• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران:

بار قطعی گاز از دوش صنعت فولاد برداشته شود

  • کد خبر : 6486
  • 09 آذر 1400 - 14:09
بار قطعی گاز از دوش صنعت فولاد برداشته شود
عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: صنعت فولاد در سال‌های اخیر قربانی بی‌تدبیری مسئولان در حوزه تامین انرژی بوده و بهتر است به جای قطعی گاز این صنعت، بار کمبود گاز در میان سایر مصرف‌کنندگان تقسیم شود.
عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: صنعت فولاد در سال‌های اخیر قربانی بی‌تدبیری مسئولان در حوزه تامین انرژی بوده و بهتر است به جای قطعی گاز این صنعت، بار کمبود گاز در میان سایر مصرف‌کنندگان تقسیم شود.

سید احمد رضوی نیک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: ابتدای زنجیره فولاد یعنی واحدهای احیا و تولیدکننده آهن اسفنجی و گندله و در پایین‌دست فولاد و صنایع نورد با کوره‌های پیش‌گرم، بیشترین مصرف‌کننده گاز در صنعت فولاد هستند.

زیان هنگفت قطع گاز بر دوش نوردکاران

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه مطرح کرد: با توجه به آمار سال ۱۳۹۹، میزان تولید نوردکاران در کشور حدود ۱۲٫۵ میلیون تن و در سال جاری نیز حدودا ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. اگر گاز مصرفی نوردکاران قطع شود، میزان تولید روزانه محصول نهایی این بخش که حدودا ۴۰ هزار تن محصولات طویل است، به خطر می‌افتد.

وی مطرح کرد: نتیجه قطعی گاز این است که نوردکاران نمی‌توانند به تعهدات فروش خود هم در حوزه داخلی و هم در حوزه صادراتی عمل کنند و خسارت‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

رضوی نیک خاطرنشان کرد: پیامد خسارت‌های وارد شده باعث افت تولید نوردکاران در کشور، حباب و قیمت‌سازی مضاعف می‌شود و از سوی دیگر به از بین رفتن میزان عرضه و تقاضا می‌انجامد.

هدررفت مواد اولیه

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به هدررفت شمش فولادی به دلیل قطع گاز، عنوان کرد: با توجه به اینکه برای نوردکاری باید شمش فولادی تا دمای یک هزار و ۵۰ درجه سانتی‌گراد در کوره‌های پیش‌گرم که از گاز استفاده می‌کنند، گرم شود، قطعی گاز باعث می‌شود پوسته روی شمش فولادی به میزان ۳ درصد اکسید شده و از فرایند تولید خارج شود. خسارت تقریبی این میزان هدررفت با توجه به قیمت کنونی شمش فولادی حدود ۴۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است.

وی بیان کرد: قطعی گاز علاوه بر از بین رفتن مواد اولیه، باعث آسیب فراوانی به کوره‌های نوردکاران خواهد شد که در این صورت باید تعمیرات اساسی برای دستگاه‌های آسیب‌دیده انجام گیرد. با توجه به میزان تولید حوزه نورد مقاطع طویل، روزانه ۲۲ تا ۲۵ میلیارد تومان شمش فولاد به صورت ضایعات از خط تولید خارج خواهد شد. علاوه‌براین، نوردکاران باید روزانه هفت تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه کارگری بپردازند که مجموع خسارت آن‌ها روزانه حدود ۲۷ تا ۳۰ میلیارد تومان خواهد شد. به میزان خسارت یاد شده، باید بازماندگی از تولید و قراردادها، تعهدات بورسی و صادرات برای نوردکاران را اضافه کرد.

رضوی نیک در خصوص دیگر تبعات قطعی گاز این حوزه، مطرح کرد: اگر گاز نوردکاران قطع شود، حدودا ۷۰ تا ۸۰ هزار کارگر نوردی در کشور بیکار می‌شوند که باید نوردکاران هزینه‌ها و سودهای بانکی، خسارت‌های تعهدات صادراتی، مالیات حقوق و مالیات درآمد را به شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی پرداخت کنند. در حالی که علت اصلی این خسارت‌ها خود دولت است.

فولاد ساختمانی گران خواهد شد

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا قطع گاز صنایع فولادی بر قیمت محصولات ساختمانی تاثیر می‌گذارد یا خیر، اظهار کرد: متاسفانه قطع گاز صنایع فولادی بر روی قیمت مصالح ساختمانی مبلغی بین یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: چنانچه نوردکاران بخواهند بحران قطعی گاز را جبران کنند، محبور خواهند شد در یک دوره فصلی سه ماهه، در هر ماه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم بالاتر از قیمت مکشوفه، تفاوت بین قیمت مواد اولیه و قیمت محصول را افزایش دهند تا فقط هزینه قطعی گاز را جبران کنند. همچنین باید هزینه بازماندگی از تولید که روزانه ۴۰ هزار تن است را در این دسته قرار دهیم.

قطع گاز صنایع سهمیه‌بندی شود

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه ضمن ارائه پیشنهاد برای حل بحران قطع گاز صنایع فولادی به دولت، عنوان کرد: دولت در ابتدا باید برای حل بحران قطعی گاز صنایع فولادی تدابیری در نظر بگیرد؛ در واقع می‌توانند به جای قطع گاز صنعت مادر مانند صنایع فولادی که دومین قطب اقتصادی کشور محسوب می‌شود، گاز دیگر بخش‌ها مانند بخش خانگی، صنایع پایین‌دستی و صنایع درجه دو و سه را مشمول سهمیه‌بندی و یا قطع کنند.

تعبیه سوخت جایگزین

رضوی نیک با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن سوخت جایگزین در صورت قطعی برق، بیان کرد: اگر دولت بخواهد گاز صنایع نوردی را قطع کند، باید سوخت جایگزین مانند نفت سفید و یا گازوئیل را در نظر بگیرد که استفاده از سوخت مازوت به دلیل احتمال آلایندگی هوا، توصیه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: به طور کلی برای هر تن تولید مقاطع طویل واحدهای نوردی با کوره‌های پیش‌گرم که از هفت میلیون کالری تا ۸۰ میلیون کالری نیاز است، در واقع برای هر تن تولید به ۶۳ تا ۷۵ مترمکعب گاز نیاز است.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: دولت موظف شود به ازای هر روزی که شرکت‌های فولادی با قطع گاز مواجه شدند، برای هر تن، ۴۳ تا ۵۰ لیتر سوخت گازوئیل به این شرکت‌های فولادی عرضه کند.

لزوم جبران خسارت‌های وارده به نوردکاران

رضوی نیک ادامه داد: دولت مکلف است با احتساب روزهای قطعی گاز صنایع فولادی هزینه‌های محول شده به تولیدکننده مانند هزینه‌های تامین اجتماعی، بیمه، بانکی و همچنین هزینه‌های مالیاتی را به ازای هر روز قطعی، از هزینه‌هایی که تولیدکننده فولادی باید پرداخت کنند، کم کند.

وی تاکید کرد: در واقع علت قطع گاز صنایع فولادی، خود دولت است که این خسارت را برای واحدهای فولادی ایجاد می‌کند؛ از این رو، دولت چنانچه بخواهد گاز صنایع را قطع کند، مطابق قانون باید خسارتی که به بخش خصوصی وارد می‌آورد را پرداخت کند.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با انتقاد به برنامه‌ریزی دولت، عنوان کرد: در واقع صنایع و بخش خصوصی، چوب بی‌کفایتی بعضی از مسئولان را می‌خوردند که مدیریت درستی در انجام وظایف محول شده به آن‌ها ندارند زیرا هر کجا که بخواهند به بخش خصوصی خسارت وارد می‌کنند و به هیچ نهادی جوابگو نیستند.

جیره‌بندی صنایع فولادی در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها

رضوی نیک یادآور شد: همان‌طور که شاهد هستیم متاسفانه در دولت قبل در فصل تابستان با قطع برق بالغ بر هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت مستقیم به شرکت‌های نوردی وارد شد. در واقع در سالی که با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مزین شده بود، در فصل تابستان، برق صنایع فولادی را قطع کردند و در زمستان نیز قصد قطع گاز این حوزه را دارند، آیا دولت می‌تواند مشخص کند با این شرایط صنایع فولادی در چه زمانی تولیدات خود را انجام دهند و به تعهدات خود جامع عمل بپوشانند و همچنین هزینه پرسنل را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟

وی با اشاره به آسیب فراوان به صنایع بالادست و صنایع پایین‌دست فولاد، گفت: متاسفانه علاوه بر وارد آمدن خسارت هنگفت به نوردکاران، آسیب بسیار شدیدی به بخش میانی زنجیره فولاد یعنی تولیدکنندگان آهن اسفنجی وارد می‌شود که آن را باید دیگر تشکل‌ها حساب کنند؛ اما هزینه و خسارتی که دولت به بخش نوردکاران تحمیل می‌کند، حداقل در هر کیلوگرم محصول بالغ بر یک هزار تومان بوده که این به جز میزانی است که شرکت‌های از تعهدات خود بازمانده‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با تاکید بر اینکه دولت باید برای جبران این خسارت، تمهیداتی در نظر بگیرد، گفت: دولت باید سازمان و ارگان‌های مختلف را برای کمک‌رسانی بسیج کنند.

محدودسازی انرژی باید برای کل کشور اعمال شود

رضوی نیک با انتقاد بر اینکه چرا همیشه فشار بحران انرژی بر دوش صنایع فولادی است، خاطرنشان کرد: مصرف انرژی تمام زنجیره صنعت فولاد، ۱۶ درصد از صنعت کشور را شامل می‌شود؛ اما سوال این است چرا همواره با قطع برق و گاز فشار را بر روی صنعت فولاد می‌اندازند و فشار را بر ۸۴ درصد صنعت کشور تقسیم نمی‌کنند؟

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه بیان کرد: اگر مقرر شده است گاز صنایع فولادی قطع شود، باید گاز شهری نیز در مناطق کم‌مصرف و نسبتا گرم در فصل زمستان کم شود؛ چراکه در صورت قطعی گاز، صنعت فولاد در فصل زمستان روزانه ۶۰ هزار کارگر بیکار می‌شوند و معیشت آن‌ها به خطر می‌افتد. بهتر است دولت معیشت کارگران را قطع نکند و با اعلام سهمیه‌بندی، عرضه گاز بخش خانگی را در برخی مناطق کشور، به صورت روزانه برای گذر از این بحران کاهش دهد.

کاهش تولید به صورت تسهیلات به نوردکاران بازگردد

رضوی نیک تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود دولت با تقسیم فشار کمبود گاز بر روی کل صنایع کشور، آسیب کمتری را به صنعت فولاد وارد کند. همچنین دولت می‌تواند تمهیداتی مدنظر قرار دهد که مطابق با خسارت‌های وارد شده، به صورت تسهیلات به حوزه نوردکاران تزریق شود.

وی در پایان با بیان اینکه با احتساب میزان تولید محصولات نوردی به ازای هر روز، حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کاهش ظرفیت خواهیم داشت، اظهار کرد: متاسفانه این کاهش ظرفیت باعث ایجاد حباب‌سازی در بازار خواهد شد و احتمال دارد بستری برای دلالانی که در کمین نشسته‌اند، ایجاد شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6486
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه