• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت سرآمد الکتریک صنعت سریر تاکید کرد:

حرکت به سمت استانداردهای جهانی

  • کد خبر : 7536
  • 20 دی 1400 - 17:47
حرکت به سمت استانداردهای جهانی
مدیرعامل شرکت سرآمد الکتریک صنعت سریر گفت: اگر آموزش‌های لازم جهت تولید سیم و کابل استاندارد در شرکت‌های داخلی داده شود و نظارت مستمر بر عملکرد فعالان این حوزه توسط سازمان‌های مرتبط صورت پذیرد، شاهد تولید محصولات استاندارد و دارای کیفیت جهانی در این صنعت خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت سرآمد الکتریک صنعت سریر گفت: اگر آموزش‌های لازم جهت تولید سیم و کابل استاندارد در شرکت‌های داخلی داده شود و نظارت مستمر بر عملکرد فعالان این حوزه توسط سازمان‌های مرتبط صورت پذیرد، شاهد تولید محصولات استاندارد و دارای کیفیت جهانی در این صنعت خواهیم بود.

سعید زعفرانچی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه سرآمد الکتریک صنعت سدید فعالیت خود را در سال ۱۳۹۲ در شهر تهران آغاز کرده است. پیش از این فعالیت گسترده‌ای در زمینه توزیع سیم و کابل در بازار داشتیم و بنا به تجربه و اعتباری که در طی ۴۰ سال گذشته به‌ دست آورده‌ایم، تصمیم به تاسیس این شرکت جهت تولید انواع محصولات سیم و کابل گرفتیم. در حال حاضر، ۷۰ نیروی انسانی شاغل در مجموعه در حال فعالیت هستند که به تولید سیم و کابل‌های الکترونیکی و خودرویی می‌پردازند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید این شرکت، بیان کرد: میزان ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ تن انواع محصولات سیم و کابل است که ما در حال حاضر با ۳۰ درصد این میزان ظرفیت مشغول فعالیت هستیم که در نظر داریم با مناسب شدن شرایط، این میزان را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت سرآمد الکتریک صنعت سدید در ارتباط با نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: مواد اولیه مورد نیاز مجموعه، مفتول مس و گرانول PVC است که بسته به نوع محصول و عیار مورد نیاز بر اساس استانداردهای موجود از شرکت‌های داخلی خریداری می‌شود. خوشبختانه در زمینه تامین مفتول مس مورد نیاز، مشکل خاصی نداشته و گرانول هم پس از بومی‌سازی فرایند تولید در داخل کشور، نیاز شرکت‎‌های تولیدکننده سیم و کابل را رفع کرده و دیگر احتیاجی به واردات آن نیست.

تولید سیم و کابل‌هایی با کاربردهای خاص

زعفرانچی در ادامه به فرایند تولید سیم و کابل در شرکت سرآمد الکتریک صنعت سریر اشاره کرد و گفت: مفتول مسی به‌ عنوان ماده اولیه جهت تولید انواع سیم و کابل وارد کارخانه می‌شود. هادی‌سازی، نخستین عملیاتی است که جهت تولید سیم و کابل بر اساس سفارش مشتری انجام می‌شود که بر اساس آن، مفتول هشت میلی‌متری تحت عملیات کشش قرار می‌گیرد و پس از فرایند قالب‌گیری، سایز مورد نیاز بر اساس استانداردهای موجود به‌ صورت رشته‌ سیم درمی‌آید. سپس این رشته‌‌ سیم‌ها تابانده می‌شود و تحت فرایند اکسترود قرار می‌گیرند. در ادامه با افزودن گرانول و انواع رنگ‌دانه‌ها، ساده‌ترین محصول سیم به‌ دست آمده که می‌تواند با انجام یک سری عملیات‌های مشخص، به کابل تبدیل شود.

وی در خصوص کاربرد محصولات شرکت سرآمد الکتریک سریر، مطرح کرد: عمده مصرف‌کنندگان سیم و کابل‌های تولید شده در این مجموعه، صنایع خودرویی، الکترونیکی و شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات صنعتی هستند که ازجمله موارد مصرف می‌توان به قطعات الکترونیکی مدارهای کنترلی مورد استفاده در لوازم خانگی مانند یخچال، فریزر، آیفون تصویری و آسانسور اشاره کرد. تولیدکنندگان تابلو برق‌ هم یکی دیگر از مشتریان اصلی محصولات مجموعه ما هستند. لازم به ذکر است که سیم و کابل‌های تولید شده در این شرکت کاربرد ساختمانی ندارد و دارای مصارف خاصی است. در همین راستا از ماشین‌آلات خارجی جهت تولید سیم و کابل استفاده می‌کنیم و اخیرا با همکاری چند شرکت داخلی، در حال بومی‌سازی فرایند تولید و استفاده از ماشین‌آلات داخلی هستیم که در صورت تحقق این امر، می‌توانیم با کشورهایی همچون چین و ترکیه رقابت کنیم.

حرکت در راستای استانداردسازی تولید

این تولیدکننده سیم و کابل مسی ضمن اشاره به ضعف کشور در حوزه بازیافت محصولات مسی، اذعان کرد: اگر نظارت‌های دقیق و کارشناسانه جهت تولید انواع سیم و کابل با کیفیت و استاندارد در داخل کشور صورت پذیرد، قطعا شاهد میزان تولید ضایعات کمتری خواهیم بود. متاسفانه تجهیزات لازم و کافی جهت تولید سیم و کابل‌های استاندارد در داخل کشور وجود ندارد و به‌ دنبال آن، محصولات بی‌کیفیتی تولید و روانه بازار می‌شود. در نتیجه، زمانی که سیم و کابل‌های تولید شده از کیفیت مطلوب برخوردار نباشند، ضایعات بیشتری به‌ دست می‌آید و اگر  این محصولات به‌ صورت گسترده در بازار عرضه شوند، شاهد وقایع ناگواری همچون انواع آتش‌سوزی‌های مختلف خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر آموزش‌های لازم جهت تولید سیم و کابل استاندارد در شرکت‌های داخلی داده شده و نظارت مستمر بر عملکرد فعالان این حوزه توسط سازمان‌های مرتبط صورت پذیرد، شاهد تولید محصولات استاندارد و دارای کیفیت جهانی در این صنعت خواهیم بود و نهایتا ضایعات و خسارت کمتری در این خصوص حاصل خواهد شد. عمده ضایعات سیم و کابل‌های موجود در داخل کشور سوزانده می‌شود و آسیب‌رسانی به محیط زیست و ایجاد مشکلات ناشی از آن همچون آلودگی هوا را به همراه دارد که همین مسئله نیز بیماری‌های مختلف جسمی و تنفسی را به‌ دنبال خواهد داشت.

زعفرانچی در این راستا اضافه کرد: بخشی از فضای کارخانه را به تفکیک ضایعات مسی اختصاص داده‌ایم و همواره تلاش می‌کنیم کمترین میزان ضایعات حاصل از تولید سیم و کابل را داشته باشیم. این میزان ناچیز هم در نهایت تحت برخی عملیات‌ها قرار می‌گیرد تا قابلیت استفاده مجدد در بعضی از صنایع را پیدا کند. در حالی که متاسفانه ضایعات مسی تولید شده در اکثر نقاط کشور توسط دلالان، خریداری و در طبیعت سوزانده می‌شود. بنابراین نظارت بیشتر در این زمینه می‌تواند از خسارات ناشی از بازیافت غیر اصولی محصولات مسی بکاهد و انگیزه بیشتری را در فعالان صنعت سیم و کابل جهت تولید محصول با کیفیت ایجاد کند. این انگیزه نیز باعث ایجاد حس رقابت بیشتر در میان تولیدکنندگان سیم و کابل می‌شود و در نتیجه، شاهد رشد و پیشرفت این صنعت مهم در داخل کشور خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مقایسه شما از کیفیت سیم و کابل‌های تولید شده در داخل کشور با نمونه‌های خارجی مشابه چیست، اظهار کرد: عدم نظارت منظم و دقیق مسئولان بر بازار سیم و کابل سبب شده است محصولات بی‌کیفیتی تولید و روانه بازار شود. طبیعتا در چنین شرایطی عملکرد مجموعه‌هایی که برای افزایش بهره‌وری تولید و کیفیت محصول خود، زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده‌‌اند و سرمایه‌گذاری مورد نیاز در این زمینه را انجام داده‌اند نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مشکلات اقتصادی موجود در جامعه مانند نوسان نرخ ارز و نوسان قیمت ماده اولیه باعث شده است برخی از تولیدکنندگان سیم و کابل، محصولات بی‌کیفیتی را روانه بازار کنند و بنابراین نیاز است تا حمایت‌های لازم در این زمینه از واحدهای تولیدی صورت پذیرد تا شاهد رشد کیفیت سیم و کابل‌های تولید داخل و به‌ دنبال آن، رقابت با نمونه‌های خارجی باشیم.

خودکفایی زیر سایه تحریم

مدیرعامل شرکت سرآمد الکتریک صنعت سدید اثرات ناشی از اعمال تحریم‌های خارجی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نگاه ما به تحریم‌های خارجی، واقع‌بینانه و مثبت بوده و آنچه در طی سال‌های اخیر تولیدکنندگان را با چالش‌های جدی مواجه کرده، مشکلات ناشی از تحریم‌های داخلی است. اعمال تحریم‌های خارجی سبب شده است فعالان صنعتی به تکاپو بیفتند و در راستای داخلی‌سازی و خودکفایی در تولید حرکت کنند اما متاسفانه تحریم‌های داخلی روزبه‌روز در حال افزایش بوده و باعث مشکلاتی فراوانی در حوزه تولید شده است. برای مثال، ما محصولات خود را بر اساس یک قرارداد مشخص به یک مجموعه می‌فروشیم و در حالی که نیازمند بازگشت به موقع سرمایه خود هستیم، با تاخیر در پرداخت این هزینه از سوی مشتریان روبه‌رو می‌شویم. این درحالی است که خود تامین‌کننده مواد اولیه هم مشکلات فراوان مالی دارد و بنابراین این معضلات زنجیروار به یکدیگر متصل می‌شود که نهایتا ضرر و زیان‌های مالی بسیاری در این بین به همراه دارد.

زعفرانچی در ارتباط با فعالیت این شرکت در حوزه صادرات، مطرح کرد: ما به‌ صورت مستقیم در حوزه صادرات فعالیت نداریم و محصولات این مجموعه توسط برخی بازرگانان، خریداری و از طریق آن‌ها به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان صنعت سیم و کابل داشته باشد، ما هم می‌توانیم همچون کشورهای مطرح دنیا در این حوزه شاهد موفقیت و پیشرفت روزافزون باشیم. چراکه منابع کافی جهت محقق شدن این امر در داخل کشور وجود دارد و تحقق آن، ایجاد یک عزم و وحدت ملی را می‌طلبد که امیدوار هستیم در طی ماه‌های آینده به آن دست یابیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7536

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است