• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت فوژان آلومینیوم آرینا:

برای تولید هر تن محصول باید از هفتاد خان گذشت!

  • کد خبر : 6919
  • 13 بهمن 1400 - 13:11
برای تولید هر تن محصول باید از هفتاد خان گذشت!
مدیرعامل شرکت فوژان آلومینیوم آرینا گفت: در سال 1400، سازمان‌های دولتی تا توانستند بر خلاف شعار سال که «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» بود، برای تولید مانع تراشیدند و عملا کمکی به تولیدکننده نکردند.
مدیرعامل شرکت فوژان آلومینیوم آرینا گفت: در سال ۱۴۰۰، سازمان‌های دولتی تا توانستند بر خلاف شعار سال که «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» بود، برای تولید مانع تراشیدند و عملا کمکی به تولیدکننده نکردند.

محسن چراغی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فوژان آلومینیوم آرینا در سال ۱۳۹۸، فعالیت خود را در زمینه تولید پروفیل آلومینیوم و ریخته‌گری آلومینیوم آغاز کرده است. در این مجموعه ۵۰ نفر مشغول به کار هستند و ظرفیت اسمی درج شده در پروانه بهره‌برداری آن ۹ هزار تن محصول در سال بوده که ۳۰ درصد آن فعال است.

وی افزود: امسال برای همه صنایع کشور سال پرچالشی بود و بزرگ‌ترین معضلی هم که برای تولیدکنندگان ایجاد شد، نوسان نرخ ارز بود که به تبع آن، قیمت مواد اولیه مانند شمش آلومینیوم روند صعودی در بازار داخلی به خود گرفت که این اتفاق در قیمت تمام شده محصولات به طور مستقیم اثرگذاری داشت. متاسفانه بی‌ثباتی قیمت‌ها، خسارت‌های زیادی را به تولیدکنندگان وارد کرد؛ به طوری که توانایی و امکان جبران آن نیز از آن‌ها سلب شد.

افزایش سرسام‌آور بهای گاز مصرفی

مدیرعامل شرکت فوژان آلومینیوم آرینا در ادامه عنوان کرد: علاوه‌ بر معضل نوسانات قیمت، اوایل تابستان چالش قطعی پی‌درپی برق نیز بر تعویق تولید و کاهش حجم آن، موثر واقع شد. همچنین در این مدت، نزدیک به ۸۰۰ تا یک هزار درصد میزان گازبها افزایش یافت. به گونه‌ای که اگر به عنوان مثال، ماهانه ۱۵ میلیون تومان هزینه برای مصرف گاز پرداخت می‌شد، به یک باره این مبلغ به  ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. یک تولیدکننده در شرایطی که مواد اولیه هم دارای نوسان قیمتی شده، باید به چه میزان تولید و فروش محصول داشته باشد تا بتواند چنین هزینه سنگینی را برای مصرف گاز پرداخت کند؟

بدون اطلاع هزینه بهای گاز و برق را افزایش دادند

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در تکمیل صحبت خود اضافه کرد: نکته قابل تامل این بوده که قطع انرژی ناگهانی است و بدون اطلاع قبلی انجام می‌شود که همین امر سبب می‌شود تا زمانی که برای مثال عملیات ریخت مذاب آلومینیوم درون کوره در حال انجام است، به علت قطع انرژی، ماده مذاب درون کوره بماند. این اتفاق هم ماده اولیه را به ضایعات تبدیل می‌کند و هم موجب خرابی کوره و سایر تجهیزات می‌شود.

سازمان‌های دولتی، تنها مانع‌تراشی می‌کنند

چراغی همچنین بیان کرد: در کنار این معضلات عدیده‌ای که در سال جاری به وجود آمد، ادارات دولتی نیز به نوبه خود سهم بزرگی در ایجاد موانع بزرگ و کوچک در مسیر تولید همه شرکت‌های تولیدی، ازجمله شرکت فوژان آلومینیوم آرینا دارند. در سال ۱۴۰۰، سازمان‌های تامین اجتماعی، امور مالیاتی کشور و… تا توانستند بر خلاف شعار سال که «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» بود، برای تولید مانع تراشیدند و عملا کمکی به تولیدکننده نکردند.

نمی‌توان برای یک دقیقه آینده نیز پیش‌بینی داشت!

وی در خصوص ارزیابی روند قیمت آلومینیوم طی ماه‌های آتی مطرح کرد: متاسفانه بررسی روند قیمتی آلومینیوم، غیر قابل پیش‌بینی است؛ چراکه به حدی بی‌ثباتی قیمت در بازار داخلی به وجود آمده است که نمی‌توان حتی برنامه خرید و فروش یک ساعت آینده را پیش‌بینی کرد! گاهی قیمت مواد اولیه‌ای که خریداری می‌کنیم، کاهش پیدا می‌کند اما در زمان فروش محصولات، ناگهان با رشد قیمت ماده اولیه مواجه می‌شویم که اگر قیمت محصول را افزایش دهیم، مشتری را از دست خواهیم داد.

هیجان‌های سیاسی، عامل تغییرات قیمت در بازار

مدیرعامل شرکت فوژان آلومینیوم آرینا در پاسخ به این سوال که چه مولفه‌هایی در تغییر قیمت‌ها تاثیر بیشتری دارند، تاکید کرد: بیشترین عاملی ک مدام سبب تغییر قیمت شده، هیجان‌هایی است که از سوی سیاست‌های داخلی و خارجی بربازار اعمال می‌شود؛ به طوری که با اعلام نتیجه‌بخش بودن مذاکرات برجام، قیمت‌ها در بسیاری از قسمت‌های مختلف صنعت تعادل نسبی پیدا می‌کند اما به محض انتشار عدم رضایت از نتایج مذاکرات هسته‌ای و…، قیمت‌ها به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا خواهند کرد.

تولید و فروش کمتر نسبت به سال قبل

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی خاطرنشان کرد: در ارزیابی میزان تولید و فروش محصولات در سال ۱۴۰۰، باید گفت برخلاف تصورها و برنامه‌ریزی‌هایی که کرده بودیم، نسبت به سال ۱۳۹۹، میزان تولید و فروش کمتری را تجربه کردیم. این شرایط نامساعد به وجود آمده سبب شد تا به جای سه شیفت فعالیت در روز به یک یا دو شیفت در روز کاهش فعالیت داشته باشیم. گفتنی است این شرکت نزدیک به دو سال است که آغاز به فعالیت کرده است و عملا نوپا محسوب می‌شود و شرکت اصلی دیگری که در اختیار داریم به نام پیمان پروفیل با ظرفیت تولید ۹ هزار تن در سال، به صورت سه شیفت در روز مشغول فعالیت بوده و نسبت به فوژان آلومینیوم آرینا، از وضعیت تولید و فروش نسبتا بهتری برخوردار است.

در انتظار فرصتی برای توسعه

چراغی در پاسخ به این سوال که آیا قصد طرح برنامه توسعه‌ای و همچنین انجام صادرات محصولات خود را داشته‌اید یا خیر، تصریح کرد: هر تولیدکننده‌ای در این فکر است که توانایی مطلوبی در صادرات محصولات خود و ارزآوری داشته باشد و ما هم در این فکر هستیم که بتوانیم این مهم را محقق کنیم اما هنوز نتوانستیم زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه را فراهم کنیم. در حال حاضر، در مجموع تعداد نیروهای انسانی مستقر در خطوط تولید هر دو شرکت، ۱۰۰ نفر هستند و امیدوار هستیم هم بتوانیم اشتغال‌زایی داشته باشیم و هم زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادرات را فراهم سازیم. طرح توسعه‌ای نیز برای شرکت در نظر گرفته بودیم که شامل افزایش ظرفیت تولید، اضافه کردن کوره‌های ریخته‌گری و همچنین به‌روزرسانی ماشین‌آلات خطوط تولید بود که منتظر فرصت هستیم تا بتوانیم این موارد را اجرایی کنیم.

شمش و بیلت آلومینیومی را از بورس خریداری می‌کنیم

مدیرعامل شرکت فوژان آلومینیوم آرینا در ارتباط با مواد اولیه و منابع تامین آن، اظهار کرد: از شمش و بیلت آلومینیومی خالص برای تولید پروفیل‌های خود استفاده می‌کنیم که از طریق خرید از بورس کالا تامین می‌شود. برای خرید از بورس کالا تاکنون با مشکلی مواجه نبودیم و با توجه به این که نسبت به مشتریان خود تعهد داریم، اگر به علت رقابتی بودن قیمت‌ها در بورس کالا و بازار آزاد، مواد اولیه با قیمت بالا عرضه و یا دچار کمبود شود، به هر طریقی بتوانیم شمش و بیلت مصرفی خود را تامین می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ادعاهایی مبنی بر این وجود دارد که خرید مواد اولیه از بورس کالا مشکل است اما باید به این توجه داشت که باید اسناد و مدارک معتبر مانند صورت‌حساب‌های مالی، پروانه‌های بهره‌برداری قانونی، گردش‌های مالی بانکی و… به بورس کالا ارائه کرد تا از شرکتی که قصد خرید از این بازار را دارد، اطمینان حاصل برقرار شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6919
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است