• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان عنوان کرد:

اهمیت خودکفایی در تولید محصولات نوین

  • کد خبر : 7583
  • 17 بهمن 1400 - 18:25
اهمیت خودکفایی در تولید محصولات نوین
مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان گفت: در بخش بازرگانی مجموعه، تنها موادی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند را وارد می‌کنیم و در تلاش هستیم همین مواد را هم در آینده نزدیک تولید کنیم تا بتوانیم به خودکفایی بیشتری در تولید فروآلیاژها دست یابیم.
مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان گفت: در بخش بازرگانی مجموعه، تنها موادی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند را وارد می‌کنیم و در تلاش هستیم همین مواد را هم در آینده نزدیک تولید کنیم تا بتوانیم به خودکفایی بیشتری در تولید فروآلیاژها دست یابیم.

مرصاد محامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه صنایع ذوب ایران فعالیت خود را حدود ۴۵ سال پیش در زمینه ذوب فلزات در کوره‌های دوار و همچنین تولید فرآورده‌های نسوز و فروآلیاژها در شهر تهران آغاز کرده است. شرکت یکتا ذوب ایرانیان در سال ۱۳۹۴ در راستای جداسازی واحدهای نسوز و فروآلیاژهای صنایع ذوب ایران احداث شده و این مجموعه دارای دو واحد مجزای تولیدی و بازرگانی است. کارخانه تولید گرافیت در تاکستان و کارخانه تولید فروکروم کم‌کربن در سلفچگان قرار دارند. ۲۰ نفر در دفتر مرکزی شرکت و ۱۲۰ نفر نیز در کارخانه‌های‌ تولید گرافیت و فروآلیاژها مشغول به‌ کار هستند. ضمن اینکه تعداد بسیاری نیز به‌ صورت غیرمستقیم با شرکت ما همکاری دارند و در تلاش هستیم تعداد افراد شاغل در مجموعه را در آینده افزایش دهیم.

تولید گرافیت و فروآلیاژهای خاص

وی مطرح کرد: در واحد بازرگانی، واردات برخی فروآلیاژها و گرافیت‌های خاص نظیر گرافیت‌های کم‌سولفور، گرافیت‌های چرب خاص از مش ۳۲۵ تا مش ۱۲۵۰ و فرومنگنز پرکربن از کشورهای مختلف مانند چین صورت می‌گیرد. در خصوص فعالیت در بخش تولید نیز باید گفت تنها شرکتی هستیم که پترولیوم کک با خلوص ۹۸ درصد تولید می‌کند. فروکروم کم‌کربن، ماده دیگری است که در سال آینده برای اولین بار توسط مجموعه ما در داخل کشور تولید خواهد شد. امیدوار هستیم با تحقق این مهم، تحول بزرگی را در زمینه ساخت و تولید فولادهای آلیاژی ایجاد کنیم و نگاه خوش‌بینانه‌ای به تولید این محصول داریم. چراکه معتقد هستیم کشور نیازمند خودکفایی در زمینه تولید محصولات نوین است و واردات به‌ نوعی خیانت به صنعت محسوب می‌شود. بر همین اساس، ما همواره در بخش بازرگانی مجموعه، تنها موادی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند را وارد می‌کنیم و در تلاش هستیم همین مواد را هم در آینده نزدیک تولید کنیم تا بتوانیم به خودکفایی بیشتری در تولید فروآلیاژها دست یابیم.

مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان بیان کرد: در زمینه تولید پترولیوم کک با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم زیرا این مواد مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود و دسترسی به این مواد کمی دشوار شده است. مواد اولیه تولید گرافیت هم از کشور ترکمنستان وارد می‌شود و اگر بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم، کوره مورد استفاده در مجموعه ما قابلیت ۳۰۰ تن کلسیناسیون در روز را دارد. در قاره آسیا به‌ جز شرکت ما، چین تنها کشور استفاده‌کننده از این کوره است. در زمینه تولید فروکروم کم‌کربن نیز پیش‌بینی می‌کنیم روزانه ۳۰۰ تن از این محصول را تولید کنیم که در این صورت، بخش عمده‌ای از نیاز کشور به این محصول رفع خواهد شد.

واردات مواد اولیه از ابرقدرت‌ها

محامی ضمن اشاره به واردات فروآلیاژها از کشورهای بزرگ دنیا به داخل کشور، عنوان کرد: هند و چین، دو کشور بزرگی هستند که مواد اولیه مورد نیاز تولید گرافیت و فروآلیاژها را از آن‌ها تامین می‌کنیم. اگرچه تحریم‌های اعمال شده در طی سال‌های اخیر بر واردات این مواد بی‌تاثیر نبوده و خط تولید ما را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

وی در ادامه به فرایند تولید گرافیت و فروآلیاژها اشاره کرد و گفت: در خصوص تولید گرافیت در این کارخانه باید گفت که تفاله نفتی با نام روپترولیوم کک (RPC) که حاصل از فرآوری نفت حاوی ۸۵ درصد کربن است، جهت استفاده در صنایع فلزی، باید میزان گوگرد و خاکستر موجود در آن کاهش یابد و به‌ همین منظور، فرایند کلسیناسیون جهت تولید گرافیت با دانه‌بندی مشخص روی آن صورت می‌گیرد. فرایند تولید فروکروم کم‌کربن، کاملا محرمانه و خاص است که در اکثر کشورهای جهان به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود و ما در تلاش هستیم این محصول را در یک مرحله تولید کنیم. ضمن اینکه ماشین‌آلات مورد استفاده در زمینه تولید فروآلیاژها و همچنین کوره‌های گرافیتی، اکثرا محصول داخلی است. البته گاهی اوقات ناچار به واردات برخی قطعات بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان در خصوص کاربرد محصولات این مجموعه، مطرح کرد: عمده موارد استفاده از گرافیت در صنایع تولید فولاد و چدن است و جزو مواد اصلی مورد نیاز در این صنایع  به‌ شمار می‌آید که با استفاده از درصد مشخصی از آن در مذاب فولاد و چدن، خواص مختلفی اعم از بالا بردن سختی را می‌توان ایجاد کرد.

این تولیدکننده ادامه داد: فرو مولیبدن، مهم‌ترین ماده آلیاژی مورد استفاده در فولادهای کم‌آلیاژ و استحکام بالا است که منجر به افزایش سختی‌پذیری و افزایش مقاومت به خوردگی این فولادها می‌شود. در واقع، هرکدام از فروآلیاژها باعث ایجاد خواص متعددی در فولاد می‌شوند که بسته به نوع و کاربرد محصول فولادی مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رونق صادرات در شرایط تحریمی!

محامی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تحلیل شما از تاثیر تحریم‌های اعمال شده بر رویکرد صنایع فلزی چیست، اذعان کرد: طی سه تا چهار سال اخیر با تشدید تحریم‌های خارجی، شرایط تولید در داخل کشور بسیار بهتر از قبل شده است. پایین بودن مبلغ برق و دستمزد نیروی انسانی سبب شده است بسیاری از تولیدکنندگان بتوانند سبد محصولات خود را گسترش دهند و بر همین اساس، صادرات محصول به خوبی انجام شود.

وی اضافه کرد: زمانی که نرخ ارز در داخل کشور پایین بود، صادرات محصول آن‌چنان که باید و شاید صورت نمی‌پذیرفت و افزایش نرخ ارز پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی، سبب رونق صادرات شد. البته با افزایش نرخ ارز در داخل کشور، متاسفانه قیمت اکثر کالاهای اساسی نیز افزایش یافته است که این امر باید توسط دولت و سازمان‌های مربوطه مدیریت شود و نظارت بیشتری در راستای تعدیل نرخ ارز صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان خاطرنشان کرد: دولت باید نرخ ارز را در یک محدوده مشخص و مناسب تعریف و حفظ کند تا تولیدکنندگان بتوانند ضمن افزایش تولید محصولات خود، حضور موفقی هم در عرصه صادرات داشته باشند. با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی کشور، هر روز شاهد نوسان نرخ ارز هستیم و دولت باید بتواند با اعمال سیاست ارزی مناسب محدوده مشخصی را برای نرخ ارز تعیین کند که اگر این اتفاق رخ دهد، شرایط برای صادرات محصول تسهیل خواهد شد.

این تولیدکننده تاکید کرد: صادرات یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های ما در مجموعه یکتا ذوب ایرانیان است. محصولات این مجموعه به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان صادر می‌شود. نکته جالب اینکه بسیاری از کشورهای معتبر جهان با علم به اینکه ایران در شرایط سخت تحریمی قرار دارد، جهت همکاری در حوزه صنعت اعلام آمادگی می‌کنند که این امر نشان از توانایی و استعداد بالای تولیدکنندگان در عرصه بین‌المللی دارد.

صنعت فولاد، قربانی کمبود انرژی

محامی، قطعی برق و گاز در طی ماه‌های اخیر را معضل بزرگی برای تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد: بسیاری از تولیدکنندگان در سال جاری با چالش قطعی برق و گاز مواجه شدند و صنعت فولاد بیشترین آسیب را از این معضل دیده است. با آغاز زمستان، صنایع مهمی چون فولاد و سیمان با کمبود گاز و کاهش میزان تولید مواجه شده‌اند که این مسئله اصلا به‌ نفع صنعت نیست و باید چاره‌ای برای رفع آن اندیشیده شود.

وی افزود: زمانی که کشور ما به عنوان  یک صادرکننده گاز شناخته می‌شود، چرا باید با قطعی گاز آن هم در اوج سرما روبه‌رو شویم؟! بنابراین ابتدا باید نیاز صنایع مهم کشور همچون فولاد به انرژی گاز  رفع شود و سپس به فکر صادرات آن بود. دولت باید بازنگری کلی در این خصوص داشته باشد تا کمترین آسیب به صنایع مادر برسد.

مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان در ادامه رانت‌خواری را اساسی‌ترین مشکل حال حاضر دانست و اظهار کرد: رانت‌خواری، مشکل اساسی کشور در چنین شرایط سخت و حساس سیاسی و اقتصادی است. مجموعه ما در حال حاضر، مشغول همکاری با برخی قطعه‌سازان مطرح کشور بوده و این در حالی است که ما در طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش بی‌رویه قیمت خودرو بودیم. شاید افزایش قیمت ماده اولیه و نوسان نرخ ارز باعث چنین اتفاقی شده باشد اما قطعا رانت تاثیر بیشتری در افزایش قیمت خودرو داشته است. بسیاری از قطعه‌سازان از دو خودروساز مطرح کشور طلبکار هستند و این طلب در قالب تسهیلات بانکی با سودهای کلان به این شرکت‌ها پرداخت می‌شود که همین امر، می‌تواند زمینه‌ساز رانت و افزایش مشکلات اقتصادی شود.

این فعال صنعتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت بتواند در مقابل رانت‌های موجود در جامعه ایستادگی کند و نظارت محکم و دائمی بر اقتصاد کشور داشته باشد، قطعا در ماه‌های آینده شاهد رشد و شکوفایی هرچه بشتر صنعت و تولید خواهیم بود.

تولید فروکروم کم‌کربن در دستور کار

محامی در خصوص اجرای طرح توسعه شرکت یکتا ذوب ایرانیان، بیان کرد: تمام تمرکز خود را بر پروژه تولید فروکروم کم‌کربن گذاشتیم و اقدامات لازم جهت بهره‌برداری از آن در سال آینده را انجام دادیم. امیدوار هستیم مشکل خاصی در این خصوص رخ ندهد تا بتوانیم برای اولین بار، شاهد تولید این محصول خاص در داخل کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7583

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد