• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر مارکتینگ استراتژیک بخش فروش شرکت سیم و کابل ابهر عنوان کرد:

رقابت تنگاتنگ در صنعت سیم و کابل

  • کد خبر : 6828
  • 10 بهمن 1400 - 10:19
رقابت تنگاتنگ در صنعت سیم و کابل
مدیر مارکتینگ استراتژیک بخش فروش شرکت سیم و کابل ابهر گفت: صنعت سیم و کابل از تکنولوژی ‌روز دنیا بهره‌مند است و تولیدکنندگان در راستای رشد تولید و گسترش سبد محصولات خود به شدت با یکدیگر رقابت می‌کنند.
مدیر مارکتینگ استراتژیک بخش فروش شرکت سیم و کابل ابهر گفت: صنعت سیم و کابل از تکنولوژی ‌روز دنیا بهره‌مند است و تولیدکنندگان در راستای رشد تولید و گسترش سبد محصولات خود به شدت با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پویا صوفی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت سیم و کابل ابهر به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع سیم و کابل مورد استفاده در صنعت برق، مخابرات، ابزار دقیق و پروژه‌های انتقال برق فعالیت می‌کند. ما به طور مشخص از سیم و کابل‌های فشار ضعیف و کنترل ابزار دقیق تا کابل‌های فشار متوسط و فشار قوی و کابل فشار قوی ۴۰۰ کیلوولت را تولید می‌کنیم.

وی افزود: میزان ظرفیت تولید سیم و کابل مطابق پروانه بهره‌برداری، ۳۰ هزار تن در سال است که به دو مجوز ۱۵ هزار تنی کابل فشار ضعیف و  محصولات فشار متوسط و فشار قوی تقسیم می‌شود. در حال حاضر، با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور، می‌توان گفت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تولید شرکت فعال است که این میزان در ماه‌های مختلف سال با یکدیگر تفاوت دارد.

مدیر مارکتینگ استراتژیک بخش فروش شرکت سیم و کابل ابهر تصریح کرد: علت متفاوت بودن میزان تولید در هر ماه، تعریف پروژه‌ها، وضعیت پرداخت‌ هزینه‌ها از سوی مشتریان شرکت، میزان نقدینگی و میزان تقاضا در بازار است.

تامین ماده اولیه از منابع داخلی و خارجی

صوفی‌زاده در ارتباط با مواد اولیه فلزی مورد استفاده شرکت سیم و کابل ابهر، عنوان کرد: از مس، آلومینیوم و همچنین نوار یا سیم‌های گالوانیزه فولادی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنیم. بخش دیگری از مواد اولیه مورد استفاده را هم مواد پلیمری تشکیل داده‌ است که هم از منابع داخلی و هم خارجی تامین می‌شود که برخی از تامین‌کنندگان این مواد، چند هلدینگ زیرمجموعه شرکت سیم و کابل ابهر هستند که مواد عایقی و روکش مورد نیاز را تامین می‌کنند.

وی در خصوص میزان استفاده از آلومینیوم و مس، بیان کرد: میزان مصرف آلومینیوم و مس در خطوط تولید کاملا به پروژه‌هایی که در دست می‌گیریم، بستگی دارد. به صورت کلی یک ذخیره اطمینان در شرکت تعریف شده است که بر اساس آن، تقریبا ماهانه یک هزار تن مس و ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن آلومینیوم نگهداری می‌کنیم که البته گاهی این میزان افزایش پیدا می‌کند و مولفه آن، وضعیت تولید و بازار در ابتدا و انتهای سال است.

وجود چالش‌های مختلف در صنعت سیم و کابل

مدیر مارکتینگ استراتژیک بخش فروش شرکت سیم و کابل ابهر در ارتباط با چالش‌های موجود در حوزه فروش، مطرح کرد: در صنعت سیم و کابل چالش‌ها بسیار است؛ عموما این معضلات برگرفته از عدم حمایت دولت است. علاوه‌براین، پرداخت مطالبات از سوی مشتریان از دیگر موانع تولید در این صنعت است. تامین مواد اولیه هم به نوبه خود از دیگر مشکلاتی بوده که سر راه هر صنعتگری قرار گرفته است که یا باعث کاهش تولید شده و یا تولید یک کارخانه را کاملا متوقف ساخته است. چالش دیگری که می‌توان از آن نام برد، وجود رقابت بسیار  شدید میان تولیدکنندگان در صنعت سیم و کابل است.

وی همچنین در خصوص نرخ بهره‌برداری این شرکت در مقایسه با چند سال اخیر، اظهار کرد: تلاش مجموعه بر این بوده است که هر سال، ضمن وجود شرایط نامساعد، روند رو به رشدی را حتی به میزان بسیار کم به ثبت برساند.

شکل‌گیری رقابت شدید

صوفی‌زاده ادامه داد: رقابت در خصوص هر یک از محصولاتی که تولید می‌کنیم، متفاوت است. می‌توان گفت شرکت سیم و کابل ابهر کامل‌ترین سبد محصولات را در این صنعت دارد و رقابت شدیدی برای تولید هر کدام از این محصولات وجود دارد. در تولید کابل فشار قوی، تعداد محدودی شرکت وجود دارد که در حال رقابت با ما هستند و در تولید کابل‌های فشار ضعیف، تعداد شرکت‌های رقابت‌کننده بیشتر است. در حوزه تولید سیم و کابل ابزار دقیق، تعداد شرکت‌های فعال کاهش پیدا کرده و برای حوزه کابل فشار ضعیف، تعداد رقیب‌های ما بیشتر شده است. مهم‌ترین عاملی که منجر به ایجاد رقابت سایر شرکت‌ها با کابل ابهر شده، کیفیت محصولات این مجموعه بوده است زیرا ما همواره استانداردهای لازم در این زمینه را رعایت کرده‌ایم و بهترین کیفیت را برای محصولات در نظر گرفته‌ایم. ما همواره نسبت به مشتریان خود احساس مسئولیت داشته‌ایم و محصولات این شرکت تاکنون از برترین و کامل‌ترین کیفیت مورد نیاز برخوردار بوده‌اند.

رشد قیمت مس، موجب ایجاد تنش در بازار شد

این فعال صنعت سیم و کابل در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه افزایش قیمت جهانی مس چه تاثیری بر روند تولید و فروش شرکت گذاشته است، اذعان کرد: در برخی بازه‌های زمانی، این رشد قیمت منجر به افزایش بهای تمام شده محصول شد و قطعا بازار فروش به دنبال آن، رکود را تجربه کرد. معمولا افزایش قیمت، تنش‌های خاصی را میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در بازار داخلی به وجود می‌آورد. علاوه‌براین، در صورت رشد قیمت مس، قدرت خرید مشتریان کاهش خواهد یافت و چالش‌های دیگری مانند کمبود نقدینگی برای تولیدکنندگان ایجاد خواهد شد. تاثیرات این افزایش قیمت در بلندمدت نشان داده است که اگر روند به همین منوال پیشروی کند و هیچ کاهش قیمتی نداشته باشیم، پروژه‌ها نیز به نسبت شرایط موجود در بازار، تعریف خواهند شد.

صادرات به عراق در اولویت قرار گرفت

مدیر مارکتینگ استراتژیک بخش فروش شرکت سیم و کابل ابهر در خصوص فروش صادراتی این واحد تولیدی، مطرح کرد: محصولات شرکت سیم و کابل ابهر به کشورهای همسایه همچون عراق صادر می‌‌شود و بیشترین حجم صادرات ما به این کشور است. همچنین محصولات خود را به سایر کشورها مانند افغانستان صادر کرده‌ایم  و در سال‌های گذشته، از کشورهایی مانند سریلانکا نیز تقاضای فروش سیم و کابل داشتیم اما اکنون به علت تغییر شرایط  سیاسی و اعمال تحریم‌های مختلف، شرایط صادرات ما نیز تغییر پیدا کرده است و به همین علت، بیشترین فعالیت صادراتی خود را به کشور عراق محدود کرده‌ایم.

خوش‌حسابی مشتریان بخش خصوصی

صوفی‌زاده در ارتباط با چالش‌های موجود در زمینه پرداخت مطالبات از سوی مشتریان، تاکید کرد: بخشی از هزینه کالا جهت تامین مواد اولیه، باید به صورت پیش‌پرداخت به تولیدکننده پرداخت شود. شرکت‌های بزرگ دولتی مانند توانیر در طی سال گذشته در پرداخت مطالبات به شدت دچار مشکل بودند و با توجه به میزان بودجه‌ای که در دست داشتند، با کمبود نقدینگی روبه‌رو شدند اما میزان نقدینگی شرکت‌های خصوصی نسبت به شرکت‌های دولتی از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است. چالش کمبود نقدینگی، هم وقفه زیادی در تولید ایجاد می‌کند و هم قیمت‌ها دچار نوسان می‌شوند و در چنین شرایطی، تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو دچار زیان‌های مالی فراوانی خواهند شد.

بهره‌مندی از تکنولوژی روز

مدیر مارکتینگ استراتژیک بخش فروش شرکت سیم و کابل ابهر در پاسخ به این سوال که صنعت سیم و کابل کشور از لحاظ تکنولوژی، در دنیا چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است، تشریح کرد: وضعیت جایگاه صنعت سیم و کابل ایران در شرایط نسبی به سر می‌برد ولی به صورت کلی می‌توان به حجم بالای تولید، تنوع زیاد در محصولات تولید شده و نوآوری‌های ایجاد شده در این زمینه اشاره کرد که همه گویای بهره‌گیری از تکنولوژی ‌روز دنیا است. شرکت سیم و کابل ابهر نیز در این زمینه از واحد دانش‌بنیان برخوردار است.

صوفی‌زاده بیان کرد: تکنولوژی مورد استفاده خطوط تولید شرکت سیم و کابل ابهر در ابتدا توسط واحد ماشین‌سازی مستقر در مجموعه تعریف شد و تعمیرات و نگهداری از ماشین‌آلات نیز بر عهده این واحد است. همچنین بخشی از تکنولوژی تولید مورد استفاده در این شرکت متعلق به کشورهایی همچون چین و آمریکا بوده که همگام با به‌روزترین فناوری در حال استفاده در مجموعه است.

این فعال صنعت سیم و کابل در پاسخ به این سوال که در صورتی که یکی از قطعات تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه دچار خرابی شود، آیا چالشی در تامین یا تعمیر آن دارید یا خیر، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت توان تامین یا تعمیر آن را دارد و همچنین بخش بازرگانی مجموعه می‌تواند این قطعه را وارد کند. اگرچه ممکن است به دلیل تحریم‌ها، مدت زمان زیادی برای واردات قطعات صرف شود و دیرتر به دست ما برسد اما در هر صورت تامین آن‌ها قطعی است و مشکل خاصی برای ادامه روند تولید محصول به وجود نخواهد آمد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6828

نوشته‌های مشابه