تنظیم اقتصاد کشور بر مبنای صادرات فناورانه
مهرداد امانی، مدیرعامل صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری

تنظیم اقتصاد کشور بر مبنای صادرات فناورانه

اکوسیستم محصولات هایتک، فناوری و دانش‌بنیان، اکوسیستمی مجزا از سایر محصولات در کشور است. حوزه دانش‌بنیان و هایتک دارای مزایایی نظیر ایجاد اشتغال برای افراد تحصیل‌کرده بوده و باعث درآمد زایی بالاتر و موجب سودآوری بیشتری می‌شود. بنابر تفاوت‌های این بخش با سایر حوزه‌ها روند صادرات این بخش نیز متفاوت است. میزان صادرات محصولات هایتک کشور در سال‌های اخیر رشد مناسبی داشته است، اما توسعه صادرات در این حوزه نیازمند حمایت‌هایی از طرف دولت و داشتن اقتصادی صادرات محور است.

ترکیه، صادرات محور در اقتصاد

ترکیه، ابتدا نظام اقتصادی خود را بر اساس صادرات چید، در ادامه برای گسترش صادرات خود اقدام به فعالیت‌هایی نظیر احداث بیمارستان در کشورهای آفریقایی کرد، این بیمارستان‌ها به‌طور رایگان و برای کمک به مردم محروم آفریقا ساخته شدند، اما از طرف ترکیه این شرط گذاشته شد که وسایل این بیمارستانها باید توسط تجهیزات ترکیه‌ای تامین شود. این چنین اقداماتی زمینه مناسبی را برای صادرات محصولات ترکیه به این کشورها ایجاد می‌کند. دولت ترکیه در ادامه اقدامات حمایتی خود از صادرکنندگان ترکیه، انبارهایی را در کشورهای مقصد صادراتی تاسیس می‌کند و در اختیار صادرکنندگان کشور خود قرار می‌دهد تا محصولات خود را در این انبارها دپو کنند. اما متاسفانه ایران چنین اقدامات حمایتی را انجام نمی‌دهد. این کشور حتی بورس تحصیلی برای دانش آموزان آفریقایی گذاشت یا آموزش پلیس این کشورها را با قیمتهای پایین و حتی گاهی رایگان به عهده گرفت. بدین ترتیب این افراد بطور غیرمستقیم نمایندگان خرید محصولات ترک در کشورهای خود شدند.

بازارهای عراق، فرصتی که محقق نشد

باوجود زحمت و هزینه‌های زیادی که ایران در کشورهای همسایه نظیر عراق و سوریه داشته اما نتیجه اقتصادی مناسبی برای کشور حاصل نشد. علت اصلی این امر، عدم ورود منسجم به بازارهای این کشورها بوده است. بازرگانان کشور، خوب، اصولی و منسجم عمل نکرده‌اند و همین امر موجب بی‌اعتمادی و عدم تمایل خرید کالاهای ایرانی در این کشورها شده است. به‌عنوان مثال، یک تولیدکننده یا بازرگان در مرحله اول، محصول خوبی به این کشورها صادر کرده اما در مرحله دوم از کیفیت کالای صادراتی کم شده و همین امر موجب بی‌اعتمادی نسبت به بازرگانان ایرانی شده است.

یک صادرکننده خوب باید در پشتیبانی از محصولات خود نیز قوی عمل کند. از طرفی باید در قبال محصولات خود خدمات پس از فروش ارائه دهد و از طرف دیگر کیفیت محصولات خود را به‌مرور افزایش دهد تا سهم بیشتری از بازار را نصیب خود کند. توجه به ارائه خدمات پس از فروش به‌عنوان اعتبار تولیدکننده از اهمیت بالایی برخوردار بوده و موجب توسعه صادرات می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات مطرح شده از سوی تجار داخلی، مشکلات بانکی است. اما با تمام این مشکلات صادرکنندگان بسیاری نیز هستند که در همین زمان صادرات دارند و راه‌هایی برای جابه‌جایی پول وجود دارد.

نکته بعدی که سبب شکست فعالیت صادرات تولیدکنندگان داخلی می‌شود عدم پی‌بردن به اهمیت بازاریابی است. وقتی محصول یک شرکت داخلی در بازار خارج خوب به‌فروش می‌رسد، شرکت ایرانی فکر می‌کند که این فروش تنها نتیجه کیفیت خوب محصول خود بوده و تیم بازرگانی را کنار زده و خود وارد عمل می‌شود و در نتیجه این عملکرد اشتباه بازار را خراب می‌کند. شرکتی می‌تواند در امر صادرات موفق شود که کار بازاریابی را به فرد مناسبی بسپرد و بپذیرد که هر دو طرف در این میانه سود خواهند برد.

جای خالی شرکت‌های مدیریت صادرات

برای تسهیل و رونق صادرات تا به‌حال بیشتر از  10 پایگاه صادراتی در کشورهای مختلف و 15 شرکت مدیریت صادرات در نقاط مختلف دنیا تاسیس شده است. در حال حاضر حدود 250 تا 300 شرکت صادرکننده در زمینه محصولات هایتک وجود دارد که سالانه بالغ بر یک میلیارد دلار صادرات دارند. اگر بتوان از این شرکت‌ها حمایت‌های لازم مانندکمک در تامین مالی، کمک در بازاریابی و بازارسازی انجام داد امکان توسعه و افزایش صادرات را دارند.

رایزنی ضعیف اقتصادی در کشور

با وجود تلاش‌های صورت گرفته در مجموع می‌توان گفت که اتاق‌بازرگانی، سفارتخانه‌ها و سایر دست‌اندرکاران رایزنی اقتصادی کشور در این سال‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند که نتیجه مناسبی از عملکرد آن‌ها به‌وجود آید. البته سفارتخانه‌های کشور نیروی کافی برای انجام امور اقتصادی ندارند، در بعضی از سفارتخانه‌ها دیده می‌شود که رایزن سیاسی وظایف رایزن اقتصادی را نیز انجام می‌دهد. درصورتی که هر سفارتخانه‌ای به‌طور مجزا به رایزن سیاسی و امنیتی، رایزن بازرگانی، رایزن اقتصادی و توسعه منطقه‌ای و حتی رایزن فناوری نیاز دارد.

از دیگر راهکارهای افزایش صادرات برگزاری تورهای اقتصادی و اعزام هیات تجار به سایر کشورها است. اگر برنامه‌ریزی درست و دقیق صورت گیرد، فعالیت هیات‌ها نتیجه بخش خواهدبود. اما متاسفانه برخی هیات‌های تجاری بدون برنامه اعزام می‌شوند و همین امر موجب بی‌نتیجه شدن این فعالیت‌ها می‌شود.

متن کامل یادداشت "تنظیم اقتصاد کشور بر مبنای صادرات فناورانه" را در شماره 89 ماهنامه اخبار فلزات و بخش نگاه ماه بخوانید.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
تفکر صادراتی، نخستین شرط توسعه صنایع است
صادرات، تنها مسیر موفق برای توسعه اقتصادی کشور است
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ مهری علیدوستی/ تعاملات بین‌المللی راهگشای ایران برای خروج آمریکا از برجام

شماره 95 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 95 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله مهمان/ رضا رحمانی/ معاون امور طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت/ ارز تک‌نرخی به سود همه گروه‌ها است

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: