• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
محمد محیاپور، مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

برای رسیدن به توسعه، عزم جدی داریم

  • کد خبر : 2489
  • 25 آذر 1400 - 19:10
برای رسیدن به توسعه، عزم جدی داریم
زنجیره فولاد و تکمیل آن، رویایی است دست یافتنی که بسیاری از شرکت های معدنی و صنعتی به دنبال تحقق آن هستند تا با تکمیل این زنجیره نقش خود در عرصه صنعت و معدن را به ثبات برسانند. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و در تلاش است با افقی وسیع، در حوزه فولادسازی، نورد، آهن اسفنجی و... خوش بدرخشد و به تکمیل زنجیره فولاد نزدیک‌تر شود. در این باره، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با محمد محیاپور، مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت‌وگویی انجام داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

زنجیره فولاد و تکمیل آن، رویایی است دست یافتنی که بسیاری از شرکت های معدنی و صنعتی به دنبال تحقق آن هستند تا با تکمیل این زنجیره نقش خود در عرصه صنعت و معدن را به ثبات برسانند. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و در تلاش است با افقی وسیع، در حوزه فولادسازی، نورد، آهن اسفنجی و… خوش بدرخشد و به تکمیل زنجیره فولاد نزدیک‌تر شود. در این باره، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با محمد محیاپور، مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت‌وگویی انجام داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

یکی از راه‌های رسیدن به برنامه‌های افق بلندمدت صنعت، راه‌اندازی کارخانه‌ها و افزودن به سهم تولید است. شرکت توسعه در این خصوص چه برنامه‌ای داشته است؟

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با دارا بودن ظرفیت تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در حال حاضر دو مگامدول یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی فعال دارد و در کنار آن، در حال احداث یک واحد مگامدول آهن اسفنجی دیگر به ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده که این طرح تاکنون حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. شرکت ما سهم قابل توجهی از تولید این محصول در کشور را دارا است و برای افزایش سهم و تولید محصولات دارای ارزش افزوده، طرح‌های متعددی در زنجیره فولاد در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با تحقق آن‌ها، به تکمیل زنجیره فولاد نزدیک‌تر شویم. علاوه بر آن، یک کارخانه فولادسازی و نورد به ظرفیت سه میلیون تن در این شرکت در حال احداث است. قرار است در کارخانه ورق، محصولاتی منحصر به فرد و استاندارد که در کشور ما تولید نمی‌شوند را تولید کنیم که در نوع خود اقدام خلاقانه‌ای محسوب می‌شود. این طرح نیز هم‌اکنون حدود ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در تلاش هستیم تا یکی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معمولا توجه به رشد فروش و سودآوری، مزیت رقابتی پایداری را برای شرکت‌های معدنی رقم می‌زند. در ایجاد این مزیت رقابتی چگونه عمل کرده‌اید؟

شرکت توسعه خوشبختانه با تلاش و همدلی کلیه پرسنل، از مزیت رقابتی قابل توجهی در خصوص بهای تمام شده محصولات برخوردار است. این مزیت رقابتی شامل «نزدیکی به معادن سنگ‌آهن و ناچیز بودن هزینه حمل مواد اولیه»، «نداشتن دغدغه تامین مواد اولیه به دلیل همجواری با چندین کارخانه گندله‌سازی»، «تامین دائم آب با اتمام پروژه انتقال آب خلیج فارس»، «تامین برق پایدار با احداث فضای نیروگاهی در منطقه گل‌گهر»، «چابکی سیستم‌های عملیاتی به دلیل برون‌سپاری فرایندها در راستای کاهش هزینه‌ها» و… است. بررسی صورت‌های مالی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نشان می‌دهد درآمد این شرکت در واحدهای مختلف در سال گذشته ۱۴۲ هزار و ۱۲۷میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل از آن، رشد ۱۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سودآوری این شرکت در سال گذشته، بیش از پنچ هزار میلیارد تومان بود که این میزان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۵۳درصد رشد یافته و امیدوارکننده است.

وضعیت منابع انرژی کشور از محدودیت آن‌ها خبر می‌دهد. با توجه به انرژی‎بر بودن واحدهای صنعتی، برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در شرکت توسعه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

محدودیت‌های بسیاری در حوزه انرژی فرا روی شرکت‌های صنعتی است. کما اینکه در سال گذشته با قطعی گاز مواجه بودیم و در سال جاری نیز قطعی برق گریبان‌گیر همه فولادسازان کشور شد. از این رو شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به همراه شرکت گل‌گهر اقداماتی را در راستای تامین انرژی به صورت پایدار انجام داد. ازجمله اقدامات ارزشمندی که توسط شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در این حوزه در دستور کار قرار داشت، پست برق ۳۳/۴۰۰ کیلوولت حدید بود که به عنوان پروژه زیرساختی شرکت به بهره‌برداری رسید و کمک شایانی به تامین انرژی پایدار کرد.

آیا تامین و صرفه‌جویی خوبی با راه‌اندازی این پست محقق خواهد شد؟

این پروژه کمک قابل توجهی به حفظ انرژی خواهد کرد. پست ۴۰۰ به ۳۳ کیلوولت حدید در زمینی به مساحت ۴۹ هزار و ۶۸۰ مترمربع در سایت مجموعه با پنج بی‌خط ۴۰۰ کیلوولت و پنج دستگاه ترانسفورماتور ۲۷۰MVA با اعتباری بالغ بر ۴ ۰میلیون یورو و ۴۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر احداث شد. پست حدید یکی از پروژه‌های زیرساختی شرکت توسعه است که افزایش پایداری شبکه، کاهش افت ولتاژ کارخانجات، افزایش قابلیت برق‌رسانی به کارخانجات و نیز تامین دیماند مصرفی کارخانجات و مصارف صنعتی و تاسیسات جانبی را بر عهده دارد. از دیگر نقاط بارز این پروژه می‌توان به تامین تجهیزات پست از سازندگان داخلی به منظور حمایت از صنایع داخلی اشاره کرد که می‌تواند گامی موثر و مفید از سوی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در جهت تامین برق مورد نیاز کارخانجات و تسریع پروژه‌های در دست اقدام به شمار آید. علاوه بر پروژه یاد شده، مشارکت در طرح‌های توسعه بلوک‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت گهر انرژی را نیز در دست اقدام داریم که نتایج آن همسو با راه‌اندازی پست حدید خواهد بود. ضمن اینکه مطالعات اولیه و امکان‌سنجی استفاده از پتانسیل حرارتی گازهای خروجی استک کارخانجات آهن اسفنجی و گازهای غبارگیر کارخانجات ذوب نیز در حال انجام است.

آیا راه دیگری نیز برای صرفه‌جویی انرژی در دستور کار دارید؟

صرفه‌جویی انرژی در طرح فولادسازی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر یکی از اهداف مهم مجموعه توسعه است. برای تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد به ترتیب از تکنولوژی میدرکس (Midrex) و تکنولوژی ذوب و ریخته‌گری پیوسته (ESP) استفاده می‌کنیم که از تکنولوژی‎های به‌روز دنیا محسوب می‌‎شوند. از این رو، با امکان شارژ آهن اسفنجی به صورت داغ با دمای حدود ۶۵۰درجه سانتی‌گراد به کوره‌های ذوب و ریخته‌گری و نورد به صورت پیوسته و حذف کوره‌های تونلی و جایگزینی آن با کوره‌های القایی با طول کمتر، در مجموع کاهش مصرف انرژی حداقل ۳۰ درصدی نسبت به نمونه‌های مشابه و تکنولوژی‌های قدیمی‌تر اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر انرژی‎بر بودن صنایع معدنی، این واحدها به شدت آب‎بر نیز هستند. برای کاهش مصرف آب به سراغ چه برنامه‌هایی رفتید؟

در زمینه کاهش مصرف آب با اصلاح سیستم تصفیه آب یکی از واحدهای تولیدی، مصرف آب خود را ۲۰ درصد کاهش داده‌ایم که در این بحران کم‌آبی درصد قابل توجهی است. همچنین در پروژه‌های تصفیه آب جدید، در نظر گرفتن استفاده مجدد از آب برگشتی و همچنین استفاده از سیستم خنک‌کن ایرکولر در واحد سوم، برنامه‌های دیگری هستند که اجرای آن‌ها، در مجموع، منجر به کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب خواهد شد. ضمن اینکه پروژه بازیافت آب‌های دورریز دستگاه «RO» و آب‌های سطحی و انتقال به صنایع پایین‌دستی به منظور استفاده در فرایند تولید کنسانتره در منطقه گل‌گهر نیز به بهینه‌سازی مصارف انرژی کمک شایانی خواهد کرد چرا که معتقدیم واحدهای معدنی و صنعتی، باید حامی اکوسیستم باشند، نه مخرب آن و در همین مسیر نیز گام بر می‌داریم.

شرکت توسعه در زمینه فروش محصولات تولیدی خوب عمل کرده است. این اتفاق چگونه افتاد؟

در زمینه فروش آهن اسفنجی در سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی داشتیم و با فروش بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصول در سال ۱۳۹۹، درآمد ۱۴ هزار میلیارد تومانی کسب کردیم. ضمن اینکه تا پیش از قطعی برق در تابستان سال جاری نیز روند فروش بسیار مطلوب و نسبت به سال قبل از آن از رشد برخوردار بود. با این حال، قطعی برق در تابستان رشد تولید و فروش را دچار وقفه کرد اما پس از رفع قطعی برق، با همت کارشناسان مربوطه برنامه‌ای در نظر گرفتیم تا تولید و فروش با سرعت انجام شود و امیدواریم بتوانیم عقب‌ماندگی پیش آمده را جبران کنیم. شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، با بهبود بهره‌وری و رفع موانع تولید، همواره در مسیر رشد تولیدات حرکت کرده است. همچنین با هدف توسعه پایدار، در تلاش هستیم تا با پیروی از برنامه‌ریزی‌های خود به چشم‌انداز تولید ۶میلیون تن آهن اسفنجی، سه میلیون تن فولاد و ۱٫۵ میلیون تن محصولات با ارزش افزوده بالا در سال ۱۴۰۳ دست یابیم. سیر صعودی آمار فروش محصولات تولیدی این شرکت نیز نشان‌دهنده توانمندی بالای شرکت ما در حوزه بازرگانی و فروش است. در همین حال پروژه احیا شماره ۳ و نیز طرح فولادسازی و نورد گرم با ظرفیت سالانه سه میلیون تن انواع ورق خودرو، لوله و مخازن نفت و گاز و… در دستور کار قرار گرفته که نشانه عزم شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر برای توسعه است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2489

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
اهمیت تولید و حرکت به سمت فولاد سبز
موسسه سیگماس بررسی کرد؛

اهمیت تولید و حرکت به سمت فولاد سبز

03اردیبهشت
گواهینامه «CE Marking» شرکت ذوب آهن اصفهان تمدید شد
با هدف صادرات به اتحادیه اروپا،

گواهینامه «CE Marking» شرکت ذوب آهن اصفهان تمدید شد

03اردیبهشت
رشد ۳٫۶ درصدی كیفیت محصول در نواحی مختلف فولاد مباركه
مدیر کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

رشد ۳٫۶ درصدی كیفیت محصول در نواحی مختلف فولاد مباركه