• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر فروش شرکت سیم و کابل کاشان:

از دنیا عقب ماندیم

  • کد خبر : 6816
  • 24 بهمن 1400 - 10:04
از دنیا عقب ماندیم
مدیر فروش شرکت سیم و کابل کاشان گفت: به دلیل بهره نبردن از تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا در صنعت سیم و کابل کشور، بسیاری از کشورهای همسایه گوی سبقت را از ما ربوده‌اند و همچنین به خاطر تحریم‌ها، بعضی محصولات این صنعت به ناچار بدون درج نام شرکت یا برند، صادر می‌شود.
مدیر فروش شرکت سیم و کابل کاشان گفت: به دلیل بهره نبردن از تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا در صنعت سیم و کابل کشور، بسیاری از کشورهای همسایه گوی سبقت را از ما ربوده‌اند و همچنین به خاطر تحریم‌ها، بعضی محصولات این صنعت به ناچار بدون درج نام شرکت یا برند، صادر می‌شود.

مجید غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت سیم و کابل کاشان فعالیت خود را در زمینه تولید انواع سیم و کابل مسی، افشان و خشک در سال ۱۳۸۴ آغاز کرده است. ما در ابتدا سیم‌های ۱٫۵، ۲٫۵ تا ۱۰ میلی‌متر را تولید می‌کردیم و در حال حاضر، مشغول تولید کابل‌های ۳۰۰*۱ میلی‌متر افشان، کابل‌های خشک ۲۵+۵۰*۳ میلی‌متر و همچنین کابل‌های سه‌ رشته‌ای به سطح مقطع ۹۵*۳ میلی‌متر هستیم.

تامین بدون چالش مواد اولیه

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: مواد اولیه مورد نیاز خود را از بهترین شرکت‌های تولیدکننده مفتول مسی در داخل کشور خریداری می‌کنیم و همچنین مواد پلیمری مورد نیاز جهت روکش‌دار کردن سیم و کابل که از قیمت بالایی برخوردار هستند را نیز از شرکت‌های معتبر داخلی تهیه می‌کنیم. طی سال‌های ابتدایی فعالیت شرکت، چالش‌های مختلفی در تامین نقدینگی لازم برای خرید مواد اولیه وجود داشت اما در حال حاضر، تعامل و همکاری مثبتی با شرکت‌های مختلف تامین‌کننده مواد اولیه داریم و این چالش‌ها به حداقل رسیده است.

مدیر فروش شرکت سیم و کابل کاشان ضمن اشاره به مشتریان این شرکت، عنوان کرد: عمده کاربرد محصولات ما در صنعت ساختمان‌ بوده و شرکت‌های انبوه‌ساز، مشتریان اصلی این مجموعه هستند زیرا از ابتدا بیشتر در تولید سیم و کابل‌های مورد استفاده در ساختمان فعالیت کرده‌ایم و به همین علت هم از سال‌های دور، بیشترین سهم خرید محصولات متعلق به فعالان این صنعت است.

خرید از بازار آزاد نسبت به بورس کالا به‌صرفه‌تر است

غلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه عمده مواد اولیه خود را از بورس کالا خریداری می‌کنید یا بازار آزاد، مطرح کرد: اگرچه ما در بعضی زمان‌ها، مفتول مسی مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری می‌کنیم اما با توجه به اینکه قیمت آن در بازار آزاد از بورس کالا کمتر است و هر تولیدکننده‌ای می‌تواند با هر میزان نقدینگی اقدام به خرید محصول کند، بنابراین ترجیح ما خرید از بازار آزاد است. در واقع قیمت‌گذاری مفتول مسی در بورس کالا به نوعی تابع قیمت کاتد در بورس است که آن هم به دلیل اعمال پرمیوم، گران‌تر از نرخ بازار آزاد تعیین می‌شود؛ به این موضوع نوسانات نرخ ارز را نیز باید اضافه کرد که تاثیر سریع‌تری بر قیمت‌ها در بورس کالا دارد. بنابراین هر تولیدکننده‌ای توانایی خرید از بورس کالا را ندارد.

وی در ارتباط با تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولید سیم و کابل کاشان، تاکید کرد: برای تولید محصولات خود از ماشین‌آلات و دستگاه‌های ساخت داخل استفاده می‌کنیم و همچنین از دانش فنی کشورهایی مانند چین، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی نیز بهره برده‌ایم. البته در حال حاضر واردات ماشین‌آلات خارجی با چالش و محدودیت روبه‌رو شده است و برای تامین قطعات یدکی مورد نیاز، چاره‌ای جز خرید قطعه یدکی با کیفیت از کشورهای چین و ترکیه را نداریم.

ترکیه موفق‌تر از ایران

مدیر فروش شرکت سیم و کابل کاشان در تشریح جایگاه صنعت سیم و کابل کشور از نظر پیشرفت و بهره‌مندی تکنولوژی روز دنیا، گفت: اختلاف زیادی میان صنعت سیم و کابل ایران با کشوری مانند ترکیه که از عرضه‌کنندگان قوی سیم و کابل دنیا است، وجود دارد و واقعیت امر این است که ما در سطح پایین‌تری نسبت به این کشور قرار گرفته‌ایم. اگرچه باید به این نکته مهم توجه داشت که خطوط تولید سیم و کابل در شرکت‌های ترکیه‌ای، از ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روزتری برخوردار هستند و تامین و حمل مواد اولیه این کارخانه‌ها نیز به آسانی انجام می‌شود. به طور کلی، امکاناتی که تولیدکنندگان ترکیه‌ای در اختیار دارند، بسیار بهتر بوده و از کیفیت مطلوب‌تری نسبت به امکانات تولیدکنندگان داخلی که حتی در تامین مواد اولیه نیز دچار مشکل هستند، برخوردار است.

وی در خصوص فعالیت شرکت سیم و کابل کاشان در حوزه صادرات، اذعان کرد: محصولات شرکت به صورت مستقیم به خارج از کشور صادر نمی‌شود اما مشتریانی از کشورهای همسایه داریم که خود آن‌ها سیم و کابل تولید شده در این مجموعه را خریداری و به سایر کشورها صادر می‌کنند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت فروش صادراتی شرکت سیم و کابل کاشان با نام دیگر و از طریق تاجران خارجی انجام می‌شود.

تحریم، اعتبار کالای ایرانی را ربود

غلامی در همین راستا اضافه کرد: در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در حوزه صادرات، نخریدن کالا با برند ایرانی است. با توجه به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه صنایع اساسی کشور، حتی مشتریان عراقی هم درخواست حذف نام برند از محصول را دارند. متاسفانه برخلاف میل باطنی، به این مسئله عمل می‌کنیم و بعد از قید نوع و متراژ محصول در فاکتورهای فروش، آن را بدون ذکر نام شرکت تولیدکننده و برند کالا تکمیل می‌کنیم و محصول را به مشتری تحویل می‌دهیم.

وی در خصوص چالش‌های موجود در فروش محصولات این شرکت طی سال جاری، بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که در حوزه فروش محصولات باید به آن توجه داشت، نوسان بیش از حد نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت مواد اولیه است. به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، فروش محصولات ما در برخی بازه‌های زمانی به صورت کامل متوقف شد. بنابراین نتوانسته‌ایم به درآمد مدنظر خود در سال جاری دست یابیم.

در بازار قیمت از کیفیت مهم‌تر است!

مدیر فروش شرکت سیم و کابل کاشان ضمن اشاره به تولید نشدن سیم و کابل‌های با کیفیت در داخل کشور حین افزایش قیمت مس، خاطرنشان کرد: متاسفانه افزایش قیمت مس بر قیمت تمام شده کالا تاثیر مستقیم و منفی گذاشته و میزان فروش محصولات را کاهش داده است. علاوه‌براین، بعضی از شرکت‌ها اقدام به تولید سیم و کابل بی‌کیفیت و با قیمت بسیار پایین‌تر می‌کنند که برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد. در حالی که خرید این کالاها صرفا به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود؛ چراکه این کالاها عاری از هر گونه کیفیت لازم برای مصرف هستند.

وی اظهار کرد: نکته جالب این است که میزان فروش این شرکت‌ها بسیار بیشتر از شرکت‌های معتبر است. در حالی که شرکتی مانند سیم و کابل کاشان که محصولات بسیار مرغوبی تولید می‌کند، سخت‌تر می‌تواند سیم و کابل خود را که قیمت بالاتری نسبت به محصولات تقلبی مشابه دارد، به فروش برساند. به صراحت می‌توان گفت میزان درآمد و سود شرکت‌هایی که کالاهای بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت‌ به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند، به هیچ وجه قابل قیاس با مجموعه ما نیست و آن‌ها از شرایط بهتری در فروش برخوردار هستند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6816
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه