• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد نورد باروتیان:

بی‌ثباتی اقتصادی آرامش تولیدکننده را سلب می‌کند

  • کد خبر : 2447
  • 06 آذر 1400 - 11:57
بی‌ثباتی اقتصادی آرامش تولیدکننده را سلب می‌کند
مدیرعامل شرکت فولاد نورد باروتیان گفت: بی‌ثباتی اقتصادی باعث می‌شود تولیدکننده آرامش نداشته باشد و حتی از مسائل روزمره خود عقب بماند؛ در حالی که باید بتواند در یک فضای با ثبات و آرام برای افزایش تولید و توسعه برنامه‌ریزی کند.

مدیرعامل شرکت فولاد نورد باروتیان گفت: بی‌ثباتی اقتصادی باعث می‌شود تولیدکننده آرامش نداشته باشد و حتی از مسائل روزمره خود عقب بماند؛ در حالی که باید بتواند در یک فضای با ثبات و آرام برای افزایش تولید و توسعه برنامه‌ریزی کند.

سید مهدی باروتیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فولاد نورد باروتیان در حال احداث است و به زودی با اتمام عملیات ساخت، بهره‌برداری از آن آغاز خواهد شد. این شرکت در زمینه تولید محصولات فولادی فعالیت خواهد کرد و مهم‌ترین این محصولات نیز تسمه‌های فولادی خواهد بود و در کنار آن، تولید محصولاتی همچون تیرآهن، میلگرد و نبشی نیز صورت خواهد گرفت. برای کارخانه دو خط تولید هر یک با ۵۰۰ تن ظرفیت در ماه در نظر گرفته‌ایم که به این ترتیب ظرفیت تولید سالانه این کارخانه به ۱۲ هزار تن می‌رسد.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به مطالعاتی که انجام دادیم، مشخص شد بازار تسمه‌های فولادی در کشور ما از رونق خوبی برخوردار است و این محصول در بسیاری از صنایع کاربرد دارد؛ به طوری که صنایع بسیار بزرگی مانند نفت، گاز و پتروشیمی، ساختمان‌سازی، صنایع ماشین‌سازی و… از تسمه‌های فولادی استفاده می‌کنند.

دو خط گرم و سرد داریم

مدیرعامل شرکت فولاد نورد باروتیان خاطرنشان کرد: برای تولید تسمه از ورق گرم فولادی استفاده خواهیم کرد که بزرگ‌ترین تولیدکننده آن،شرکت فولاد مبارکه است. بنابراین به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی در تامین مواد اولیه داشته باشیم. همچنین تولید محصولات نوردی مانند تیرآهن، نبشی و میلگرد از شمش فولادی انجام می‌شود. البته تمرکز ما بیشتر روی تسمه فولادی خواهد بود.

باروتیان تاکید کرد: به طور معمول، دو نوع تسمه فولادی در صنعت تولید می‌شود؛ تولید یکی از این انواع با روش نورد گرم است که طی آن شمش فولادی وارد کوره پیش‌گرم می‌شود و با استفاده از ماشین‌آلات عملیات نورد را روی آن انجام می‌دهند و شمش را تبدیل به تسمه می‌کنند. نوع دیگر تسمه با استفاده از ورق فولادی تولید می‌شود که با برش انواع ورق با ضخامت‌های گوناگون، عملیات کشش روی ورق به صورت سرد انجام شده و تسمه تولید می‌شود.

وی اذعان کرد: در گذشته مشکلاتی در زمین ملکی کارخانه پیش آمده بود که با توجه این موضوع، احداث کارخانه متوقف شده بود و منتظر هستیم تا رای دادگاه در خصوص ملک صادر شود و فعالیت تولیدی خود را آغاز کنیم.

ثبات اقتصادی برای تولیدکنندگان مهم است

مدیرعامل شرکت فولاد نورد باروتیان عنوان کرد: مشکلاتی که تولیدکنندگان محصولات نوردی و حوزه مصرف ورق فولادی با آن مواجه هستند، به تامین ورق به عنوان ماده اولیه و بیشتر از آن، عدم ثبات قیمتی در این حوزه بازمی‌گردد. به طوری که ممکن است یک تولیدکننده حتی یکی دو ماه نتواند ماده اولیه خود را تامین کند که تبعات آن، عدم تولید و تعطیلی موقت کارخانه است.

باروتیان ادامه داد: مشکل بزرگ‌تر تولیدکنندگان، عدم ثبات قیمتی به ویژه در حوزه ورق فولادی است زیرا تولیدکنندگان می‌توانند با عدم تامین مواد اولیه کنار بیایند یا حتی ماده اولیه خود را از بازار آزاد و موازی تامین کنند. در حالی که قیمت ورق پنج سال قبل حدودا دو هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما اکنون در بازار به قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خرید و فروش می‌شود.

وی اظهار کرد: با رشد قیمت‌ها در بازار، ممکن است تولیدکننده سرمایه و سپس فروش بیشتری داشته باشد اما نکته منفی آن بوده که این سرمایه بدون فعالیت ارزش یافته است و هزینه حاصل از فروش را باید دوباره برای تامین مواد اولیه اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد نورد باروتیان مطرح کرد: تا زمانی که اقتصاد کشور به ثبات نرسد، هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند برای فعالیت کوتاه‌مدت خود برنامه‌ریزی کند. تولیدکننده در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی آرامش ندارد و تمام تلاش خود را برای حفظ وضع موجود به کار خواهد بست. بنابراین هیچ فضایی برای توسعه و خلاقیت تولیدی حتی برای محصولات جدید باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2447

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد