• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت اکسیدسازان ایرانیان:

بال‌های تولید را بریده‌اند

  • کد خبر : 6907
  • 24 بهمن 1400 - 12:55
بال‌های تولید را بریده‌اند
مدیرعامل شرکت اکسیدسازان ایرانیان گفت: دریافت مالیات‌های سنگین و بی‌ثباتی در بازار، نه تنها امکان توسعه را از تولیدکنندگان کوچک می‌گیرد بلکه نقدینگی آن‌ها را روز به روز ضعیف‌تر می‌کند.
مدیرعامل شرکت اکسیدسازان ایرانیان گفت: دریافت مالیات‌های سنگین و بی‌ثباتی در بازار، نه تنها امکان توسعه را از تولیدکنندگان کوچک می‌گیرد بلکه نقدینگی آن‌ها را روز به روز ضعیف‌تر می‌کند.

محمدجواد فرجی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص روند قیمت سرب، اظهار داشت: طی چند ماه اخیر، روند قیمت فلزات ازجمله سرب، صعودی بوده است و طبق گفته صاحب‌نظران، این قیمت‌ها کاهش چندانی نخواهد داشت. همچنین بین قیمت سرب و روی رقابتی همیشگی وجود داشته که تاکنون روند کاهشی در آن دیده نشده است. در نتیجه نباید توقع افت قیمت سرب و روی در بازار داخلی را نیز داشته باشیم.

وی در خصوص تاریخچه فعالیت شرکت اکسیدسازان ایرانیان، مطرح کرد: از سال ۱۳۸۰ شرکت اکسیدسازان ایرانیان شروع به فعالیت در زمینه تولید آند و کاتد روی به منظور مصرف در واحدهای تولید محصولات رویی و مسی کرده که ۸۰ درصد از حجم فعالیت خود را در این قسمت و بقیه را به عنوان طرح در دست اجرا که هم‌اکنون کامل شده، به تولید شمش سرب اختصاص داده است. ۱۰ نفر در خطوط تولید این شرکت مشغول به کار هستند و تاکنون تعدیل نیرو نداشته‌ایم.

تامین خاک معدنی از بازار آزاد

مدیرعامل شرکت اکسیدسازان ایرانیان در خصوص تامین مواد اولیه، اذعان کرد: میزان تولید شمش سرب این شرکت در هر بازه زمانی، بستگی به میزان خاک معدنی دارد که بتوانیم از بازار آزاد تهیه کنیم و به طور دقیق نمی‌توان عدد ثابتی را برای آن تخمین زد. خاک معدنی در بورس کالا با میزان تناژ بالا به فروش می‌رسد و واحدهای کوچک‌مقیاسی مانند شرکت اکسیدسازان ایرانیان که به میزان کمتری از خاک معدنی نیازمند هستند، نمی‌توانند از بورس کالا خرید داشته باشند.

قیمت شمش سرب و روی منطقی است

فرجی‌نیا در ارتباط با نحوه قیمت‌گذاری شمش سرب و روی در بورس کالا و تاثیر آن روی فروش شرکت اکسیدسازان ایرانیان، عنوان کرد: قیمتی که در بورس کالا برای شمش سرب و روی اعلام شده از قیمت جهانی پایین‌تر است و مشتریان به این دلیل که انتظار دارند تا قیمت‌ها بیشتر از این کاهش پیدا کند، دست نگه داشته‌اند تا بتوانند با قیمت کمتر شمش سرب و روی را خریداری کنند که این امر به ضرر تولیدکننده است. در حالی که با توجه به روند بازار جهانی، نمی‌توان منتظر کاهش قیمت سرب و روی بود.

عرضه در بورس مقرون‌به‌صرفه نیست

این تولیدکننده شمش سرب بیان کرد: تولیدکننده شمش محصول خود را در بازار آزاد با قیمت تمام شده ۹۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رساند اما در بورس کالا قیمت آن به ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد که این اختلاف قیمت قطعا به ضرر عرضه‌کننده تمام خواهد شد و نمی‌تواند آن‌ طور که باید، از محل فروش محصولات خود کسب درآمد مطلوبی داشته باشد. با توجه به گران بودن مواد اولیه برای بسیاری از تولیدکننده‌های شمش سرب و روی، عرضه محصول در بورس کالا مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد و به نوعی برای آن‌ها ریسک به دنبال خواهد داشت.

نولید بر اساس نیاز مشتری

وی در ارتباط با وضعیت فروش این شرکت عنوان کرد: محصولات شرکت اکسیدسازان ایرانیان، کالای مصرفی محسوب می‌شود و طبق نیاز مشتری به تولید آن می‌پردازیم و به هر میزانی که از سوی تقاضاکننده سفارش دریافت کنیم، مواد اولیه خریداری و محصول تولید می‌کنیم. تمام محصولات ما توسط ماشین‌آلات و دستگاه‌های ساخت داخل، تولید می‌شوند. مشتریان این شرکت نیز عموما از صنایعی هستند که برای گالوانیزاسیون و تولید محصولات مختلف از فلز روی، آبکاری از شمش روی استفاده می‌کنند.

دود مالیات در چشم تولیدکنندگان کوچک

مدیرعامل شرکت اکسیدسازان ایرانیان تصریح کرد: بیشترین چالش‌هایی که در مسیر تولید تجربه می‌کنیم، به مسائل مربوط به مالیات، بیمه و محیط زیست برمی‌گردد. باید مالیات بر درآمد از تولیدکنندگانی که حجم بالایی از تولید و فروش دارند و از محل درآمد و سود فروش محصولات خود، سرمایه کلانی را به دست آورده‌اند، دریافت شود اما نه تنها در دریافت مالیات، قدرت مالی شرکت‌ها نادیده گرفته می‌‍شود بلکه این امر، هم راستا با شعارهای حمایت از تولید نیست. علاوه‌براین سختگیری‌ها بیشتر شامل حال شرکت‌های کوچک می‌شود و بنگاه‌های صنعتی بزرگ با استفاده از نفوذی که دارند می‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند.

وی تاکید کرد: فشار مالیاتی بر دوش تولیدکنندگانی که تولید را با ضرردهی پشت سر گذاشته‌اند، بیشتر است و تا زمانی که فرارهای مالیاتی شرکت‌های بزرگ، پیگیری نشود، این روند ادامه خواهد داشت. در این شرایط نمی‌توانیم به میزان درآمدی که مد نظر داریم، برسیم و سودآوری مطلوبی داشته باشیم. متاسفانه از سوی دولت، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نیز هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد.

از خیر وام گذشتیم!

این فعال صنعت سرب و روی در ارتباط با دریافت تسهیلات تولید از بانک‌ها، اذعان کرد: برای دریافت این تسهیلات که وعده خود دولت برای کمک به تولیدکنندگان متضرر بوده است، اقداماتی را انجام دادیم که با توجه به بروکراسی‌های اداری و زمان زیادی که برای بررسی مدارک، اسناد حسابرسی و… در بانک تلف شد و ما را از برنامه تولید خود عقب انداخت، از دریافت آن منصرف شدیم. متاسفانه دریافت وام حمایت از تولید، نیازمند داشتن یک واسطه قوی و پر نفوذ در بانک‌ها است تا بتوان با اتلاف وقت کمتری سرمایه مورد نیاز برای تولید را تامین کرد.

توسعه، نیازمند سرمایه و ثبات بازار است

فرجی‌نیا در پاسخ به این سوال که برای شرکت اکسیدسازان ایرانیان طرح توسعه‌ای در نظر گرفته شده است یا خیر، مطرح کرد: شرایط بازار تاکنون به نحوی پیش نرفته است که بتوانیم در تولید، فروش و همچنین درآمد خود ثبات را تجربه کنیم و با تکیه بر سرمایه به دست آمده، برای شرکت طرح توسعه‌ تعریف کنیم. با وجود شرایط حاکم بر افتصاد و بازار فروش، به نظر نمی‌رسد فعلا بتوانیم برای توسعه خط تولید برنامه‌ریزی کنیم و طرحی را به اجرا درآوریم. انجام این کار نیازمند داشتن سرمایه‌درگردش و در اختیار داشتن منابع مالی بسیار قوی و مهم‌تر از همه، حمایت‌های همه‌جانبه دولت است که از آن بهره‌مند نیستیم.

باتری‌سازان و خودروسازان، دو متقاضی اصلی شمش سرب

مدیرعامل شرکت اکسیدسازان ایرانیان در خصوص عمده مصرف شمش سرب در صنایع کشور گفت: تولیدکنندگان باتری و صنایع خودروسازی در کشور بیشترین مصرف شمش سرب را دارند که برای مصارف مختلفی مانند تولید باتری خودرو، بدنه موتور خودرو و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده شمش سرب خالص از خاک معدنی با شرکت‌های تولیدکننده باتری و خودرو ارتباط و همکاری داریم.

این فعال صنعت سرب و روی در پایان خاطرنشان کرد: همه تولیدکنندگان یک خواسته مشترک از دولت دارند که آن، حمایت‌های همه‌جانبه دولت از تولیدکننده‌ها چه در واحدهای بزرگ‌مقیاس با ظرفیت تولید بالا و چه از واحدهای کوچک‌تری که توان مالی و ظرفیت تولید کمتری دارند، است. دولت متاسفانه بیشتر از اینکه حامی تولیدکننده باشد، موانع زیادی در مسیر تولید ایجاد کرده است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6907
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد