• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مطرح کرد:

لزوم ترویج فرهنگ معدنکاری در جامعه/ افکار عمومی با واقعیت‌های بخش معدن آشنا نیست

  • کد خبر : 2525
  • 26 دی 1400 - 13:21
لزوم ترویج فرهنگ معدنکاری در جامعه/ افکار عمومی با واقعیت‌های بخش معدن آشنا نیست
عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: یکی از نقص‌های بخش معدن در کشور ما توجه کمتر به افکار عمومی و عدم اقناع‌سازی آن نسبت به فعالیت‌های معدنی است که در این رابطه، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران قصد دارد با راه‌اندازی گردشگری معدنی، توجه افکار عمومی را نسبت به معدنکاری جلب کند.

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: یکی از نقص‌های بخش معدن در کشور ما توجه کمتر به افکار عمومی و عدم اقناع‌سازی آن نسبت به فعالیت‌های معدنی است که در این رابطه، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران قصد دارد با راه‌اندازی گردشگری معدنی، توجه افکار عمومی را نسبت به معدنکاری جلب کند.

رضا دستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان بازوی اجرایی دولت در حوزه معدن فعالیت می‌کند.

وی افزود: موضوعی که در حال حاضر، هم دولت و هم فعالان بخش معدن را با چالش مواجه کرده، عدم شناخت جامعه از واقعیت‌های بخش معدن است. ایران از نظر منابع طبیعی و ذخایر زیرزمینی، جزو پنج کشور نخست جهان به شمار می‌رود اما از این ذخایر به میزان استاندارد استفاده نمی‌کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اذعان کرد: برای بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه پژوهش هزینه چندانی صرف نمی‌شود. این در حالی است که کشور آلمان سالانه حدود ۱۱۰ میلیارد دلار در حوزه پژوهش هزینه می‌کند؛ در نتیجه، این کشور در زمینه صنعت پیشرو است. آلمان پیش از آنکه یک تکنولوژی را به بازار مصرف عرضه کند، در مورد آن فرهنگ‌سازی انجام می‌دهد و هزینه آن را متقبل می‌شود.

دستجردی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما افکار عمومی با واقعیت‌های بخش معدن به ویژه ساکنان نواحی معدنکاری، بیگانه است. اغلب ساکنانی که در نزدیکی آن‌ها معدنکاری انجام می‌‎شود، با بخش معدن در تقابل هستند زیرا با این بخش آشنایی ندارند. یکی از دلایل این تقابل آن است که جامعه معدنی حداقل هزینه‌های لازم را برای جا انداختن موضوع معدنکاری در افکار عمومی نمی‌پردازد.

فعالیت گسترده ایمپاسکو در حوزه معدن

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در خصوص فعالیت‌های این شرکت تصریح کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو، در حوزه‌های مختلف مانند اکتشاف، استخراج، فرآوری در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌هایی که دولت در این جهت اتخاذ می‌کند، استراتژی‌هایی را برای خود در چند بخش تعریف کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه اکتشاف که هزینه‌های نسبتا بالایی را می‌طلبد، این شرکت آمادگی آن را دارد که در سطح کشور به طور جدی‌تری به اکتشاف وارد شود زیرا در انجام اکتشاف، دولت نسبت به بخش خصوصی ریسک کمتری را متحمل می‌شود. از این رو شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان وظیفه حاکمیتی به صورت جدی به مقوله اکتشاف وارد شده است.

دستجردی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به صورت جدی به آن وارد شده، فعال‌سازی و احیای معادن کوچک‌مقیاس است. از این رو طی دو سه سال گذشته، اجرای طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک در دستور کار قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: ارتباط نزدیک‌تر با دانشگاه از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا خلق تکنولوژی و دانش در این بخش اتفاق می‌افتد. بسیاری از معادلات معدنی هم در حوزه استارت‌آپ‌ها و هم در حوزه پژوهش و فراوری تغییر یافته‌اند. به طوری که با فراوری ارزش افزوده چند برابری نسبت به ماده خام معدنی ایجاد می‌شود.

گردشگری معدنی برای آشنایی جامعه

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تاکید کرد: کشور ما به عنوان یکی از کشورهای دارای ذخایر معدنی باید به سمت فراوری مواد معدنی برود و از انقلاب چهارم صنعتی عقب نماند که اقناع‌سازی افکار عمومی با استفاده از رسانه‌ها نقش موثری را در این موضوع ایفا می‌کند زیرا اغلب افراد جامعه نسبت به فعالیت‌های شناخت ندارند. بنابراین شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به صورت جدی پیگیر اجرای بسته گردشگری معادن است.

دستجردی مطرح کرد: گردشگری معادن باعث آشنایی لایه‌های مختلف اجتماعی از واقعیت‌های معدن و فهم صحیح جامعه از این بخش می‌شود. ضمن اینکه این موضوع موجب می‌شود معادن متروکه‌ای که پرسنل آن بیکار شده‌اند، مجدد به این بخش جذب شوند و به نوعی از بیکاری در جامعه جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: ذکر این نکته ضروری است که معادن متروکه نزد افکار عمومی منظره بدی دارند اما حوزه گردشگری می‌تواند این منظره را تغییر دهد و معدن را در نظر جامعه زیبا جلوه کند. به همین دلیل گردشگری معدنی ازجمله برنامه‌هایی است که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به صورت جدی دنبال می‌کند. تا زمانی که مردم جامعه به معنای واقعی با معدن آشنا نشوند، نمی‌توانیم از این ثروت خدادادی و سرمایه موجود استفاده کنیم.

خصوصی‌سازی، تجربه‌ای موفق

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با بیان اینکه خصوصی‌سازی برخی مجتمع‌های تابع باعث رشد و شکوفایی آن‌ها شده است، عنوان کرد: در مجتمع نخلک پس از اجرای برنامه خصوصی‌سازی و واگذاری راهبری مجتمع به بخش خصوصی، میزان اشتغال سه برابر شده و طی این مدت تولید نیز به ۲٫۵ تا سه برابر قبل رسیده است. البته برای ورود بخش خصوصی به حوزه معدن و فراوری، باید زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی شود. باید همه فعالان معدن درک واقعیت‌های خصوصی‌سازی را در حوزه معدن و صنایع معدنی داشته باشند.

دستجردی بیان کرد: روندی که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و ایمیدرو در زمینه خصوصی‌سازی بخش معدن و صنایع معدنی در پیش گرفته‌اند، هوشمندانه بوده و تنها راهبری مجتمع‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و از این واگذاری حمایت می‌شود زیرا تجربه نشان داده مجتمع‌هایی که کاملا به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، تجارب موفقی نبوده است. بخش خصوصی برای حضور فعال‌تر در حوزه معدن نیاز به زمان و رشد کافی دارد و به عبارت بهتر، باید زیرساخت‌های فکری و فرهنگی و بستر لازم برای حضور آن در بخش معدن و صنایع معدنی آماده شود.

فرهنگ‌سازی برای فعالیت‌های معدنی

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اذعان کرد: یکی از موضوعاتی که در حوزه معدن و صنایع معدنی نسبت به آن کمتر توجه می‌شود، مکان‌گزینی کارخانه‌های فرآوری است. امروزه افکار عمومی تصور می‌کند که صنایع آب‌بر در مراکز کم‌آب احداث شده‌اند. در حالی که باید فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی به سوالات افکار عمومی پیرامون میزان مصرف آب در این حوزه به دقت پاسخ دهند و این ابهام را از ذهن جامعه پاک کنند.

دستجردی با ذکر مثالی گفت: فعالان معدنی می‌توانند این طور پاسخ دهند که به جای انتقال مواد معدنی در مقیاس بالا به سواحل و تقبل هزینه‌های حمل و نقل بسیار گزاف، بهتر است صنایع فرآوری برای به حداقل رساندن مصرف آب،  در نزدیکی معدن و با تکنولوژی‌های روز دنیا احداث شوند. اگر فعالیت‌های معدنی به ویژه در زمینه مصرف آب برای افکار عمومی تنویر شود، دیگر دشمنان نمی‌توانند آن را دستمایه اخبار خود قرار دهند و از آن سوءاستفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: معدن می‌تواند در مناطق دورافتاده و محروم باعث ایجاد اشتغال شود و از این رو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی قصد دارد با گسترش فعالیت‌های معدنی در اقصی نقاط کشور، باعث رشد و شکوفایی این حوزه و اشتغال‌زایی شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2525