• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران هشدار داد:

خطر تعطیلی معادن کوچک‌مقیاس با افزایش هزینه حمل و نقل

  • کد خبر : 7608
  • 18 بهمن 1400 - 18:37
خطر تعطیلی معادن کوچک‌مقیاس با افزایش هزینه حمل و نقل
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: حمل و نقل، پایه اصلی فعالیت در حوزه معدن است که به دنبال گرانی و افزایش هزینه‌ آن در طی سال‌های اخیر، عملکرد تمامی بخش‌‎های مرتبط با این صنعت دچار مشکل شده است.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: حمل و نقل، پایه اصلی فعالیت در حوزه معدن است که به دنبال گرانی و افزایش هزینه‌ آن در طی سال‌های اخیر، عملکرد تمامی بخش‌‎های مرتبط با این صنعت دچار مشکل شده است.

ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: حمل و نقل مواد معدنی عمدتا به صورت جاده‌ای در داخل کشور انجام می‌شود. چراکه امکان حمل و نقل دریایی در این زمینه وجود ندارد و حمل و نقل ریلی نیز به دلیل شرایط دشوار و عدم دسترسی به معادن مهمی همچون مجتمع سنگ آهن سنگان، کارآیی لازم را ندارد. بر همین اساس، هزینه حمل و نقل مواد معدنی در داخل کشور نسبت به سایر کشورها، بسیار بیشتر است و همین امر بر قیمت تمام شده محصول تاثیر مستقیم می‌گذارد.

وی افزود: حمل و نقل جاده‌ای مواد معدنی نیز با چالش‌های فروانی در کشور مواجه است. از آنجایی که ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور فرسوده شده و به دنبال اعمال تحریم‌های اقتصادی، هزینه‌های جانبی مرتبط با این مسئله همچون لوازم یدکی، لاستیک، سوخت و… افزایش یافته است، بنابراین باید اجرای اقدامات لازم در خصوص کاهش هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل مواد معدنی هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بیان کرد: در همین راستا، باید زیرساخت‌های لازم جهت تقویت خطوط ریلی راه‌آهن فراهم شود تا بتوانیم شاهد تسریع در فرایند حمل و نقل مواد معدنی باشیم. از سوی دیگر، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای باید از طریق واردات ماشین‌آلات جدید حمل مواد معدنی در داخل کشور صورت پذیرد. این در حالی است که شرایط واردات ماشین‌آلات سنگین مورد استفاده در این حوزه، بسیار دشوار بوده و دلیل آن نیز، تاکید مسئولان بر حمایت از تولید ماشین‌آلات داخلی است.

جمیلی خاطرنشان کرد: قطعا حمایت از تولید ملی باید در دستور کار بخش‌های مختلف قرار بگیرد اما واردات ماشین‌آلات جدید در حوزه حمل و نقل مواد معدنی، نباید منجر به غیررقابتی شدن تولید ماشین‌آلات داخلی شود و تولیدکنندگان باید دسترسی به کیفیت مطلوب را مدنظر قرار دهند. بنابراین اگر ما به دنبال کاهش هزینه و رقابت سالم در تمام عرصه‌های حمل و نقل هستیم، باید مجوز واردات ماشین‌آلات جدید در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل را به شرکت‌های فعال در این حوزه بدهیم و همواره در راستای تسهیل شرایط و قوانین موجود در حوزه واردات قدم برداریم.

وی عنوان کرد: عمر متوسط ماشین‌آلات مورد استفاده در حمل و نقل مواد معدنی در داخل کشور ۱۸ سال بوده که این میزان بسیار زیاد است و باید اقدامات لازم در راستای کاهش آن انجام شود زیرا این ماشین‌آلات علاوه بر استفاده در بخش معدن، در حوزه‌های ساختمانی و راه‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابراین از عمر مفید و کارآیی لازم آن‌ها کاسته خواهد شد. در حال حاضر، هزینه اجاره این ماشین‌آلات افزایش یافته است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، به زودی شاهد تعطیلی اکثر معادن کوچک‌مقیاس خواهیم بود. چراکه بسیاری از ماشین‌آلات حمل مواد معدنی در معادن کوچک‌مقیاس استیجاری است و معدنکاران توانایی پرداخت هزینه اجاره آن را ندارند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در پایان یادآور شد: حمل و نقل، پایه اصلی فعالیت در حوزه معدن است که به دنبال گرانی و افزایش هزینه آن در طی سال‌های اخیر، عملکرد تمامی بخش‌‎های مرتبط با این صنعت دچار مشکل شده است زیرا به دنبال افزایش هزینه حمل و نقل از جانب رانندگان خودروهای سنگین، معدنکاران ناچار به افزایش هزینه تمام شده محصول شده و از سوی دیگر، کارخانجات محصولات را با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسانند و در واقع تمامی این عوامل همانند یک دومینو به یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین باید سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه در اسرع وقت صورت پذیرد تا شاهد کاهش هزینه حمل و نقل مواد معدنی در کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7608