• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس:

اوج‌گیری قیمت‌ قراضه آهنی

  • کد خبر : 7314
  • 12 دی 1400 - 16:42
اوج‌گیری قیمت‌ قراضه آهنی
مدیرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس گفت: اکثر کشورها به جز آن‌هایی که واحدهای ذوب در اختیار ندارند، در تلاش‌ هستند تا بازار قراضه آهنی را به سمت خود هدایت کنند؛ این در حالی است که ایران به دلیل تحریم‌ها، در زمینه واردات قراضه با محدودیت مواجه است و در داخل، افزایش قیمت و کمبود این ماده اولیه مشاهده می‌شود.
مدیرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس گفت: اکثر کشورها به جز آن‌هایی که واحدهای ذوب در اختیار ندارند، در تلاش‌ هستند تا بازار قراضه آهنی را به سمت خود هدایت کنند؛ این در حالی است که ایران به دلیل تحریم‌ها، در زمینه واردات قراضه با محدودیت مواجه است و در داخل، افزایش قیمت و کمبود این ماده اولیه مشاهده می‌شود.

مجید زاهد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فولاد ارس است و سابقه ۲۰ ساله در زمینه فرآوری و تامین قراضه آهنی دارد. این مجموعه به عنوان اولین و بزرگ‌ترین واحد بازیافت و فرآوری فولاد و چدن در میان مناطق آزاد کشور، در سال ۱۳۹۳ با ظرفیت اسمی سالانه ۶۰ هزار تن به بهره‌برداری رسیده است. این شرکت همچنین طرح توسعه‌ای در دستور اجرا دارد که مجوز آن در سال ۱۳۹۵ از وزارت صمت دریافت شد که به موجب آن، ظرفیت اسمی مجموعه به ۲۲۰ هزار تن در سال رسید.

وی افزود: به دلیل کمبود مواد اولیه، با کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنیم و ماهانه چهار تا پنج هزار تن قراضه آهنی فرآوری شده به فولادسازان و همچنین مجتمع فولاد آذرآبادگان که از شرکت‌های هم‌گروه است، عرضه می‌کنیم.

تامین ۷۰ درصد از مواد اولیه از منابع خارجی

مدیرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس عنوان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی این شرکت که در منطقه آزاد ارس قرار دارد، حدود ۷۰ درصد از خوراک ضایعاتی خود را از کشورهای ارمنستان و آذربایجان وارد و تنها ۳۰ درصد از مواد اولیه را از منابع داخلی تامین می‌کنیم.

افزایش قیمت ضایعات آهنی و اثر آن بر بازار مسکن

زاهد ضمن اشاره به کمبود قراضه آهنی در جهان، اذعان کرد: افزایش قیمت قراضه آهنی و کمبود آن، پیامدهای منفی بسیاری در پی داشته است. به طوری کمبود قراضه آهنی را می‌توانیم یکی از عوامل کاهش ساخت‌وساز در جهان و به خصوص در ایران عنوان کنیم که در مجموع باعث ایجاد رکود در صنعت ساختمان‌سازی شده است.

وی در ادامه به رکود بازار ضایعات آهنی اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت قراصه آهنی موجب کاهش تقاضای تولیدکنندگان شمش‌ فولادی برای استفاده از قراضه آهنی در فرایند تولید شده و به دلیل اینکه استفاده از قراضه برای آنان صرفه اقتصادی ندارد، به استفاده بیشتر از آهن اسفنجی روی آورده‌اند که موجب رشد ناگهانی قیمت آهن اسفنجی شده است.

کاهش تقاضای قراضه آهنی

مدیرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس در ادامه تصریح کرد: فولادسازان عمدتا از کوره‌های قوس الکتریکی و القایی استفاده می‌کنند. تولیدکنندگانی که با استفاده از کوره قوس الکتریکی به تولید شمش فولادی می‌پردازند، به دلیل افزایش قیمت قراضه آهنی، ۹۰ تا ۹۵ درصد آهن اسفنجی و ۵ تا ۱۰ درصد قراضه وارد کوره‌های خود می‌کنند. در حال حاضر وضعیت بازار به نحوی است که تولیدکنندگان در تلاش هستند که از قراضه آهنی کمتر استفاده کنند و یا نسبت آهن اسفنجی را به ۹۹ درصد برسانند.

وی با بیان اینکه طی ۶ ماه گذشته قیمت مواد اولیه فولادی نامتعادل شده است، گفت: کارخانه‌‌های القایی نیز معمولا از قراضه آهنی به عنوان مواد اولیه شرکت خود استفاده می‌کنند اما در حال حاضر، سهم آهن اسفنجی از خوراک کوره را افزایش داده‌اند حتی به قیمت این که میزان تولید آن‌ها به طور مثال از ۲۰۰ تن به ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن کاهش یابد. چراکه قراضه به دلیل چگالی بیشتری که نسبت به آهن اسفنجی دارد، اگر عمده ماده اولیه را شامل شود، میزان تولید را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه آهن اسفنجی خاصیت مغناطیسی ندارد و در کوره‌های القایی که با استفاده از نیروی مغناطیسی کار می‌کند، زمان ذوب بیشتری را نسبت به قراضه دارد؛ بنابراین، انرژی بیشتری مصرف می‌کند و بهره‌وری پایین‌تری دارد.

بازار رقابتی قراضه

زاهد عنوان کرد: اکثر کشورها در تلاش‌ هستند تا بازار قراضه آهنی را به سمت خود هدایت کنند؛ به جز کشورهایی که کارخانه‌های ذوب در اختیار ندارند. در واقع، بازار قراضه آهنی، بازار رقابتی است. به طور مثال، کشور ترکیه، عمده قراضه آهنی حاصل از جنگ عراق و آمریکا را خریداری کرد اما متاسفانه کشور ما به دلیل وجود تحریم‌ها امکان واردات قراضه را ندارد.

فروش به قیمت روز

مدیرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس در خصوص مشتریان خود عنوان کرد: نحوه فروش این شرکت با توجه به قیمت بازار روز است؛ در واقع، قیمت قراضه آهنی روزانه به صورت برخط تعیین می‌شود. شرکت‌های فولاد کاوه جنوب کیش، مجتمع فولاد صنعت بناب، گسترش فولاد سهند، فولاد سبلان، فولاد شاهرود ازجمله مشتریان شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس هستند. همچنین سابقه همکاری با کشور پاکستان را نیز در کارنامه خود داریم.

گسترش فعالیت

وی در ادامه به توضیحاتی درباره اهداف بلندمدت شرکت پرداخت و گفت: هدف اصلی شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس افزایش ظرفیت تولید کارخانه است، امیدوار هستیم با نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها جدیدی که به کار گرفته شده است، بتوانیم در تامین مواد اولیه کارخانه‌های فولادی، جزو شرکت‌هایی یاری‌‌کننده صنعت فولاد باشیم.

افزودن دستگاه شریدر به مجموعه

زاهد با ذکر اهداف کوتاه‌مدت شرکت، عنوان کرد: در سال جاری قصد اضافه کردن یک دستگاه شریدر به مجموعه را داریم تا بیشتر به سمت مکانیزاسیون فرآورى قراضه آهنی پیش برویم. به دلیل اینکه دستگاه‌های داخلی از کیفیتی مطلوبی برخوردار نیستند، احتمال دارد تا این دستگاه را از طریق واردات تامین کنیم.

جهش قیمت قراضه آهنی

مدیرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس، کمبود قراضه و سرمایه در گردش را بزرگ‌ترین معضل شرکت عنوان کرد و افزود: برای بازیافت چدن، به منابع مالی بسیار قوی نیاز داریم زیرا طی پنج سال گذشته قیمت قراضه آهنی نزدیک به هشت برابر رشد پیدا کرده است. طبیعتا برای فرآوری باید نقدینگی بسیار بالایی در اختیار داشته باشیم.

وی ضمن تشریح وضعیت بازار عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان، قیمت‌ قراضه آهنی با شیب تندی صعودی شده و در مقابل، عرضه آن بسیار کم و محدود است. به طوری که بنگا‌ه‌هایی که به جمع‌آوری قراضه‌های آهنی می‌پردازند، با دپوی این ضایعات، سبب افزایش قیمت آن می‌شوند. همچنین به دلیل اینکه کارخانه‌های فولادی تمایلی کمتری به تولید دارند، بازار ضایعات آهنی از نظر رقابتی در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

تامین نیاز داخل در اولویت است

زاهد در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا همچنان فروش صادراتی دارید یا خیر، گفت: کمبود ضایعات فولاد و چدن در کشور مشهود است و به همین دلیل اولویت اول شرکت را تامین نیاز داخل قرار دادیم. البته صادرات شمش فولادی توسط سایر شرکت‌ فولادساز هم‌گروه ما در حال انجام بوده و به تازگی ۱۵ هزار تن شمش‌ فولادی به کشور ترکیه صادر کرده است.

نبود نظارت بر بازار قراضه آهنی

مدیرعامل شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس تاکید کرد: متاسفانه برای اینکه یک قیمت برای قراضه آهنی، تعیین و به تمامی کارخانه‌ها اعلام شود، اتحادیه‌ای در بازار ضایعات آهنی وجود ندارد و هر بنگاهی با توجه به میزان تقاضای بازار و حجم قراضه دپو شده خود، قیمت را تعیین می‌کند که این اقدام به صورت زنجیره‌وار تاثیر مستقیمی بر بازار دارد و می‌تواند آن را متلاطم کند. به گونه‌ای که کارخانه‌ای که قصد فروش ضایعات آهنی خود را دارد یا بنگاه جمع‌آوری‌کننده ضایعات، هر کدام می‌‌توانند در قیمت نهایی قراضه تاثیر داشته باشند.

وی در پایان اظهار کرد: ضرورت دارد دولت به معنای واقعی از تولیدکنندگان بخش صنعت حمایت کند. با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی که در کشور به وجود آمده، اکثر تولیدکنندگان از سرمایه‌گذاری در این حوزه صرف ‌نظر می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7314
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد