• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز تبریز:

از تحریم‌ها، فرصت بسازیم

  • کد خبر : 7481
  • 14 دی 1400 - 16:53
از تحریم‌ها، فرصت بسازیم
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز تبریز گفت: تحریم‌ها، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده است تا بتوانند با تکیه بر دانش خود و بومی‌سازی تکنولوژی تولید، به خودکفایی لازم در این زمینه دست یابند.
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز تبریز گفت: تحریم‌ها، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده است تا بتوانند با تکیه بر دانش خود و بومی‌سازی تکنولوژی تولید، به خودکفایی لازم در این زمینه دست یابند.

محمد حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فرآورده‌های نسوز تبریز، سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را در زمینه تولید انواع نسوزها در شهر تبریز آغاز کرد. در حال حاضر، ۷۰ نیروی انسانی به‌ صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به فعالیت بوده و میزان ظرفیت اسمی آن، سالانه ۱۸ هزار تن انواع فرآورده‌های نسوز است.

وی در خصوص نحوه تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: مواد معدنی مورد استفاده این شرکت، شامل بوکسیت و آلومینا است که از معادن طبس، سمیرم، کردستان و ارومیه تهیه می‌شود. این مواد معدنی ۷۰ درصد از مواد اولیه مصرفی را تشکیل می‌دهند و ۳۰ درصد دیگر شامل بوکسیت‌های با خلوص بالا و منیزیت‌ها از کشورهایی نظیر چین خریداری می‌شود. برای واردات این مواد، با مشکلاتی در زمینه تامین نقدینگی و امور بانکی مواجه هستیم و از سوی دیگر، نوسان نرخ ارز هم باعث سردرگمی ما شده است که امیدوار هستیم هرچه زودتر نرخ ارز به یک ثبات قیمتی مشخص در بازار برسد.

پخت فرآورده‌های نسوز در کوره‌های دوار

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز تبریز در ادامه به فرایند تولید انواع نسوزها در این شرکت اشاره کرد و گفت: سنگ‌های معدنی پس از ورود به کارخانه، تحت عملیات خردایش قرار می‌گیرد و سپس دانه‌بندی می‌شوند. در ادامه، عملیات پخت این مواد در داخل کوره‌های دوار در دمای یک هزار و ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود و با سوختن مواد زائد، عملیات مخلوط‌سازی صورت می‌گیرد و در نهایت، فرآورده نسوز به شکل پودر در می‌آید که شامل جرم‌های ریختنی و ملات‌های نسوز است. در بخش دیگر، آجرهای نسوز پس از پرس‌کاری و عملیات شکل‌دهی مواد اولیه به دست می‌آید که در پایان، این محصولات بنا به سفارش مشتری به کارخانجات مختلف ارسال می‌شود.

وی نقش فرآورده‌های نسوز در صنایع فلزی را مهم دانست و مطرح کرد: صنعت نسوز یکی از صنایع مهم و استراتژیک بوده که از کاربردهای فراوانی برخوردار است. در هر صنعتی که با دما و حرارت بالا روبه‌رو باشیم، نسوزها مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرآورده‌های نسوز نقش مهمی در صنایع فولاد، مس، آلومینیوم، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها ایفا می‌کند. میزان مصرف این فرآورده‌ها در کشور، سالانه ۳۰۰ هزار تن است که اکثرا از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود و عمده مصرف آن نیز در صنایع فولاد و سیمان است.

بحران تامین انرژی

حسین‌پور ضمن اشاره به لزوم بازنگری در قیمت حامل‌های انرژی در کشور، مطرح کرد: قیمت حامل‌های انرژی در کشور ما پایین بوده و همین امر سبب شده است افراد در جامعه، تعریف درستی از مصرف بهینه آن‌ها مخصوصا برق و گاز خانگی نداشته باشند. بنابراین زمانی که کشور در زمینه مصرف آن‌ها با محدودیت و بحران مواجه می‌شود، نخستین حوزه‌ای که از این موضوع، آسیب می‌بیند، صنایع مختلف هستند. چراکه برق و گاز، دو انرژی مهم در زمینه تولید است و در صورتی که هرگونه قطعی در این حامل‌های انرژی رخ دهد، تولید دستخوش تغییر می‌شود و در نهایت، صنعت کشور آسیب می‌بیند. بنابراین لازم است با توجه به تحریم‌های شدید اقتصادی که کشور در این شرایط نیاز حیاتی به ارزآوری دارد، واحدهای تولیدی بتوانند با ظرفیت کامل محصولات خود را تولید و روانه بازارهای صادراتی کنند و این مسئله، مستلزم تامین کافی انرژی به‌ ویژه گاز است.

لزوم بازنگری در قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی

این تولیدکننده فرآورده‌های نسوز تاکید کرد: لازم است بازنگری کلی در زمینه قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی انجام شود و همچنین آموزش‌های شهروندی لازم در خصوص مصرف بهینه انرژی در میان آحاد جامعه صورت گیرد تا ضمن فرهنگ‌سازی، میزان هدررفت انرژی در مصارف خانگی هم کاهش یابد. نکته قابل تامل این است که سرانه میزان مصرف انرژی در کشور ما از کل اتحادیه اروپا بیشتر است و حتی با میزان مصرف انرژی در چین برابری می‌کند که جای تاسف بسیاری داشته و واجب است تا اقدامات لازم در راستای مصرف بهینه انرژی در داخل کشور صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز تبریز اضافه کرد: واحدهای مسکونی و تولیدی نیز باید به‌ گونه‌ای طراحی و ساخته شوند تا شاهد کمترین میزان اتلاف انرژی در آن‌ها باشیم و بتوانیم میزان انرژی مورد نیاز واحدهای صنعتی را در فصول مختلف سال تامین کنیم. استفاده از سوخت‌های جایگزین در واحدهای صنعتی نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد و در یک نگاه کلی، آموزش و فرهنگ‌سازی، مهم‌ترین مقوله‌ای است که در درازمدت باید به منظور مدیریت و مصرف بهینه انرژی مورد توجه قرار گیرد.

حسین‌پور در خصوص صادرات محصول این شرکت، اذعان کرد: صادرات، یکی از اهداف مهم ما در حوزه تولید فرآورده‌های نسوز است و عمده محصولات ما به کشور عراق صادر می‌شود. ضمن اینکه با برخی از کشورهای آسیای میانه در حال همکاری و گسترش روابط هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کیفیت فرآورده‌های نسوز داخلی را با نمونه‌های مشابه خارجی چطور ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: خوشبختانه صنعت نسوز در طی سالیان اخیر با رشد قابل توجهی در داخل کشور همراه بوده است و بر همین اساس، کیفیت محصولات تولیدی تقریبا با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند. اگرچه نیازمند بررسی‌های بیشتر در کیفیت برخی فرآورده‌های نسوز هستیم و فرآوری مواد اولیه این صنعت با برخی مشکلات همراه است که باید کارشناسی‌های لازم جهت حل آن‌ها انجام شود.

عدم حمایت دولت از بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز تبریز تاثیر تحریم‌های اعمال شده را مثبت برشمرد و گفت: تحریم، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی است تا بتوانند با تکیه بر دانش خود و بومی‌سازی تکنولوژی تولید، به خودکفایی لازم در این زمینه دست یابند. این خودکفایی و توسعه باید در کیفیت محصول و افزایش ظرفیت تولید نمایان شود تا پس از رفع تحریم‌ها، صنایع مختلف مخصوصا واحدهای کوچک صنعتی دچار مشکل خاصی نشوند. کشور ما از لحاظ مواد معدنی، جزو غنی‌ترین کشورهای جهان است که در صورت توجه مسئولان در زمان پساتحریم می‌تواند حرف‌های بسیاری را در عرصه بین‌المللی داشته باشد. باید توجه داشت که کشور نباید تمام تمرکز خود را روی صنعت نفت بگذارد؛ چراکه مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی طی ده تا ۱۵ سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت و کشورهای مطرح جهان در حال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک هستند. بنابراین نیاز است که ما نیز توجه ویژه‌ای به این مهم داشته باشیم.

حسین‌پور ضمن انتقاد از عملکرد دولت در زمینه حمایت از بخش خصوصی، اذعان کرد: شرایط جهت فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی به‌ جهت در دسترس بودن معادن و مواد معدنی و دارا بودن نیروی انسانی کافی فراهم است. در چنین شرایطی که دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند، متاسفانه شاهد آن هستیم که دولت بهای لازم را به بخش خصوصی نمی‌دهد و بروکراسی‌های‌ اداری موجود، سبب دور شدن فعالان بخش خصوصی از مقوله تولید می‌شود.

وی اعلام کرد: حدود دو سال است که به‌ دنبال بهره‌برداری از معدنی در استان آذربایجان شرقی هستیم و در طی این مدت، آنقدر با چالش‌های فراوانی مواجه شده‌ایم که تمام وقت و انرژی خود را صرف این امر کردیم و دیگر رمقی برای تولید نداریم. در حالی که در کشورهای توسعه یافته جهان چنین مسائلی وجود ندارد و در این کشورها ضمن تشویق و حمایت از تولیدکننده، موانع موجود در زمینه تولید را تسهیل می‌کنند. امیدوار هستیم در کشور ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، موانع موجود در حوزه تولید رفع شده و تولیدکنندگان دغدغه کمتری نسبت به قبل داشته باشند.

تولید تمامی فرآورده‌های نسوز مورد نیاز صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز تبریز در ارتباط با طرح‌های توسعه این مجموعه، عنوان کرد: در حال تولید منیزیت‌ها به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های نسوز هستیم و در نظر داریم تمامی فرآورده‌های نسوز مورد استفاده در صنایع فولاد و سیمان را در آینده نزدیک تولید کنیم. چراکه کمبودهایی در این زمینه احساس می‌شود و ما امیدوار هستیم با این اقدام، بخش مهمی از نیاز صنعت نسوز کشور را مرتفع سازیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت توجه بیشتر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به بخش خصوصی و حمایت از کارآفرینان برتر در راستای اشتغال‌زایی، قطعا از میزان مشکلات موجود در صنعت کشور کاسته خواهد شد. چراکه پتانسیل‌های عظیمی اعم از منابع معدنی و نیروی انسانی کارآمد در داخل کشور وجود دارد و شرایط برای تولید و توسعه هرچه بیشتر و بهتر محصولات صنعتی فراهم است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7481

نوشته‌های مشابه