گل‌گهر در مسیر پایداری و توسعه متوازن

گل‌گهر در مسیر پایداری و توسعه متوازن

مدیر طرح‌های اقتصاد مقاومتی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: بر اساس مطالعات مختلف، رسیدن بنگاه‌های اقتصادی به اهداف در زمینه سودآوری و گسترش فعالیت‌ها و کسب جایگاهی مناسب در منطقه بسیار به اجرای مسئولیت اجتماعی بستگی دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با توجه به این مهم، در شهرستان سیرجان استان کرمان به نقش‌آفرینی پرداخته است. این شرکت هم‌اکنون طرح‌های بسیاری را در زمینه‌های خدماتی، تفریحی، فرهنگی و آموزشی در راستای ارتقای سرانه‌ها و رفع عقب‌ماندگی سایر بخش‌ها در منطقه سیرجان اجرا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ماهنامه اخبار فلزات، محسن آرش، مدیر طرح‌های اقتصاد مقاومتی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر طی یادداشتی نوشت: مجموعه فعالیت‌ها و تعهدات اخلاقی بنگاه‌های اقتصادی در راستای برطرف کردن نیاز ذی‌نفعان در مقیاس محلی و حتی کشوری با عنوان «مسئولیت اجتماعی» شناخته می‌شود. بر اساس مطالعات مختلف، رسیدن بنگاه‌های اقتصادی به اهداف در زمینه سودآوری و گسترش فعالیت‌ها و کسب جایگاهی مناسب در منطقه بسیار به اجرای مسئولیت اجتماعی بستگی دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، با توجه به این مهم، در شهرستان سیرجان استان کرمان به نقش‌آفرینی پرداخته است. این شرکت هم‌اکنون طرح‌های بسیاری را در زمینه‌های خدماتی، تفریحی، فرهنگی و آموزشی در راستای ارتقای سرانه‌ها و رفع عقب‌ماندگی سایر بخش‌ها در منطقه سیرجان اجرا می‌کند تا از این طریق بتواند تعهدات خود را در امتداد مسئولیت اجتماعی در منطقه به اجرا درآورَد. استراتژی اصلی شرکت گل‌گهر در این حوزه کمک به توسعه زیرساخت‌ها با هدف دستیابی به توسعه متوازن منطقه‌ای، متناسب با توسعه صنعتی، تعریف شده است.

به طور کلی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بر حسب ضرورت و نیاز در جامعه و بر مبنای ارائه خدمات و یا تولید محصولات شکل می‌گیرند. کاملا مشخص است که تداوم روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی بسیار وابسته به حضور موثر آن‌ها در حوزه‌های مختلف است و تصمیم‌گیری این بنگاه‌ها بر شرایط منطقه‌ایِ اطراف خود تاثیر می‌گذارد. بنابراین، در نگرش‌های نوین مدیریتی، نگاه‌ها به سوی کسب‌وکارها معطوف شده‌اند تا شرکت‌های بزرگ و در حال ترقی و پیشرفت که در تلاش متمایز کردن خود از سایر رقبا هستند به مقوله مسئولیت‌های اجتماعی (Corporate Social Responsibility) بیشتر توجه کنند. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها مفهومی است که در چند دهه اخیر، توجه بسیاری از دولت‌های جهان را به خود جلب کرده، اما هنوز تعریف دقیقی برای آن ارائه نشده است. با این حال، یکی از جامع‌ترین تعاریف فعلی را مجتمع جهانی کسب‌وکار برای توسعه پایدار این‌گونه بیان می‌کند: مسئولیت اجتماعی مجموعه فعالیت‌های مدیریتی و تعهدات اخلاقی یک شرکت به منظور رفع تمامی نیازهای ذی‌نفعان در جامعه محلی و یا فراتر از آن، محیط زیست و... تعریف می‌شود، به طوری که قوانین، تجارت و انتظارات عمومی جامعه از بنگاه‌های اقتصادی برآورده شود.

مسئولیتی مفید و اثربخش

بر اساس مطالعات انجام‌شده در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، ارتباط دوجانبه‌ای میان یک بنگاه اقتصادی و جامعه وجود دارد. طبق نتایج این مطالعات، زمانی که سازمانی در مسیر کمک و حمایت از جوامع حرکت می‌کند، جامعه نیز شرایط لازم برای کسب سود بیشتر و پیشرفت واحدهای تجاری را فراهم می‌آورَد. بنابراین مشارکت در طرح‌های مسئولیت اجتماعی، علاوه بر نتایج مثبت برای جامعه، در سودآوری بنگاه‌های اقتصادی نیز بسیار اثرگذار است. به همین منظور، شرکت‌ها در میان تمامی دغدغه‌های کسب‌وکار، نقش‌آفرینی موثرتر در حوزه مسئولیت اجتماعی خود را نیز در نظر می‌گیرند. در زمینه‌ حفظ اکوسیستم مناطق اطراف، رعایت عدالت اجتماعی در استخدام نیروی کار، برآورده کردن تمامی نیازهای ضروری پرسنل و کارمندان مجموعه، ارائه محصولات کاملا سالم و بدون ضرر و زیان برای انسان، صرف درآمدها در مسیر پیشرفت و توسعه، رفتار مناسب با افراد مرتبط و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در صورت تولید محصولات یا ارائه خدمات در تعهد و مسئولیت اجتماعی نقشی مهم و اساسی ایفا می‌کنند.

مشارکت در امور مربوط به اجرای مسئولیت اجتماعی مزایای فراوانی را برای شرکت‌ها به همراه دارد. افزایش کارایی و اثربخشی کارکنان از طریق حس تعلق به مجموعه، بِرندسازی و بهبود آن در نظر مشتریان در بلندمدت، ایجاد مزیت رقابتی شرکت‌ها و افزایش سهم بازار، کاهش ریسک و هزینه‌های ناشی از کنترل، کاهش تاثیرات منفی اجتماعی و زیست‌محیطی کسب‌وکارها و خلق ارزش اقتصادی و اجتماعی از مهم‌ترین مزایای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به شمار می‎آیند. عواملی همچون شفافیت کسب‌وکارها، مشتری‌مداری، ارزیابی سرمایه‌گذاران، بازار رقابتی کار و روابط تامین‌کنندگان، کسب‌وکارها را به سوی اجرای مسئولیت اجتماعی سوق می‌دهند. برای مثال، سرمایه‌گذاران ملاحظاتی همچون حفظ محیط زیست و مسئولیت اجتماعی موثر را در سرمایه‌گذاری خود مدنظر قرار می‌دهند و با توجه به آن در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

توسعه معادن و صنایع معدنی، علاوه بر افزایش تولید و اشتغا‌ل‌زایی گسترده، موجب رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی جوامع محلی و توسعه کسب‌وکارها و مشاغل در مناطق می‌شوند. به تبع این توسعه در صنایع معدنی، نقش مسئولیت اجتماعی در این نوع فعالیت‎ها بیش از پیش آشکار شده است. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور و یکی از شرکت‌های برتر در بازار سرمایه، علاوه بر توسعه فعالیت‌ها و افزایش تولید در سال‌های اخیر، با برنامه‌ای مدون در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی (CSR) توانسته است نقشی تعیین‌کننده در توسعه متوازن و رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه سیرجان و استان کرمان ایفا کند.

حرکت در مسیر تحقق

در سال‌های اخیر، اجرای پروژه‌های متعدد توسعه خطوط تولید در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و اجرای اَبَرپروژه انتقال آب خلیج فارس به شرکت گل‌گهر موجب افزایش چشمگیر تولید و افزایش سهم آن از بازار فولاد کشور شده است. به موازات تحولات عظیم در این شرکت، با هدف کمک به توسعه سایر بخش‌ها و تحقق توسعه متوازن منطقه‌ای، پروژه‌های متعددی در دستور کار شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر قرار گرفته است. احداث بیمارستان فوق‌تخصصی در سیرجان با هدف ارتقای ظرفیت‌های درمانی این شهرستان و شهرهای اطراف آن، احداث مجموعه عظیم باشگاه فرهنگی و ورزشی گل‌گهر در راستای افزایش سرانه‌های ورزشی و توسعه رشته‌های مختلف ورزشی در منطقه، اجرای شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان سیرجان، شروع عملیات اجرایی بزرگ‌ترین مجموعه گردشگری و تفریحی در جنوب شرق کشور، شروع عملیات اجرایی احداث راه‌آهن سیرجان ـ بردسیر، ده‌ها پروژه کوچک و متوسط از قبیل اجرای طرح «شهر نور» در سیرجان، برق‌رسانی و آب‌رسانی به روستاهای محروم، احداث مدرسه، احداث خانه بهداشت و مرمت بناهای تاریخی از پروژه‌های شاخص شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در راستای انجام مسئولیت اجتماعی‌اند که با هدف ارتقای سرانه‌ها و رفع عقب‌ماندگی سایر بخش‌ها در حال اجرا هستند. استراتژی اصلی این شرکت در حوزه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی، کمک به توسعه زیرساخت‌های درمانی، ورزشی، آموزشی، گردشگری و فرهنگی با هدف دستیابی به توسعه متوازن منطقه‌ای متناسب با توسعه صنعتی، توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط، حمایت از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات در داخل شهرستان سیرجان و استان کرمان و نیز توانمندسازی و محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی و محروم در دو شهرستان سیرجان و بردسیر تعیین شده است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به عنوان معین اقتصادی منطقه 7 استان کرمان (شهرستان‌های سیرجان و بردسیر)، با هدف حمایت از توسعه کسب‌وکارهای خُرد خانگی و کارگاه‌های کوچک و متوسط، در تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با بانک قرض‌الحسنه رسالت و بنیاد برکت، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی را با اولویت در دستور کار خود قرار داده است. با تاکید ویژه مدیرعامل و هیئت‌مدیره، سپرده‌گذاری شرکت در این تفاهم‌نامه‌ها به نسبت سنوات گذشته افزایش قابل توجهی داشته و امکان پرداخت یک هزار و 200 فقره تسهیلات با اعتباری بالغ بر دو هزار و 500 میلیارد ریال در هشت‌ماهه نخست سال 1400 مهیا شده است. باور مدیران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر این است که اجرای مسئولیت‌های اجتماعی بیشتر از این‌که سود و منفعتی برای محیط زیست و جوامع محلی داشته باشد، از طریق جلب رضایت ذی‌نفعان، پایداری و استمرار فعالیت‌های کسب‌وکار شرکت را تضمین خواهد کرد.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
شرکت فولاد اکسین
عضویت در خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
دویست و هفدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و هفدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و هفدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

دویست و شانزدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و شانزدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و شانزدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

دویست و پانزدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و پانزدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و پانزدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

دویست و چهاردهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و چهاردهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و چهاردهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

دویست و سیزدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و سیزدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و سیزدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

دویست و دوازدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و دوازدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

دویست و دوازدهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 84 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: