• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش:

تنظیم بازار با تقابل واقعی عرضه و تقاضا رقم می‌خورد

  • کد خبر : 2516
  • 12 دی 1400 - 12:44
تنظیم بازار با تقابل واقعی عرضه و تقاضا رقم می‌خورد
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش گفت: تولیدکنندگان باید بتوانند در فضایی بدون فشار و قیمت‌گذاری دستوری، تقابل واقعی عرضه و تقاضا را رقم بزنند تا تعادل در بازار ایجاد شود.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش گفت: تولیدکنندگان باید بتوانند در فضایی بدون فشار و قیمت‌گذاری دستوری، تقابل واقعی عرضه و تقاضا را رقم بزنند تا تعادل در بازار ایجاد شود.

ابراهیم خضری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: هلدینگ سرمایه‌گذاری ارزش چندین شرکت زیرمجموعه دارد که این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و بزرگ‌ترین آن‌ها شرکت مادکوش به عنوان تولیدکننده گندله سنگ‌آهن محسوب می‌شود.

وی افزود: فاز نخست گندله‌‎سازی مادکوش به ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در بهمن ماه سال گذشته توسط رئیس جمهور افتتاح شد. همزمان با افتتاح این پروژه، کلنگ‌زنی فاز دوم نیز اتفاق افتاد و عملیات احداث این فاز نیز اجرایی شد. البته در زمان اجرای فاز نخست، فاز دوم نیز حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش خاطرنشان کرد: با اینکه فاصله زیادی از آغاز تولید مادکوش نگذشته، این شرکت جهش خوبی داشته و به نظر می‌رسد علی‌رغم همه فشارهایی که جهت تامین مواد اولیه وجود داشت، تا پایان امسال تولید گندله در شرکت مادکوش به دو میلیون تن خواهد رسید. به این ترتیب ۸۰ درصد از ظرفیت اسمی را در سال نخست محقق خواهیم کرد.

چالش اصلی در تامین کنسانتره است

معاون بازرگانی هلدینگ ارزش تصریح کرد: شرکت مادکوش در تامین کنسانتره که اصلی‌ترین عامل برای دستیابی به ظرفیت ۱۰۰ درصدی فاز نخست محسوب می‌شود، با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. باید توجه داشت که شرکت مادکوش تنها بخش خصوصی در زمینه تولید گندله در استان هرمزگان و منطقه ویژه خلیج فارس است. طبق جدولی که وزارت صنعت، معدن و تجارت طی یک بخشنامه برای تامین کنسانتره به ما ابلاغ کرده، با تلاشی که در این رابطه صورت دادیم، توانستیم ۶۰ درصد از این جدول را محقق کنیم.

وی ادامه داد: عدم تحقق جدول وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین کنسانتره مورد نیاز شرکت مادکوش به این دلیل بود که تولیدکنندگان کنسانتره دو رویکرد را در قبال مادکوش اتخاذ کردند؛ نخست آنکه نمی‌توانند این سهمیه را به شرکت ما بدهند. به طور مثال مقرر شده بود یک شرکت حدود ۸۰۰ هزار تن کنسانتره در اختیار مادکوش بگذارد اما این شرکت اعلام کرد که به دلیل اینکه کنسانتره خود را در واحد گندله‌سازی که اخیرا به بهره‌برداری رسانده مصرف خواهد کرد، نمی‌تواند کنسانتره مورد نیاز مادکوش را تامین کند. بنابراین یکی از تامین‌کنندگان مادکوش حذف شد و نمی‌توانست کنسانتره ابلاغ شده وزارت صمت را بدهند.گروه دیگر تامین‌کنندگان اعلام کردند که تنها بخشی از سهمیه ابلاغ شده در جدول وزارت صمت را تامین می‌کنند اما مشکل اصلی این تامین‌کنندگان با قیمت ابلاغی وزارت صمت بود. این تامین‌کنندگان اعلام کردند نمی‌توانند سهمیه ابلاغی را با قیمت وزارت صمت در اختیار مادکوش بگذارند. البته این شرکت‌ها گفته بودند که سنگ خود را گران‌تر تامین کردند و از این رو تامین کنسانتره مادکوش با قیمت وزارت صمت امکان‌‌پذیر نیست.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش تاکید کرد: تلاش شرکت ما برای انجام رسالت خود یعنی تولید گندله است و این موضوع به دلیل اینکه سال نخست بهره‌برداری است، اهمیت بیشتری می‌یابد. ضمن اینکه در حال برداشتن گام‌های نخست برنامه‌های توسعه‌ای هستیم. بنابراین باید به هر شکل ممکن تامین کنسانتره را انجام داده و تولید خود را به ظرفیت اسمی نزدیک کنیم.

معاون بازرگانی هلدینگ ارزش اذعان کرد: ظرفیت تولید به میزان دو میلیون و ۵۰۰ هزار  تن در سال در شرکت مادکوش به معنای آن است که روزانه باید هشت هزار و ۳۰۰ تن محصول تولید شود. در زمان‌هایی موفق شدیم به این ظرفیت دست یابیم. این بدان معنا است که کارخانه از نظر اجرایی و عملیاتی برای رسیدن به ظرفیت اسمی کاملا آماده است. اما همان‌طور که گفته شد، مواد اولیه آن‌گونه که باید و شاید در اختیار مادکوش قرار نگرفته است. علی‌رغم تلاش زیادی که بدنه وزارت صمت برای تامین مواد اولیه صنعت فولاد انجام می‌دهد، اما این مهم عملیاتی نمی‌شود.

عدم توازن میان ضرایب قیمت‌گذاری

خضری به موضوع مهمی در خصوص اینکه ضریب قیمت گندله منطقی نیست نیز اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ کرایه حمل در قیمت تمام شده محصول به شدت خود را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است در گذشته نه چندان دور، نرخ حمل ارقام چشمگیری نبوده و به صورت کنونی خود را در قیمت تمام شده نشان نمی‌داد. در حال حاضر بعضا قیمت حمل دو تا سه برابر گذشته است و حتی در مورد آن نمی‌توان برنامه‌ریزی منظمی داشت. چرا که مسائل مختلف همچون تورم عمومی روی قیمت حمل تاثیر بسزایی می‌گذارد.

وی یادآور شد: شرکت مادکوش دقیقا حلقه میانی زنجیره فولاد است و باید کنسانتره را خریداری و آن را به گندله تبدیل کند. برای تحقق این موضوع، باید میان قیمت کنسانتره و گندله تفاوت قیمت منطقی وجود داشته باشد. در ابتدای سال ۱۳۹۹ مطابق با ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت، کنسانتره حدود ۱۶ درصد از شمش فولاد خوزستان و گندله حدود ۲۳٫۵ درصد از شمش فولاد خوزستان قیمت‌گذاری شدند. این یعنی تفاوت قیمت کنسانتره و گندله حدود ۷٫۵ درصد بود. بسیاری از طرح‌های تولید گندله نیز با توجه به فاصله ۷٫۵ درصدی قیمت با کنسانتره احداث شده‌اند.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش با اشاره به شرایط کنونی قیمتی در کنسانتره و گندله، عنوان کرد: در شرایط کنونی نمی‌توانیم کنسانتره را با قیمت‌های مناسبی که فاصله ۷٫۵ درصدی با فروش گندله داشته باشد، تامین کنیم. زیرا قیمت پایه محصولات سنگ‌آهنی افزایش یافته و هزینه تولیدکنندگان کنسانتره نیز بالا رفته است؛ به این ترتیب تولیدکنندگان کنسانتره نمی‌توانند محصول خود را کمتر از ۲۱ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان عرضه کنند. حال اینکه به این قیمت باید قیمت حمل نیز اضافه شود که حدودا ۲۳ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان می‌شود. این یعنی قیمت تمام شده خرید کنسانتره در سال جاری معادل قیمت فروش گندله در سال گذشته است.

معاون بازرگانی هلدینگ ارزش خاطرنشان کرد: اگر گندله را با فاصله ضریب ۷٫۵ درصد نسبت به کنسانتره قیمت‌گذاری کنیم که فاصله‌ای منطقی است، باید گندله حداقل ۳۰ درصد شمش فولاد خوزستان در بازار عرضه شود. این در حالی است که با توجه به شرایط قطعی برق برای زنجیره فولاد و نیز افت قیمت‌های صادراتی در یکی دو ماه اخیر، امکان عرضه گندله در بازار با رعایت فاصله ۷٫۵ درصدی نسبت به کنسانتره وجود ندارد.

خضری تصریح کرد: فاصله قیمتی به گونه‌ای است که وزارت صمت می‌تواند برای تنظیم آن وارد عمل شود. چرا که قیمت کنسانتره یعنی ۲۱ درصد شمش فولاد خوزستان تثبیت شده اما این اتفاق برای قیمت گندله نیفتاده است. ضروری به نظر می‌رسد که اعمال قیمت‌های جدید به صورت پلکانی برای همه محصولات سنگ‌آهنی اعمال شود. از این رو یکی از درگاه‌های فروش بسیار مهم که باید اصلاح شود، بورس کالا است. شرکت مادکوش همواره از عرضه محصولات خود در بورس کالا استقبال کرده و بیش از ۲۳ مورد محصول خود را در بورس عرضه کرده است.

وی بیان کرد: بورس کالا محلی برای تقابل واقعی میان عرضه و تقاضا است. در حالی که نوع نگاه‌ها به گونه‌ای است که عرضه و تقاضای واقعی در آن اتفاق نمی‌افتد. بعضا قیمت‌ها در آن دستکاری و این نهاد مستقیما به قیمت‌گذاری وارد می‌شود. این مسائل باعث می‌شوند که قیمت گندله به حد واقعی خود نرسد.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش عنوان کرد: هنگامی که قیمت مواد اولیه حتی با وجود تامین نقدینگی و تولید مناسب، با قیمت محصول همخوانی و به عبارتی صرفه اقتصادی نداشته باشد، دپوی محصول اتفاق می‌افتد و تولیدکننده با توجه به ظرفیت محدود دپو، ناچار به کاهش تدریجی تولید خواهد بود. عدم فروش در بازار گردش نقدینگی را کاهش خواهد داد و به جای اینکه تولیدکننده همواره رو به جلو حرکت کند و به دنبال توسعه فعالیت‌های خود باشد، دچار افت تولید خواهد شد. این موضوع به چرخه صنعت نیز آسیب خواهد رساند.

ورود به حلقه‌های دیگر زنجیره

معاون بازرگانی هلدینگ ارزش در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه «فلزات آنلاین» مبنی بر تامین کنسانتره از بورس کالا، گفت: چندین مرتبه کنسانتره مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کردیم اما همان‌طور که بیان شد، قیمت خرید کنسانتره از بورس کالا حدودا ۲۰ تا ۲۱ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است. در صورتی که قصد داشته باشیم گندله را با فاصله قیمت ۷٫۵ درصد از کنسانتره در بورس کالا عرضه کنیم و این امکان در بورس کالا فراهم نیست و این عدم تطابق در بورس کالا مشهود است.

خضری ابراز کرد: مادکوش با توجه به قرار گرفتن در میانه زنجیره، حتی آمادگی آن را دارد که تولید را به صورت کارمزدی انجام داده و کنسانتره را دریافت و آن را به گندله به صورت کارمزدی تبدیل کند؛ منوط به اینکه کارمزد تبدیل نیز به گونه‌ای باشد که بتوانیم به فعالیت خود به صورت سودآور ادامه دهیم. در این رابطه پیشنهادات خوبی از سوی شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره دریافت کردیم و یکی از شرکت‌ها نیز پیشنهاد داد در ازای ۸۰۰ هزار تن کنسانتره، به همین میزان با پرداخت کارمزد گندله دریافت کند. حال اگر دریافت‌کننده گندله قصد سودآوری داشته باشد باید گندله را با تفاوت ۷٫۵ درصدی نسبت به کنسانتره در بازار عرضه کند. عدم تعادل قیمتی که در بازار به وجود آمده است، باعث شده گردش جریان نقدینگی دچار مشکل شود.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش اذعان کرد: گروه سرمایه‌گذاری ارزش یک هلدینگ بوده و شرکت‌های مختلفی را در حوزه‌های مختلف تاسیس کرده است. با این وجود، وقتی یک شرکت در یک بخش از زنجیره تولید به فعالیت می‌پردازد، ضروری است به طور تخصصی روی همان بخش تمرکز کند و تمام توان خود را روی همان بخش بگذارد. در وضعیت کنونی شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تولیدکنندگان سنگ‌آهن به سمت تولید محصولات فولادی و تولیدکنندگان محصولات فولادی به سمت تولید مواد اولیه رفته‌اند و تعادل بازار به هم خورده است.

معاون بازرگانی هلدینگ ارزش ادامه داد: علت اصلی ورود تولیدکنندگان به سایر حوزه‌ها نیز به عدم تطابق ضرایب قیمتی و بهره نبردن از فعالیت اقتصادی به صورت مطلوب بازمی‌گردد. همین مسئله هلدینگ ارزش و شرکت مادکوش را بر آن داشت به صورت جدی به دنبال ورود به حوزه‌های قبل و بعد از خود در زنجیره فولاد باشد. در این رابطه یک شرکت برای تولید فروآلیاژ تاسیس کردیم که پروژه خود را نیز آغاز کرده است. همچنین یک شرکت دیگر برای تولید آهن اسفنجی و بریکت تاسیس کرده که پروژه مربوطه نیز حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت دارد. هر دو پروژه در مجاورت مادکوش قرار گرفته‌اند.

خضری مطرح کرد: اگر مادکوش بدون مشکل در حوزه خود پیش می‌رفت، دیگر نیازی نبود به سایر حوزه‌های تولیدی وارد شود. هر چند که از قبل معدن در اختیار داشتیم و اخیرا نیز معادنی را در اختیار گرفته‌ایم اما منابع پاسخگوی نیاز نیستند.

ممکن است اقدام به واردات کنیم

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش تاکید کرد: ایده شکل‌گیری مادکوش و قرار گرفتن آن در منطقه ویژه خلیج فارس و مجاورت بندر شهید رجایی این بوده که مواد اولیه خود را تماما از خارج وارد و گندله تولید کند اما هنگامی که پروژه به بهره‌برداری رسید با مشکل تحریم‌ها مواجه شدیم. البته منتظر هستیم تحریم‌ها لغو شوند تا به دنبال تامین مواد اولیه از خارج باشیم. زیرا مادکوش تنها شرکتی است که پتانسیل و مکان‌یابی مناسبی را برای واردات مواد اولیه دارد. در این زمینه رایزنی‌های خود را آغاز کرده‌ایم و با شرکت‌های تامین‌کننده مواد اولیه به صورت تهاتر اقداماتی را انجام داده‌ایم.

وی اضافه کرد: حسن واردات کنسانتره برای مادکوش و تولید تهاتری این است که دیگر با مسائل تراکنش‌های مالی مواجه نیستیم. این یعنی حتی می‌توانیم به جای دریافت کارمزد به صورت نقدی، بخشی از گندله تولید را به عنوان کارمزد برداریم و در هر بازار که ممکن است به فروش برسانیم.

زمان طلایی صادرات از دست رفت

خضری اظهار کرد: هیچ یک از عرضه‌های شرکت مادکوش در بورس کالا تقاضایی نداشت و به فروش نرفت. بنابراین با توجه به نبود تقاضا در بورس به دنبال اخذ مجوز صادرات رفتیم و آن را اخذ کردیم اما همین مجوز نیز با تاخیر به شرکت ما داده شد. لازم به یادآوری است که در سال جاری قیمت گندله در بازارهای جهانی به حدود ۲۲۰ دلار به ازای هر تن رسید ولی مجوز صادرات گندله به دلیل بروکراسی‌های اداری مدت‌ها پس از کاهش شدید قیمت در بازارهای صادراتی داده شد و زمان طلایی صادرات را از دست دادیم.

معاون بازرگانی هلدینگ ارزش گفت: اکنون هم مجوز صادرات برای حجم نسبتا مناسبی از محصولات داریم. با این حال منتظر افزایش مجدد قیمت‌ها در بازارهای صادراتی هستیم.

تعادل در بازار با عرضه و تقاضا

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادکوش تاکید کرد: اصلی‌ترین راهکار برای ایجاد تعادل در بازار این است که بازار امکان تنفس داشته باشد. این یعنی تقابل عرضه و تقاضا به صورت واقعی در بازار اتفاق بیفتد. همچنین اگر دستورالعمل‌های پیاپی در بازار ابلاغ نشوند و اجازه داده شود که خود بازار تعادل را ایجاد کند، بهترین راهکارها برای تنظیم بازار خواهد بود. البته ممکن است این اقدام باعث شود در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت به فعالان بازار فشار وارد آید، اما تحمل این دوره باعث می‌شود عرضه و تقاضا به صورت واقعی اتفاق افتد و این موضوع به سود همه خواهد بود.

خضری تاکید کرد: مسیر بورس کالا بسیار مناسب بوده و در همه کشورها آزمون خود را به خوبی پس داده است. در حالی که اجازه داده نمی‌شود بورس عملکرد مطلوب و قابل انتظار خود را برای تولیدکنندگان نشان دهد. تا زمانی که با دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و قیمت‌گذاری‌ها عملکرد بورس محدود شود، نمی‌توان شاهد رشد این نهاد موثر قانونی مطابق با عملکرد بورس‌های کالایی مشابه در سراسر دنیا بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2516

نوشته‌های مشابه