• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

توسعه پشت درهای بروکراسی

  • کد خبر : 6861
  • 11 آذر 1400 - 11:24
توسعه پشت درهای بروکراسی
مدیرعامل شرکت تک اطلس آلومینیوم ممتاز گفت: در طرح توسعه کارخانه در نظر داریم تا یک خط تولید پروفیل آلومینیومی احداث کنیم که حدود دو سال است برای ثبت اطلاعات آن در سامانه بهین‌یاب و همچنین گشایش LC با چالش‌های اداری مواجه هستیم.
مدیرعامل شرکت تک اطلس آلومینیوم ممتاز گفت: در طرح توسعه کارخانه در نظر داریم تا یک خط تولید پروفیل آلومینیومی احداث کنیم که حدود دو سال است برای ثبت اطلاعات آن در سامانه بهین‌یاب و همچنین گشایش LC با چالش‌های اداری مواجه هستیم.

مصطفی شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت تک اطلس آلومینیوم ممتاز از سال ۱۳۹۲ تاکنون در زمینه تولید پروفیل آلومینیومی فعالیت دارد و در زمان‌های غیربحرانی با ظرفیت کامل به تولید این محصول می‌پردازد. به گونه‌ای که در شرایط عادی، روزانه نزدیک به چهار تن پروفیل آلومینیومی تولید می‌‌کنیم.

وی افزود: مانند اکثر تولیدکنندگان مشکلاتی فراوانی دامان این واحد تولیدی را نیز گرفته است. در این زمینه می‌توان به افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد که در هر ساعت شاهد آن هستیم و نمی‌توان به راحتی برای تامین مواد اولیه برنامه‌ریزی کرد. ماده اولیه مورد نیاز شرکت، بیلت آلومینیومی و ضایعات آلومینیومی است که بیلت را از بورس کالای ایران و ضایعات را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم.

چالش ثبت نام در سامانه بهین‌یاب

شریفی مطرح کرد: به تازگی یک واحد تولید پروفیل آلومینیوم راه‌اندازی کرده‌ایم که متاسفانه تلاش‌ها برای ثبت اطلاعات آن در سامانه بهین‌یاب برای دریافت سهمیه جدید خرید مواد اولیه از بورس تاکنون بی‌نتیجه مانده است. از سوی کارگزاری که در بورس فعالیت می‌کند، اعلام شده است که سامانه برای ثبت مشخصات واحد تولیدی جدید، اسناد معتبرتری مانند سند واحد مسکونی نیاز دارد اما نکته قابل تامل این است که سند خود این واحد تولیدی را برابر با سند یک واحد مسکونی نمی‌دانند.

نقش بی‌بدیل تکنولوژی در توسعه

مدیرعامل شرکت تک اطلس آلومینیوم ممتاز در خصوص تکنولوژی تولید پروفیل آلومینیومی عنوان کرد: از دستگاه‌های پرس اکستروژن ساخت داخل برای تولید پروفیل آلومینیومی استفاده می‌کنیم. قصد واردات ماشین‌آلات خارجی به خط تولید را داشتیم اما به علت موانع مختلف مانند تحریم موفق به انجام این کار نشدیم. در حال حاضر، به دستگاه‌های مدرن‌تر احتیاج داریم اما چون تحت تحریم‌های سختی هستیم، قیمت تجهیزات خارجی با احتساب نرخ ارز، بسیار بالا است و برای واردات نیز هزینه‌هایی اضافه‌تر از هزینه خرید باید بپردازیم، تاکنون نتوانستیم اقدامی در این زمینه انجام دهیم. استفاده از تجهیزات نوین و مدرن، راندمان تولید را به شدت بالا می‌برد و به نظر می‌رسد لازمه پیشرفت تولید هر واحدی، مدرن بودن تکنولوژی تولید آن شرکت باشد. شرایط باید برای بهره‌مندی از تکنولوژی و ماشین‌آلات مدرن فراهم شود تا تولیدکنندگان بتوانند در سطح بالاتری فعالیت خود را ادامه دهند.

کاهش ۲۰ درصدی تقاضا برای پروفیل آلومینیومی

وی درباره بازار فروش محصولات، بیان کرد: برای فروش پروفیل آلومینیومی در شهرستان‌های سراسر کشور، نمایندگی‌های متعددی داریم. مدیران فروش در این نمایندگی‌ها، محصولات شرکت را عرضه می‌کنند. به طور کلی، در سال ۱۴۰۰، میزان فروش پروفیل آلومینیومی این شرکت مانند سال‌های قبل تقریبا مطلوب بود اما نکته حائز اهمیت این است که با کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان، کمی میزان فروش افت پیدا می‌کند. علت این کاهش تقاضا نیز، نوسانات دائم قیمت دلار و تاثیرگذاری مستقیم آن روی قیمت تمام شده محصولات است که نقدینگی مصرف‌کننده را تهدید می‌کند و سبب به تاخیر انداختن خرید پروفیل آلومینیومی می‌شود. در سال جاری، میزان تقاضا برای پروفیل آلومینیومی نزدیک به ۲۰ درصد افت پیدا کرد اما خوشبختانه توانستیم به خط تولید را فعال نگه داریم.

توقف تجارت با عراق

شریفی در خصوص فعالیت در حوزه صادرات یادآور شد: در سال ۱۴۰۰، صرفا دو مرتبه به کشور عراق پروفیل آلومینیومی صادر کردیم. برای صادرات با مشکلات متعددی مواجه هستیم که به برخی از این چالش‌ها مانند تخلیه بار در گمرک می‌توان اشاره کرد که از همان مراحل اولیه تخیله بار، موانع مختلفی برای ارسال بار به این کشور، تحویل آن در مقصد توسط مشتری و… وجود داشت که باعث شد تا از ادامه صادرات به این کشور منصرف شویم.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در ارتباط با میزان تولید شرکت تک اطلس آلومینیوم ممتاز در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به اینکه هم رکود اقتصادی دامان تولیدکننده را نیز گرفته و میزان نقدینگی کاهش یافته است، در سال جاری توانستیم ماهانه نزدیک به ۶۰ تن پروفیل آلومینیومی تولید کنیم و به فروش برسانیم.

تولید مقرون‌به‌صرفه نیست

مدیرعامل شرکت تک اطلس آلومینیوم ممتاز در پاسخ به خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا با اکثر تولیدکنندگان که تولید را در شرایط کنونی به صرفه نمی‌دانند، موافق هستید، تصریح کرد: این ادعا کاملا صحیح است؛ اگر کارخانه‌داران همان سرمایه‌ای که برای تولید نیاز دارند را در بانک سپرده‌گذاری می‌کردند، دریافتی ماهانه‌ای که از بانک داشتند از درآمد حاصل از فروش محصولات بیشتر بود. مشکل اکثر تولیدکنندگان، عدم وجود نقدینگی لازم است که متاسفانه توسط بانک‌ها تامین نمی‌شود و اگر هم تولیدکننده‌ای اقدام به دریافت وام کند، با نرخ سود ۱۸ درصدی که در نظر گرفته شده، همه میزان درآمد خود را باید برای پرداخت اقساط وام به بانک پرداخت کند و عملا تولید معنایی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر بانک‌ها و موسسات مالی همت کنند و به جای دریافت سود ۱۸ درصدی از تولیدکنندگان، سود کمتری دریافت کنند تا تولیدکننده بتواند هم اقساط خود را راحت‌تر پرداخت کند، بزرگ‌ترین لطف را در حق تولیدکنندگان کرده‌اند. بیشتر تولیدکنندگان به علت چالشی مثل تغییرات لحظه‌ای نرخ ارز و به تبع آن، افزایش قیمت تمام شده محصولات، مدام در حال ضرردهی هستند اما با این حال، سعی کردند با وجود متحمل شدن زیان به تولید ادامه دهند.

خرید کوره رنگ برای رنگ‌کاری پروفیل آلومینیومی

شریفی در خصوص طرح توسعه‌ شرکت تک اطلس آلومینیوم ممتاز بیان کرد: تصمیم گرفتیم برای رنگ‌کاری پروفیل آلومینیوم، با یکی از تولیدکنندگان کوره رنگ قراردادی تنظیم کنیم تا بتوانیم از این پس، پروفیل‌های آلومینیومی را رنگ‌شده به مشتریان عرضه کنیم. اگر چالش‌های جدی که بر سر راه تولید قرار دارد، مرتفع شوند، می‌توانیم تنوع تولید محصولات را در برنامه کاری خود قرار دهیم و از این طریق سودآوری و درآمد بیشتری داشته باشیم.

دولت مراحل دریافت وام را آسان‌تر کند

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان درخواست‌های زیادی از دولت دارند که مهم‌ترین توقع آن‌ها، حمایت از تولیدکننده و تسهیل دریافت وام بانکی است. برای دریافت وام فقط باید اسنادی مانند سند واحد مسکونی به بانک ارائه کنیم و این در حالی است که سند خود کارخانه را به عنوان یک سند ملکی قبول ندارند. قصد داشتیم برای خرید از شرکت ایرالکو LC باز کنیم و برای انجام این کار، سند کارخانه را ارائه کردیم اما متاسفانه مورد قبول واقع نشد و مجبور شدیم تا یک فقره سند واحد مسکونی در اختیار بانک قرار دهیم تا بتوانیم برای بهره‌برداری از واحد تولیدی که دو سال است منتظر فعال‌سازی خط تولید آن هستیم، مواد اولیه از شرکت آلومینیوم ایران خریداری کنیم. بهتر است در این زمینه بازنگری‌هایی صورت بگیرد.

وی در تکمیل صحبت خود اذعان کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد تامین مالی خود را از طریق بانک انجام می‌دهیم. متاسفانه علی‌رغم تمام وعده‌هایی که داده شده، بانک‌ها هیچ رغبتی برای اعطای تسهیلات حمایتی به تولیدکنندگان ندارند و مدام برای آن‌ مانع‌تراشی‌ می‌کنند. با بررسی وضعیت فرایند تامین مالی از بانک‌ها در دو سال اخیر نسبت به پنج سال گذشته، به عمق فاجعه می‌توان پی برد. با رشد بیش از پیش نرخ ارز و به پیروی از آن، افزایش قیمت مواد اولیه، بانک‌ها باید مبالغ بیشتری را برای وام تولیدکنندگان در نظر بگیرند تا نیاز تولیدکننده را تا حد زیادی تامین کنند اما به این دلیل که برخی از تولیدکنندگان خلف وعده کرده‌اند و اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند، بانک‌ها به تولیدکنندگان بی‌اعتماد شده‌اند و شرایط دریافت تسهیلات را سخت‌تر کرده‌اند و همچنین ضمانت‌ها و وثیقه‌های سنگین‌تری از تولیدکننده طلب می‌کنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6861
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه