• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آرین ذوب آهاری:

در آرزوی توسعه و صادرات

  • کد خبر : 7574
  • 17 بهمن 1400 - 18:16
در آرزوی توسعه و صادرات
مدیرعامل شرکت آرین ذوب آهاری گفت: به دلیل سنگینی عوارض صادراتی، توانایی صادرات را نداریم و با حمایت نکردن مسئولان، امکان اجرای طرح توسعه نیز از مجموعه سلب شده است.
مدیرعامل شرکت آرین ذوب آهاری گفت: به دلیل سنگینی عوارض صادراتی، توانایی صادرات را نداریم و با حمایت نکردن مسئولان، امکان اجرای طرح توسعه نیز از مجموعه سلب شده است.

حسن نظر آهاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آرین ذوب آهاری فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ در زمینه تولید انواع میلگرد برنجی در شهرک صنعتی عباس آباد آغاز کرد. در حال حاضر، ۱۰۰ نفر در مجموعه مشغول به کار هستند و فعالیت گسترده‌‎ای در زمینه تولید محصولات برنجی دارند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید این شرکت، بیان کرد: ظرفیت تولید مجموعه آرین ذوب حدود ۷۰ تن در روز است که در حال حاضر با ۳۰ درصد این ظرفیت مشغول فعالیت هستیم. اگرچه همواره تلاش کرده‌ایم با تمام ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهیم اما به دلایلی همچون عدم تامین سرمایه کافی و نوسان قیمت ماده اولیه ناچار به تولید با این میزان ظرفیت هستیم.

مدیرعامل شرکت آرین ذوب آهاری در ادامه به نحوه تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: مس مورد نیاز مجموعه از طریق بازار آزاد خریداری می‌شود که در این زمینه با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم.

جولان دلالان در بازار آزاد

نظر آهاری در همین راستا اضافه کرد: به دلیل اینکه دلالان در بازار آزاد حضور دارند، به هنگام تامین ماده اولیه، با قیمت‌ها و کیفیت‌های گوناگونی مواجه می‌شویم. این موضوع باعث سردرگمی هر تولیدکننده‌ای می‌شود. اگرچه خرید از بورس کالا اصلی‌ترین راه تامین ماده اولیه است اما چون عرضه فلزات در بورس با قیمت بالایی انجام می‌شود و برای واحدهای کوچک که نیاز کمتری دارند، به‌صرفه نیست، بنابراین ما ترجیح می‌دهیم خرید خود را از بازار آزاد انجام دهیم.

وی در ارتباط با فرایند و تکنولوژی تولید محصول در شرکت آرین ذوب آهاری، تصریح کرد: انواع میلگرد برنجی شامل مقاطع گرد، شش‌پر و چهارپر از طریق فرایند ریخته‌گری در مجموعه ما تولید می‌شود که کاربردهای بسیاری در بخش‌های مختلف نظیر صنایع برق و ساختمان دارد. ماشین‌آلات مورد استفاده در شرکت نیز همگی بر اساس جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده‌اند که آن‌ها را از چین و تایوان وارد کرده‌ایم.

تمایل به صادرت داریم اما…

مدیرعامل شرکت آرین ذوب آهاری در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کیفیت محصولات برنجی تولید شده در داخل کشور را در مقایسه با نمونه‌های خارجی چطور ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: خوشبختانه با گذشت زمان و استفاده از دانش فنی جدید و تکنولوژی‌های روز دنیا، شاهد پیشرفت خوبی در زمینه تولید میلگردهای برنجی در داخل کشور هستیم. در حالی که تا چند سال پیش، کشور ترکیه در این زمینه حرف‌های فراوانی برای گفتن داشت. در حال حاضر کشور ما در زمینه تولید میلگرد برنجی از ترکیه جلو افتاده‌ است.

نظر آهاری ضمن اشاره به صادرات محصول به سایر کشورها، بیان کرد: اگر امکانات لازم جهت صادرات محصول در کشور فراهم شود، ما توانایی صادرات به کشورهای اروپایی مانند ایتالیا را داریم. در حال حاضر، محصولات شرکت ما در کشور ترکیه مشتری دارد که متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های تجاری، امکان صادرات به این کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: عوارض گمرکی حاصل از صادرات محصول بسیار زیاد است و در چنین شرایط اقتصادی کشور که تولیدکننده با مشکل تامین سرمایه اولیه و نقدینگی روبه‌رو است، صادرات به هیچ‌ عنوان به‌صرفه نیست. از سوی دیگر، تا زمانی که هیچ‌گونه حمایتی از جانب مراجع ذی‌ربط جهت تسهیل صادرات صورت نگرفته باشد، تولیدکننده میل و رغبتی به صادرات محصول نخواهد داشت. اگرچه این امر بیشتر در خصوص واحدهای صنعتی کوچک صدق می‌کند و شرکت‌های بزرگ و معتبر بدون هیچ دغدغه‌ای و با حمایت تمام قد دولت به صادرات محصول خود می‌پردازند.

افزایش چند صد درصدی هزینه‌ها

مدیرعامل شرکت آرین ذوب آهاری مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی را گسترده خواند و اظهار کرد: تورم حاصل از اعمال تحریم‌های اقتصادی در طی چند سال اخیر سبب شده است صنعتگران در زمینه تولید محصول و تامین مواد اولیه با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند. به طوری که تولیدکننده ناچار است ماده اولیه خود را چند برابر قیمت نسبت به سال‌های قبل خریداری کند. این افزایش قیمت در سایر مسائل مرتبط با تولید نیز دیده می‌شود و به نوعی همه‌ چیز به‌ ضرر تولیدکننده تمام شده است. برای مثال، ما اخیرا جهت افزایش تولید، یک دستگاه جدید از کشور چین خریداری کرده‌ایم که اگر یکی از قطعات این دستگاه دچار مشکل شود، با مشکلات مالی بسیاری جهت تعمیر و یا جایگزینی آن قطعه مواجه خواهیم بود. در حالی که نگهداری از این دستگاه نیز خود دارای شرایط خاصی بوده و برای مجموعه هزینه‌بر است.

نظر آهاری در ارتباط با وضعیت بازار محصولات برنجی، تصریح کرد: شرایط کنونی بازار با عنایت به اینکه از واردات محصولات چینی مشابه به داخل کشور جلوگیری شده، مناسب بوده و کشش بازار به سمت محصولات داخلی دارای کیفیت و استاندارد است. بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری مناسب، می‌توان به موفقیت‌های تازه‌ای در زمینه فروش محصولات برنجی دست یافت.

در انتظار حمایت مسئولان

وی در پایان ضمن اشاره به مشکلات موجود در راستای اجرای طرح توسعه، خاطرنشان کرد: طرح‌های بسیاری را در راستای توسعه مجموعه در دست اقدام داشته‌ایم که متاسفانه با برخی نامهربانی‌ها در این راستا مواجه شده‌ایم. برای مثال، در طی سالیان اخیر به دلیل صادر نشدن مجوز طرح توسعه، ناچار به جابه‌جایی موقعیت مکانی کارخانه شدیم. به‌ همین منظور، چندین بار درخواست تسهیلات بانکی کرده‌ایم تا با تامین نقدینگی لازم، طرح‌های توسعه شرکت را به مرحله اجرا برسیم که با حمایت مسئولان همراه نشد. امیدوار هستیم مسئولان استانی و کشوری پشتیبانی‌های لازم  را از واحدهای مختلف صنعتی به‌ عمل آورند تا شاهد رشد و توسعه هرچه بیشتر صنعت باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7574

نوشته‌های مشابه