• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

تولید در نطفه خفه شد!

  • کد خبر : 6889
  • 13 دی 1400 - 12:30
تولید در نطفه خفه شد!
یک تولیدکننده شمش سرب گفت: تنها یک سال از آغاز به کار خط تولید شمش سرب در این شرکت می‌گذرد اما به دلیل معضل تامین ماده اولیه و افزایش قیمت آن، تصمیم به توقف آن گرفتیم.
یک تولیدکننده شمش سرب گفت: تنها یک سال از آغاز به کار خط تولید شمش سرب در این شرکت می‌گذرد اما به دلیل معضل تامین ماده اولیه و افزایش قیمت آن، تصمیم به توقف آن گرفتیم.

یک تولیدکننده شمش سرب در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: کمبود مواد اولیه معدنی، مهم‌ترین چالشی بوده که صنعت سرب با آن درگیر است. این معضل طی دو سال اخیر بروز پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰ شدت یافت. واحدهای تولیدکننده سرب و روی با کمبود جدی ماده معدنی مواجه هستند؛ ضمن اینکه قیمت ماده اولیه نیز افزایش زیادی داشته است.

وی افزود: مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کنیم ضایعات باتری فرسوده، خاک معدنی سرب است که برای خرید مواد اولیه مورد نیاز، با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. در این واحد شمش‌ سرب با خلوص ۹۹٫۹۹ درصد، اکسید روی و همچنین شمش‌های مس و آلومینیوم تولید می‌شود. شرایط به نحوی پیش رفته که خط تولید شمش سرب این شرکت در حال حاضر متوقف شده است.

مواد اولیه در انحصار بعضی شرکت‌ها

این فعال صنعتی مطرح کرد: شرکت‌های دولتی تامین‌کننده مواد معدنی موظف هستند تا نیاز تولیدکنندگان پایین‌دست را طبق پروانه بهره‌برداری آن‌ها برطرف سازند اما متاسفانه کوچک‌‌ترین اعتنایی به میزان ظرفیت تولید درج شده در پروانه‌های بهره‌برداری نمی‌کنند و سهمیه‌بندی را نادیده می‌گیرند. به عنوان مثال، برای تولید شمش سرب از کربنات سنگین باید استفاده کنیم که در حال حاضر، تولید و عرضه آن در انحصار بعضی شرکت‌ها قرار دارد. ذخایر این ماده عمدتا در استان سمنان و همچنین شهرستان‌های مراغه و فیروزآباد قرار دارد. ماهانه تنها به ۲۰ تن کربنات سنگین نیاز داریم که همین میزان نیز به مدت یک سال شده که علی‌رغم نامه‌نگاری‌های فراوان از ما دریغ شده است.

خرید از بازار آزاد امکان‌پذیر نیست

این تولیدکننده شمش سرب در تکمیل صحبت خود اذعان کرد: سازمان‌های دولتی گفته‌اند تا از بازار آزاد نیاز خود را تامین کنیم اما باید این نکته را یادآور شد که خرید از بازار آزاد مستلزم پرداخت هزینه‌ای گزاف است که در صورت صرف آن، سودی از محل فروش محصولات باقی نمی‌ماند تا طبق برنامه‌ریزی به تولید ادامه دهیم. هزینه تامین ماده اولیه معدنی از بازار آزاد تقریبا دو برابر هزینه تامین آن به صورت مستقیم از شرکت تامین‌کننده است.

توقف تولید شمش سرب

این صنعتگر در ارتباط با میزان تولید شمش سرب در این شرکت، عنوان کرد: تنها یک سال است که خط تولید شمش سرب این شرکت فعال شده است و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۵۰ تا ۶۰ تن اکسید روی و همچنین در زمینه تولید شمش سرب، نزدیک به ۵۰ تن محصول تولید کردیم اما با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین کمبود باتری فرسوده در بازار داخل، فعالیت این خط در حال حاضر متوقف شده است. شرکت‌های بزرگی که با استفاده از باتری فرسوده، شمش سرب تولید می‌کنند نیز به واسطه واردات از کشورهای افغانستان و عراق، نیاز خود را تامین می‌کنند و تولید را تا حدودی سرپا نگه داشته‌اند.

عدم توانایی صادرات

این تولیدکننده شمش سرب در خصوص موانع پیش روی واردات باتری فرسوده گفت: دولت به تولیدکنندگان دستور داده تا به میزانی که واردات باتری فرسوده انجام می‌شود باید به همان میزان نیز صادرات محصول انجام شود. نکته مهم این است که میزان باتری فرسوده مورد نیاز و همچنین میزان تولید مجموعه قابل توجه نیست و این شرکت توان صادراتی لازم را ندارد. فعالیت اصلی این شرکت، در ابتدا تولید کک و زغال‌سنگ بود و به عنوان طرح توسعه، خط تولید شمش سرب را راه‌‌اندازی کردیم و تاکنون فروش محصولات تنها در بازار داخلی انجام شده است.

وی یادآور شد: در فروش محصولات خود مشکلی نداریم و می‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم اما به شرط آنکه مواد اولیه مورد نیاز ما به‌موقع تامین شده باشد. به عبارت دیگر، فرایند فروش محصولات خود را مثبت ارزیابی می‌کنیم و علت ضرردهی مجموعه را در تامین ماده اولیه که قدم ابتدایی تولید است، می‌دانیم. متاسفانه تلاش‌ها برای حل معضل تامین ماده معدنی سرب  تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

خرید از بورس توجیه ندارد

این فعال صنعتی در پاسخ به این سوال که از بورس کالا می‌توانید ماده معدنی خرید کنید یا خیر، تصریح کرد: حجم خاک معدنی که در بورس کالا عرضه می‌شود، بسیار بالا بوده و به میزان چند هزار تن است. میزان نقدینگی که در دست تولیدکننده‌ای مثل شرکت ما قرار دارد، به آن اندازه نیست که بتوانیم این حجم از خاک معدنی را خریداری کنیم. به عنوان مثال، ۲۰ یا ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌درگردش برای این امر نیاز است که پرداخن آن تنها از عهده شرکت‌های بزرگ برمی‌آید.

دغدغه تامین مواد اولیه، چالش اصلی تولید

این تولیدکننده شمش سرب تاکید کرد: یک تولیدکننده مهم‌ترین موضوعی که خواهان تحقق آن است، عدم وجود دغدغه برای تامین نیاز مواد اولیه است تا بتواند به راحتی به تولید بپردازد و علاوه‌براین، برای افراد زیادی شغل  ایجاد کند. در حال حاضر، حقوق و بیمه کارگران از سرمایه شخصی پرداخت می‌شود و درآمد حاصل از فروش محصول به حداقل رسیده است. در صورت تامین مطلوب ماده اولیه مورد نیاز به صورت سه شیفت شبانه‌روزی شمش سرب تولید خواهیم کرد اما در حال حاضر تنها پنج نفر کارگر آن هم در یک شیفت کاری مشغول به فعالیت هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی و کمبود ماده اولیه، تولید را مقرون‌به‌صرفه می‌دانید یا خیر، اظهار کرد: وقتی به عنوان یک تولیدکننده حتی یک ریال هم از بانک‌ها و موسسات مالی دولتی و خصوصی تسهیلاتی دریافت نکردیم و با سرمایه خود موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری و احداث کارخانه شدیم، شایسته نیست با این حجم از معضلات روبه‌رو شویم. در این شرایط نمی‌توان به آینده تولید خوش‌بین بود. ضمن اینکه بسیاری از تولیدکنندگان خانه‌نشین شده‌اند. احتمال فعال‌سازی مجدد خط تولید شمش سرب در این شرکت ضعیف به نظر می‌رسد و ممکن است به طور کلی، کارخانه را تعطیل کنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6889
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه