• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
با هدف افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفت؛

کربن‌زدایی در صنعت آلومینیوم برزیل

  • کد خبر : 43472
  • 05 اردیبهشت 1403 - 5:49
کربن‌زدایی در صنعت آلومینیوم برزیل
صنعت آلومینیوم برزیل با هدف رشد پایداری در روند تولید، به دنبال فراهم کردن شرایط به منظور افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مواد بازیافتی است؛ این مسئله احتمال واردات محصولات آلومینیومی با میزان کربن تولیدی بالا را کاهش خواهد داد.

صنعت آلومینیوم برزیل با هدف رشد پایداری در روند تولید، به دنبال فراهم کردن شرایط به منظور افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مواد بازیافتی است؛ این مسئله احتمال واردات محصولات آلومینیومی با میزان کربن تولیدی بالا را کاهش خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در حال حاضر میزان انتشار کربن تولیدی در صنعت آلومینیوم برزیل به طور قابل‌توجهی کمتر از میانگین جهانی است. با این حال، دولت این کشور به دنبال اجرای طرح‌هایی برای کاهش بیشتر میزان انتشار کربن تولیدی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مواد بازیافتی است. همچنین به نظر می‌رسد نظارت بر محموله‌ محصولات آلومینیومی وارداتی با میزان انتشار کربن بالا از مبدا قاره اروپا در برزیل افزایش خواهد یافت.

شماری از فعالان بازار در حاشیه کنفرانس سالانه آلومینیوم برزیل تحت عنوان نهمین کنگره بین‌المللی آلومینیوم که در شهر سائوپائولو برگزار شد، درباره موضوع فرایند کربن‌زدایی در صنعت آلومینیوم نظرات خود را ارائه دادند. یکی از موضوعاتی که در کنفرانس مذکور مورد بحث قرار گرفت، چگونگی واکنش برزیل به طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CBAM) بود.

جاناینا دوناس، مدیر اجرایی انجمن آلومینیوم برزیل (ABAL) در روز چهارشنبه ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ به موسسه «Fastmarkets» گفت: طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CBAM) ممکن است بر پویایی معاملات خارجی تاثیر بگذارد. از این رو، صنعت آلومینیوم برزیل به عنوان یک بازار در حال توسعه با میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای پایین، باید نقش خود در شرایط ایجاد شده جدید پس از اجرای طرح مکانیزم مذکور را به درستی ایفا کند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از اقدامات تهاجمی و تدافعی در این زمینه، به ارائه لایحه‌ای در همین رابطه در کنگره برزیل اشاره کرد و افزود: برزیل باید علاوه بر حفظ روند کاهشی میزان کربن تولیدی محصولات آلومینیومی خود، از واردات کالاهایی با میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بالا جلوگیری به عمل آورد.

بر اساس گزارش انجمن آلومینیوم برزیل (ABAL)، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت آلومینیوم برزیل حدود ۴٫۵ تا ۶٫۵ تن دی‌اکسید کربن معادل به ازای هر تن فلز آلومینیوم اولیه تولید شده اعلام شد. رقم گزارش شده نسبت به میانگین جهانی ۱۵ تا ۱۶ تن کربن معادل به ازای هر تن فلز آلومینیوم اولیه تولید شده، تقریبا ۶۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

احتمال تداخل فرایند کربن‌زدایی صنعت آلومینیوم برزیل

بزرگ‌ترین نگرانی در میان فعالان صنعت آلومینیوم برزیل این است که تلاش‌های صورت گرفته در فرایند کربن‌زدایی این صنعت در کشور نامبرده ممکن است نتواند پاسخی مناسب برای طرح مکانیزم تعدیل میزان کربن تولیدی در اتحادیه اروپا (CBAM) و سایر موانع تجاری ایجاد شده در سراسر جهان ارائه دهد. در صورت چنین اتفاقی، شرایط برای واردات محصولات آلومینیوم بی‌کیفیت‌تر از دیگر مناطق جهان به برزیل فراهم خواهد شد که منجر به افزایش کربن تولیدی در صنعت آلومینیوم این کشور می‌شود.

به گفته دوناس، بررسی‌ها نشان می‌دهد بهترین راه‌حل برای برزیل در کنار کاهش میزان کربن تولیدی در صنعت آلومینیوم خود، ایجاد یک مکانیزم تعیین سقف میزان کربن تولیدی مجاز و ادامه وضعیت فعلی با انجام معاملات در صنعت مذکور این کشور است.

در عین حال، روند رو به جلوی صنعت آلومینیوم با انجام اقدامات جدید مبنی بر کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان ادامه دارد. در همین راستا، شرکت تابعه «Hydro Rein» به عنوان یک شرکت تولیدکننده آلومینیوم، توسعه یک نیروگاه خورشیدی را به طور مشترک با شرکت‌های «Equinor» و «Scatec» در دستور کار قرار داد. همچنین روند تامین انرژی مورد نیاز پالایشگاه آلومینا «Alunorte» متعلق به شرکت «Hydro Rein» در ماه مارس ۲۰۲۴ آغاز شد. علاوه‌براین، شرکت «Hydro Rein» در حال توسعه یک نیروگاه هیبریدی انرژی خورشیدی و بادی برای تامین برق پروژه معدن بوکسیت «Paragominas» تحت مدیریت خود در واحد پالایشگاه «Alunorte» است.

بر همین اساس با نصب دیگ‌های برقی در پالایشگاه «Alunorte»، استفاده از نفت کوره سنگین و زغال‌سنگ متوقف شد و گاز طبیعی به عنوان سوخت جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت جدید در پالایشگاه «Alunorte» در کنار به‌کارگیری برق تولید شده در نیروگاه خورشیدی و بادی مذکور، میزان کربن تولیدی در این پالایشگاه را از حدود ۰٫۶۵ تن دی‌اکسید کربن معادل به ازای هر تن آلومینای تولید شده، به ۰٫۲ تن کربن معادل به ازای هر تن آلومینای تولیدی تا پایان سال ۲۰۳۰ خواهد رساند.

کارلوس ادواردو نوس، مدیرعامل بخش بوکسیت و آلومینای شرکت «Hydro Rein» در حاشیه کنفرانس آلومینیوم برزیل به موسسه «Fastmarkets» گفت: محصولات سبز تولیدی در پالایشگاه «Alunorte» مشمول تعیین پریمیوم خواهند شد.

افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت بازیافت آلومینیوم

شرکت برزیلی تولیدکننده آلومینیوم با نام «Companhia Brasileira de Alumínio»، حدود ۲۲ میلیون دلار برای احداث یک واحد جدید فرآوری قراضه در شرکت «Metalex» در شهر سائوپائولو اختصاص داد.

روزلی میلاگرس، مدیر بخش زنجیره تامین و مسئول بخش تدارکات شرکت مذکور در حاشیه کنفرانس سالانه آلومینیوم برزیل اظهار داشت: این شرکت قصد دارد در چند سال آینده استفاده از مواد بازیافتی را در تولید محصولات خود افزایش دهد.

به گفته وی، در این واحد بازیافت جدید از انواع قراضه‌ آلیاژهای مختلف آلومینیوم با میزان کربن تولیدی پایین استفاده می‌شود؛ همچنین شرکت «Companhia Brasileira de Alumínio» در نظر دارد مرکز جمع‌آوری قراضه خود را توسعه دهد و این کار هم‌اکنون در حال انجام است.

با راه‌اندازی این واحد جدید فرآوری قراضه، محتوای بازیافتی استفاده شده در فرایند تولید بیلت آلومینیوم شرکت مذکور از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

میلاگرس خاطرنشان کرد: این شرکت قصد دارد میزان تولید آلومینیوم ثانویه خود را افزایش دهد و صنعت آلومینیوم در همان مسیری که پیش‌تر توسط دولت برزیل در راستای تقویت زنجیره بازیافت ترسیم شده بود، در حال حرکت است.

به گفته وزارت محیط‌ زیست و تغییرات اقلیمی برزیل (MMA)، تجربه شرکت‌های فعال در بخش فلزات باعث شد تا دولت بخواهد در سیاست‌‌گذاری‌های پسماند جامد ارائه شده تغییراتی را دوباره لحاظ کند. بر همین اساس و با تشدید مقررات، شرکت‌ها ملزم به جمع‌آوری قراضه‌های تولیدی خود خواهند بود.

به گفته آدالبرتو مالوف، دبیر ملی محیط شهری و کیفیت محیطی برزیل، در حال حاضر ۶۰ درصد از کل آلومینیوم تولید شده در برزیل از مواد اولیه بازیافتی به دست می‌آید. لازم به ذکر است که این رقم در تولید قوطی‌های آلومینیومی به حدود ۹۰ درصد می‌رسد.

وی افزود: کمتر از ۳۰ درصد فعالان صنعت آلومینیوم که خود در بازیافت فلزات مشارکت دارند، از نظر مالی امکان اجرای سیاست‌گذاری‌های ابلاغ شده را خواهند داشت.

مالوف در ادامه افزود: بخش الکترونیک، هزینه بالایی را برای استفاده از قراضه‌های تولیدی در این صنعت ناشی از رقابت ناعادلانه در خصوص قراضه‌های وارداتی که هزینه بسیار کمتری دارند، پرداخت کرده است.

دبیر ملی محیط شهری و کیفیت محیطی برزیل تصریح کرد: حدود ۳۰۰ میلیون رئال (ارز برزیل) از بودجه ملی در سال ۲۰۲۳ برای پروژه‌هایی که در آن اشخاص حقیقی و یا شرکت‌هایی که از طرح‌های بازیافت مورد تایید وزارت محیط‌ زیست و تغییرات اقلیمی برزیل حمایت کنند، اختصاص داده شد. سیاست‌گذاری‌های ابلاغ شده در بخش آلومینیوم برزیل همانند قانون «Rouanet Law» که برای بخش فرهنگ این کشور تدوین شده است، در امتداد مسیر رشد حرکت خواهد کرد.

مالوف خاطرنشان کرد: هنگامی که پروژه پسماند جامد در صنعت مذکور برزیل به طور کامل عملیاتی شود، واردکنندگان ملزم به رعایت قوانین تصویب شده خواهند بود.

وزیر محیط‌ زیست و تغییرات اقلیمی برزیل (MMA) در همین خصوص تاکید کرد: این قوانین در قالب اظهارنامه‌های وارداتی ارائه می‌شود که در آن شرکت خریدار قراضه خارجی باید به سیاست لجستیک معکوس (فرایند قابلیت بازگشت کالاها و تولیدات در زنجیره تامین) پایبند باشد.

برزیل درصدد پایان دادن به قانون ضددامپینگ صنعت آلومینیوم

دولت برزیل با سرمایه‌گذاری در تعاونی‌ها و واحدهای بازیافت شهری، روی یک معاهده ملی برای پایان دادن به قانون ضددامپینگ کار می‌کند. مالوف، هدف از این کار را با توجه به خدمات ارائه شده، افزایش دستمزد تعاونی‌ها و واحدهای جمع‌آوری قراضه شهری عنوان کرد و افزود: یکی از این روش‌ها افزایش استفاده از قراضه در صنعت آلومینیوم برای کاهش هزینه‌ها و آسیب‌پذیری کمتر در برابر نوسانات قیمت در بازارهایی مانند بورس فلزات لندن است.

به گفته لوچیانو آلوز، مدیر اجرایی شرکت «Companhia Brasileira de Alumínio»، استفاده از آلومینیوم ثانویه موجب تضمین افزایش حاشیه سود تولیدکنندگان خواهد شد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A»، با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و با شرط تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در شهر سائوپائولو برزیل، رقمی حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ دلار در هر تن در روز دوم آوریل ۲۰۲۴ را نشان داد. این رقم نسبت به پریمیوم ۲۲۰ تا ۲۴۰ دلار در هر تن تعیین شده در دو هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰ دلار در هر تن افزایش داشت اما نسبت به پریمیوم گزارش شده در تاریخ پنجم مارس سال جاری میلادی کاهش را به ثبت رساند.

افزایش استفاده از مواد بازیافتی برای شرکت‌ها علاوه بر داشتن مزایایی چون صرفه اقتصادی، موجب کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی همچون کاهش میزان کربن تولیدی خواهد شد.

در حال حاضر میزان کربن منتشر شده در محصولات تولیدی شرکت «Companhia Brasileira de Alumínio»، حدود ۲٫۹۷ تن دی‌اکسید کربن معادل به ازای هر تن محصول تولیدی عنوان شده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، این رقم به ۱٫۴ تن دی‌اکسید کربن معادل به ازای هر تن محصول تولیدی در واحد جدید قراضه شرکت نامبرده در شرکت «Metalex» در شهر سائوپائولو برسد.

به گفته آلوز، میزان کربن تولیدی سایر تولیدکنندگان آلومینیوم در برزیل، سه تا چهار برابر بیشتر از میزان دی‌اکسید کربن منتشر شده شرکت «Companhia Brasileira de Alumínio» است.

در پایان میلاگرس به تقاضای فزاینده برای آلومینیوم در بخش‌هایی مانند خودروهای سبک، خودروهای الکتریکی و هیبریدی که فرایند کربن‌زدایی در آن‌ها نقش کلیدی دارد اشاره کرد و گفت: چنین خودروهایی به نسبت خودروهای با موتور احتراق داخلی ۴۰ درصد بیشتر از آلومینیوم استفاده می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=43472

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.