• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر تولید گروه صنعتی پرشین فولاد آریا:

بهبود فرایند تامین شمش فولادی

  • کد خبر : 2534
  • 29 دی 1400 - 16:28
بهبود فرایند تامین شمش فولادی
مدیر تولید گروه صنعتی پرشین فولاد آریا گفت: الزام تولیدکنندگان شمش فولادی به عرضه در بورس کالا باعث شده است تا نوردکاران به طور مستقیم مواد اولیه خود را از آن‌ها دریافت کنند که این امر، موجب کاهش فعالیت دلالان و بهبود فرایند تامین مواد اولیه شده است.

مدیر تولید گروه صنعتی پرشین فولاد آریا گفت: الزام تولیدکنندگان شمش فولادی به عرضه در بورس کالا باعث شده است تا نوردکاران به طور مستقیم مواد اولیه خود را از آن‌ها دریافت کنند که این امر، موجب کاهش فعالیت دلالان و بهبود فرایند تامین مواد اولیه شده است.

محمد مهدی طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: کارخانه پرشین فولاد حدود ۱۰ سال قبل در استان قزوین و حد فاصل شهرستان‌های تاکستان و ابهر احداث شده است. در آن زمان در ابتدا تولید میلگرد ساختمانی در دستور کار قرار گرفت که از سایز ۱۰ تا ۴۰ میلی‌متر را شامل می‌شود. هم‌اکنون ظرفیت تولید میلگرد گروه به ۵۰۰ هزار تن در سال می‌رسد. ضمن اینکه در شرکت پرشین فولاد حدود ۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی افزود: شرکت پرشین فولاد، یک طرح توسعه تولید پروفیل در حال اجرا داشت که سه سال قبل به بهره‌برداری رسید. به این ترتیب، تولید مقاطع فولادی از ورق گرم نیز به سبد محصولات پرشین فولاد اضافه شده است. در این راستا، چندین طرح توسعه دیگر نیز در دست اقدام داریم که در حوزه لوله‌سازی، ورق فولادی و نیز ذوب و ریخته‌گری هستند تا با طرح ذوب بتوانیم مواد اولیه خود را تامین کنیم.

قطعی برق ما را از برنامه دور کرد

مدیر تولید گروه صنعتی پرشین فولاد آریا خاطرنشان کرد: قطعی برق در تابستان برای صنعت فولاد، تولیدکنندگان این حوزه را دچار مشکل کرد و گروه پرشین فولاد در آن زمان حدود ۴۰ روز از تولید خود را از دست داد. به این ترتیب، از برنامه تولید تدوین شده در ابتدای سال و تولید سال‌های قبل عقب افتادیم. این در حالی است که گروه پرشین فولاد توانسته بود در سال ۱۳۹۹ با صادرات خوب خود به ویژه در حوزه میلگرد، به عنوان صادرکننده نمونه استانی انتخاب شود.

طهماسبی تصریح کرد: قطعی برق باعث شد حتی از برنامه صادراتی خود نیز عقب بیفتیم و در ادامه سال تمام تلاش خود را خواهیم کرد که عقب‌ماندگی پیش آمده را در تولید جبران کنیم. بنابراین تمام سعی خود را خواهیم کرد تا با تامین به موقع مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیاز کارخانه، بتوانیم میزان تولید خود را به برنامه تدوین شده برسانیم.

صادرات گسترده

مدیر تولید گروه صنعتی پرشین فولاد آریا عنوان کرد: صادرات گروه پرشین فولاد مطابق با قوانین کشور است و با توجه به شرایط بازار و قوانین داخلی تغییر می‌کند. به همین دلیل ممکن است صادرات در برخی مقاطع زمانی دستخوش تغییرات شود. با این حال، در آبان ماه توانستیم بیش از ۵۰ درصد از محصول خود را صادر کنیم که این موضوع توانمندی پرشین فولاد را در یافتن بازارهای صادراتی نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: بیشترین پتانسیلی که برای صادرات محصولات فولادی کشور ما در منطقه وجود دارد و تاجران این کشور نیز فعال هستند، کشور عراق است. با این حال، کشورهایی نظیر ترکیه، سوریه، افغانستان، ترکمنستان، عمان، ارمنستان، گرجستان، پاکستان، روسیه، میانمار و همچنین قاره آفریقا ازجمله مقاصد صادراتی گروه پرشین فولاد به شمار می‌روند که پیش‌‎بینی می‌شود با توجه به رونق اقتصادی کشور، کیفیت و قیمت‌های رقابتی، رشد قابل توجهی در میزان صادرات رخ دهد.

طهماسبی با اشاره به تنوع سبد محصولات پرشین فولاد تاکید کرد: با اینکه میلگرد فولادی را از سایز ۱۰ تا ۴۰ میلی‌متر تولید می‌کنیم اما تولید بر اساس سفارش دریافتی و با درخواست مشتریان داخلی و صادراتی انجام می‌شود که در این میان، ممکن است برخی از محصولات از اقبال بیشتری در نظر مشتریان برخوردار باشند.

کاهش چالش تامین مواد اولیه

مدیر تولید گروه صنعتی پرشین فولاد آریا در خصوص تامین مواد اولیه این گروه صنعتی، بیان کرد: خوشبختانه از زمانی که تولیدکنندگان شمش فولادی در کشور با توجه به اعمال دستورالعمل‌های جدید فولادی مجاب شدند که محصول خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند، دست دلال‌ها تا حد زیادی از بازار شمش فولادی قطع شد و این محصول فولادی به طور مستقیم در اختیار نوردکاران و مصرف‌کنندگان واقعی قرار می‌گیرد. این امر جزو تصمیمات بسیار خوبی بود که در سال‌های اخیر از سوی مسئولان اتخاذ شد. به این ترتیب، از زمانی که عرضه شمش فولادی در بورس کالا منظم شد، تامین مواد اولیه به مراتب بهتر از قبل شده است و مشکل چندانی بابت تامین مواد اولیه نداریم.

عرضه منظم محصول در بورس کالا

طهماسبی در ادامه گفت: علاوه بر اینکه مواد اولیه خود را از بورس تامین می‌کنیم، با توجه به دستورالعمل‌ها باید محصول خود را نیز در بورس کالا عرضه کنیم که همواره این اتفاق می‌افتد و گروه صنعتی پرشین فولاد آریا همواره جزو پیشگامان عرضه محصول خود در بورس کالا بوده است. به این ترتیب که با توجه به میزان خریدی که از بورس اتفاق می‌افتد، باید بخشی از محصول خود را در بورس عرضه کنیم. هر چند که ممکن است این محصولات در بورس به فروش نروند که در این صورت، به ناچار بخشی از محصولات خود را در بازار آزاد عرضه می‌کنیم و به طور مستقیم محصول را به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم.

تامین قطعات یدکی وارداتی با چالش مواجه است

مدیر تولید گروه صنعتی پرشین فولاد آریا اظهار کرد: در حال حاضر، یکی از مشکلات تولیدکنندگان حوزه نورد فولادی، تامین قطعات یدکی است. گروه پرشین فولاد تلاش دارد تا آنجا که ممکن است، این قطعات را از تامین‌کنندگان داخلی خریداری کند. با این حال برخی از قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات در خط تولید به کار گرفته می‌شوند که برای آن‌ها تامین‌کننده در کشور وجود ندارد و باید از خارج تامین شوند. به طور مثال، در مورد برخی تجهیزات مرتبط با صنعت برق همچون موتورهای الکتریکی و درایو آن‌ها همچنان به واردات وابسته هستیم اما تحریم‌ها در این حوزه ممکن است برای شرکت ما دردسرساز شوند و با مشکل مواجه شویم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2534

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است