• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

تولید محتاطانه در سایه تورم

  • کد خبر : 6864
  • 11 آذر 1400 - 11:29
تولید محتاطانه در سایه تورم
مدیرعامل شرکت افق گداز زنگان گفت: با توجه به افزایش همه‌جانبه قیمت‌ها، میزان ظرفیت فعال کارخانه به زیر 10 درصد رسیده است؛ چراکه افزایش تولید، ریسک بیشتری دارد و نقدینگی قابل توجهی را می‌طلبد.
مدیرعامل شرکت افق گداز زنگان گفت: با توجه به افزایش همه‌جانبه قیمت‌ها، میزان ظرفیت فعال کارخانه به زیر ۱۰ درصد رسیده است؛ چراکه افزایش تولید، ریسک بیشتری دارد و نقدینگی قابل توجهی را می‌طلبد.

سید امیر میردامادیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در پاسخ به این سوال که آیا احداث کارخانه تولید شمش روی از خاک سولفیدی مقرون‌به‌صرفه است یا خیر، اظهار داشت: با توجه به این که معدن انگوران تنها معدن غنی روی در کشور است و به علت کاهش ذخایر این معدن بزرگ، از کشور ترکیه به صورت غیر رسمی و رسمی، خاک معدنی وارد می‌‌شود، اگر به معنی واقعی کسی بتواند سرمایه‌گذاری لازم برای احداث این واحد را انجام بدهد و عیار خاکی که مصرف می‌کند نیز مناسب باشد، قیمتی که در نهایت برای محصول تولید شده می‌تواند تعیین کند، با توجه به وابستگی آن به نرخ دلار و همچنین قیمت روی در بورس فلزات لندن، مناسب و سودآور خواهد بود. در نتیجه در حالت کلی این طرح می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد اما میزان سرمایه‌گذاری و همچنین دریافت مجوزهای زیست‌محیطی، مواردی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: سال ۱۳۹۰ قیمت خاک معدنی روی با یک عیار مشخص، حدود دو هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بوده و هم‌اکنون قیمت آن به ۸۶ تا ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. باید گفت که به هر میزان که هزینه‌های جانبی تولید افزایش پیدا کرده باشد، نباید قیمت خاک تا این اندازه افزایش پیدا می‌کرد. پس باید پیش‌بینی و توجیه اقتصادی برای احداث واحد تولید شمش از خاک سولفیدی به طور دقیق بررسی و تبیین شود؛ در غیر این صورت، طرح ضررده خواهد بود.

مرجع تعیین قیمت، نرخ دلار و بورس فلزات لندن است

مدیرعامل شرکت افق گداز زنگان در ارتباط با روند کنونی قیمت سرب و روی، عنوان کرد: باید این نکته را در نظر داشت که قیمت سرب و روی در بازار داخلی، ترکیبی از نوسان نرخ دلار و قیمت این فلزات در بورس فلزات لندن است که البته پارامترهای دیگری نیز چون صادرات در نوسانات بیش از اندازه قیمت سرب و روی دخیل هستند؛ چراکه میزان زیاد صادرات، ارزش افزوده بالایی هم برای صادرکنندگان به همراه دارد و این باعث کاهش عرضه شرکت‌های صادرکننده در بازار داخلی می‌شود. از سوی دیگر، در بازار داخلی مشاهده می‌شود که عرضه شمش سرب و روی بسیار کم است و نیاز بازار را تامین نمی‌کند به همین سبب، افرادی که از صادرات بازمانده‌اند، قیمت عرضه خود در بازار داخلی را افزایش می‌دهند.

به سرمایه‌ زیادی نیاز داریم

این فعال صنعت روی در پاسخ به این سوال که بیشترین چالش پیرامون بحث تامین مواد اولیه در چه زمینه‌ای بوده است، یادآور شد: در این زمینه به سرمایه‌درگردش قابل توجهی نیازمند هستیم؛ سال‌های گذشته می‌توانستیم با یک میلیارد تومان، ۵۰ تن ماد اولیه خریداری کنیم اما اکنون با همین بودجه، تنها ۱۰ تن ماده اولیه قابل تامین است که این حجم، تنها خوراک نیمروز تولید را پاسخگو خواهد بود. به همین علت نیز اکثر کارخانه‌ها در تامین مواد اولیه ناتوان هستند و تولید خود را متوقف کرده‌اند.

میردامادیان تصریح کرد: در صورت امکان، در ماه یک هفته تولید آلیاژهای مختلف روی در کارخانه انجام می‌شود. با در نظر گرفتن هزینه تامین ماده اولیه برای تولید روزانه ۱۰ تن شمش آلیاژی روی و همچنین تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی مشتریان، باید نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌درگردش داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود نداشتن چنین سرمایه‌‌ای در شرکت و عدم اعطای تسهیلات از سوی بانک، مجبور به توقف برنامه‌های تولیدی شده‌ایم و صرفا با تولید روزانه ۱۰ تن محصول، می‌توانیم حقوق کارکنان را بپردازیم.

تفاوت قیمت میان بازار آزاد و بورس ناچیز است

مدیرعامل شرکت افق گداز زنگان در ارتباط با شرایط خرید حاکم بر بورس کالا، خاطرنشان کرد: برخلاف تصورات بسیاری از فعالان صنعت سرب و روی، تفاوت چندان فاحشی میان قیمت بورس و بازار آزاد وجود ندارد. بر اساس قانونی که برای خرید از بورس کالا وضع شده، تولیدکنندگانی که محصولات خود را صادرات می‌کنند، باید میزان معینی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. به عنوان مثال، اگر قیمت شمش روی، ۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شده باشد، در بورس کالا، به ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می‌شود. در این بین، باید یک درصد معینی برای کارگزار در نظر گرفته شود و حتما باید هزینه خرید کالا از بورس نیز همان ابتدا از سوی مشتری پرداخت شود و تا سه تا چهار روز بعد ماده اولیه به دست تولیدکننده خواهد رسید.

وی تاکید کرد: اکثر تولیدکنندگان به دنیال تحویل مواد اولیه خود در سریع‌ترین زمان ممکن و عدم ایجاد توقف در روند تولید محصول هستند. به همین دلیل با مراجعه مستقیم به تامین‌کنندگان، ماده اولیه را کمی گران‌تر از بورس کالا خریداری می‌کنند و همچنین تا سه روز بعد مهلت پرداخت نیز دارند. همین مهلت سبب می‌شود تا تولیدکننده مواد اولیه بیشتری تهیه کند و در نتیجه میزان تولید بیشتری نیز داشته باشد.

عرضه اجباری در بورس کالا

مدیرعامل شرکت افق گداز زنگان ادامه داد: یکی از دلایل مهم عدم استقبال تولیدکنندگان از خرید ماده اولیه از بورس کالا اجبار به عرضه است زیرا شرکت‌های بزرگ که صادرکننده هستند، به اجبار باید میزانی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند که صرفا برای اخذ مجوز صادرات انجام می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به اختلاف کم قیمت روی در بورس کالا و بازار آزاد، انگیزه قابل توجهی برای خریداران ایجاد نمی‌شود که ماده اولیه خود را از بورس کالا تهیه کنند. ضمن اینکه صنایع مصرف‌کننده روی نمی‌توانند منتظر عرضه گرید مورد نظر خود بمانند و از برنامه تولیدی خود عقب بیفتند.

مصرف‌کننده شمش روی ۹۹ درصد هستیم

این فعال صنعت روی همچنین متذکر شد: در بورس کالا شمش روی با گریدهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ درصد عرضه می‌شود که هر شرکت بنا به تولید محصولات خود، باید گرید مناسبی از شمش روی را خریداری کند. به طور متوسط اکثر تولیدکنندگان از گرید ۹۷ درصد استفاده می‌کنند و هرچه درصد خلوص بالاتر برود، تعداد مصرف‌کنندگان نیز محدودتر خواهد شد. میزان سرب موجود در شمش آلیاژی روی که شرکت افق گداز زنگان تولید می‌کند، باید زیر ۵۰ درصد باشد. در نتیجه باید شمش روی گرید ۹۹ درصد خالص را مورد استفاده قرار داد که متاسفانه چنین گریدی در بورس کالا عرضه نمی‌شود.

مشتریان افق گداز زنگان

این تولیدکننده با اشاره به وضعیت تولید در شرکت افق گداز زنگان، گفت: در این شرکت انواع و اقسام آلیاژهای روی تولید می‌شود و بر اساس نیاز مشتری مبنی بر اینکه برای ساخت چه قطعه‌ای نیازمند آلیاژ روی است، آنالیز شمش تعیین و این محصول تولید و عرضه می‌شود. عمده مشتریان این شرکت، سازندگان دستگیره در، یراق‌آلات و صنایع گالوانیزه هستند.

۱۰ درصد ظرفیت تولید فعال است

میردامادیان در ارتباط با میزان ظرفیت تولید فعال شرکت، گفت: با توجه به چالش‌های موجود، ظرفیت تولید فعال شرکت زیر ۱۰ درصد است. باید در ماه توانایی تولید شمش‌ آلیاژی روی به میزان ۴۰۰ تن را داشته باشیم اما الان در نهایت ۶۰ تن از این محصول تولید می‌شود. باید نقدینگی قابل توجهی در دست داشته باشیم تا بتوانیم قدرت ریسک‌پذیری خود را نیز بالا ببریم. متاسفانه ثبات در بازار وجود ندارد و چون قدرت مالی شرکت ضعیف شده و قیمت‌ها هر روز و به صورت ساعتی در حال نوسان است، افزایش تولید برای ما تنها موجب ضرردهی خواهد بود. برای حفظ مشتریان خود، نمی‌توانیم نوسانات لحظه‌ای قیمت ماده اولیه را بر قیمت فروش اعمال کنیم و این همیشه موجب ضرر شرکت بوده است.

این تولیدکننده شمش آلیاژی روی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا برای این شرکت طرح توسعه در نظر گرفته شده است یا خیر، مطرح کرد: برای سال ۱۴۰۰، طرح‌های توسعه‌ای بسیاری را در نظر گرفته بودیم و قصد داشتیم در کنار تجهیزات تولید شمش آلیاژی روی، یک دستگاه کوره برای ذوب آلومینیوم قرار دهیم و خط تولید شمش آلومینیومی نیز احداث کنیم که متاسفانه تاکنون برای انجام این کار موافقتی از سوی نهادهای مربوطه انجام نشده است. کارخانه افق گداز زنگان در استان زنجان واقع شده و شرایط اعطای مجوز برای اجرای طرح توسعه به افراد بومی بسیار آسان‌تر از دریافت مجوز توسط افراد غیر بومی است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6864
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد