• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت پاسارگاد فلز خاورمیانه:

صنعت سرب کشور نیازمند واردات است

  • کد خبر : 6880
  • 28 آذر 1400 - 12:13
صنعت سرب کشور نیازمند واردات است
مدیرعامل شرکت پاسارگاد فلز خاورمیانه گفت: با توجه به اینکه میزان باتری فرسوده موجود در کشور پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان شمش نیست و بخش عمده این باتری‌ها نیز توسط باتری‌سازان مصرف می‌شود، صنعت سرب مجبور به واردات ماده اولیه است که در این زمینه به همان روش ورود موقت کالا باید تکیه کرد زیرا واردات مطلق، سودی در بر نخواهد داشت.
مدیرعامل شرکت پاسارگاد فلز خاورمیانه گفت: با توجه به اینکه میزان باتری فرسوده موجود در کشور پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان شمش نیست و بخش عمده این باتری‌ها نیز توسط باتری‌سازان مصرف می‌شود، صنعت سرب مجبور به واردات ماده اولیه است که در این زمینه به همان روش ورود موقت کالا باید تکیه کرد زیرا واردات مطلق، سودی در بر نخواهد داشت.

محمد وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: این شرکت در زمینه تولید انواع شمش سرب خالص و آلیاژی مشغول به فعالیت است و محصول تولید شده این شرکت به کشورهای مختلف صادرات می‌شود. این کارخانه در منطقه صنعتی چرم‌شهر در شهرستان ورامین مستقر شده و در حال حاضر ۷۰ نیروی انسانی در خطوط تولید آن مشغول به کار هستند.

وی افزود: ظرفیت تولید شرکت ۱۰ هزار تن در سال است که اکنون، تقریبا با ۷۰ درصد ظرفیت تولید خود، فعالیت می‌کنیم.

این فعال صنعت شمش سرب اذعان کرد: در خصوص چالش‌های موجود در این صنعت باید گفت که ظرفیت ذخیره باتری فرسوده در کشور، جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیست و به همین دلیل هم باید واردات مواد اولیه صورت بگیرد که از آن به عنوان ورود موقت کالا یاد می‌شود؛ به طوری که در ازای باتری فرسوده‌ای که وارد می‌شود، شمش‌های تولید شده خود را به کشور تامین‌کننده صادر می‌کنیم.

وفایی در خصوص مشتریان این شرکت بیان کرد: عمده مشتریان این شرکت، کارخانجات بزرگ تولیدکننده باتری خودرو هستند و از باتری‌سازان مطرح کشور، سفارش تولید دریافت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اقدام باتری‌سازان به بازیافت باتری در واحد تولیدی خود چه تاثیری بر بازار تولیدکنندگان شمش سرب گذاشته است، گفت: با انجام شدن این کار، مواد اولیه مورد نیاز ما به دست تولیدکنندگان باتری افتاده است و سیاست آن‌ها به این سمت خواهد رفت که یک باتری نو تحویل دهند و در ازای آن باتری قراضه دریافت کنند که به این ترتیب، میزان باتری فرسوده در بازار کاهش پیدا می‌کند. صنعت سرب باید به واردات روی بیاورد که در این زمینه به همان روش ورود موقت کالا باید تکیه کرد زیرا واردات مطلق، سودی در بر نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پاسارگاد فلز خاورمیانه در ارتباط با بازارهای هدف صادراتی خود عنوان کرد: عمده معاملات تجاری این شرکت با با کشورهای کره جنوبی، هند و امارات است. با کشور عراق هم صرفا برای واردات باتری فرسوده تعامل داریم و کالایی به بازار این کشور ارسال نمی‌کنیم.

این تولیدکننده شمش سرب در خصوص چالش‌های موجود بر سر واردات باتری فرسوده،اظهار کرد: بیشترین چالش‌هایی که در زمینه واردات باتری فرسوده وجود دارد، مربوط به قوانین زیست‌محیطی است. سازمان محیط زیست معتقد است که باید برای استحصال سرب از باتری‌های فرسوده از دستگاه‌ها و تجهیزات خاصی استفاده کنیم که قیمت آن به حدود ۳۰ میلیون یورو می‌رسد. باید نظر این سازمان در خصوص رعایت مسائل زیست‌محیطی به این شیوه، عوض شود زیرا تامین چنین ماشین‌آلاتی نیاز به سرمایه‌ای هنگفت دارد و در شرایط کنونی، بازده اقتصادی ندارد که بخواهیم در صورت توان، اقدامی انجام دهیم. از ابتدا تا آخرین مرحله واردات باتری فرسوده به طور دقیق و مستقیم تحت نظارت سازمان محیط زیست است.

وی در تکمیل صحبت خود اضافه کرد: ماشین‌آلاتی هم که در حال حاضر در خطوط تولید خود قرار دادیم، توسط مهندسین خود شرکت بومی‌سازی شده و همچنین برخی از ماشین‌آلاتی به‌روز را نیز از طریق واردات تامین کرده‌ایم تا بتوانیم نظر سازمان محیط زیست را نسبت به واردات باتری فرسوده، تحت تاثیر قرار دهیم. ضمن اینکه واردات ما رسمی و قانونی است و تحت نظارت مستقیم سازمان محیط زیست انجام می‌شود.

وفایی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای که قرار است در کوتاه‌مدت در شرکت شرکت پاسارگاد فلز خاورمیانه انجام شود، تصریح کرد: در نظر داریم برنامه‌های تولید را به سمتی ببریم که در همین شرکت نیز بتوانیم خط تولید باتری راه‌اندازی کنیم و در کنار تولید شمش سرب از باتری فرسوده، باتری خودرو هم تولید و در بازار عرضه کنیم.

مدیرعامل شرکت پاسارگاد فلز خاورمیانه در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه جایگزینی تدریجی باتری‌های لیتیوم- یون با باتری‌های سرب- اسید، بر بازار شمش سرب چه تاثیری خواهد داشت، مطرح کرد: با توجه به شرایط موجود اقتصاد و صنعت، تصور بر این است که فعلا چنین جایگزینی در کشور اتفاق نخواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6880
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است