• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت ماد نوا کابل هشدار داد:

خطر تعطیلی کارخانه‌ها در شرایط نامطلوب اقتصادی

  • کد خبر : 7386
  • 09 آذر 1400 - 15:38
خطر تعطیلی کارخانه‌ها در شرایط نامطلوب اقتصادی
عضو هیئت مدیره شرکت ماد نوا کابل گفت: در شرایط کنونی، تامین نقدینگی، مهم‌ترین دغدغه‌‌ای است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند و عدم تحقق آن، منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود.
عضو هیئت مدیره شرکت ماد نوا کابل گفت: در شرایط کنونی، تامین نقدینگی، مهم‌ترین دغدغه‌‌ای است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند و عدم تحقق آن، منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود.

هوشنگ بهشتی‌زاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت ماد نوا کابل در سال ۱۳۹۶ در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع واقع در شهرک صنعتی شماره یک سنندج به بهره‌برداری رسید. این شرکت با استفاده از ابزار و ماشین‌آلات مدرن در سال ۱۳۹۸ موفق به تولید مفتول مسی با استفاده از فرایند Up Cast و همچنین سیم‌های گرد و تخت مسی با انواع روکش‌ها جهت استفاده در توربین و ژنراتور شد. در حال حاضر، تعداد نیروی انسانی شاغل در مجموعه ۳۲ نفر است که در بخش‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، بیان کرد: مس به‌ عنوان ماده اولیه مورد نیاز مجموعه از یکی از شرکت‌های همکار خریداری می‌شود. البته گاهی اوقات نیز این خرید از بازار آزاد و بورس کالا صورت می‌پذیرد که بستگی به شرایط مالی شرکت دارد. همچنین با توجه به فراوانی کاتد مس در داخل کشور، با مشکل خاصی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه نیستیم.

تولید مفتول مسی به روش Up Cast

عضو هیئت مدیره شرکت ماد نوا کابل در ادامه به فرایند تولید محصول در این مجموعه اشاره کرد و گفت: مفتول مسی در مجموعه ما با استفاده از فرایند Up Cast تولید می‌شود. به‌ این صورت که قراضه مس وارد کوره القایی شده و پس از ذوب شدن، تحت عملیات کشش قرار می‌گیرد و به میلگرد هشت تبدیل می‌شود. این میلگرد در ادامه درون چرخ‌های دوار قرار می‌گیرد و پس از تبدیل شدن به سایزهای مختلف با استفاده از دستگاه کشنده راد، به صورت کویل نازک‌کاری و بسته‌بندی می‌شود. کویل‌ها در ادامه تحت عملیات آنیلینگ، دچار تغییر رنگ و انعطاف‌پذیر می‌شود و در نهایت محصول مورد نظر به‌ دست می‌آید.

بهشتی‌زاد در همین راستا اضافه کرد: در بخش دیگری از مجموعه نیز سیم و کابل‌های مخصوصی جهت استفاده در پروژه‌های گروه مپنا تولید می‌شود. در این فرایند نیز مفتول مسی پس از طی مراحل ابتدایی فوق‌الذکر به صورت تسمه درمی‌آید و پس از روکش‌کاری و عبور از وان‌های لاکی، در داخل کوره‌های توری شکل قرار می‌گیرد و پس از خروج از این کوره‌ها، به صورت کویل بسته‌بندی می‌‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که ماشین‌آلات مورد استفاده در شرکت ماد نوا کابل نیز کاملا تولید داخل کشور هستند و با استفاده از این ماشین‌آلات و بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا، مشکل خاصی در زمینه تولید نداریم.

وی در ارتباط با ظرفیت تولید این مجموعه، عنوان کرد: میزان ظرفیت تولید بستگی به تامین مواد اولیه دارد و اگر مواد اولیه مورد نیاز به مقدار کافی تامین شود، ظرفیت تولید روزانه یک تن محصول وجود دارد.

توانایی رقابت با محصولات خارجی را داشتیم

عضو هیئت مدیره شرکت ماد نوا کابل در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه محصولات تولیدی شما تا چه میزان قابلیت رقابت با نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی را دارد، اذعان کرد: ما در زمینه تولید سیم و کابل‌های خاص در داخل کشور رقیب خاصی نداریم و شرکت زیمنس آلمان، رقیب بین‌المللی ما در این زمینه است اما متاسفانه اخیرا بنا به دلایلی تصمیم به توقف تولید گرفته‌ایم.

بهشتی‌زاد تصریح کرد: عدم سوددهی شرکت در طی چهار سال اخیر که پس از حساب‌رسی و کارشناسی‌های دقیق و موشکافانه به‌ دست آمد، سبب شد تا تصمیم به تعطیل کردن مجموعه بگیریم. اگرچه در طی این سال‌ها تلاش کرده‌ایم با استفاده از تسهیلات بانکی مجموعه را فعال نگه داریم اما آنقدر با نوسانات قیمتی و در نهایت، ضرر مالی مواجه شده‌ایم که چاره‌ای جز تعطیلی شرکت نداریم.

وی خاطرنشان کرد: قیمت جهانی مس دائما در حال تغییر است و به‌ دنبال آن، قیمت مس در داخل کشور نیز مدام تغییر می‌کند. زمانی که شما این فلز را به میزان نیاز مشخص برای اجرای یک پروژه خریداری می‌کنید، در کمال تعجب باید در پایان پروژه منتظر قیمت جدیدی برای مس باشید؛ حتی اگر مدت زمان اجرای این پروژه کوتاه و در حد یک الی دو هفته باشد. این در حالی است که هنوز سود حاصل از اجرای پروژه تامین نشده است و در بسیاری از مواقع، اجرای یک پروژه باعث ضرر و زیان نیز خواهد شد. با این تفاسیر مشکلات بسیاری در زمینه‌های مختلف مانند پرداخت حقوق نیروی انسانی شاغل در مجموعه ایجاد شده و به‌ دنبال آن، مسائل فراوانی در ارتباط با برخی سازمان‌ها نظیر تامین اجتماعی و مالیات به وجود می‌آید.

ضعف نقدینگی، مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان

 عضو هیئت مدیره شرکت ماد نوا کابل ضمن اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در خصوص جلوگیری از تعطیلی شرکت ماد نوا کابل، اظهار کرد: جلسات بسیاری را با حضور مدیران مختلف استانی برگزار کرده‌ایم تا از تعطیلی شرکت جلوگیری کنیم. در همین راستا، بسیاری از دارایی‌های خود را صرف هزینه‌های جاری مربوط به شرکت کردیم اما متاسفانه باز هم با مشکلات مالی فراوانی مواجه شدیم و در حال حاضر جهت اعطای تسهیلات بانکی، نیازمند سند ملک ارزشمند شهری هستیم که امکان تامین آن ممکن نیست. مسئولان نیز پس از بررسی‌های لازم در کمیسیون رفع موانع، مدارک موجود را به بانک ارجاع می‌دهند و بانک نیز نهایتا از ما سند ملک شهری درخواست می‌کند که امکان تهیه آن را نداریم. زمانی که توان مالی و سوددهی یک مجموعه کاهش می‌یابد و شرایط نا مطلوب اقتصادی بر کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی می‌گذارد، بهتر است آن مجموعه برای جلوگیری از ضررهای بیشتر به فعالیت خود پایان دهد.

وی بیان کرد: در صورت تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه می‌توان حضور موفقی در حوزه صنعت داشت. ما در ماه‌های اخیر مبلغ ۹ میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کردیم تا بتوانیم فعالیت مجموعه را حفظ کنیم ولی باز هم به دلیل تورم و عدم بازگشت به موقع سرمایه نتوانستیم به تولید ادامه دهیم. یک مجموعه صنعتی زمانی می‌تواند تولید پویا و موفقی داشته باشد که علاوه بر تامین هزینه‌های جاری مربوط به امور شرکت، از پشتوانه خوب مالی نیز برخوردار باشد. اگر ما می‌توانستیم نقدینگی لازم را در راستای تولید محصول فراهم کنیم، یقینا به فعالیت خود ادامه می‌دادیم اما تمام سرمایه خود را صرف هزینه‌های ابتدایی و البته اساسی جهت راه‌اندازی شرکت کردیم و در زمانی که باید به سوددهی می‌رسیدیم، با مشکل عدم تامین نقدینگی روبه‌رو شدیم.

آینده درخشان صنعت مس 

بهشتی زاد ضمن اشاره به اثر تحریم بر فعالیت این شرکت، یادآور شد: زمانی که مس به مقدار کافی در داخل کشور وجود دارد، بنابراین تحریم خارجی معنا نمی‌دهد و تمام مشکلات ناشی از تحریم‌های داخلی است. اگر شرایط مناسب تولید در کشور مهیا باشد، امکان فروش گسترده و کافی محصولات داخلی وجود دارد. بنابراین بیشتر مشکلات موجود در صنعت کشور ناشی از تحریم‌های داخلی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به افرادی که تصمیم به فعالیت در صنعت را دارند، توصیه می‌شود که پیش از هر اقدامی، در خصوص تامین سرمایه اولیه و نیز پشتوانه کافی مالی اطمینان حاصل کنند و سپس پا در این عرصه مهم و حیاتی بگذارند؛ چراکه شرایط برای فعالیت در این حوزه وجود دارد اما شرط مهم آن، تامین نقدینگی لازم و کافی است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7386

نوشته‌های مشابه