• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
مدیرعامل شرکت کاران:

صادرات از رونق افتاد

  • کد خبر : 6901
  • 27 دی 1400 - 12:46
صادرات از رونق افتاد
مدیرعامل شرکت کاران گفت: در سال‌های قبل، نه تنها صادرکننده قالب‌های ریخته‌گری به کشورهایی مانند آلمان، سوییس، ایتالیا و انگلیس بودیم بلکه محصولات خود را به اروپا صادر می‌کردیم اما اکنون به دلیل کمبود و افزایش قیمت ماده اولیه و همچنین شدیدتر شدن تحریم‌ها، فروش صادراتی خود را متوقف کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت کاران گفت: در سال‌های قبل، نه تنها صادرکننده قالب‌های ریخته‌گری به کشورهایی مانند آلمان، سوییس، ایتالیا و انگلیس بودیم بلکه محصولات خود را به اروپا صادر می‌کردیم اما اکنون به دلیل کمبود و افزایش قیمت ماده اولیه و همچنین شدیدتر شدن تحریم‌ها، فروش صادراتی خود را متوقف کرده‌ایم.

هرایر شهبازیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: گرانی‌هایی که در صنایع مختلف کشور به وجود آمده است قابل توجیه نیست و باید اذعان کرد که ریشه همه مشکلات به دولت برمی‌گردد. قیمت محصولات تولیدکنندگان فرآورده‌های پتروشیمی و صنایع بالادستی فلزات رنگین بر اساس نرخ دلار محاسبه می‌شود که باعث افزایش قیمت محصولات در صنایع پایین‌دستی مانند لوازم خانگی و خودرو شده است. به طور کلی صنایعی که با مس، آلومینیوم، روی و… سر و کار دارند این افزایش قیمت را تجربه و بر قیمت محصولات خود لحاظ کرده‌اند.

وی افزود: دولت برای تولیدکنندگانی که محصولات خود را صادر می‌کنند، امتیازات ویژه‌ای قائل می‌شود که این امر به نفع تمام شرکت‌های بزرگ و دولتی است؛ چراکه از مزایای مطلوبی برخوردار خواهند شد اما به این موضوع کمتر توجه می‌شود که اگر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پایین‌دستی صادر شود، موجب کمبود و افزایش قیمت آن در بازار خواهد شد و این تولیدکنندگان نخواهند توانست با تمام ظرفیت خود محصول تولید کنند.

قیمت ماده اولیه منطقی باشد

مدیرعامل شرکت کاران در ادامه گفت: تامین‌کنندگان مواد اولیه آلومینیومی باید محصولات خود را به قیمت منطقی در بازار داخلی عرضه کنند تا تولیدکننده توانایی خرید آن را داشته باشد و همچنین با تولید محصول با کیفیت به رقابت با سایر هم‌صنفی‌های خود بپردازد و در صورت تامین نیاز بازار داخلی، صادرات محصول را در در برنامه خود قرار دهد اما تاکنون این موضوع وارونه تعبیر شده است. تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس در کشور همیشه از همه جهات ضربه می‌خورد و دولت نیز به جای کمک و حمایت، به شدت آسیب‌ها می‌افزاید.

تاریخچه فعالیت شرکت

این تولیدکننده اذعان کرد: فعالیت شرکت کاران در زمینه تولید انواع قطعات آلومینیومی مورد استفاده در صنایع لوازم خانگی و خودرو فعالیت می‌کند و نزدیک به ۵۰ سال سابقه دارد. طی سال‌های گذشته، ۸۰ درصد محصولات ما مختص لوازم یدکی خودرو و ۲۰ درصد دیگر هم شامل قطعات لوازم خانگی بود که بعد از ضرر ۱۸ میلیارد تومانی که ۱۵ سال قبل به شرکت وارد شد، بخشی از کارخانه را فروختیم که تولید بدون بدهی قبلی تداوم پیدا کند و بتوانیم سرمایه برای خرید مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید داشته باشیم. بعد از این اتفاق، آمار تولید محصولات و درصدها جابه‌جا شد و در حال حاضر حدود ۹۰ درصد تولید این شرکت مربوط به ساخت قطعات لوازم خانگی مانند کولر، لباسشویی، پوسته درهای اتوماتیک پارکینگ ساختمان‌ها و… است.

وی تاکید کرد: اکنون با ۷۰ درصد ظرفیت شرکت، قطعات آلومینیومی تولید می‌کنیم و با بسط و ایجاد تنوع در تولید محصولات در تلاش هستیم تا علاوه‌ بر افزایش میزان تولید و درآمد، در توسعه اشتغال نقش داشته باشیم که با برنامه‌ریزی از ۵۰ تَن نیروی انسانی مشغول به کار در شزکت کاران، به ۸۰ تَن برسیم.

قابلیت رقابت با شرکت‌های خارجی را داریم

شهبازیان در تکمیل صحبت‌های خود عنوان کرد: تا کنون به کشور فرانسه صادرات داشتیم و کیفیت محصولات این شرکت به قدری بالا بوده که خود شرکت‌های فرانسوی اذعان کردند حتی از نمونه‌های اسپانیایی نیز بهتر است. با توجه به این که توانستیم نظر شرکت‌های فرانسوی را جلب کنیم، اقدام به عقد قرارداد با این شرکت‌‌ها کردیم؛ در زمانی این انعقاد انجام شد که قیمت آلومینیوم دو هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما هم‌اکنون قیمت این فلز به کانال قیمتی بالای ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم صعود پیدا کرده است. به دلیل این افزایش قیمت و در خطر قرار گرفتن درآمد و سود شرکت، مجبور به فسخ معاملات صادراتی خود شدیم.

کاهش ریسک با تولید کارمزدی

وی در ادامه به نحوه تامین ماده اولیه مورد استفاده برای تولید قطعات آلومینیومی اشاره کرد و گفت: ماده اولیه مورد استفاده شرکت کاران ، شمش آلومینیومی خالص است اما تولید محصول در این شرکت عمدتا به صورت کارمزدی انجام می‌‌شود و خرید مستقیم از شرکت‌های تامین‌کننده نداریم زیرا از خرید آلومینیوم تا تولید قطعات، سه ماه به طول می‌انجامد و این گذشت زمان، بر قیمت تمام شده محصول می‌افزاید که قابل کتمان نیست. به همین علت نیز با مشتری بر سر قیمت فروش محصول درگیری ایجاد می‌شود و با توجه به این تفاسیر، در ۹۰ درصد زمان‌ها، خود مشتری به میزانی که مورد نیاز است، ماده اولیه خریداری می‌کند و به شرکت تحویل می‌دهد. در سال‌های گذشته، تولید محصول به شکل کارمزدی مرسوم نبود و به ضرردهی می‌‎رسیدیم اما اکنون با این چالش روبه‌رو نیستیم.

کاهش شدید واردات قطعه

مدیرعامل شرکت کاران در پاسخ به این سوال که بازار فروش محصولات خود را طی سال جاری چطور ارزیابی می‌کنید، مطرح کرد: لازم به ذکر است که طراحی قالب‌های ریخته‌گری در شرکت انجام می‌شود و تزریق آلومینیوم درون آن‌ها صورت می‌گیرد. طی این یک سال مشاهده کردیم که به مراتب میزان سفارش شرکت افزایش پیدا کرد که دلیل این رشد تقاضا از سوی مشتریان، مقرون‌به‌صرفه نبودن واردات با توجه به نوسان روزانه نرخ دلار بوده است. به‌ گونه‌ای که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، واردات قطعه از کشور چین کاهش چشمگیری داشته و باعث شده است بتوانیم فروش بهتری داشته باشیم و به تبع آن، درآمد مطلوب‌تری کسب کنیم. اگر دولت از صادرات بی‌رویه مواد خام جلوگیری کند، صنعت در کشور جان تازه می‌گیرد که البته این جان تازه مستلزم آن است که مواد اولیه فلزی مانند مس، آلومینیوم، سرب و… را مطابق با نرخ دلار در بازار داخلی عرضه نکنند.

ساخت قالب‌های ریخته‌گری دایکست

شهبازیان همچنین خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل، صادرکننده قالب‌های ریخته‌گری به کشورهایی مانند آلمان، سوییس، ایتالیا و انگلیس بودیم زیرا با به‌روزرسانی دانش فنی خود در زمانی که در داخل کشور کسی به فکر تولید قالب ریخته‌گری نیفتاده بود، اقدام به تولید قالب اختصاصی این شرکت کردیم. سعی مجموعه بر این بوده است تا در میان کارخانه‌های ساخت قطعات آلومینیوم در کشوری مانند آلمان حرف اول را بزنیم. به عنوان مثال، در دوره‌ای، تولید فریم‌های چراغ‌های موجود در جاده‌های کشور به شکل انحصاری در دست ما قرار داشت.

گستره مشتریان شرکت کاران

وی به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در ارتباط با اینکه مشتریان شرکت کاران از چه صنایعی هستند، تصریح کرد: بیشترین مصرف‌کنندگان قطعات آلومینیومی تولید شده در این شرکت، تولیدکنندگان لوازم خانگی و خودرو هستند. قطعاتی مثل پوسته کیت‌های گازسوز به کار رفته در خودوها را در بازار داخلی عرضه می‌کنیم و سفارش‌های دریافتی ما به علت سطح کیفیت مرغوب، نسبت به سایر رقبا رشد پیدا کرده است. همچنین دوربین‌های خاصی حوزه نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پوسته این دوربین‌ها نیز در این شرکت تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت کاران در پایان در خصوص چالش‌های موجود در زمینه صادرات، اظهار کرد: فروش صادراتی خود را متوقف کرده‌ایم که اصلی‌ترین دلیل آن، کمبود ماده اولیه و همچنین رشد قیمت آن بوده است. به عنوان مثال، روغن هیدرولیک مصرفی برای خط ریخته‌گری دایکست با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌شد اما الان قیمت هر کیلوگرم آن به یک میلیون تومان و حتی بیشتر رسیده است و یا قیمت آلیاژ برنز مورد استفاده در ریخته‌گری، ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما اکنون باید به قیمت پنج میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم تهیه شود. همچنین برخی مواد اولیه از طریق واردات تامین می‌‌شد که در حال حاضر، به دلیل وضع تحریم‌های مختلف علیه کشور، این امکان وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6901
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه