر بسیاری در صنعت کشور داشته و به دنبال آن، تولیدکنندگان را با معضلات زیادی مواجه کرده است. تحریم بر شرایط و چگونگی تولید مفتول و حتی سیم و کابل تاثیر دارد. ضمن اینکه در شرایط تحریمی، فرایند فروش محصول و نیز صادرات با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.

مدیرعامل شرکت مس هفشجان در همین راستا تاکید کرد: تعامل سازنده با کشورهای مختلف جهان به‌ ویژه کشورهای فعال و موفق در صنعت مس، می‌تواند کمک شایانی به کاهش آثار تحریم داشته باشد که تحقق این امر نیازمند توجه و یاری مسئولان است.

سعی در مدیریت شرایط کنونی داریم

مرادپور در پاسخ به این سوال که برنامه مجموعه مس هفشجان در راستای طرح توسعه چیست، اذعان کرد: در حال حاضر، برنامه خاصی در این زمینه نداریم و تلاش می‌کنیم شرایط کنونی را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنیم.

وی در پایان ضمن اشاره به وضعیت مطلوب بازار مفتول مسی در داخل کشور، خاطرنشان کرد: شرایط کنونی حاکم بر بازار محصولات مسی تقریبا مساعد است؛ اگرچه تغییر قیمت چند برابری مس در طی ماه‌های اخیر، عملکرد تولیدکنندگان انواع محصولات مسی را از ابتدای فرایند تولید تا ورود به یک پروژه، تحت تاثیر قرار داده است. امیدوار هستیم بازار به ثبات قیمتی مشخص در این زمینه دست یابد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7377

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد